Gå til innhold

Jeg ønsker å bli spesialsoldat. Hva må til?


Welcro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En som er topprent og ikke klarer forbedre "statsa" sine eller enda værre en som "Bare skal prøve åssen opptaket er" kommer ALDRI til å fullføre.

 

Tull. Hvorfor skal ikke en som er i ekstremt god form klare det? Fordi han er for godt trent? Husk at selv om du er topptrent betyr ikke det at en ikke kan bli bedre. Selv om forbedringene er små.

 

Det står på hjemmesidene til MJK at programmet dems er bygd opp på motivasjon. , Jeg snakket også med faren en til en kamerat av meg. Som jobber innenfor jegertroppen. Han sa at du kan være så godt trent som du bare vil, uansett så vil du få trent psyken din. Som han sa, så måtte jeg tenke som at uansett hva som skjedde så vil jeg ikke dø.

Endret av Sno
Lenke til kommentar

En som er topprent og ikke klarer forbedre "statsa" sine eller enda værre en som "Bare skal prøve åssen opptaket er" kommer ALDRI til å fullføre.

 

Tull. Hvorfor skal ikke en som er i ekstremt god form klare det? Fordi han er for godt trent? Husk at selv om du er topptrent betyr ikke det at en ikke kan bli bedre. Selv om forbedringene er små.

 

Det står på hjemmesidene til MJK at programmet dems er bygd opp på motivasjon. , Jeg snakket også med faren en til en kamerat av meg. Som jobber innenfor jegertroppen. Han sa at du kan være så godt trent som du bare vil, uansett så vil du få trent psyken din. Som han sa, så måtte jeg tenke som at uansett hva som skjedde så vil jeg ikke dø.

 

Du leser ikke hva jeg skriver. Selvfølgelig er motivasjon det viktigste. Men det hjelper veldig mye om du er i ekstremt god form. Du kan også være så motivert som bare faen, men være en feit bolle. Da kommer du ikke videre.

Lenke til kommentar

Selvsagt er taktikk osv. trening men dette er ting som lett kan trenes opp etter opptak. ER ikke noe stress å ta bilde privat men kommer de ut i offentligheten som å legge dem ut på nettet ser visst nok forsvaret annerledes ut på det.

Var det jeg mente.

Dette er ting som lett kan trenes opp, så det er mer psyke og ett ok grunnlag som teller.

Men igjen, de kutter de dårligste, så om man akkurat klarer kravet og har en god psyke vil en som er bedre trent og med samme psyke komme forran, så det fysiske teller det også.

 

Akkurat nå er jeg sterkt i tvil på om TS har noen av delene :hmm:

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Selvsagt er taktikk osv. trening men dette er ting som lett kan trenes opp etter opptak. ER ikke noe stress å ta bilde privat men kommer de ut i offentligheten som å legge dem ut på nettet ser visst nok forsvaret annerledes ut på det.

Var det jeg mente.

Dette er ting som lett kan trenes opp, så det er mer psyke og ett ok grunnlag som teller.

Men igjen, de kutter de dårligste, så om man akkurat klarer kravet og har en god psyke vil en som er bedre trent og med samme psyke komme forran, så det fysiske teller det også.

 

Akkurat nå er jeg sterkt i tvil på om TS har noen av delene :hmm:

 

Ahh misforstod helt.

Tror ikke TS vet hva han går til i det hele tatt f.eks er det ikke COD liv vi snakker om her har hatt noen små ting å gjøre med fallskjermjegere å gjøre og det var ikke så mye rambo over det de gjorde som TS ser ut til å tro.

Lenke til kommentar

Selvsagt er taktikk osv. trening men dette er ting som lett kan trenes opp etter opptak. ER ikke noe stress å ta bilde privat men kommer de ut i offentligheten som å legge dem ut på nettet ser visst nok forsvaret annerledes ut på det.

Var det jeg mente.

Dette er ting som lett kan trenes opp, så det er mer psyke og ett ok grunnlag som teller.

Men igjen, de kutter de dårligste, så om man akkurat klarer kravet og har en god psyke vil en som er bedre trent og med samme psyke komme forran, så det fysiske teller det også.

 

Akkurat nå er jeg sterkt i tvil på om TS har noen av delene :hmm:

 

Nja, det fysiske teller, men det er mer enn det også. Det har vært folk som såvidt har klart minstekravene som har klart å komme inn. Når folk flest snakker om jegeropptak og at de er så gira på dette, så glemmer de gjerne alt det andre som ikke har med fysikk å gjøre.

 

På spesjegeropptaket har de heller ikke noe antall plasser de vil fylle opp. De som fullfører tilfredsstillende vil få tilbud om utdanning. Jo bedre form du er i, jo bedre er det selvfølgelig. Men ingen går igjennom disse opptakene uten å bli slitne. Du blir testa i veldig mye forskjellig dritt som f. eks. å bære en fyr i brannmannsløft opp og ned en bratt jævla bakke helt til nok folk har gitt seg, og å ha nakne gutter langt innenfor komfortsonen din blir du også herdet for.

Lenke til kommentar

De stiller ingen krav til hvor god du er til å skyte eller dine taktiske egenskaper i krig det eneste de ser etter er åssen kar du er er du en som gir deg eller er du en som står på til siste livskit er skviset ut av deg og ennå kunne presse deg beyond that.

 

FSK/HJK hadde en liten breefing om opptak til spesialstyrker etter førstegangstjenesten der jeg holder til i forsen, de sa ingenting om at du skulle være god til å skyte etc. det vi fikk vite var at du skulle gjennom masse fysisk etc. ingenting krigsrelatert overhodet.

 

Dette stemmer, men går utifra at du snakker om opptaket, og ikke utdanningsåret. Under utdanningsåret derimot stilles strenge krav til progresjon og evne til å bli god på det som trenes på. Er ikke sjelden at et par stk av de som greier opptaket blir sparket ut under utdanningsåret fordi de ikke gjør det bra nok. Men som regel er man god nok til å komme inn i FSK hvis man kommer seg gjennom opptaket.

Lenke til kommentar

De stiller ingen krav til hvor god du er til å skyte eller dine taktiske egenskaper i krig det eneste de ser etter er åssen kar du er er du en som gir deg eller er du en som står på til siste livskit er skviset ut av deg og ennå kunne presse deg beyond that.

 

FSK/HJK hadde en liten breefing om opptak til spesialstyrker etter førstegangstjenesten der jeg holder til i forsen, de sa ingenting om at du skulle være god til å skyte etc. det vi fikk vite var at du skulle gjennom masse fysisk etc. ingenting krigsrelatert overhodet.

 

Dette stemmer, men går utifra at du snakker om opptaket, og ikke utdanningsåret. Under utdanningsåret derimot stilles strenge krav til progresjon og evne til å bli god på det som trenes på. Er ikke sjelden at et par stk av de som greier opptaket blir sparket ut under utdanningsåret fordi de ikke gjør det bra nok. Men som regel er man god nok til å komme inn i FSK hvis man kommer seg gjennom opptaket.

 

 

Selvsagt, men det er ikke noen nødvendighet i å være god til å løpe rundt og skyte etc. Vil nok si det er en ulempe siden FSK kan forme deg bedre viss du ikke tror du allerede er verdensmester

Lenke til kommentar

De stiller ingen krav til hvor god du er til å skyte eller dine taktiske egenskaper i krig det eneste de ser etter er åssen kar du er er du en som gir deg eller er du en som står på til siste livskit er skviset ut av deg og ennå kunne presse deg beyond that.

 

FSK/HJK hadde en liten breefing om opptak til spesialstyrker etter førstegangstjenesten der jeg holder til i forsen, de sa ingenting om at du skulle være god til å skyte etc. det vi fikk vite var at du skulle gjennom masse fysisk etc. ingenting krigsrelatert overhodet.

 

Dette stemmer, men går utifra at du snakker om opptaket, og ikke utdanningsåret. Under utdanningsåret derimot stilles strenge krav til progresjon og evne til å bli god på det som trenes på. Er ikke sjelden at et par stk av de som greier opptaket blir sparket ut under utdanningsåret fordi de ikke gjør det bra nok. Men som regel er man god nok til å komme inn i FSK hvis man kommer seg gjennom opptaket.

 

De blir som regel luket ut allerede under opptaket. Hvis noen ryker senere enn det er det som regel pga. andre faktorer også, som dalende motivasjon osv.

Lenke til kommentar

Til trådstarter:

Tidligere har du sagt at du er overvekig, samtidig som du har disse målene som fallskjermjeger/spesialjeger (eller nå bare fallskjermjeger og så jagerpilot). Du er også fullt klar over at dette krever at du er i god fysisk form (selv om psyke og ekstrem motivasjon er minst like viktig, om ikke enda viktigere). Hvor er denne sterke psyken og motivasjonen din hvis du ikke engang har klart å trene vekk fettet ditt? Det er ikke ment som en fornærmelse, men både du og jeg vet at det må være et av de første stegene mot en av disse yrkene.

 

Du være i god form, dvs. være "slank" (men også sterk), ellers kan jeg love deg at du faller av på første speedmasj, eller rotterace som mange kaller det. Det er marsjer fra A til B hvor bare halvparten blir med videre, og halvparten blir kastet ut. På opptaket i sommer var gikk man fra ca. 480 til 240 soldager på første speedmarsjen som var en av de første dagene. Noen få dager etter var det enda en speedmarsj som halverte gruppen igjen til 120.

 

Jeg tviler uansett på at du kan bli fallskjermjeger, fordi det kun er for førstegangstjenesten, og siden du allerede er inne til førstegangstjenesten på en annen avdeling, tviler jeg på at du har mulighet til å bli med på opptaket.

 

Når det kommer til pilot, så påstår jeg at forklaringen din om at det er en person i dag som er jagerpilot og som har tatt laseroperasjon, er bullshit. Forsvaret sjekker akkurat dette på flygeropptaket. Legen kan se dette på øynene dine. Grunnen til denne regelen er derimot fordi man tidligere ikke ville oppfordre folk til å ta laseroperasjon, og ikke fordi det faktisk er negativt med tanke på sikkerhet, syn eller lignende. Derfor kan den også kanskje fjernes med tiden. Det finnes forresten jagerpiloter som ikke lenger har perfekt syn, men disse har hatt perfekt syn helt frem til de er ferdig med jagerpilotutdanningen sin, og i senere tid har gjerne hatt nødvendighet for lesebriller eller lignende. Da vil ikke Forsvaret kaste bort alle de millionene som er brukt på utdannelsen, så han får fortsatt fly F-16, så lenge det ikke er for gale. Og alle piloter i Forsvaret må ta medisinske tester minst én gang i året, og stryker de på et relevant/viktig punkt, kan de miste flygertillatelsen sin, og bli satt i andre stillinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...