Gå til innhold

Hva er ateisme?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For mitt vedkommende så betyr min ateisme enkelt og greit at jeg ikke finner påstandene om guder troverdige. Men min ateisme innbefatter på en måte også påstander om troll, nisser, drauger, grønne menn også videre, da dette også kommer inn under den samme kategorien som guder, men siden det ikke er noe som heter A trollist, A draugist eller lignende så har jeg puttet dette under min ateisme også.... :)

 

Men ateisme tar nok først og fremst for seg guder, da det ikke er gude benektelse, men en konstantering at alle verdens guder er påstander uten bevis og derfor fint lite å tro på.

 

Så kommer de andre fabel dyrene og annen overtro i samme kategori som ateisme etterhvert som det går opp for folk at heller ikke det støttes av troverdige kilder eller bevis...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Ateisme:

Manglende overbevisning de følgende gudenes eksistens (med fler):

-Zeus

-Mars

-Afrodite

-(Hercules)

-Venus

-Alastor

-(Hades)

-Silvanus

-Odin

-Tor

-Balder

-(Loke)

-Frøya

-Tyr

-Heimdall

-Amon

-Horus/Ra

-Anubis

-Anu

-Ki

-Utu

-Mithras

-Castor

-Pollux

-Diana

-Minerva

-Guden Gud

-Jehova

-Allah

-(Satan)

-Baal'Zebul

-Teiwaz

-Ermunaz

-Auzawandilaz

-Cernunnos

-Brighid

-Airmed

-Belenus

-Esus

-Ogmios

-Enlil

-Inanna

-Marduk

-Ashur

 

Mens kristendom er troen på guden Gud, og manglende overbevisning om de følgende gudenes eksistens (med fler):

-Zeus

-Mars

-Afrodite

-(Hercules)

-Venus

-Alastor

-(Hades)

-Silvanus

-Odin

-Tor

-Balder

-(Loke)

-Frøya

-Tyr

-Heimdall

-Amon

-Horus/Ra

-Anubis

-Anu

-Ki

-Utu

-Mithras

-Castor

-Pollux

-Diana

-Minerva

-Gud

-Jehova

-Allah

-(Satan)

-Baal'Zebul

-Teiwaz

-Ermunaz

-Auzawandilaz

-Cernunnos

-Brighid

-Airmed

-Belenus

-Esus

-Ogmios

-Enlil

-Inanna

-Marduk

-Ashur

Endret av Red Frostraven
  • Liker 8
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg tørker støv av denne fordi jeg er uenig i dette:

"Vi trenger strengt talt ikke en egen tråd kun for å definere et velkjent begrep."

 

Min påstand er at "det velkjente begrepet"(i.e. ateisme) ikke finnes.

Jeg er ateist og det finnes andre ateister, men ateisme finnes ikke. Ateisme ville være en erstatting for mytologi.

 

Ateister kan være og er så ulike som ja og nei, og det eneste vi alle har felles er en varierende grad av mangel av overbevisning om eksistensen av et omniscient, omnipotent, omnipresent og omnibelevolent "guddommelig" skaper, men en ateist kan ha mer felles med et kristent levesett enn med f.eks militante ateister som jeg. En ateist kan støtte kirkens nødhjelp.

 

Debatt:

Kristne:

- Tror klart at ateisme finnes. Det kommer klart til syne i debatten med en ateist/er.

- Både teisme og panteisme finnes

- Dessuten har kristne både en misjonering- plikt og ønske.

 

Ateister:

- mange tror også at ateisme finnes og seg selv en del av "denne bevegelsen".

- Både teisme og panteisme finnes

- bare en dagligtale greie, uten betydning, alle vet hva menes med ateisme.

 

Ordboka:

-Ateisme finnes som en substantivering av et adjektiv, ateist - ateisme, sosial - sosialisme.

 

Noen?

Lenke til kommentar

Alek, du tar feil hvis du virkelig mener det er så sort/hvitt.

 

Ateister er ikke aktivister, selv om noen (kjente ateister) har det som hobby å gjøre narr av troende og religioner.

 

En ateist er en person som ikke tror på en guddommelig eksistens.

En agnostiker er en person som i utgangspunktet ikke tror på en guddommelig eksistens, men er ikke sikker og kan ikke utelate muligheten for at det finnes "noe mer".

Lenke til kommentar

Alek, du tar feil hvis du virkelig mener det er så sort/hvitt.

 

Ateister er ikke aktivister, selv om noen (kjente ateister) har det som hobby å gjøre narr av troende og religioner.

 

En ateist er en person som ikke tror på en guddommelig eksistens.

En agnostiker er en person som i utgangspunktet ikke tror på en guddommelig eksistens, men er ikke sikker og kan ikke utelate muligheten for at det finnes "noe mer".

 

Svaret mitt er Neil Degrasse Tyson's svar på spørsmålet ;)

Lenke til kommentar

Jeg har tatt et standpunkt om å bevisst ikke omtale/beskrive meg selv om ateist, agnostiker, agnostisk ateist o.l.

Foreløpig har jeg landet på "ikke-troende"... kanskje "sekulær ikke-troende" når jeg er i det jålete hjørnet.

Årsaken er ikke en motstand eller aversjon mot selve definisjonene (Zepticons post er veldig ryddig i så måte), men hvordan de blir anvendt; av både troende og ikke-troende.

 

Det å klatre opp på barrikadene og proklamere sin ateisme og ateistiske standpunkt med megafon, har i dag blitt en distraherende identifiseringsmarkør - både for sender og mottaker.

I et diskusjonsklima som dette, er det mer relevant å få frem nyansene og de individuelle argumentasjonsrekkene.

 

Litt OT, men-men...

Endret av phydeaux
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...