Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får ikke varme i bilen


Xcrtry

Anbefalte innlegg

Blir vel litt OT men. Som et annet eksempel har man Toyota's D-4D. Jeg har den i min Yaris og den blir ikke varm på tomgang overhodet. Hvis motoren er varm og jeg parkerer og lar motoren stå på tomgang så blir den kald igjen. Kald luft fra apparatet, og "cold"-lampa tennes. Den første bilen min derimot (bensin) ble ganske lunka etter bare noen minutter på tomgang.

 

Jeg har en toyota corolla d4d, og merker dette ja. Blir jo ikke varmt i det hele tatt før jeg begynner kjøre, eller bruker tilleggsvarmer. Blame the diesel :) Blæ

Endret av The Catalyst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok - blandet kjølevæske som i to forskjellige typer eller som i konstentrat og vann. Det er en vesentlig forskjell. Hvis du blander to typer (la oss kalle de rød og blå) så kan det medføre igjentetting og irrdannelser i systemet.

 

Skyll igjennom du, det er ihvertfall ikke no farlig. :)

 

Det er ikke to forskjellige kjølevæsker (rød og blå) men det er sånn man må blande ut i vann selv.

Har vært å kjøpt radiator rens og tenkte jeg skulle prøve det. Så får håpe det blir å funke :)

Lenke til kommentar

Det er mest sannsynlig lite kjøleveske på radiatoren din. Dette er enkelt å sjekke og fylle på. Hvis dette ikke skulle være tilfelle kan det være vannpumpa, termostat eller varmeregisteret.

 

Hadde samme problem med min bil :)

 

 

Ja tenkte jeg skulle prøve å dekke til radiatoren å se om det blir noe bedre.

 

 

Dårlig idé. Gjør du dette kan du ødelegge motoren ved at du koker motoren. Ikke dekk til noe som helst. Sjekk heller hva som skaper den lave temperaturen på kjølevannet ditt. I mitt tilfelle måtte jeg bytte radiator (for den lakk væske) og vannpumpa var det lite fres i.

Endret av Thewiz
Lenke til kommentar

Dårlig idé. Gjør du dette kan du ødelegge motoren ved at du koker motoren. Ikke dekk til noe som helst. Sjekk heller hva som skaper den lave temperaturen på kjølevannet ditt. I mitt tilfelle måtte jeg bytte radiator (for den lakk væske) og vannpumpa var det lite fres i.

 

Nåja, det var helt vanlig før og er det skikkelig kaldt så hjelper det på, man har da tempmåler så er man ikke helt bevisstløs så er det ingen fare.

 

Har selv brukt det mange ganger uten noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er ikke to forskjellige kjølevæsker (rød og blå) men det er sånn man må blande ut i vann selv.

 

Her må det arresteres! Det FINNES rød og blå kjølevæske! Sjekk Mekonomen.no, de har til og med grønn.

Den røde må ikke blandes med de 2 andre typene. Rød er beregnet for nyere aluminiumsmotorer.

Lenke til kommentar

Dårlig idé. Gjør du dette kan du ødelegge motoren ved at du koker motoren.

Som agvg sier, temperaturmåleren er til for å brukes. Radiatorgardin som standardutstyr var heller ikke direkte uvanlig for endel år siden...

 

Det var heller ikke vanlig med temperaturstyrte radiatorvifter.

Der kommer navnet viftereim fra, vifta dro jo kald luft gjennom radiatoren så lenge motoren gikk rundt.

Reimene på dagens biler driver jo ikke vifta, men dynamo, servo og AC pumpe.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke to forskjellige kjølevæsker (rød og blå) men det er sånn man må blande ut i vann selv.

 

 

Her må det arresteres! Det FINNES rød og blå kjølevæske! Sjekk Mekonomen.no, de har til og med grønn.

Den røde må ikke blandes med de 2 andre typene. Rød er beregnet for nyere aluminiumsmotorer.

Det finnes forsåvidt også i tillegg rosa, og grønn, og Audi bruker vanligvis G12. Men jeg tror dere snakket litt rundt hverandre her, og at han ikke forsøkte å benekte at det finnes rød og blå, men bare bekreftet at han ikke har blandet rød og blå. Han har formodentlig blandet G12 eller tilsvarende (hva nå hans bil skal ha) med vann.

 

 

Du har helt rett i det, og problemet er ikke på langt nær så stort på nyere biler men blir det skikkelig kaldt så hjelper dette trikset.

Jeg er absolutt helt enig i at trikset kan ha noe for seg, og jeg savnet det sist forrige helg da jeg var på langtur med en 2007 Mondeo med 2.0 TDCI i 25 minus. Med så stor "munn" som mange av de nyere bilene har, kunne det vært kjekt å holde noe av kulden ute i oppvarmingsfasen, i nedoverbakkene, eller når vifta går for fullt. Elendig varmeapparat er det også på mange moderne diesel-biler syns jeg, de bruker år og dag på å bli varme, og selv når kjølevann omsider holder 90 grader er luft-temperaturen inn i bilen ofte regulert ned, selv med klima-temp på "high".

 

Men samtidig er jeg også enig i at det med gardin/tetting ikke nødvendigvis er et godt råd akkurat her, trådstarter bør jo finne årsaken, og tipset krever noe av den som bruker det for å være "trygt" (at man tilpasser tettingen etter forholdene/kjøringen, og følger godt med på motortemp).

 

Som en kuriositet så har jeg forresten registrert at "gardinene" er tilbake, feks har nyere BMW 5, 6, og 7-serien aktive automatiske spjeld foran radiatoren, bak grillen, som lukker seg helt ved behov. Så da kommer det vel snart på mer mainstream biler også kanskje? :)

Endret av pcp160
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært å kjøpt radiatorrens på mekonomen (BAR'S Nural radiator cleaner) men problemet nå er at jeg er litt usikker på hvor jeg skal fylle det på. Det står at jeg ikke skal fylle det på samme tank som det skal fylles kjølevæske på, men jeg ser ingen andre plasser det kan bli fylt på. Vanligvis pleier det jo å være en kork eller lignende på radiatoren(?) men det ser ikke ut som om jeg har det..

Her er et bilde av radiatoren hvis det er noe til hjelp:

post-101229-0-21069200-1292429755_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kanskje dumt å gå inn i tråden til Xctry, men har samme problem på min Passat 1.8 bensin.

Når det er kaldere enn 10 minus får jeg den ikke varmere enn 70 grader ved normal kjøring, selv ved kjøring i 4+ timer.

 

Ved lange bratte oppoverbakker går den opp, og i nedoverbakker med stor hastighet går den langt ned.

 

Og i ekspansjonstanken til kjølevesken er den opp mot max.

 

Noen ideer?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Dersom motortemperaturen din går under 82 grader, så stenges vannet til radiatoren helt.

 

Varmen fra motoren forsvinner to steder:

-I varmapparatet

-Til fartsvinden som strømmer rundt motoren.

 

Prøv å dekk til deler av radiatoren sånn at mindre fartsvind går gjennom motorrommet. Sjekk også at det store dekselet under motoren er på plass.

Lenke til kommentar

Hei, dette var en meget flott guid du linket til.

 

Dessverre løser ikke rensestoff ditt problem. Motoren kommer ikke til å bli varmere.

 

Dersom motoren er konstant lunkend ved -10 (noe som er uvanlig), så må du finne ut hvor varmen forsvinner.

 

Som>Jonas< skriver, så bør termostaten sjekkes. Dette gjør du med å la bilen stå på tomgang til den blir varm. Dersom radiatoren blir varm før motor oppnår driftstemperatur, så er termostaten gåen.

 

Dersom feilen ikke ligger her, så forsvinner varmen med de to punktene jeg listet opp lenger oppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...