Gå til innhold

Trådløs blits avfyrer for tidlig (Pentax K20D og Sigma EF-530 DG Super)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg slo til på et tilbud på Sigma EF-530 DG Super for Pentax for noen uker siden, og har støtt på noen problemer i forbindelse med trådløs blitsavfyring.

 

Kort fortalt forsøker jeg å trigge blitsen ved hjelp av kameraet sin interne blits. Blitsen har to måter å gjøre dette på, TTL og manuell. Førstnevnte ser ut til å fungere sånn noenlunde greit, bortsett fra at eksponeringskompenasjon på blitsen ser ut til å bli ignorert fullstendig.

For å oppnå litt mer kontroll over eksponeringen valge jeg å forsøke meg på manuell trådløs-modus.

 

Første utfordring var å få den eksterne blitsen til å trigge i det hele tatt. I det man velger "tådløs blits" på kameraet blinker teksten "CH 1" på topp-displayet en kort stund. Jeg tolket dette som kanal 1, og i trådløs TTL måtte blitsen settes til kanal 1 for å trigge i det hele tatt. Dette ser ikke ut til å gjelde manuell modus, da kun kanal 0 på blitsen førte til at blitsen ble trigget av kameraet sin interne blits.

 

Lykkelig over at jeg endelig hadde fått lys ut av den eksterne blitsen fikk jeg en dose kaldt vann i årene: bildene ble fryktelig mørke! Første tanke var at den eksterne blitsen ble trigget før eller etter at lukkeren var i åpen tilstand. En kjapp test med lukkertid på 5s avslørte at den definitivt trigget for tidlig.

Mistanken ble bekreftet da jeg forsøkte å fokusere på et kontrastløst område, slik at kameraet benyttet den interne blitsen som hjelpelys for fokus. Resultatet er at den eksterne blitsen trigget så ofte den kunne, så lenge fokushjelpelyset blinket.

 

Kort og godt: den eksterne blitsen er "noe overfølsom" for kontrollsignaler fra den interne blitsen, og trigger alt for tidlig. Jeg trodde det var en form for protokoll som dikterte kommunikasjonen her, men det gjelder kanskje bare for TTL (som jo ser ut til å oppføre seg bortimot korrekt). Er det evt noe man må stille inn på kameraet for at det skal sende ut korrekt pre-flash-sekvens for manuell blitsstyring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forsøkte lukkertider mellom 1/180s (laveste mulige sync-hastighet for mitt kamera) og 5s (for å utelukke at blitsen fyrte av etter at lukkeren ble stengt. Styrken på ambient-lyset endret seg naturligvis med eksponeringen, men ble relativt mørkt i begge tilfeller, da jeg prøvde i et svakt belyst rom.

Med den interne blitsen konfigurert som master - i stedet for kontroller - ble denne naturligvis med på eksponeringen.

 

Bruksanvisningen for kamera og blits er finlest, bruksanvisningen til sigmablitsen ser ikke ut til å være lovprist av forumbrukere jevnt over, og bærer tydelig preg av at den er oversatt fra japansk. Oppsettet for trådløs blits er fulgt til punkt og prikke, den nevner dog ikke noe om de forskjellige kanalene i det tilfellet der man bruker den innebygde blitsen som master; dette nevnes kun der man benytter fler sigma-blitser i forskjellige grupper.

 

Manualen til kamera nevner ikke mer enn det trivielle ("velg trådløs blits i menyen") og henviser til blitsen sin egen manual...

Lenke til kommentar

Litt leting på nett avslørte at blitsen måtte settes til kanal 0 for at den optiske slaven skulle aktiveres i manuell wireless. Dette stemmer bra med det jeg nevnte over: blitsen fyrer kun av dersom den står i CH0.

Nysgjerrig på om den premature utøsningen av blitsen (pun intended) var konsekvent rigget jeg opp blitsen et par meter fra kamera, slik at den belyste et motiv rett fra siden. Jeg tok en serie bilder, med et par sekunders mellomrom. Den eksterne blitsen trigget hver gang (visuelt obsertert), men flertallet av bildene ble helt sorte.

Det mystiske er kanskje at noen enkeltbilder innimellom hadde fått med blitsen, problemet er tydligvis ikke helt konsistent. Testen ble for ordens skyld utført på et kasseformet objekt, slik at det var lett å se at det var den eksterne blitsen som gav lys, og ikke den interne.

Jeg holder fortsatt en knapp på at kommunikasjonen mellom kamera og blits ikke er helt i vater.

Lenke til kommentar

Det virker som om du har samme trøbbel jeg hadde da jeg fumlet til instillingene på min Pentax blits. Problemet er at i manuell slavemodus trigger blitsen umiddelbart når den plukker opp et blink fra en annen blits.

 

Når du kjører trådløs fra kameraet vil det bli sendt flere kommunikasjonsblink til de trådløse blitsene for at de skal avfyre et forhåndsblink som kan evalueres av lysmåleren og logikken før det gis beskjed om hvilken styrke den endelige avfyringen skal ha.

 

For å sette opp dette riktig må du sjekke side 18 i manualen (http://davereillysplace.com/EF530DGSuperPentax.pdf)

Der står det forklart hvordan du stiller inn blitsen til å virke med trådløs P-TTL.

 

Et annet alternativ kan være å kjøpe en trådløs trigger til blitsen. Her er lenker til en billig en.

sku_33078_1_small.jpg

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.33078

 

En som er hakket bedre er RF-602 (finnes i menger på eBay). Det skal være mulig å få den til rett under 200 kr.

 

Du kan også bruke en ledning mellom kameraet og blitsen for å trigge avfyring. Da er det mulig å få tak i en P-TTL kabel som vil få blitsen til å oppføre seg som om det var montert på kameraet. (Dvs. automatikk og alt virker).

Endret av Freeload
Lenke til kommentar

Etter litt mer googling og krysssjekking med bruksanvisningen ser det dessverre ut til at manuell, trådløs blitsstyring kun fungerer dersom master/commander-blitsen er i manuell modus også.

 

Løsningen inntil videre blir å fortsette med trådløs P-TTL, men jeg skal ikke nekte for at en trådløs trigger er ført opp på ønskelista. En annen mulighet er å lete etter en billig, brukt blits som kan fungere som master uten pre-flashing.

 

Uansett, takk for alle tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...