Gå til innhold

Hvordan sette opp lavvo på vintern? (med ovn)


r2d290

Anbefalte innlegg

Ovnen gjør at snøen rundt ovnen smelter, som gjør at senterstangen til teltet synker, som gjør at teltet blir slapt og legger seg inntil pipa og smelter.

 

Hvordan unngår man dette problemet?

 

Ovnen har flere rør som gjør at jeg kan grave et hull ned til bakken der ovnen står, men senterstangen til teltet kan jeg ikke gjøre dette med. Er det nødvendig å grave seg ned til bakken i hele området der lavvoen skal stå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror kanskje det blir litt tynt. Smelter cirka en kvadretmeter rundt ovnen. Var sånn at jeg nesten rullet ned i ovnen fordi det var så skrått.

En ting jeg tenkte litt på var om jeg kunne legge en to-tre meters planke gjennom lavvoen, og sette senterstanga på den. Men vil tro at ovnen likevel vil synke ned på planken, og kanskje begynne å brenne?

Lenke til kommentar

Med de føttene der skulle det ikke være noe problem med 2 - 4 vedkubber som de står på?

 

Isåfall så kan du prøve å gradvis varme opp teltet, slik at snøen får en glasslignede hinne før du guffer på med Afrikavarme.

Og så er det jo viktig å tråkke teltplassen hard med skiene, før du setter opp teltet..

Endret av Delroton
Lenke til kommentar

Min teori er at føttene gjør at ovnen synker gradvis ned i snøen. Ettersom selve ovnen kommer nærmere snøen, vil snøen rundt også smelte. Det ser jo ikke ut som føttene på bildet kan yte så mye motstand. Og det trengs ikke all verden med temperaturoverføring før de vil begynne å smelte snøen under seg, og ovnen vil synke. Snøen som smeltet rundt ovnen er nok et resultat av at føttene synker gradvis.

 

Jeg har riktignok ikke prøvd denne modellen vedovn, men noen som ligner. Et par vedkubber under sørger for nok luftavkjøling til at ovnen ikke sank mer enn 3-4 cm :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...