Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Særemne - krigs litteratur


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal skrive særemne i krigs litteratur. Har tatt for meg om krigen i Irak, lest 2 bøker og sett en film om krigen. Det vil si at jeg skal ha film adaptasjon.

Problemstillingen min er som følger:

 

- Skrive om krigens ofre, hvordan krig påvirker folket og deres mentalitet?

- De etiske problemene.

- Vurdere om krigen er nødvendig noen ganger, altså i hvor stor grad løser krig problemer?

- Sammenligne krigens fremstilling i bøkene og filmen. Hvordan overføringen fra bok til film er gjort?

 

Men jeg trenger hjelp til å komme i gang. Vet ikke helt hvor og hvordan jeg skal begynne? Og er problemstillingen bra? Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du skrive master? For særemne er dette alt for mye!

 

Du blander også inn emner som ikke har noen relevans knyttet opp mot norskfaget.

Problemstillingen er rævva, rett og slett fordi det ikke er en problemstilling. Skal du ha om adaptasjon, så hold deg til dette emnet og ikke gli over i noe annet. Du skal analysere litterære virkemidler etc, ikke samfunnsmessige spørsmål knyttet til etikk og moral.

" Vurdere om krigen er nødvendig noen ganger, altså i hvor stor grad løser krig problemer? " Har overhode ingen relevans.

 

Du kan se på hvordan ulike litterære virkemidler har blitt utelatt fra bok til film feks.

 

Og til slutt, når to substantiver står etter hverandre skal de slås sammen, krig + litteratur = krigslitteratur. Norsklærere har kronisk allergi mot særskriving!

 

Og sånn helt til slutt, få veiledning av læreren din. Det trenger du.

 

Capiche?

Endret av Scannor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk!

 

Jeg ønsker å skrive litt om hva krig gjør, hvorfor det blir krig og om det er lurt med krig(for konsekvenser av krig kan skape masse litterære virkemidler og symboler på ulike oppfatninger rundt krig) mer som en innledning, før jeg går innpå krigslitteraturen!

Har snakket med læreren, hun har hjulpet meg med problemstillingen :)

Lenke til kommentar

Takk!

 

om det er lurt med krig(for konsekvenser av krig kan skape masse litterære virkemidler og symboler på ulike oppfatninger rundt krig)

 

Her håper jeg du formulerer deg dårlig, fordi slik jeg tenker at du tenker, er at krig er bra, fordi vi kan få bruk av litterære symboler.

 

Hva er problemstillingen?

 

Dersom jeg skulle skrevet om krig i norsk, ville jeg hatt en problemsilling ca slik:

Hvordan kan moderne litteratur/sammensatte tekster påvikre krig og konflikter?

 

Stikkord:

- Elitesoldat (bok om danske elitesoldat)

- Norske skarpskyttere (finnes to bøker, Et skudd - en død av Tom Bakkeli, og den nye)

- Norges hemmelige krigere (MYE SNADDER, blant annet beskrives det hvordan norske spesialsoldater ligger på post og observerer to talibansoldater som plutselig har seg med hverandre... av Tom Bakkeli)

 

- Du kan se nærmere på hvordan den amerikanske krigen ble etter avsløringene om totur i "Abugrabi"

 

Ah, skulle nesten ønske jeg hadde særemne nå, dette virket gøy!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...