Gå til innhold

Forbud mot burka og niqab, en god ide i Norge


Forbud eller ei  

93 stemmer

  1. 1. Bør Norge forby bruk av burka eller niqab?

    • Ja, det bør forbys
      69
    • Nei, det bør ikke forbys
      22
    • Ingen formening
      2


Anbefalte innlegg

Denne tråden fikk vesentlig mer oppmerksomhet enn jeg hadde trodd må jeg si. Bra at så mange er samfunnsbevisste, selv om det er enkelte innlegg både til høyre og venstre som drar det litt langt.

 

Er kommet en ny kronikk i Aftenpostens nettutgave som i aller høyeste grad er relevant for saken som diskuteres her, anbefaler debattantene her til å lese kronikken om En stigende uro, hvor spørsmålet om Vesten vil stå imot den økende islamiseringen er sentralt i denne debatten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns jo det er et krav til alle som oppholder seg i Norge at man oppfører seg i følge gjeldende normer. Det må vi (les særlig våre kvinner) gjøre hvis vi vil oppholde oss der man har slike skikker. Det er da en god regel å ta skikken slik den er der man oppholder seg ?

 

Uniformskodeks må være blitt endret nå ? Jeg fikk påpakk om å endre plasseringen av en knapp jeg hadde sydd på 1,5cm for langt til siden. En uniform bør vel få være en uniform ?

 

Så har vi jo satt opp en mengde overvåkingskameraer, vel for at man skal kunne gjenkjenne kriminelle ? Da er det jo greitt med et heldekkende hodeplagg, så kan vi jo bare ta ned kameraene ?

 

Jeg syns "vi" tillater mange ting som vi ikke burde, men er kjempestrenge med tulleting.

Må få orden i den prioriteringa syns jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Niqab og burka ogsånt, det burde være strengt forbudt i Norge. Det er helt sykt at folk kan kunne gå rundt med disse plaggene. Vi må da i det minste se ansiktet til personen?

 

Ellers syntes jeg folk skal kunne gå akkurat som dem selv vil. Hijab er greit, men jeg vil nok egentlig ha en slutt på det også. Det er ingen grunn til at de skal gå med det? Det er vel kun for at menn ikke skal føle tiltrekkelse av disse kvinnene?

 

Burka og niqab burde absolutt forbys!

Lenke til kommentar

Det er uansett horribelt at vi gir penger til religiøse.

Ja, det er det punktet jeg er mest enig med. Overtro bør ikke være grunnlag for å få penger fra staten, med mindre det er i forbindelse med psykisk behandling for å bli kvitt de mer alvorlige tilfellene.

 

Helt ekstremt enig. Det er nå bygget 2 moskeêr i Oslo, + litt lokale samfunn hvor de har samlinger iblant. Staten har altså gitt penger til disse. Hva hadde skjedd hvis vi hadde bygget kirker i deres land? Har ingen ting imot de religiøse, men å bygge moskeer er vel i grenseland.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det relevant om det er religiøst eller kulturellt? Hvorfor skal religiøse plagg gis mer beskyttelse enn kulturelle plagg? Om jeg ønsker å gå rundt i klovnedrakt dagen lang, hvorfor skal jeg ha mindre beskyttelse for det enn en sikh som vil gå med turban? Og videre, hvorfor skal Burka/niqab forbys spesifikt? Det man eventuelt må se på er generelle regler som ikke har noe med konkrete kleplagg å gjøre. Om man skal forby baggy klær pga redsel for bomber (noe som er idiotisk), så må man forby alle baggy klær. Skal folk være pliktige til å ha et identifiserbart ansikt i det offentlige? I mine øyne nei. Men feks uniformsregler, regler i butikk/bank om tildekket ansikt, identifisering ovenfor politi, kleskoder i skolenosv bør være likt, uansett hva slags dustete kulturell/religiøs årsak man har til å gå imot det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at det burde forbys, jeg kommer fra nordnorge, betyr det at jeg kan bruke skimaske uten å bli arrestert? NEI!

Jeg har faktisk tenkt før, jeg bare venter på den dagen noen i norge sniker seg inn i slottet med hijab, med masse bomber under og et mannfolk, da blir det kanskje forbudt.

 

Dette må ikke tolkes rasistisk.

Lenke til kommentar

Problemet er at disse plaggene brukes av kvinner for å føye mannen.

 

Se litt på historien, det har aldri vært burka eller niqab påbud i moderne muslimske land. Da har man brukt Niqab som noe fint en dag eller to. Ikke vær dag, hele tiden overalt.

 

Eneste påbudet de har i religionen sin er heldekkende plagg over brystene. Ikke ansikt hår.

 

 

Niqab og burka er blitt symboler på Islam ideologi, og det er en ideologi som burde forbys, uansett hvor mye det går i mot mine liberale tanker!

Lenke til kommentar

Vi må nok venne oss til at dette landet ikke kun består av etnisk norske vikinger.

 

I tillegg er det vel slik at vi alle verdsetter friheten i dette landet? Skal ikke muslimer/samer/jøder og andre grupperinger få lov å utdøve sine religioner og tradisjoner lenger? Jeg tror det hele handler om fremmedfrykt, er vel ingen som stusser hvis en norsk dame går med sjal...

 

En moskee i seg selv er ikke farlig, jeg tror det blir mye farligere dersom vi skal nekte muslimer å praktisere sin religion offentlig, så lenge den utføres i fred og fordragelighet.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at det burde forbys, jeg kommer fra nordnorge, betyr det at jeg kan bruke skimaske uten å bli arrestert? NEI!

Jeg har faktisk tenkt før, jeg bare venter på den dagen noen i norge sniker seg inn i slottet med hijab, med masse bomber under og et mannfolk, da blir det kanskje forbudt.

 

Dette må ikke tolkes rasistisk.

 

Kan du ikke gå med skimaske? Har de blitt helt rusk der oppe i nord? :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg mente da selfølgelig sørpå. Oslo og sånt, jeg har til og med prøvd å gå¨i skimaske når det var skikkelig kaldt her nede, ble stoppet 5 ganger av politiet på ca 2 timer ;)

 

Ok, aldri opplevd problemer med tildekt ansikt i kulda, mens å bor jo jeg i trønderstaden, og ikke tigerstaden. Men nå ble du vel strengt tatt ikke arrestert høres det ut som?

 

AtW

Lenke til kommentar

Ok, aldri opplevd problemer med tildekt ansikt i kulda, mens å bor jo jeg i trønderstaden, og ikke tigerstaden. Men nå ble du vel strengt tatt ikke arrestert høres det ut som?

 

AtW

Ikke langt unna, men ble ransaka alle gangene, og siste gangen tok de meg på stationen for å ta fingeravtrykk i tilfelle jeg hadde gjort et ran..... Men jeg er jo lovlydig så det gjør ikke noe, ikke at jeg hadde lagt igjen fingeravtrykk men det er jo en annen sak.

 

Jeg kan ærlig si jeg blir redd når noen går på en stappfull buss med meg i, med hijab og alle de greiene, som er baggy, kan skjule masse sprengstoff, heldigvis har jeg bil nå, og jeg er langt ifra rasist på noen måte. Er jo akkurat som om en skulle gå på bussen med skimaske i oslo. Kan ikke si noe annet.

Lenke til kommentar

De fleste muslimer holder vel på i fred og fordragelighet. Det er rimelig teit å tro at burkaen gjør at folk sprenger seg selv.

Alle religioner har ekstremister.. Kristne også, som skal komnvertere deg og frelse deg med gud også videre, jeg har vært borti MANGE kristne ekstremister.. Ikke rasistisk ment, men muslimer er jo det folkeslaget som sprenger andre i lufta. Fact.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...