Gå til innhold

Hvorfor bruker folk dop?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lest tråden og alle kilder som er linket til, med et objektivt øye. Jeg satt på gjerdet, men ikke nå lenger. Det er klart og tydelig hvilken side i debatten som argumenterer best, og jeg har blitt fullstendig overbevist om at cannabis-tilhengere er både mer intellektuell og taler bedre for seg. JA til cannabis.

 

En annen ting som har blitt klart og tydelig er at Henrikkenn er enten et troll eller hjernevasket og uten stand til å applikere selvstendig, kritisk tenkning.

 

noe av det beste jeg har lest på hele forumet til nå ;)

 

endelig en som gidder å lese gjennom tråden før (han eller hun?) gidder å poste ;)

+1

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=774609&st=4220&gopid=16433910entry16433910

 

her er der vanvittig mye mer argumenter og syn, masse avsporinger og bullshitt au da men mye mye mer detaljert i den tråden ;)

Lenke til kommentar

Har lest tråden og alle kilder som er linket til, med et objektivt øye. Jeg satt på gjerdet, men ikke nå lenger. Det er klart og tydelig hvilken side i debatten som argumenterer best, og jeg har blitt fullstendig overbevist om at cannabis-tilhengere er både mer intellektuell og taler bedre for seg. JA til cannabis.

 

En annen ting som har blitt klart og tydelig er at Henrikkenn er enten et troll eller hjernevasket og uten stand til å applikere selvstendig, kritisk tenkning.

 

Åja.

 

Enten så troller du, er under 14 eller veldig, veldig ignorant. Tipper på det første.

Lenke til kommentar

Har lest tråden og alle kilder som er linket til, med et objektivt øye. Jeg satt på gjerdet, men ikke nå lenger. Det er klart og tydelig hvilken side i debatten som argumenterer best, og jeg har blitt fullstendig overbevist om at cannabis-tilhengere er både mer intellektuell og taler bedre for seg. JA til cannabis.

 

En annen ting som har blitt klart og tydelig er at Henrikkenn er enten et troll eller hjernevasket og uten stand til å applikere selvstendig, kritisk tenkning.

 

Åja.

 

Enten så troller du, er under 14 eller veldig, veldig ignorant. Tipper på det første.

 

Etter hva jeg har opplevd igjennom tråden vil jeg tippe at han er en god blanding av alle tre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har lest tråden og alle kilder som er linket til, med et objektivt øye. Jeg satt på gjerdet, men ikke nå lenger. Det er klart og tydelig hvilken side i debatten som argumenterer best, og jeg har blitt fullstendig overbevist om at cannabis-tilhengere er både mer intellektuell og taler bedre for seg. JA til cannabis.

 

En annen ting som har blitt klart og tydelig er at Henrikkenn er enten et troll eller hjernevasket og uten stand til å applikere selvstendig, kritisk tenkning.

 

Åja.

 

Enten så troller du, er under 14 eller veldig, veldig ignorant. Tipper på det første.

 

Feil, feil og riktig.

Lenke til kommentar

jeg er ikke imot noen rusmidler ikke engang heroin jeg mener folk må få gjøre hva dem vil med segselv. jeg får psykotiske anfall å panikk anfall når jeg røyker meg fjern grunnen til at det ble sånn var vell en kombinasjon av mange forksjellige rusmilder men nå så trenger jeg bare røyke en joint får at hode mitt skal klikke helt.. jeg har lest på diverse forumer får angstlidelser at det er flere folk som bare røyker hasj som har opplevd det jeg har opplevd å noen får ¨så ekstreme anfall at de må legges inn på sykehuset.(skjedde med meg 2 ganger også) så jeg vil påstå at hasj ikke er helt uskadelig men får de fleste går det bra...

 

grunnen til at jeg starta å ruse meg var vell fordi ting ikke gikk helt bra i oppveksten.. grunnen til at jeg ruser meg nå som er veldig sjeldent utenom alkohol som jeg drikker litt får ofte er at jeg syns et rusfritt liv er kjedelig. det blir som å dra på byen uten å drikke, får noen funker det kjanse men får meg blir det blææh

Endret av abbyjr
Lenke til kommentar

Fordi de er dumme.

 

Eller misfornøyd med tilværelsen, og tror at de kan få det midlertidig bedre når den representeres gjennom ruspregede øyne. Dessverre er den verdenen falsk.

 

Har du det bra med deg selv trenger du ikke alkohol, tobakk, snus eller andre skadelige rusmidler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå tar jeg utgangspunkt i det som er definert som narkotika. Noen grunner:

 

-Drukne sine sorger (f.eks. med heroin). Intens eufori gjør at man glemmer et ellers kjipt liv og i stedet nyter følelse av ekstremt tilfredsstillhet.

 

-For å få et "rush" (f.eks. med kokain). Man blir svært oppkvikket og føler seg bra.

 

-Av filosofiske årsaker (f.eks. med pskedelika som LSD). Man kommer inne i tankebaner man ikke har vært inne i før og betrakter verden på en helt annen måte. Mange opplever at de har spirituelle gjennombrudd.

 

-Sosialt press. Enkelte føler seg tvunget til å bruke dop bare fordi vennene deres gjør det.

 

-Ha det gøy (f.eks. med cannabis). Man blir oppstemt og ler svært mye.

 

-Prestasjonsfremmede midler i idretten (f.eks. anabole steroider).

 

-En kombinasjon eller andre årsaker. Årsaksforhold er vanskelig å sette en finger på.

Endret av Crash
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fordi de er dumme.

 

Eller misfornøyd med tilværelsen, og tror at de kan få det midlertidig bedre når den representeres gjennom ruspregede øyne. Dessverre er den verdenen falsk.

 

Har du det bra med deg selv trenger du ikke alkohol, tobakk, snus eller andre skadelige rusmidler.

 

Jaha? Sukker, paracet, koffein, og slike stoffer da? Er det også uakseptabelt?

Lenke til kommentar

Jaha? Sukker, paracet, koffein, og slike stoffer da? Er det også uakseptabelt?

 

Du sammenligner ikke seriøst sukker, paracetamol og koffein med heroin, hasj og ecstacy?

 

http://www.fmr.no/smertestillende-dreper.104195-9421.html

*Paracet dreper 200 hvert år i Storbritannia.

Antall dødsfall som direkte skyldes paracetamol er 200 hvert år.

 

http://www.erowid.org/psychoactives/statistics/statistics_info1.shtml

*Koffein dreper omtrent 1000 - 10000 årlig

Caffeine (from stress, ulcers and triggering

irregular heartbeats, etc.)........ 1,000 to 10,000

 

 

Overdoser av ALLE ulovlige stoffer, både med vilje og ikke.

 

 

Illicit drug overdose (deliberate or accidental) from

all illegal drugs................................ 3,800 to 5,200

)

 

Antall overdoser av marihuana og hasj:

marijuana (including overdose)........................... 0 (zero

 

 

Nå ser du vell at koffein alene dreper fler enn ALLE ulovlige stoffer, mens paracet lett går over hasj sine NULL dødsfall

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Du vet at grunnen til at man blir "høy" når man røyker cannabis er mangel på surstoff til hjernen ikkesant? Hvis man får mangel på surstoff til hjernen når man røyker hva tror du det betyr? Mindre oksygen som kommer ut til kroppen, det igjen betyr at for å få like mye oksygen ut til kroppen som man vanligvis gjør må kroppen kompansere. NEWSFLASH - kroppen er jævelig bra til å kompansere, så det den gjør er å lage flere røde blodlegemer så man kan transportere like mye o2 rundt i kroppen. Jo flere røde blodlegemer, jo tykkere blod, og jo tykkere blod jo større fare for blodpropp.

Så du blir ikke bare høy, men i god form også? Hvorfor ta EPO når man bare kan røyke seg en joint.

 

Når det er sagt, så stemmer det at en økning av røde blodlegemer gir en økt risiko for blodpropp og hjerte- og karsykdommer. Men som med narkotiske stoffer, vet vi egentlig relativt lite hva den reelle faren er ved langvarig misbruk. Det vi vet er at EPO har blitt meget hardt misbrukt i idretten siden slutten av 80-tallet (så hardt at flere idrettsutøvere døde i søvne på den tida, fordi hjertet ikke klarte å pumpe blodet rundt i kroppen). Vi har noen merkelige dødsfall her og der, men i det store og det hele er det en ganske harmløs måte å dope seg, som gir likevel gir en enorm effekt.

 

Men dette har med doping i idrett å gjøre, og jeg tviler på det var det trådstarter lurte på.

 

Hvorfor tar folk narkotiske stoffer? Skulle vel egentlig ikke være så vanskelig å tenke seg. Man prøver det fordi man er nysgjerrig, og noen fortsetter fordi de liker rusen det gir...eller man blir avhengig. Tar du heroin, var du nok et stykke utenfor samfunnet allerede før du begynte.

 

Hvis du ser på grafene som er postet i denne tråden, ser man at det er stoffer som (met)amfetamin, kokain (og crack), og selvsagt heroin som topper listen av ting man burde holde seg unna. Dette er alle sterkt vanedannende stoffer, som er råbillige å produsere, men som blir solgt til skyhøye priser. For hvert ledd stoffene går gjennom blir stoffet kuttet, og når det endelig når brukeren får han i seg mye mer giftige tilsetningsstoffer enn den faktiske narkotikaen.

 

Ikke bare er dette svært farlig i seg selv, men dette øker også sjansen for overdoser, da man aldri kan være sikker på hvor rent stoffet er.

 

Når man er avhengig og prisen er så høy, er alt man gjør å jakte etter penger til neste skudd. Dette finansieres stort sett ved småkriminalitet, eller å pushe narkotika på andre.

 

Smuglere vil det alltid være, fordi det alltid er noen som vil risikere alt for så store summer med penger. Og man klarer ikke å stoppe smuglerne. Tom. i fengsler flyter det med narkotika. Og stopper man et relativt blir bare gateprisene litt høyere, noe som bare gjør ting verre for de avhengige. Uansett er de organsierte kriminelle som tjener enorme summer på dette, og i det hele tatt finansieres av narkotiasalg.

 

Lagaliserer vi (i en eller annen form), forsvinner smuglerne, pusherne, de avhengige får bedre stoffer og muligheten til et verdig liv, og kriminelle i landet må lete etter nye måter å finansiere BMW'ene sine på. I tillegg åpner det for en mye større kontroll fra myndighetenes side, fordi man kan kontrollere hvordan det skal selges.

 

Hasj er ikke problem. Bare se på Nederland. Å kvitte seg med noen kriminelle nettverk i bytte for å folk kan røyke litt må være tidenes byttehandel.

 

Det samme med hallusinogener. Svært harmløse stoffer som uansett blir brukt i svært liten grad. Det på tross av at man bare kan gå opp i skogen og plukke seg litt fleinsopp.

 

 

Uansett hva man synes om narkotika, har jeg liten forståelse for folk som ikke en gang kan tenke seg statlig utdeling av heroin -- Det hadde absolutt vært et godt steg i riktig retning.

 

 

Ikke for å kuppe denne tråden fra alle røykerne her, og gjøre dette til en stor legaliseringsdebatt, men jeg synes trådstarter trengte noe å tenke litt over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Hvorfor bruker folk dop?

 

Tragisk hvordan dop har blitt en fellesnevner for alle ulovlige rusmidler...

 

Rusmidler er for å gå inn i en alternativ sinnstilstand, rusmidler påvirker dette som sagt. Hva man foretrekker er individuelt, da det finnes mange forskjellige rusmidler som gir ulike sinnstilstander. Mennesker har alltid brukt rus til dette formålet, forbud og hva det innebærer gjør ikke at mennesker automatisk slutter med dette. Derfor har vi lovlige stoffer som alkohol som er innstøpt i dagens kultur.Så og si alle kulturer opp over tiden har hatt favoriserte rusmidler, og sett ned andre. I dag ser man og dette, at du bruker "dop" som fellesnevner for ulovlige stoffer bekrefter dette..

:)

Endret av WaterMarked
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Nå ser du vell at koffein alene dreper fler enn ALLE ulovlige stoffer, mens paracet lett går over hasj sine NULL dødsfall

 

Det er tydeligvis ikke gått av moten å misbruke statistikk og misapplikere logikk.

 

Paracetamol og koffein brukes av milliarder av mennesker. Paracetamol brukes hovedsakelig av mennesker som er syke eller i det minste har symptomer på å være syke. Å skylde på paracetamol alene er merkelig, med tanke på at ingen bruker det rekreasjonelt. Koffein konsumeres daglig av milliarder. Jeg har hvertfall aldri kjent noen som har dødd av koffein, eller hørt om noen som har det. Narkotika derimot er årsak til mye kriminalitet, drap, vold, ulykker og overdoser. Akkurat hasj er det nok vanskelig å overdose på, men at koffein og paracetamol er farligere enn hasj blir meningsløst. Ei heller er det gjort noen betydelig forskning på det. De fleste som bruker hasj er enten syke gamlinger eller frisk ungdom. Det blir som om jeg skulle si at de gamle og syke er gamle og syke fordi de bruker hasj. Antallet som dør av paracetamol og koffeinforgiftning vil du nok finne er langt mindre enn antallet som dør i ulykker og vold og kriminalitet assosiert med hasj.

 

Enda tristere er det at det er så mange som er så kjappe til å henge seg på dårlig logikk, dårlig statistikk, og dårlig forskning ved å plusse opp slike uinformerte innlegg.

Lenke til kommentar
Nå ser du vell at koffein alene dreper fler enn ALLE ulovlige stoffer, mens paracet lett går over hasj sine NULL dødsfall

 

Det er tydeligvis ikke gått av moten å misbruke statistikk og misapplikere logikk.

Virkelig? Vell om dette stemmer, la meg da spørre deg hvorfor du kommer med noe som er mye værre enn dårlig fremvist statisktikk? Du serverer oss jo med løgn.

 

Paracetamol og koffein brukes av milliarder av mennesker. Paracetamol brukes hovedsakelig av mennesker som er syke eller i det minste har symptomer på å være syke.Å skylde på paracetamol alene er merkelig, med tanke på at ingen bruker det rekreasjonelt.

 

Ingen bruker det rekreasjonelt, det stemmer, men faktum er at det faktisk dreper.

 

Jeg ønsker å sitere min kilde (http://hubpages.com/hub/What-and-how-to-use-paracetamol):

It's very important not to take more than prescript. The normal maximum dose is one step away from the toxic or even for some lethal dose. It's easy to get large amounts and so it has been used for suicide attempts. Dying from a overdose of paracetamol however is a slow and very pain full death.

 

Jeg tror du farer med løgner når du sier at det er grunnet sykdommen, når den faktisk kan drepe deg, blandt annet med alvorlige leverskader.

 

 

Koffein konsumeres daglig av milliarder. Jeg har hvertfall aldri kjent noen som har dødd av koffein, eller hørt om noen som har det.

 

Det stemmer nok at du ikke har hørt noen dø av det, sikkert hovedsaklig fordi dødsfall er skjeldne (de forekommer nesten dobbelt så ofte som narkotika-overdoser).

 

Narkotika derimot er årsak til mye kriminalitet, drap, vold, ulykker og overdoser.

Kriminalitet: Fordi narkotika er ulovlig, og vi MÅ bryte loven for å få tak i det.

Drap: drap på økonomisk vis, vil jeg henvise til den over. Drap i Narko-rus er ikke like vanlig som drap i alko-rus.

Vold: Dette forekommer mye oftere i alkohol-rus, så argumentet ditt er litt for dårlig.

Ulykker: Dette kan stemme, men samme går for alkohol i dag.

Overdoser: Det hender veldig skjeldent, men ellers farer du med bullshit.

 

Akkurat hasj er det nok vanskelig å overdose på, men at koffein og paracetamol er farligere enn hasj blir meningsløst.

Hvorfor? Paracetamol dreper 1-2 flere mennesker enn hasj i Norge hvert år, fordi hasj ikke dreper noen. Dette betyr at man faktisk KAN dø av paracetamol, men ikke hasj. Koffein har jeg ikke data på akkurat nå, og jeg orker ikke finne dem frem fordi du kaster dem bort ettersom at de ikke tilfredstiller din ideologi.

 

De fleste som bruker hasj er enten syke gamlinger eller frisk ungdom. Det blir som om jeg skulle si at de gamle og syke er gamle og syke fordi de bruker hasj.

Basert på hva data? Om du viser meg kilder, blir du fort mer troverdig.

 

Antallet som dør av paracetamol og koffeinforgiftning vil du nok finne er langt mindre enn antallet som dør i ulykker og vold og kriminalitet assosiert med hasj.

Og ulykker, vold, og kriminalitet assosiert med hasj, vil du nok finne er langt mindre enn antallet som dør i ulykker, vold og kriminialitet assosiert med alkohol, slik kan vi jo fortsette å sammenlikne epler og appelsiner.

 

Enda tristere er det at det er så mange som er så kjappe til å henge seg på dårlig logikk, dårlig statistikk, og dårlig forskning ved å plusse opp slike uinformerte innlegg.

Ditt innlegg er jo et godt eksempel på dette, vil du ikke si det?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Du serverer oss jo med løgn.

 

Hva er det jeg har løyet om? Det faktum at du stadig hevder jeg lyver er faktisk et tegn på paranoide vrangforestillinger, en relativt vanlig bivirkning av hasj og marijuana.

 

Ingen bruker det rekreasjonelt, det stemmer, men faktum er at det faktisk dreper.

 

Jo men du sier jo ingenting om sammenhengene, og da er statistikken meningsløs.

 

Jeg tror du farer med løgner når du sier at det er grunnet sykdommen, når den faktisk kan drepe deg, blandt annet med alvorlige leverskader.

 

Det faktum at cannabis ikke er toksistisk betyr ikke at det ikke er skadelig. Vi mennesker er høyst komplekse vesner som styres av hjernen vår: vi er ikke amøber eler mikroorganismer som agerer kun på programmering. Hasj og andre rusmidler er ansvarlig for tusenvis av dødsfall hvert år, ikke fordi det er giftig slik paracetamol er, men på grunn av den effekten det har på hjernen og oppførselen.

 

Kriminalitet: Fordi narkotika er ulovlig, og vi MÅ bryte loven for å få tak i det.

Drap: drap på økonomisk vis, vil jeg henvise til den over. Drap i Narko-rus er ikke like vanlig som drap i alko-rus.

Vold: Dette forekommer mye oftere i alkohol-rus, så argumentet ditt er litt for dårlig.

Ulykker: Dette kan stemme, men samme går for alkohol i dag.

Overdoser: Det hender veldig skjeldent, men ellers farer du med bullshit.

 

Det er fler som ruser seg og kjører bil enn som drikker og kjører bil, og det til tross for at andelen som ruser seg på narkotika er langt mindre.

 

Cannabis og annen narkotikabruk over tid forandrer hjernen. Mange blir kriminelle. Mange blir zombier. Noen klikker det for.

 

Drap i narkorus er riktignok ikke vanlig - men er du klar over hvor mye kriminalitet, hvor mange drapsforsøk, og drap som bunner i narkomiljøet?

 

Hvorfor? Paracetamol dreper 1-2 flere mennesker enn hasj i Norge hvert år, fordi hasj ikke dreper noen.

 

Dette blir ala. argumentet "guns don't kill people, people do". Du kan ikke skille folks handlinger under og på grunn av narkorus og toksisitet av medikamentet.

 

Ditt innlegg er jo et godt eksempel på dette, vil du ikke si det?

 

Jeg velger å forsøke å heve nivået på debatten. Så får lakeiene dine fortsette å plusse opp postene dine og ryktet ditt i et forsøk på å oppnå aksept for avhengigheten deres.

Lenke til kommentar

Siden du ønsker et høyere nivå på debatten så ønsker jeg kilder på et par ting

Det er fler som ruser seg og kjører bil enn som drikker og kjører bil, og det til tross for at andelen som ruser seg på narkotika er langt mindre.

 

Cannabis og annen narkotikabruk over tid forandrer hjernen. (..) Mange blir zombier.

(Ja, jeg har snippet vekk litt. Lev med det.)

 

 

 

Må også kommentere dette:

Drap i narkorus er riktignok ikke vanlig - men er du klar over hvor mye kriminalitet, hvor mange drapsforsøk, og drap som bunner i narkomiljøet?

Dette er fordi cannabis (velger å fokusere på cannabis, om du synes det blir feil så syndtristleitbegynnågrine) tross alt er kriminelt. Det fører til at det er kriminelle miljø som står for distribusjon. Disse drapene du snakker om er altså en følge av forbudet.

Hadde vi legalisert og fått cannabis inn i regulerte forhold hadde det ikke vært noen profittmargin å snakke om for disse organisasjonene. Vi hadde dermed fjernet hele problemet. Man kan sammenligne det med forbudstiden for alkohol. Det var mye mer vanlig med drap blandt smuglere, brennere og selgere når det var ulovlig. Vi hører ikke ofte om drap i slike miljøer lenger. Det forekommer helt sikkert at noen tar livet av hverandre fortsatt. Og, ja, smugling forekommer fortsatt. Men det er et mye mindre problem nå enn den gang. En lov som forårsaker så store skader for samfunnet uten å oppnå ønsket resultat er en feil lov. Det innså vi også etter noen års spritforbud. Det er etter min mening på tide vi innser det når det gjelder cannabis også.

 

 

edit: PS: Jeg mener uansett rus og bilkjøring (for å ta opp dette igjen) ikke hører sammen uansett hva slags rusmidler vi snakker om. Nå har heldigvis det begynt å komme spytt-testere som kan påvise de vanligste rusmidlene på like kort tid som konvensjonelle alkometer. De tester kun etter aktive stoffer og ikke inaktive metabolitter. Det vil si at om du tar deg en joint og blir stoppa så ryker du inn. Tar du en joint og venter til dagen etterpå så vil du slippe unna.

Tilslutt så må det nevnes at om du kjører etter å ha tatt en joint så er du mindre hemmet enn om du hadde drukket alkohol i følge denne undersøkelsen:

http://informahealthcare.com/doi/abs/10.1080/10550490902786934 (desverre må du ha en konto for å lese hele rapporten. :thumdown: Men du kan lese oppsummeringen fritt.)

 

edit 2: Her er en kommentar skrevet av Eric Morris ved UCLA som nevner rapporten jeg lenket til.

http://freakonomics.blogs.nytimes.com/2010/11/08/is-it-safe-to-be-high-on-the-highway/

Endret av L4r5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Velg og vrak... marijuana linkes til alt ifra ADHD og kriminell oppførsel til å være en såkalt "gateway drug" (en påstand jeg vet dophuer hater, som er nettopp årsaken til at jeg bringer det opp), til religion, depresjon, lav intelligens... listen fortsetter ganske lenge. Nøyaktig hva ønsker du kilde på? Det ligger flust av linker og kilder om du tar en kjapp google, og massevis av hjerneaktivitetscans på Google images.

 

Når det gjelder narkotika og kriminalitet så forekommer ikke dette fordi narkotika er ulovlig: En brukerdose heroin på gata i Norge koster 100kr og er null problem å få tak i. Sosialetaten alene kan altså holde deg med cirka 50 brukerdoser i måneden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...