Gå til innhold

Test: Asus Radeon HD 6870


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott kort, dette. Jeg synes virkelig synd på Nvidia hvis de planlegger å konkurrere mot HD 6870 med GTX 470. GTX 470 er en 529 mm^2 chip mot HD 6870 som er 255 mm^2, under halvparten så stort. Jeg håper de klarer å lage en bedre utgave av GTX 460, fortrinnsivs med alt av prosessorer aktivert, som yter i nærheten av likt med HD 6870. Flott test forøvrig.

 

Også: "Effektforbruk [...] høyere er bedre." For en ovn, ja. :D

Lenke til kommentar

Mulig jeg tar feil, men skulle ikke 6870 være "oppgraderingen" til 5850, og hvor sammenligner dere da ikke specs. med det?

 

Kommer det test av 6850?

 

Hvordan skalerer de gamle kortene vs. de nye i CF?

 

Syns dette ble en meget tynn anmeldelse.

 

5750 -> 6850

5770 -> 6870

5850 -> 6950

5870 -> 6970

Lenke til kommentar

Det er feil bilde under effektbruk på side 3 :)

Hoho, jeg lurer faktisk på hvordan det skjedde! Bildet var tross alt på riktig sted tidligere i dag. Uansett, fikset nuh!

 

 

 

1.Mulig jeg tar feil, men skulle ikke 6870 være "oppgraderingen" til 5850, og hvor sammenligner dere da ikke specs. med det?

 

2.Kommer det test av 6850?

 

3.Hvordan skalerer de gamle kortene vs. de nye i CF?

 

4.Syns dette ble en meget tynn anmeldelse.

 

Jeg satt nummer på de forskjellige spørsmålene over.

 

1 & litt av 4: Som jeg har skrevet 4-5 ganger rundt om i testen har vi skilt ut alt av grunnleggende informasjon om skjermkortet i en egen guide på 7 sider. I spesifikasjonstabellen valge vi å sammenligne med HD 5870 fordi dette er det forrige kortet med en komplett kjerne, noe som også er tilfellet for HD 6870. (dette står litt klønete forklart i avsnittet rett under tabellen). Å sammenligne med HD 5850 kan være riktig fordi det er et "konkurrerende" kort, men samtidig er 6-serien en effektivisering av 5-serien, og det var for oss derfor mer hensynsmessig å sammenligne de to komplette kjernene, samt to Nvidia-kort.

 

2. Ja, som nevt på første side kommer det flere HD 6000-tester fremover.

 

3. Det finner vi ut når CF-testen kommer :-) Men, som andre brukere her nevner, skal kortene gjøre det temmelig godt. I den nevnte guiden lover de opp mot 1,99 x.

 

4. På hvilken måte? Vi liker tilbakemeldinger, men bare "tynn anmeldelse" hjelper ingen. Referer du til at det manger mer informasjon rundt kortet, slik som det som er skilt ut i en egen guide, eller noe annet?

 

Hvordan får dere 480 SLi til å bruke mindre strøm enn 5870 CFX? Dere må åpenbart ha benyttet en Nvidia driver der Sli er ødelagt..

 

Skal dette liksom være representativt? LOL..

 

Hvor kommer dette frem? :-)

Som nevnt over så ble effektforbruket-grafen byttet ut med en ytelsesgraf. Dette er nå rettet opp, men her var tross alt verdiene oppgitt i FPS og ikke watt.

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

Her var det flere feil.

 

Skjermkortet leverer så absolutt god ytelse, det er effektgjerrig, det byr på lave temperaturer og det er stillegående.
Dette kortet er på ingen måte stillegående. Her er det på tide at HW finner frem et ordentlig måleapparat samt lærer seg hvordan en logaritmisk skala fungerer. Ta en titt i en ordentlig test som viser sammenligninger her. HD 6870 er et støyende skjermkort, det er ingen tvil om det, men det er litt bedre enn GTX 470. Men forskjellen er ikke stor, begge kortene er støyende.

 

Ytelsesmessig er dette en skikkelig gullnøtt. Totalt sett er dette et raskere kort enn GTX 470, samtidig som det presterer bare hakket dårligere enn 3000-kroners kortet Radeon HD 5870.

Feil igjen, GTX 470 yter hakket bedre totalt sett. Se her, en test med bredere spillutvalg.

 

Det skal også trekkes frem at Nvidia nå har dumpet prisene på GTX 470, noe AMD mener bare er en midlertidig, men HD 6870 er fortsatt et betydelig bedre kjøp.
Dette er direkte feil! Her er det tydelig en partisk vurdering fra HW. GTX 470 og GTX 460 gir mer for pengene, finnes i mange varianter med gode kjølere som er på lager i butikkene, det er begrenset med varianter av HD 6870 med fornuftige kjøleløsninger på lager. Det er nå kun Pixmania i Frankrike som har HD 6870 på lager til en billigere pris, dog dyrere enn den som står i prisguiden, dette veies uansett opp med lengre leveringstid. For eksempel MSI GTX 460 HAWK (eller Zotac AMP!) yter rett under HD 6870, er vesentlig stillere og er 200 kr billigere enn det HD 6870 koster i Norge.

 

De som vurderer skjermkort i denne klassen bør vurdere følgende (vurdere de punktene som er aktuelle for hver enkelt):

* Ytelse: GTX 470 gir best ytelse, hakket over HD 6870 som igjen er hakket over GTX 460 overklokket til 810 MHz.

* Ytelse for pengene: overklokkede GTX 460 gir mest for pengene.

* Støy: Støyforskjellen mellom GTX 470, HD 6870 og HD 6850 er vesentlig mindre enn forskjellen ned til MSI GTX 460 HAWK, og dette på tross av at GTX 460 HAWK er et overklokket kort.

* CUDA/PhysX i favør av nVidia om det er relevant.

* Tilgjengelighet: GTX 460 og GTX 470 er bedre tilgjengelig med gode kjøleløsninger.

* Antall skjermer: ved bruk av mange skjermer er selvsagt Eyefinity en fordel.

* GNU/Linux: nVidia uten tvil, både ytelse, videoakselerasjon, spillstøtte og mye mer.

* Spesifikke viktige spill dersom det er relevant.

(Og selvsagt spill der skjermkortene yter over frekvensen til skjermen (60 Hz for de fleste) bør skjermkortene vurderes som likeverdige, det er i de tyngre spillene at ytelsen bør telle.)

 

For de fleste kjøpere vil en slik upartisk vurdering helle i favør av nVidia, at HD 6870 er et betydelig bedre kjøp er rett og slett ikke sant, under visse forutsetninger er HD 6870 et bedre kjøp.

 

Slike tester bør gjennomføres upartisk av HW. Dette er rett og slett for dårlig.

 

Edit:

firberblad: Se her. HD 6870 gir 54% bedre ytelse (forutsatt at det er riktig versjon av GTX 260), så en oppgradering kommer godt med. Men spørsmålet du bør stille deg selv er om alle spill du ønsker går greit nok fra før eller om du "trenger" et nytt kort. Min generelle anbefaling er at når du ikke får kjøre et ønsket spill med ønsket ytelse(innen rimelige grenser) så er det på tide å vurdere en oppgradering. Og selvsagt, vurder grundig hvilket kort som er best for deg :) .

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Fin test dette!

 

Igjen så leverer AMD meget gode produkter til en fin pris.

Stusset litt over TDP idle,da jeg har lest at denne skulle være lavere.

Håper AMD har nok kort slik at de som ønsker seg ett; faktisk får det og at vi slipper

å se leveringsproblemer slik det tidligere var med deler av 5 serien.

Skal bytte ut et 4870 her hjemme og da blir det enten 6850 eller 6870.

Rykter sier også at 6970 er testet.Får vi se det før Jul?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...