Gå til innhold

Test: Asus Radeon HD 6870


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når tester inneholder såpass med feil og er villedende så gjør det meg rett og slett sint.

 

Heavy Sandwich: Jeg forholder meg til faktiske tall fra ordentlige tester og tar en saklig vurdering på det grunnlaget. HW har flere faktafeil, så det er ikke meg du skal kalle "fanboy".

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

 

Hvordan får dere 480 SLi til å bruke mindre strøm enn 5870 CFX? Dere må åpenbart ha benyttet en Nvidia driver der Sli er ødelagt..

 

Skal dette liksom være representativt? LOL..

 

Hvor kommer dette frem? :-) 

Som nevnt over så ble effektforbruket-grafen byttet ut med en ytelsesgraf. Dette er nå rettet opp, men her var tross alt verdiene oppgitt i FPS og ikke watt. 

 

Oi. :blush: Skulle nok brukt noe mer tid på å orientere meg litt. Var nok litt rask med slegga der ja. Beklager så meget. :)

Lenke til kommentar

Di fleste likestiller 6870 med 470,og 6850 kan klokkes til samme ytelse som overklokka 460 så her er det nok litt fanboynykker ute og går ja :DDessuten er det mange seriøse hwsites som hevder og tror at priskuttene på 460/470 er midlertidig og at prisen gå opp igjen 14 november,så vi får se.

Endret av Dudeson
Lenke til kommentar

Di fleste likestiller 6870 med 470,og 6850 kan klokkes til samme ytelse som overklokka 460 så her er det nok litt fanboynykker ute og går ja :DDessuten er det mange seriøse hwsites som hevder og tror at priskuttene på 460/470 er midlertidig og at prisen gå opp igjen 14 november,så vi får se.

Det som teller er hvilke løsninger som er tilgjengelige, ikke hva som teoretisk kan gjøres. Om en stund dukker det nok opp noen slike varianter, men i dag er det hva som finnes nå vi skal ta hensyn til. Vennligst hold diskusjonen saklig.

 

Prisen på GTX 460 og GTX 470 er satt frem til og med 14. november, så etter det vet vi ikke hva den blir. Det er ikke noe uvanlig i dette. Det er mulig at det da kommer nye produkter.

Lenke til kommentar

Di fleste likestiller 6870 med 470,og 6850 kan klokkes til samme ytelse som overklokka 460 så her er det nok litt fanboynykker ute og går ja :DDessuten er det mange seriøse hwsites som hevder og tror at priskuttene på 460/470 er midlertidig og vil stige igjen 14 november.

 

At det er usikkerhet rundt fremtidig prissetting kan ikke være et moment som skal være med i en slik vurdering. Om man kjøper noe til 2000 kr i dag, så taper man ikke på det hvis prisen øker til 2200 etter at man har kjøpt.

Historisk er prisfall på maskinvare ikke forbigående.

 

Jeg er enig med kritikken til Efikkan, men man bør uansett ikke basere skjermkortkjøp på kun en test. Det finnes bedre og mer utfyllende tester andre steder på internett, men det er bra at HW også gjør dette.

Det er lite faktafeil på HW i forhold til andre medier som VG, Dagbladet, Dagsavisen, NRK, Aftenposten og DN. Og der er konsekvensene i en helt annen liga.

 

PS: Det skrives "De" og ikke "Di". :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@efikkan:

Jeg synes du skyter langt over mål i kritikken av denne testen.

Men dersom det kun er ytelse/pris du vurderer har du jo hold i "kritikken".

Personlig er jeg mer enn normalt opptatt av effektforbruket idle, og der er både den gamle HD5nnnn-serien og nå HD6870 svært overlegen GTX460/470.

Har lagt hw på is en stund, men dette skjermkortet fristet litt faktisk.

Kan jo benche litt igjen og likevel ha ett "fett" skjermkort som bruker like lite som HD5770/HD5750 jeg bruker i "hovedriggen".

:)

Lenke til kommentar

Testen er jo ikke særlig dyptgående og ganske overfladisk,men feks. ang støy så tror jeg HW har velfungerende ører og man kommer et godt stykke på vei med det :D

Uansett så er DE fleste en tanke merkefiksert å heller mot det DE har kjøpt.

Man burde vel kjøpe kort etter egne preferanser og behov som oppløsning,hvilke spill man spiller osv. osv.

Uansett så ser jeg 6850/6870 fult på høyde med 460/470 basert på å ha lest det som er av reviews.

Håper vi får tilsvarende priskrig når 69xx/580 slippes :)

Lenke til kommentar
Personlig er jeg mer enn normalt opptatt av effektforbruket idle, og der er både den gamle HD5nnnn-serien og nå HD6870 svært overlegen GTX460/470.

 

De fleste burdet ta en titt på efektforbruk nå da nyere skjermkort rett og slett tar for mye, det er også her nVidia taper. Om man vrir på det dere diskutere og setter effektforbruk opp mot FPS taper nVidia klart, men det høye effektforbruket om dagen er det slik jeg har startet å se på kort-testene før neste kjøp.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Efikkan: For all del, deler av posten din er gode poenger, men jeg kan ikke si meg helt enig. Vi tar det fra toppen.

 

Støy: HD 6870 har mindre effektforbruk enn alle kortene det konkurrerer mot, men anmeldelsene jeg har lest viser allikevel relativt mye støy. Det varierer en del fra test til test, men jevnt over ser det ut til å støye mer i absolutte tall. Selvsagt er støøy subjektivt og så videre, men det virker som dette kortet har en bemerkelsesverdig dårlig referansekjøler.

 

Ytelse: Ja, tester hos for eksempel Techpowerup, Anandtech og Guru3D viser at GTX 470 yter et sted mellom bortimot likt og et lite hakk bedre enn HD 6870, men Hardware.no må vel forholde seg til sine egne tall i sin egen test, ikke sant? Konklusjonen er rett sett i forhold til resultatene. Skal du kritisere noe, må det være testmetodikken.

 

Godt/dårlig kjøp: I følge denne testen yter HD 6870 bedre enn GTX 470, det er billigere og bruker mindre strøm men støyer (muligens) hakket mer. Tar vi tallene for god fisk, noe Hardware.no selvsagt må gjøre, er det en riktig konklusjon at HD 6870 er et godt kjøp.

 

Selv hvis vi godtar at GTX 470 yter 3% bedre enn HD 6870, er det fortsatt omtrent 10% dyrere og har betydelig høyere effektforbruk. Ut fra det vil jeg si at HD 6870 er det beste kjøpet. MSI GTX 460 HAWK derimot, er absolutt et interessant alternativ. Men det koster faktisk 1650 kroner, som er farlig nært de billigste HD 6870. I Anandtechs test sammenlignes det med et GTX 460 klokket til 850 MHz, og Nvidiakortet kommer jevnt over hakket bedre ut. MSI GTX 460 HAWk er klokket hakket lavere, men jeg enig i at det er bedre kjøp hvis du trenger en stille PC, og et omtrent like godt kjøp hvis du ikke trenger det.

 

Når vi er inne på overklokkede kort, er det rart at du ikke nevner lillebroren til HD 6870, HD 6850. Dette kortet klokker ofte høyere enn referansespecs på HD 6870, og koster foreløpig det samme som GTX 460 1GB. Hvis det også kommer med bedre kjølere etterhvert blir nok det et enda bedre kjøp enn GTX 460.

 

Når det gjelder listen din har jeg lite å tilføye bortsett fra at jeg enda ikke har spilt et spill med støtte for Physx og ikke har noen bruk for CUDA (bortsett fra f@h, men der kan AMD også brukes).

 

Alt i alt synes jeg det er flott at du kom med det innlegget, men jeg synes du virker litt i overkant på Nvidias side, noe som sikkert først og fremst er et resultat av at du ønsker å fremheve svakhetene i denne testen. Derfor syntes jeg det var nødvendig å komme med noen motargument.

 

Denne posten kom litt senere i tråden enn jeg hadde tenkt, nettet forsvant da jeg skulle trykke på "post".

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Veldig bra test! :thumbup:

 

Gledelig å se at mye brukte oppløsninger er på plass i testene.

Likte også gjennomgangen og positivt overasket av at dere også hadde en rimelig solid spillsuite i tillegg til alle relevante oppløsninger. Ikke minst en solid testbenk. Det virker som dere har tatt til dere all kritikk lesere har kommet med.

 

Bra utført og julebords ølet noen nevnte kan nytes med klapp på skuldern.

 

I tillegg til at dere kommer til oppfølgingsartikler om klokking og CF separat er jo også bare positivt fremfor å skulle hive alt inn i samme artikkel som da fort kan bli lite dekkende på hvert område eller lang som et vondt år.

 

:thumbup:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Personlig er jeg mer enn normalt opptatt av effektforbruket idle, og der er både den gamle HD5nnnn-serien og nå HD6870 svært overlegen GTX460/470.

TL1000S

Seriøst? De to 460 kortene jeg eier er de beste kortene jeg noensinne har hatt ift. støy. De kostet 1495,- per stykk når jeg kjøpte dem og går på full guff 100% load 24/7 med folding@home. De sitter forøvrig begge i samme gamle dårlig ventilerte midiTower kasse. De er omtrent ikke hørbare. De er også overklokket til 800/1600 (kan klære nærmere 900/1800 3dmark stabilt, men er ikke hensiktsmessig).

 

At du nevner 460 og 470 i samme setning i denne sammenhengen blir jeg også litt forundret over.

 

Videre synes jeg HD5870 (de to jeg hadde) var litt høyfrekvent i viftelyden på høy last og hadde en mer forstyrrende karakteristikk på lyden enn eks det varme GTX 480 kortet jeg har. Jeg tror nesten jeg blir nødt til å kjøpe et eller to HD6870 for å sammenligne og at det har blitt et så mye bedre produkt som jeg tror og håper.

 

EDIT:

Det må nevnes at når viftene på GTX460 kortene mine en sjelden gang går over 49% så begynner det å komme en slik markant, karakteristisk lyd frem også på disse, men ikke i samme grad som HD5870. Men nå går viftene nesten aldri så høyt selv med den enorme lasten jeg kjører 24/7 med en god klokk. Tempen ligger på maks 73-78C.

 

EDIT2:

AMD/ATI er forresten fortsatt omtrent død-født å bruke til folding@home inntil de har fått skikkelig orden på OpenCL implementasjonen som første punkt. Riktignok venter vi på tester med en ny klient men selv utviklerne tror ikke på noen mirakler før bla. OpenCL har modnet hos AMD.

 

EDIT3:

Kortene jeg er så begeistret for i kommentaren ovenfor er "EVGA GTX 460 SC 768MB". Beste kortene jeg noensinne har hatt ift. klokking, høy last og støy. Rett og slett et imponerende produkt! De tygger hard last i overklokket tilstand som en mester uten å svette, og det i tillegg 24/7.

 

Dette underbygges også av at komplett aldri klarer å ha de på lager mer enn et par dager. Det kommer hele tiden 100stk inn som rives ut av hyllene på få dager.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Man må jo tafse litt på ny hardware ;)

 

Men det går vel an å tørke av kortet før man legger ut bilder av det på nettet?

 

Kunne blitt et par fine bakgrunnsbilder, men sånn det er nå må man jo redigere bort alle fingeravtrykkene i Photoshop først harhar.gif

Endret av Meh.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Personlig er jeg mer enn normalt opptatt av effektforbruket idle, og der er både den gamle HD5nnnn-serien og nå HD6870 svært overlegen GTX460/470.

TL1000S

Seriøst? De to 460 kortene jeg eier er de beste kortene jeg noensinne har hatt ift. støy.

<snip>

 

Kan ikke se at jeg skrev noe om støy? Kan du?

:)

Strømforbruk, strømforbruk, strømforbruk, idle, idle, idle...

Gikk det inn nå?

 

Du har jo ett bruksmønster (idealist) som er lysår unna mitt.

Så ja. Jeg kan se at du har andre kriterie for å være fornøyd med din foretrukne GPU-produsent.

For ditt bruk er jo AMD(ATI) ikke ett alternativ.

 

Men jeg har altså helt andre preferanser.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...