Gå til innhold

Test: Asus Radeon HD 6870


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha TL1000S, ja jeg leste nok feil på hva du mente.

 

Men at Nvidia er min foretrukne produsent er nok helt feil da folding@home kun er en av tingene jeg driver med og kun til tider. Jeg er dog tilhenger av å se svakheter og styrker hos begges produkter. Derfor eide jeg 2xHD5870 kort som kun ble brukt til film/spill (kjøpt rundt juletider og solgt i høst) og derfor kommer jeg garantert til å kjøpe et HD6870 eller to om ikke økonomien skulle diktere noe annet. Muligens blir det HD6870/50 til en HTPC/Allround SFF sak og CaymanXT til spillmaskinen.

 

Beklager at jeg leste feil og ikke rart at jeg reagerte slik jeg gjorde når jeg trodde du bommet såpass kraftig på dette. Glad jeg leste feil. Ellers synes jeg fortsatt ikke 460 og 470 kan sammenlignes direkte på alle egenskaper.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg synes du skyter langt over mål i kritikken av denne testen.

Gjerne si spesifikt hvor jeg skyter over mål og hvorfor.

 

Men dersom det kun er ytelse/pris du vurderer har du jo hold i "kritikken".

Personlig er jeg mer enn normalt opptatt av effektforbruket idle, og der er både den gamle HD5nnnn-serien og nå HD6870 svært overlegen GTX460/470.

Hvis du leser mitt første innlegg så ser du at jeg skrev en god del om støy og tilgjengelighet.

 

Det skal sies at jeg brukte en god del tid på å dobbelsjekke mine fakta før innlegget mitt, så ting er ikke tatt ut av løse luften.

 

 

 

 

Støy: HD 6870 har mindre effektforbruk enn alle kortene det konkurrerer mot, men anmeldelsene jeg har lest viser allikevel relativt mye støy. Det varierer en del fra test til test, men jevnt over ser det ut til å støye mer i absolutte tall. Selvsagt er støøy subjektivt og så videre, men det virker som dette kortet har en bemerkelsesverdig dårlig referansekjøler.

Jeg vil gjerne vite hvordan HW målte støyen. Satt skjermkortet i et kabinett? Ble det sammenlignet med de andre skjermkortene? Hvor er måleresultatene? Slik det går frem av artikkelen så ser det ut til at testeren(e) har uttrykket sin egen mening. Dette er serdeles verdiløst siden det sier oss svært lite eller ingenting om den reelle støyen.

 

Se på techpowerup sin testmetodikk. De har et kabinett som de tester alle kortene i, og de har et profesjonelt måleinstrument som gir gode sammenlignbare data. De har også eliminert de fleste andre betydelige støykilder. Dette lar brukere sammenligne skjermkortene veldig enkelt og finne ut hvordan de støyer i forhold til hverandre. Jeg har f.eks. et HD 4870 (ikke med referansekjøler, men la oss si at det har det som et eksempel), og jeg kan fra grafen se hvordan et annet skjermkort vil støye i forhold til mitt. Dette vil gi et ganske presis inntrykk om hva støynivået vil bli, i motsetning til synsing fra en som testet skjermkortet.

 

Ytelse: Ja, tester hos for eksempel Techpowerup, Anandtech og Guru3D viser at GTX 470 yter et sted mellom bortimot likt og et lite hakk bedre enn HD 6870, men Hardware.no må vel forholde seg til sine egne tall i sin egen test, ikke sant? Konklusjonen er rett sett i forhold til resultatene. Skal du kritisere noe, må det være testmetodikken.

Det er ikke så enkelt. Jeg har sett over alle resultatene og det kan ikke trekkes konklusjonen om at HD 6870 yter særlig bedre, heller motsatt. Så konklusjonen har tydelig med hvordan de ulike resultatene blir vektet (som forøvrig er opp til hver enkelt test), og vektingen er nok valgt for å gi ønsket resultat. F.eks. "syntetiske" tester kan avvike sterkt fra reell spillytelse og vektingen av disse kan derfor spille en rolle i om konklusjonen faller i favør av den ene eller den andre når de reelle forskjellene er så små.

 

Den andre vesentlige faktoren er hvilke tester som er valgt og hvor mange. Se f.eks. Techpowerup, der tester de flere spill, tester de i mange oppløsninger og samlet ytelse totalt, og lar brukeren få til og med oppsummerte resultater på denne formen. Flere tester gir et bedre bilde av ytelsen, det kan du ikke bestride.

 

Godt/dårlig kjøp: I følge denne testen yter HD 6870 bedre enn GTX 470, det er billigere og bruker mindre strøm men støyer (muligens) hakket mer. Tar vi tallene for god fisk, noe Hardware.no selvsagt må gjøre, er det en riktig konklusjon at HD 6870 er et godt kjøp.

Jeg har ikke bestridet at HD 6870 er et godt kjøp under de fleste forutsetninger, men GTX 470 er et bedre kjøp for de fleste. Effektforbruket i seg selv har ikke så veldig stor betydning, det er støy og varmesirkulasjon i kabinettet som har langt større betydning, disse har en tilknytning til effektforbruket men er også avhengig av kjøleløsningen inkl. lufteuttak (som er veldig små på dette kortet. HD 6870 er ikke billigere i praksis.

 

Selv hvis vi godtar at GTX 470 yter 3% bedre enn HD 6870, er det fortsatt omtrent 10% dyrere og har betydelig høyere effektforbruk. Ut fra det vil jeg si at HD 6870 er det beste kjøpet. MSI GTX 460 HAWK derimot, er absolutt et interessant alternativ. Men det koster faktisk 1650 kroner, som er farlig nært de billigste HD 6870. I Anandtechs test sammenlignes det med et GTX 460 klokket til 850 MHz, og Nvidiakortet kommer jevnt over hakket bedre ut. MSI GTX 460 HAWk er klokket hakket lavere, men jeg enig i at det er bedre kjøp hvis du trenger en stille PC, og et omtrent like godt kjøp hvis du ikke trenger det.

Jeg foreslår at du undersøker litt. Det eneste billige HD 6870 på er fra Pixmania som gir lengre leveringstid, dessuten er prisen på dette i prisguiden feil. De andre billige HD 6870 er stort sett ikke på lager på lang tid, og skal du ha et kort nå så må du gjerne runde 1900-1930 kr. Om du graver litt finner du GTX 470 til samme pris i flere butikker. Den reelle prisforskjellen er under 50 kr. (Med forbehold om at det kan være et tilbud jeg ikke har funnet, men de som er listet i prisguiden pluss mange flere har jeg sjekket.)

 

Hvis du graver i techpowerups arkiv finner du at GTX 460 HAWK hadde et støynivå på 31 dBA, sammenlignet med HD 6870 42 dBA, HD 6850 41 dBA og GTX 470 46 dBA.

 

Når vi er inne på overklokkede kort, er det rart at du ikke nevner lillebroren til HD 6870, HD 6850. Dette kortet klokker ofte høyere enn referansespecs på HD 6870, og koster foreløpig det samme som GTX 460 1GB. Hvis det også kommer med bedre kjølere etterhvert blir nok det et enda bedre kjøp enn GTX 460.

Igjen må jeg minne om to ting:

1) Det er hvilke kort som kan skaffes nå som teller, ikke hva som potensielt vil komme i fremtiden. Når situasjonen endrer seg vil jeg selvsagt justere mine anbefalinger, men for de som skal handle nå så er det nå som teller.

2) Overklokking selv er for de ytterst få av oss, selv her på HW. Generelle anbefalinger bør ikke være basert på hvilket kort som har størst potensiale til overklokking.

 

Når det gjelder listen din har jeg lite å tilføye bortsett fra at jeg enda ikke har spilt et spill med støtte for Physx og ikke har noen bruk for CUDA (bortsett fra f@h, men der kan AMD også brukes).

Det var derfor jeg skrev at hver enkelt bør vurdere hvilke punkter som er aktuelle, og så trekke konklusjon etter det.

Jeg førte ikke opp folding@home i listen, men det er bare ennå en ting som heller i favør av nVidia, men jeg driver ikke med slikt uansett. Men kom gjerne med flere punkt som er viktige, jeg bare prøvde å liste opp de viktigste faktorene som bør avgjøre et kjøp. Grunnen til at jeg listet det opp var å vise hvordan HW burde trekt konklusjonen sin, men gjerne mer utfyllende enn det jeg gjorde. Men du ser forskjellen på dette og den bastante konklusjonen til HW? Hvilken er det som tar mest hensyn til bruksområde?

 

Jeg vurderte forøvrig om jeg skulle føre opp stereoskopi i listen, men jeg kom ikke frem til en god veiledning på det punktet.

 

Alt i alt synes jeg det er flott at du kom med det innlegget, men jeg synes du virker litt i overkant på Nvidias side, noe som sikkert først og fremst er et resultat av at du ønsker å fremheve svakhetene i denne testen. Derfor syntes jeg det var nødvendig å komme med noen motargument.

Det er lov å komme med saklige motargumenter, og jeg vil gjerne vite hva som favoriserte nVidia der.

 

----------

 

For å få slutt på disse "fanboy"-anklagelsene en gang for alle:

* Jeg bruker selv et Radeon HD 4870 i min mest brukte maskin, de siste par månedene har jeg ikke hatt daglig kontakt med et nVidia-kort en gang. Jeg har ingen Fermi-kort, og heller ingen GeForce 200-kort i hus. Så jeg favoriserer ikke nVidia pga. egen maskinvare.

* En hver oppegående person vil forstå mitt første innlegg og vil innse at det er en reflektert vurdering av maskinvaren, som ikke er basert på hva jeg selv har lyst på. Alle som står og skriker fanboy er de som kommer med usaklige kommentarer som ikke er basert på fakta, disse kan finne seg en annen hobby til de er modne nok til å delta i en diskusjon.

 

Jeg kan ta feil, det skal jeg være den første til å innrømme, men spar på spydighetene og forklar hva som er feil.

Grunnen til at jeg kritiserer HW er fordi jeg ønsker at de skal forbedre seg. At jeg ikke nevner artikkelforfatter er bevisst fordi jeg ikke ønsker uthenging av noen, i tillegg har redaktør en god del av ansvaret samt eventuelle andre som har vært med på testen.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er TDP/strømforbruk viktig!

 

AMD Radeon 6870 bruker ca 163W på max load.

nVIDIA GTX 470 bruker ca 232W på max load.

 

-69W x Antall solgte 470=?(noe helt sinnsykt)

 

Selvfølgelig vil det alltid komme high end produkter,som vil

bruke en del ekstra,men tenker du aldri på strømmen du bruker?

 

Dette er en av grunnene til at jeg vil bytte ut et skjermkort her hjemme og dette er også sikkert en av grunnene til at at HW.no har anbefalt dette produktet.

Endret av Bit33
  • Liker 1
Lenke til kommentar

+1..les dine eget innlegg som nærmest er befaling og ikke anbefaling for og dra det litt.Og å si at strømforbruk er irrelevant når det gjelder feks.6870/470 er jo ren nonsens,er utrolig mange som er opptatt av det spesielt i dette prisleiet av innlysende årsaker.er nylansert kort og da er som regel prisen litt over og vil synke fort,sånn har det vel altid vært.Dessuten har du sjøl referert til overklokka 460 når du sammenlingner ytels så blir drøyt og forvente saklig diskusjon når man er såpass ignorant ;)

Guru3d oppsummering:Radeon HD 6850 - We measured a perfectly silent 38 dBA when the GPU is massively under stress. This means that under normal circumstances, you cannot hear the product over the regular PC noise. If your PC is in IDLE or you are working in desktop mode then dBA levels remain at 37 dBA, a noise level you will not be able to hear whatsoever either (of course).

 

Radeon HD 6870 - We measured a 41 dBA when the GPU is massively under stress. This means that under normal circumstances, you can slightly hear the product over the regular PC noise. If your PC is in IDLE or you are working in desktop mode then dBA levels remain at 37 dBA, a noise level you will not be able to hear whatsoever either (of course)

Endret av Dudeson
Lenke til kommentar

+1..les dine eget innlegg som nærmest er befaling og ikke anbefaling for og dra det litt.Og å si at strømforbruk er irrelevant når det gjelder feks.6870/470 er jo ren nonsens,er utrolig mange som er opptatt av det spesielt i dette prisleiet av innlysende årsaker.er nylansert kort og da er som regel prisen litt over og vil synke fort,sånn har det vel altid vært.

Har du et så stort behov for å slenge dritt om andre at du tyr til løgn? Jeg har ikke sagt at effektforbruk er irrelevant, jeg har snakket om hva som er viktigere, nemlig hvor effektiv kjøleløsningen er til å flytte varmen ut av kabinettet. Til mindre luftuttaket er til større lufttrykk må til, og det medfører gjerne mer støy. Derfor er ikke støynivået så veldig ulikt på HD 6870 og GTX 470. Differansen i maksimalt effektforbruk til disse skjermkortene har ikke stor betydning i praksis med mindre du ligger opp mot maksimal effekt til strømforsyningen, og da vil den sikkert støye en del og muligens være ustabil. For strømregningen har det også liten betydning hvis PCen står i et oppvarmet rom. Derfor er det støy og sirkulasjon som er de viktigste kriteriene.

 

Som en ekstra notis, hvis HW virkelig testet som på bildet uten kabinett så gir det en helt urealistisk luftsirkulasjon. Ulempene med referansekjøleren vil da bli ennå større i et kabinett. Dette er også trolig en kilde til at ulike tester har ulike meninger på dette punktet.

 

Støynivået til PCer kan variere ganske mye, det burde ikke være nødvendig å nevne til deg. Flere strømforsyninger fra f.eks. Corsair har et ganske høyt støynivå.

 

Jeg prøver å få frem hvordan disse skjermkortene blir målt etter ulike målestokker. GF100 blir stadig kritisert for støynivå, på tross av at det ikke er mye høyere enn konkurrenten. Og HD 6870 blir omtalt som "stille" når dette er langt fra sannheten, og forskjellen mellom disse er hørbar men ikke så stor at den ene er "stille" mens den andre er svært støyende som enkelte hevder. La meg bare presisere her, jeg er helt enig i at GF100 har høyere effektforbruk enn vi ønsker, men dette blir så overdrivet til de grader. Ikke bare HW og forummedlemmer her, men mange andre nettsider er preget av at GF100 blir dømt nord og ned mens AMD skrytes opp i skyene. Og nå som nVidia kommer med sine oppdaterte brikker akkurat som AMD, så er dette omtalt som desperate krampetrekk fra nVidia mens fra AMD er det storstilt innovasjon når begge strengt tatt lapper på eksisterende arkitektur, som er fint. Det er ikke lenge siden jeg ble stemplet hardt som nVidia-fanatiker fordi jeg oppfordret til realistiske forventninger til HD 6000-serien, og gjett hvem som hadde rett.

 

 

Dessuten har du sjøl referert til overklokka 460 når du sammenlingner ytels så blir drøyt og forvente saklig diskusjon når man er såpass ignorant ;)

Klarer du ikke å si noe seriøst?

Så jeg er ignorant fordi jeg referer til fabrikk-overklokkede kort? Jeg må si meg mektig imponert over hvor usaklig det går an å svare. Jeg har til og med sagt to ganger at det er fint med slike kort, men det hva som er tilgjengelig på markedet som teller for kunden, om det er overklokket eller ikke har liten betydning, det som betyr noe er hvor bra kortet er for pengene. Og du mener jeg er ignorant?

Lenke til kommentar

Guru3d oppsummering:Radeon HD 6850 - We measured a perfectly silent 38 dBA when the GPU is massively under stress. This means that under normal circumstances, you cannot hear the product over the regular PC noise. If your PC is in IDLE or you are working in desktop mode then dBA levels remain at 37 dBA, a noise level you will not be able to hear whatsoever either (of course).

 

Radeon HD 6870 - We measured a 41 dBA when the GPU is massively under stress. This means that under normal circumstances, you can slightly hear the product over the regular PC noise. If your PC is in IDLE or you are working in desktop mode then dBA levels remain at 37 dBA, a noise level you will not be able to hear whatsoever either (of course)

Legg merke til at dem snakker om "when the GPU is massively under stress" og "normal circumstances". Det er flere andmeldere som tester støynivået under belastning med syntetiske tester som furmark og går bare utifra det. Men her vil vifta gå i nær sagt panikk modus som det er vankselig å optimalisere vifte profilen til. Dette har dog ikke så mye hold i den virkelige verden der hvor ofte GPU'en vil ha denne belastningsgraden i spill vil ligge et sted mellom ytterst sjelden og aldri.

Jeg vil tippe at de aller fleste vil ikke være plaget av støynivået til 68x0.

Lenke til kommentar

Når man diskuterer en referangseserie sik vi gjør i denne tråden ser jeg poenget med å holdet seg til referangse modellene effikan. Ta med de Utallig pimpa versjonene fra begge hold blir bare rot og litt utenfor diskusjonen da dette dreier seg om en test av 6870 referangse modell. Så greit å holdet Fabrikk pimpa, OC kort utenfor en slik diskusjon eller blir det bare rot, som det har blitt.

Lenke til kommentar

Greit test av HW.no.

Dere burde dog fase ut eldre spill som ingen spiller lengre fra testene deres.

Er forundret over at AMD velger å navngi kortet slik de gjør, veldig forvirrende for brukere.

 

Morsomt at dette er mye ytelse for pengene. Mitt 5870 var mye ytelse for pengene allerede i 2009 og det yter fortsatt bedre ;)

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er TDP/strømforbruk viktig!

 

AMD Radeon 6870 bruker ca 163W på max load.

nVIDIA GTX 470 bruker ca 232W på max load.

 

-69W x Antall solgte 470=?(noe helt sinnsykt)

 

Selvfølgelig vil det alltid komme high end produkter,som vil

bruke en del ekstra,men tenker du aldri på strømmen du bruker?

 

Dette er en av grunnene til at jeg vil bytte ut et skjermkort her hjemme og dette er også sikkert en av grunnene til at at HW.no har anbefalt dette produktet.

Du har tydeligvis ikke forstått dette her. For det første vil ikke 60W til eller fra utgjøre noen forskjell i et oppvarmet rom (som de aller fleste i Skandinavia har, og ellers store deler av Europa), varmen fra skjermkortet blir en del av oppvarmingen til rommet og trekker i praksis derfor ikke mer effekt.

 

I tillegg kjører ytterst få skjermkortene sine under load døgnet rundt. Faktisk vil du spare mer på totalforbruket om du bytter én utelampe til en LED-sparepære (ikke vanlige sparepærer fordi de inneholder kvikksølv), eller en rekke andre tiltak som faktisk utgjør noen reell forskjell.

 

Det er viktig å ha fokus på hva som betyr noe i denne verden, og ikke henge seg opp i bagateller.

Lenke til kommentar
Kan det være at du mangler en bit av en tag? Uansett så skriver jeg lange innlegg i en teksteditor i tilfelle postingen feiler.

Tusen takk, det var det som manglet, ja. Here goes:

 

Jeg vil gjerne vite hvordan HW målte støyen. Satt skjermkortet i et kabinett? Ble det sammenlignet med de andre skjermkortene? Hvor er måleresultatene? Slik det går frem av artikkelen så ser det ut til at testeren(e) har uttrykket sin egen mening. Dette er serdeles verdiløst siden det sier oss svært lite eller ingenting om den reelle støyen.

Hardware.no har som vi vet profesjonelt utstyr for støymåling som brukes for eksempel i tester av PSU og prosessorkjølere. Visstnok er det noen tekniske begrensninger som gjør at de ikke kan bruke dette utstyret på skjermkort, og støynivået er derfor basert på en subjektiv vurdering. Om den er direkte sammenlignet med konkurrerende kort vites ikke, men dette er uansett mindre verdt enn en objektiv måling.

 

 

Det er ikke så enkelt. Jeg har sett over alle resultatene og det kan ikke trekkes konklusjonen om at HD 6870 yter særlig bedre, heller motsatt. Så konklusjonen har tydelig med hvordan de ulike resultatene blir vektet (som forøvrig er opp til hver enkelt test), og vektingen er nok valgt for å gi ønsket resultat. F.eks. "syntetiske" tester kan avvike sterkt fra reell spillytelse og vektingen av disse kan derfor spille en rolle i om konklusjonen faller i favør av den ene eller den andre når de reelle forskjellene er så små.

Faktum er at i denne testen vinner HD 6870 fem av ni spilltester over GTX 470, i tillegg til den syntetiske testen. HD 6870 vinner også med større margin i de testene det vinner. Hvis intet annet er sagt, er det underforstått at alle tester veier likt, og i så måte kan ikke HW gjøre annet enn å konkludere at HD 6870 yter bedre enn GTX 470.

 

Den andre vesentlige faktoren er hvilke tester som er valgt og hvor mange. Se f.eks. Techpowerup, der tester de flere spill, tester de i mange oppløsninger og samlet ytelse totalt, og lar brukeren få til og med oppsummerte resultater på denne formen. Flere tester gir et bedre bilde av ytelsen, det kan du ikke bestride.

At spillutvalget er litt sparsomt, og at de burde presentere resultatene i flere oppløsniger, er jeg derimot helt enig i. Og på tross av denne testen er jeg ganske sikker på at GTX 470 yter et lite hakk bedre enn HD 6870.

 

Jeg foreslår at du undersøker litt. Det eneste billige HD 6870 på er fra Pixmania som gir lengre leveringstid, dessuten er prisen på dette i prisguiden feil. De andre billige HD 6870 er stort sett ikke på lager på lang tid, og skal du ha et kort nå så må du gjerne runde 1900-1930 kr. Om du graver litt finner du GTX 470 til samme pris i flere butikker. Den reelle prisforskjellen er under 50 kr. (Med forbehold om at det kan være et tilbud jeg ikke har funnet, men de som er listet i prisguiden pluss mange flere har jeg sjekket.)

HD 6870 er på lager til 1793 kroner hos Pixmania, og Abbo.no har det på lager om fire dager for 1782. Da jeg sjekket i går kostet billigste GTX 470 1950 kroner, som avrundet er omkring 10% mer. Nå i dag har prisen riktig nok gått ned til 1830 kroner, så greit nok, forskjellen er nå på under 50 kroner. Uansett er det turbulente dager nå, og det mest interessante er å se hva prisene ligger på når støvet har lagt seg.

 

Hvis du graver i techpowerups arkiv finner du at GTX 460 HAWK hadde et støynivå på 31 dBA, sammenlignet med HD 6870 42 dBA, HD 6850 41 dBA og GTX 470 46 dBA.

Der gidder jeg egentlig ikke å grave, men hvis dette stemmer er jo GTX 460 HAWK et veldig bra kjøp, og hva som er best av GTX 470 og HD 6870 avhenger av hva du prioriterer.

 

1) Det er hvilke kort som kan skaffes nå som teller, ikke hva som potensielt vil komme i fremtiden. Når situasjonen endrer seg vil jeg selvsagt justere mine anbefalinger, men for de som skal handle nå så er det nå som teller.

Hvis du skal ha et skjermkort nå er det jo selvsagt slik. Men vi vet av erfaring at prisene endrer seg mye i tiden rett etter en launch, og for meg er det interessante hvordan markedet kommer til å bli i tiden fremover. Dog, dette innebærer en del gjetning.

2) Overklokking selv er for de ytterst få av oss, selv her på HW. Generelle anbefalinger bør ikke være basert på hvilket kort som har størst potensiale til overklokking.

Joda, det er korrekt. Dette går i grunn på det samme som punktet ovenfor. HD 6850 har stort potensiale for klokking, og det er derfor rimelig å anta at overklokkede HD 6850 vil komkurrere godt mot overkjlokkede GTX 460. På sikt, vel å merke. For nå er det uinteressant med mindre du klokker selv.

 

Det er lov å komme med saklige motargumenter, og jeg vil gjerne vite hva som favoriserte nVidia der.

Det var vel først og fremst denne kommentaren:

GTX 470 og GTX 460 gir mer for pengene

"Mest for pengene" betyr for de fleste av oss et bedre kjøp. HD 6850 er en god konkurrent til GTX 460, og HD 6850 tilsvarende til GTX 470. Ingen av dem gir definitivt mer for pengene enn konkurrenten. I tillegg til dette nevner du at Nvidiakort kan klokkes, men ikke et ord om at AMD-kort kan klokkes. Men dette er jo også noe du grunngir senere.

 

For øvrig tror jeg at jeg har funnet grunnen til at HD 6870 kommer så godt ut i denne testen. Som mange av oss vet, låner Hardware.no skjermkortene de tester i stedet for å kjøpe dem, noe som betyr at de gamle kortene har gamle drivere. Hardware.no har:

 

Catalyst 10.3 for HD 5000, Catalyst 10.10 for HD 6000, Forceware 257.21 for GTX & Forceware 260.20 for GTS

 

Mens Anandtech har:

NVIDIA ForceWare 260.89

AMD Catalyst 10.10

for alle kortene i testen. Og dette er nok grunnen til at AMD kommer så godt ut på Hardware.no. Dette gjelder nok også for de fleste andre nye skjermkort.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar
Det er lov å komme med saklige motargumenter, og jeg vil gjerne vite hva som favoriserte nVidia der.

Det var vel først og fremst denne kommentaren:

GTX 470 og GTX 460 gir mer for pengene

"Mest for pengene" betyr for de fleste av oss et bedre kjøp.

Beklager litt uklart formulert, jeg referte til konklusjonen min på bunnen som jeg ikke hadde skrevet ennå, jeg skrev begynnelsen på innlegget en time før slutten. Det jeg mente var at med de faktorene som er relevante for de fleste er ofte GTX 470 og spesielt GTX 460 et bedre kjøp med tanke på hva du får for pengene, og nå snakker jeg ikke bare om ren ytelse.

 

HD 6850 er en god konkurrent til GTX 460, og HD 6850 tilsvarende til GTX 470. Ingen av dem gir definitivt mer for pengene enn konkurrenten.

HD 68X0 er gode kort, ingen tvil om det. Det som jeg har reagert på er HWs uttalelser om at HD 6870 er et bedre kjøp, med flere av forutsetningene feil, deriblant ytelse og støynivå.

 

I tillegg til dette nevner du at Nvidiakort kan klokkes, men ikke et ord om at AMD-kort kan klokkes. Men dette er jo også noe du grunngir senere.

Jeg vet ikke hvor du har dette fra, jeg prater kun om fabrikk-overklokkede kort. For fjerde gang sier jeg at overklokking er for entusiastene og jeg tar derfor ikke hensyn til dette.

 

For øvrig tror jeg at jeg har funnet grunnen til at HD 6870 kommer så godt ut i denne testen. Som mange av oss vet, låner Hardware.no skjermkortene de tester i stedet for å kjøpe dem, noe som betyr at de gamle kortene har gamle drivere. Hardware.no har:

 

Catalyst 10.3 for HD 5000, Catalyst 10.10 for HD 6000, Forceware 257.21 for GTX & Forceware 260.20 for GTS

 

Mens Anandtech har:

NVIDIA ForceWare 260.89

AMD Catalyst 10.10

for alle kortene i testen. Og dette er nok grunnen til at AMD kommer så godt ut på Hardware.no. Dette gjelder nok også for de fleste andre nye skjermkort.

Jeg hadde en sterk mistanke om det der, og la ikke merke til hvilken driver som var brukt, men jeg antok at det ikke var nyeste driver siden HWs resultater spriker fra andres tester. Enten så har de andre kortene vært testet en tid i forveien (som forøvrig gir dårlig sammenligning av støynivå) eller så er det bevisst valgt en dårligere driver. Det er godt kjent at 260-serien med drivere yter litt bedre enn forgjengerne. Når slike tester utføres bør det velges drivere som gjør at hvert enkelt kort stiller sterkest mulig, for det vil kjøperne gjøre.
Lenke til kommentar

Beklager litt uklart formulert, jeg referte til konklusjonen min på bunnen som jeg ikke hadde skrevet ennå, jeg skrev begynnelsen på innlegget en time før slutten. Det jeg mente var at med de faktorene som er relevante for de fleste er ofte GTX 470 og spesielt GTX 460 et bedre kjøp med tanke på hva du får for pengene, og nå snakker jeg ikke bare om ren ytelse.

 

Som du sier selv, er dette en subjektiv analyse, og for de fleste er ting som CUDA/Physx, Linux og flere skjermer uinteressant. For de fleste handler det først og fremst om ytelse, og litt om effektforbruk og støy. Tallene viser svært liten forskjell, så det bør være opp til hver enkelt.

 

HD 68X0 er gode kort, ingen tvil om det. Det som jeg har reagert på er HWs uttalelser om at HD 6870 er et bedre kjøp, med flere av forutsetningene feil, deriblant ytelse og støynivå.

Her er jeg i grunn enig med deg. HD 6870 kommer veldig godt ut i denne testen, antegeligvis grunnet gamle drivere hos Nvidia. Og støynivået er målt på en veldig uvitenskapelig måte. Som du sier er det forustetningene (testresultatene) som er litt feil, men konklusjonene er riktige basert på de forutsetningene.

I tillegg til dette nevner du at Nvidiakort kan klokkes, men ikke et ord om at AMD-kort kan klokkes. Men dette er jo også noe du grunngir senere.

Jeg vet ikke hvor du har dette fra, jeg prater kun om fabrikk-overklokkede kort. For fjerde gang sier jeg at overklokking er for entusiastene og jeg tar derfor ikke hensyn til dette.

Igjen fra den første posten din:

  • Ytelse: GTX 470 gir best ytelse, hakket over HD 6870 som igjen er hakket over GTX 460 overklokket til 810 MHz.
  • Ytelse for pengene: overklokkede GTX 460 gir mest for pengene.

Du har jo senere uttalt at du siktet til fabrikkoverklokkede kort, og ikke at man overklokker selv. Som den drevne overklokkeren jeg er (nåja) hadde jeg ikke fabrikkoverklokkede kort i tankene og mente det var på sin plass å nevne at HD 6850 klokker veldig bra. Så dette var nok først og fremst en misforståelse.

 

Jeg hadde en sterk mistanke om det der, og la ikke merke til hvilken driver som var brukt, men jeg antok at det ikke var nyeste driver siden HWs resultater spriker fra andres tester. Enten så har de andre kortene vært testet en tid i forveien (som forøvrig gir dårlig sammenligning av støynivå) eller så er det bevisst valgt en dårligere driver. Det er godt kjent at 260-serien med drivere yter litt bedre enn forgjengerne. Når slike tester utføres bør det velges drivere som gjør at hvert enkelt kort stiller sterkest mulig, for det vil kjøperne gjøre.

Jeg er ganske sikker på at ikke Hardware.no bevisst har valgt en dårligere driver for Nvidiakort. Jeg husker at de mottok ganske mye pepper for GTX 480-testen sin da HD 5XXX-serien var representert med gamle drivere, og de rettet opp på det en stund senere. Det handler nok om at de ikke har den samme kapasiteten som store utenlandske hardwaresider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...