Gå til innhold

infectedtech: The AAPEN Project - kommentartraad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har tenkt litt paa hva som er den den beste losningen selv, og har enda ikke helt bestemt meg..

 

Planen var egentlig aa legge ny ventilasjon fra andre siden av rommet og kort og godt "bare" drille meg gjennom grunnmuren og inn i huset. Og saa ha 2-3 turbiner som trekker varmen inn i huset, men bruke 100mm turbiner og ventilasjon i stedet. Men klart, aa drille saa store hull i armert betong er ikke noe jeg akkurat ser frem til, ogsaa derfor jeg har planlagt aa bruke 100mm ventilasjon fremfor 125mm..

 

Da kan jeg sette paa hovedturbinene om temperaturen skulle bli for hoy, samt at jeg fortsetter aa hente kaldluft utenifra, og varmer den opp med serverene, for saa aa benytte den til oppvarming. Saa egentlig mye samme losning som i dag, bare at jeg ikke vil dra varmen ut til kraakene paa vinterstid :)

 

Det beste hadde jo vaert aa faa litt automatikk i det hele, og gjerne litt temperaturstyring saa det hele kunne klart seg selv, men det er nok ikke ett prosjekt jeg begynner paa for neste sommer eller noe :)

 

Direkte luft-vekslede server-rom er jo tross alt fremtiden ;)

Lenke til kommentar

Rota meg inn på "blagen" din. Så at du har gått for en topspin til infiniband fabricen din. Har jobbet endel med noen "litt" større enn den du har fått tak i. Greie enheter, selv om vi har hatt noen problemer med at subnet-manageren bare plutselig ekler seg til(etter en laaang stund). Men utover det, stabile å greie saker =)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

32 kjerners maskinene skal egentlig bare inn i resten av rammeverket, de er i og for seg egentlig ikke tiltenkt noen spesiell oppgave.. men jeg har begynt aa gaa tom for ressurser, og da spesielt ram, saa disse to vil gi ett friskt innskudd av saart trengte ressurser :)

Dumb, og dens tvilling Breed (som enda staar paa skrivebordet og ikke har blitt implementert) er brukt som dedikerte 'deployment' noder i klyngen, siden de andre nodene har dedikerte oppgaver, og node-array'et hovedsakelig blir brukt til test og utvikling trengte jeg noen ressurser som jeg kunne dedikere til systemer som er satt i produksjon :) og det er netopp dette Dumb og (snart) Breed skal brukes til.

Stemmer at grafene er fra Juniper brannveggene :) inJuniper er brannveggen til AAPEN, og blir brukt som "POP" (point of presence) for selve rammeverket, (in)SRX'en er access gateway for virituelle maskiner, inGT er intern brannvegg, inSense er service gateway, mens inScreen er dedikert 'bastion'. Ikke akkurat noen veldig spennende navnestandard her med andre ord :wee:

View'et skifter mellom de forskjellige hvert 60de sekund, og kjorer fra en R-Pi, mens selve prosseseringen blir gjort i AAPEN :)


Skal faa ut en ny update i aller naermeste fremtid!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har desverre ikke noen eksakte priser til deg.. det meste er handlet i USA saa prising jfr. Norge kan bli noe vanskelig. Disse hovedkortene ligger paa ca. US. $700-1000 dollar stykket (disse er kjopt nye), mens 16 core eng. samples ligger paa noen hundre dollar og oppover, avhengig av hvilke modell og spesifikasjoner man onsker.

 

Men disse kortene er definitivt ikke av de billigste, og du kan fint faa 2P G34 hovedkort langt billigere.. Asus KGPE-D16 ligger eksempelvis paa ca. 350 dollar stykk nye og Supermicro H8DG6 ligger paa rundt $500-600 nytt.

 

Pris paa RAM finner du i prisguiden ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Såpass, tenkte egentlig kun på utstyret jeg da jeg ikke trodde tuition fees var så dyrt. Hvilke jobber kan du ende opp med etter dette, og hvor mye i lønn? Regner med dette er en av de dyrere utdanningene man kan ta, så bør jo være noe man tjener godt på etterpå, eller?

Lenke til kommentar

Jobber, sier du.. er vel ikke stort tilgjengelig egentlig, og de mest spennende installasjonene er jo akademiske, og der tjener man vel ikke all verden.

 

Jeg har egentlig ikke tenkt stort paa jobber etterpaa, og har vel egentlig ikke helt bestemt meg for hva som skjer naa paa slutten av denne generasjonen heller -- den tid den sorg. Kanskje det var en plan med det hele, kanskje ikke.

 

Men selvfolgelig, penger er viktig, naar jeg ikke jobber med AAPEN jobber jeg som en ganske vanlig geek-for-hire/IT konsulent.. Men jeg har da langt fra noen "super-lonning".. :hmm:

Lenke til kommentar

Hei Ascubal,

 

Beklager sent svar, har tilbrakt de siste ukene naa i Australia, og de siste dagene har jeg hovedsakelig tilbrakt i luften, samt diverse flyplasser rundt om kring i verden. Bleh.

 

Oversiktsbilder kommer, har ikke faatt tatt noen enda, men skal faa se om jeg faar gjort det naa asap :)

 

Det kommer en ny update ganske saa straks, skulle egentlig ha faatt den ut naa for helgen, men har rett og slett ikke hatt tiden paa min side.

 

Etter jeg har faatt ut de siste oppdateringene naa, skal jeg se om jeg faar til en skikkelig oversikt slik det ser ut etter de siste oppgraderingene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Mye gromt utstyr hos deg!

men hva skal du bruke alt til ?

Hei, Takker saa meget for tilbakemelding!

 

Det meste brukes egentlig til forskning og utvikling av selve plattformen i seg selv, mens en del av maskinvaren er dedikert til deployment av forskellige systemer, og en liten del av ressursene blir brukt til forskjellige assorterte og mer eller mindre private systemer. En liten dedikert del er ogsaa utleid og brukes av andre til alt fra diverse hosting, VPS'er og VM'er, til rendering. En nesten klassisk "sky", hva enn det egentlig er.. ;)

 

Bruksvinkelen varierer med andre ord en god del :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...