Gå til innhold

infectedtech: The AAPEN Project - kommentartraad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

man vil nok trenge en god del linux kunnskaper, programmet er designet for aa gi stor fleksibilitet og det kommer desverre vanligvis med bekostning av brukervennligheten..

 

Naar det kommer til Linux, er det nok en stor fordel aa vaere baade kjent og erfaren, og aa vaere kjent og komfortabel med kommandolinjen er nok absolutt en stor fordel, kan ogsaa vaere en fordel aa vaere kjent med aa bruke og konfigurere nettverksutstyr fra kommandolinjen som feks. Cisco og Juniper og slikt ogsaa, siden mye inspirasjon og terminologi er hentet herfra.

 

Skal ogsaa nevnes at aa bruke programvare i utviklingsfasen er nok spesielt for de med en spesiell interesse, og pga. mange bugs og en rekke med manglende funksjonalitet og ikke minst at det ikke nodvendigvis finnes noen manualer eller wiki'er aa soke til om man skulle sette seg fast..

 

Men det er jo en rekke gode alternativer :) vmWare ESX/ESXi er jo gode alternativer om man onsker ett mer brukervennlig grensesnitt, andre gode alternativer kan jo feks vaere XEN eller LinuxVZ som er mer voksne og ikke minst langt mer brukervennlige :)

 

Men etter hvert som som de fleste bugs har blit luket og grensesnittet er litt mer bruker og ikke utvikler-fokusert, kan nok dette bildet endre seg.. akkurat naa ville man nok blitt litt swamped av all debug-output'en og slikt :confused:

Endret av [Infected]
Lenke til kommentar

Tja, tror ikke jeg er helt klar for det enda. Selv om jeg (og mange andre) ser på meg som over gjennomsnittet flink med data så er jeg nok ikke flink nok til dette. Jeg har nok en liten vei å gå før jeg kommer opp på det nivået. Men jeg fortsetter å følge loggen og se hvordan det går.

Lenke til kommentar
' timestamp='1364937735' post='20380361']

hei!

 

Jeg har ikke noen CX4 ethernet switch.. 10 Gigabit ethernet kortene er bare kjopt for test og er directly connected. :)

 

Connected til hva? Må da ha fryktelig mange porter? Hva ble testresultatet for dem, noe du kommer til å gå for?

Lenke til kommentar

10 Gigabit ethernet kortene er direkte tilkoblet hverandre, dvs. kort-til-kort :)

 

Jeg har allerede, og kommer til aa fortsette aa standardisere paa InfiniBand, henholdsvis SDR (10 Gigabit) og DDR (20 Gigabit), alle nodene snakker via InfiniBand og Giabit Ethernet.

 

10 Gigabit ethernet kjorer jeg egentlig bare for aa kunne kjore diverse sammenligninger og analyser mellom de forskjellige medium'ene :)

 

Jeg kommer nok til aa utvide litt paa 10 gigabit ethernet fronten og, men det blir hovedsakelig for synrkonisering mellom kjerne-nodene og for andre tjenester som backup etc. mellom primaer og sekundaer noder og slikt, selve clusteret er mer eller mindre ren InfiniBand, med gigabit ethernet for management, outside-comms og slikt..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

UPS'er er jo bare kos det :)

 

Maalet er egentlig aa ha ca 60 minutter med oppetid over hele maskinparken, etter de siste oppgraderingene ligger jeg vel paa rundt 40-50 minutter jevnt over.. Er jo bare greit aa ha litt batteribackup i bakhaand :D

 

Naar jeg naar 60 minutter over hele linjen blir det vel til aa spare til diesel :hmm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Totalt strømforbruk for hele hærligheten ligger på ca 1000 watt, give or take noen hundre watt.

 

Hvorav server-siden står for 2/3 av det hele med ca 750W og nettverkssiden står for i overkant av 300w :)

 

Nettverkssiden er noen lunde konstant, men server-siden kan variere med noen hundre watt avhengig av hvor mange noder som kjører i øyeblikket

 

750w er for 6 noder, pluss primær og sekundær samt webcluster og infiniband og annet som alltid er på :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Ser ut som du har noen Noctua vifter festet på de små Juniperne, hvordan er dette festet? Blåser/suger de bare luft inn/ut av eksisterende hull eller har du lagd egne? :)

Også lurer jeg litt på hvor kraftig kjøleløsningen er? Effekt på kjøleviftene montert på veggen altså :)

Og hvordan er lydnivået totalt? :p

Lenke til kommentar

Ser ut som du har noen Noctua vifter festet på de små Juniperne, hvordan er dette festet? Blåser/suger de bare luft inn/ut av eksisterende hull eller har du lagd egne? :)

 

Også lurer jeg litt på hvor kraftig kjøleløsningen er? Effekt på kjøleviftene montert på veggen altså :)

 

Og hvordan er lydnivået totalt? :p

Stemmer det, er to Noctua vifter :) Disse er egentlig ikke festet med noe, jeg har skrudd vifteskruene inn slik at viftene er balanserte, saa har jeg hatt krympeslange rundt skruene for aa gi de hold saa de ikke flytter paa seg.

 

Det er ingen hull eller noe i brannveggene paa toppen (en Juniper SRX100 og en Juniper NS5GT) men begge disse bruker chassiset som en stor kjoleribbe, saa Noctua viftene sorger bare for at det er luftflyt paa disse. Selv om det ikke gaar saa tydelig frem fra bildet har jeg ogsaa satt paa avstandsstykker mellom Juniper NS50'ene (1u rack) og de som staar paa toppen slik at det er luftlyt mellom disse.

 

SRX100'en blir veldig varm om den staar uten noe luftlyt rundt seg, og kan fort bli baade 60 og opp mot 70 grader om man pusher litt trafikk gjennom den, men etter jeg monterte vifter har den holdt seg mellom 40-50 grader :)

 

9700033095_0631e4ffaf_b.jpg

 

9703276372_2d7bd322c7_b.jpg

 

 

Kjoleturbinene paa veggen virker bra, men man maa naa over threshold for at turbinene klarer aa flytte mer luft enn det blir generert varme i rommet, mer informasjon om dette kommer i lopet av de neste postene :)

 

Lydnivaaet er saers bra, turbinene har to settings, "high" eller "low", og naar jeg kjorer de paa full guffe er de en smule braakete, men jeg har valgt aa heller bruke flere turbiner paa lavere turtall, og da horer jeg de ikke over stoyen fra resten av utstyret, de er faktisk saa stille at eneste tegnet paa at de virker (utenom aa ta paa de og kjenne selvfolgelig) er at man kjenner luftstrommen og trekken i rommet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...