Gå til innhold

infectedtech: The AAPEN Project - kommentartraad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Budsjettet er umm.. akademisk.. men disse kortene var med på forrige årets budsjett da..

 

Euro til US. paddene brukes til nettverksutstyr med US plugg, blant annet fiber mediakonverterene er importert fra USA og bruker US plugger, og når man har så mange så er det enklere å modde ett par padder en å modde alle adapterene :)

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøper dere ikke bare nye power adaptere?

 

Og hva hvor langt går fiber kablene? Går utifra at dere bruker de for lengde og ikke hastighet?

 

Kjører selv CX4 10 GbE hjemme :) Vurderte SFP+ en stund men gikk for CX4 for en brøkdel av prisen da alt utstyret er innenfor 15 meter radius.

Lenke til kommentar

Tja, si det. Ikke alltid fordelaktig å bare kjøpe nytt, og spesielt i ett slikt tilfelle, er det egentlig ikke noen grunn til å gjøre det heller :)

 

Fiber varierer, alt fra 5 meter strekk til 100 meter, men fiber har flere fordeler og bruksområder enn bare lengde og hastighet, elektrisk isolering av komponenter og for å beskytte mot differanse i jordspenning/impedanse mellom bygg feks.

 

 

Innenfor noen meter er det nok ikke stor forskjell mellom fiber og kobber nei :) CX4 har jo også blitt erstattet med kobber-basert Twinax fremfor fiber på korte strekk..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Men.. sod it, ill bite. You've tickled my interest :)

 

Saa hva spesifikt definerer du som "spennende" da? En Arudino eller en R-Pi er jo heller kjedelige saker om man bare ser paa maskinvaren, og da spesielt om man ignorerer de potensielle bruksomraadene, tar vi det litt lengre er jo en UPS ikke noe annet enn ett glorifisert batteri med innebygget lader, og en 10gbit switch bare en raskere versjon av en 10mbit hub :hmm:

 

Kan jo vaere pengeverdi selvfolgelig, men usikker her og siden industriell rs232 er jo kort sagt svindyrt, enda, saa en full-programmerbar Linux basert RAS enablet rs232 konsoll-server er ivertfall i min bok noe av det kuleste og kanskje mest nyttige jeg kan tenke meg for oyeblikket :dremel:

 

Og denne modellen har jo vaert i bruk hos baade IBM, Oracle, RSA, CSIRO og Rackable sine datasenter i lang tid.. saa er jo ikke akkurat noen loyn at disse enhentene benyttes i respektable datasenter rundt om heller :whistle:

Endret av [Infected]
Lenke til kommentar

Jeg har et par spørsmål. Det står sikkert i arbeidsloggen, men jeg orket ikke å lese alt som stå der. Kan du forklare meg hva AAPEN er for noe? Hva er denne softwaren du driver å koder? Jeg er litt usikker på hva de mini-itx kortene du har stacket. Hadde det vært et prosjekt i loggen hadde det vært greit, men du har en hau at prosjekt, jeg blir litt forvirret av det. Kan du oppklare dette for meg hadde det vær fint slik at jeg vet 100% hva det er du holder på med, og følge loggen videre uten å blir enda mere forvirret.

Lenke til kommentar

AAPEN er ett akademisk forkningsprosjekt med fokus paa research innenfor saakalt beowulf clustere, og inbefatter baade konstruksjon av en fysisk computer cluster (ITX nodene, samt en primaer, en sekundaer og en backup-node) samt da programvaren for aa binde det hele sammen til en meningsfull og brukendes konstruksjon.

 

I prosjektsammenheng er programvaren og maskinvaren egentlig en og samme ting, siden man da trenger maskinvare for i det hele tatt ha mulighet til aa utvikle programvaren. Men programvaren i seg selv er designet for aa kjore paa nesten hva som helst, ja, det finnes til og med en versjon av AAPEN som kan kjore fra Raspberry Pi's..

 

Den enkleste forklaringen av hva AAPEN er er nok som ett slags bindeledd mellom maskinvare, AAPEN kan brukes til aa binde sammen alt fra 16 way (prosessor sokler) Opteron maskiner med terabytes med ram til enklere kontor eller spillmaskiner, eller for den del HP/IBM/Dell/Supermicro blad-kabinetter, eller ja, til og med Raspberry Pi's..

 

Dette er hva den forste "A" en i AAPEN staar for, nemlig 'Adaptive', eller paa Norsk noe i duren av "tilpasningsdyktig" eller fleksibel :)

 

Saa kort sagt er AAPEN, programvaren, en maate aa binde sammen en hel haug med maskiner til en form for "distribuert plattform", som igjen kan brukes til en tilnaermet ubegrenset mendge forskjellige ting, alt ann paa hvilke behov eller bruksomraader man skulle ha.

 

Ett eksempel paa hva AAPEN kunne brukes til er feks. si at man skulle sette opp X antall F@H klienter, kunne man brukt AAPEN til aa dynamisk deploye og administere saa mange av disse som man egentlig har tilgjengelig maskinvare til.. erstatt F@H med Apache eller Windows Server 2012 og du begynner aa faa en ide om hva AAPEN egentlig er, en form for dynamisk abstraction av ressurser. Det er langt mer dybde og funksjonalitet i AAPEN enn det da..

 

 

Som du sier kan det virke som AAPEN arbeidsloggen her er en hel haug med uavhengige prosjekter som kanskje ikke virker som kanskje ikke er helt innlysende hvordan de nodvendigvis henger sammen, men det er mye mer til en superdatamaskin enn bare selve maskinen, man trenger lagring, man trenger nettverk, man trenger kommunikasjon og routing mellom maskinen og resten av verden, man trenger stromforsyning til maskinen, man trenger ett kompatibelt sted aa ha den, man trenger kjoling, og saa videre og saa videre :)

 

Saa egentlig er det ikke en hel haug med forskjellige prosjekter, alt sammen er egentlig forskjellige deler av akkurat det samme prosjektet, men forskjellige deler.

 

Nettverks-, routing- og stromforsynings-siden som har blitt vist i de siste postene er absolutt en essensiell del av det hele, og er alt en del av en storre helhet, nemlig "AAPEN Prosjektet" :) En cluster som ikke har stabil stromforsyning eller kan kommunisere med ting rundt seg er ikke spesielt nyttig..

 

Litt som at om man skal ha en gaming-pc maa man ha stromforsyning til den (dvs. sikringer i sirkingsskapet og kabler helt frem til PSU'en), man maa ha mus og tastatur, og en internettforbindelse som kan ta unna trafikken, en skikkelig skjerm og kanskje hoyttalere ogsaa, ett dugelig sted aa ha den.. og saa videre.. med andre ord, selv om disse tingene kanskje ikke direkte er relatert til selve maskinen er det fortsatt en essensiell del av den storre helheten :)

 

 

Haaper det gir en smule mer mening naa, men som sagt, om det er flere ting du lurer paa eller vil ha utdypet er det bare aa si fra saa skal jeg gjore mitt beste til aa forklare eller utdype bedre :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ble litt klokere nå ja. Må si det er veldig interessant dette her. AAPEN er det noe jeg som har beveget meg litt inn i data kan sette opp selv med f.eks. ett par raspberry pi'er? Og denne programvaren, er det noen plass man får tak i det eller må man kode det selv? Selv er jeg ikke så god til å kode ting, bare basic HTML. Hvilket utstyr er i såfall nødvendig for å sette opp dette? Skal lese grundigere gjennom loggen før jeg kommer med flere spørsmål.

Endret av Heika98
Lenke til kommentar

AAPEN rammeverket har blitt designet fra grunnen av med skole, akademisk og ikke minst laering i tankene ja, og stotter en rekke forskjellige modeller som kan vaere nyttig for alt fra fattige studenter til forskere som har tilgang til begrensede ressurser. AAPEN har ogsaa noen kule funksjoner som feks mulighet til aa lage midlertidige AAPEN clusters, det vil si at man kan bygge en cluster for en anledning paa tilgjengelig maskinvare, lagre denne "staten" paa en USB harddisk feks., og re-deploye den paa helt annen maskinvare i fremtiden.

 

Saa man kan til eksempel bygge en liten hobby-cluster for en anledning, og naar anledningen er over lagrer man bare "staten", og setter maskinene tilbake der de kom fra, og naar neste anledning byr seg kan man bare re-deploye denne "staten" paa de potensielt helt andre ressursene man har tilgjengelig da. I AAPEN rammeverket heter dette catchy nok "ad-hoc" clustering :)

 

AAPEN er for oyeblikket ikke direkte tilgjengelig for allmennheten, og man trenger desverre endel generell Linux kunnskaper for aa bruke det.. enda, men flere versjoner har vaert ute til Beta testing, og ideellt sett skal man ikke ha behov for noen "kode kunnskaper" for aa bruke den ferdige versjonen. Men til syvende og sist kommer nok AAPEN alltid til aa vaere ett "nisjeprodukt", og ikke minst ett uhyre nyttig verktoy for de som maate trenge noe slikt..

 

Men jeg er absolutt interessert i flere Beta testere om noen skulle vaere interessert, men det krever desverre for oyeblikket endel Linux og generelle nettverkskunnskaper.. men etterhvert som fundamentet blir forbedret vil det vaere langt mindre behov for dette, og ikke minst er jo planen at det skal komme guider og slikt til hvordan man gjor ting, som wiki paa feks. oppsett av noder og systemer og slikt. Men det var jo det der med tid da :p

 

 

Andre solide alternativer er jo feks. OpenStack, som gjor mye det samme som AAPEN, en stor forskjell fra AAPEN til OpenStack er jo at mens OpenStack er noen hundre tusen til noen millioner linjer med koder, gjor AAPEN mer eller mindre akkurat det samme, og innenfor flere omraader loper AAPEN faktisk runddans rundt OpenStack, og det med ett footprint paa bare noen tusen linjer kode.. :wee:

 

 

AAPEN er designet i folge "KISS", eller Keep it simple, stupid prinsippet, og maalet med rammeverket er at det skal

kunne modifiseres og endres til aa passe i en rekke forskjellige miljoer, og siden hele rammeverket er nesten fullstendig modulaert kan man enkelt legge til eller fjerne funksjoner og features som man maatte onske eller trenge.

 

Den enkleste formen for en AAPEN cluster er kjent som en "zero-node" konfigurasjon, og trenger bare en eneste maskin for aa kjore, AAPEN kan ogsaa dynamisk utvides og skaleres etter behov utover denne ene noden, om det skulle vaere behov i fremtiden.

 

Saa egentlig trenger man svaert lite for aa kjore AAPEN, jeg har selv kjort en mer eller mindre fullstendig AAPEN cluster fra en liten ThinkPad I5 laptop med 8GB ram mens jeg har vaert paa ferie :)

 

For oyeblikket er det ikke noen versjon av AAPEN som er allment tilgjengelig, men ett public mirror for koden samt en tilgengelig pre-konfigurert vaersjon er og har vaert i planene (basert paa Slackware Linux), det er blant annet ogsaa ett Raspberry-Pi bilde som ble utviklet i fjor (ogsaa basert paa Slackware Linux :p), som allerede er mer eller mindre klart og oppsatt slik at man kan bruke en Raspberry-Pi til aa spawne noder, og derfor ikke trenger noe veldig inngaaende kunnskap for aa starte aa bygge clusters :dremel:

Desverre gikk tiden litt fra meg og jeg maatte legge utviklingen paa hyllen midlertidig pga. andre funksjoner i rammeverket som var deemed mer viktig av mine akademiske overseers :p

 

 

Er supert at andre synest at cluster og super-computing er spennende temaer, ett av haapene mine med denne arbeidsloggen var netopp aa oke interessen og kunnskapen rundt disse tingene :new_woot: !

 

Og som sagt, om det er noen mer spormaal om AAPEN, eller om clusters og slike ting generelt, er det bare aa sporre, saa skal jeg gjore mitt beste for aa gi meningfulle svar :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe, har ikke sjekket mot F@H, men har kjort Linpack og sammenlignet med bla. Green500 listen, og naar maskinen opprinnelig ble bygget ville den naadd en potensielt meget bra plassering i FLOPS/Watt ratio (<200) :p

 

Det betyr ikke at maskinen nodvendigvis oppnaadde saa veldig mange flops selvfolgelig.., det betyr bare at ratio'en mellom de to var meget bra..

 

Men AAPEN har jo blitt designet for saa lavt strom-footprint saa mulig, saa tror ikke at selv om jeg skulle puttet alle ressursene mine aa folde at jeg ville oppnaadd noen videre nevneverdig poengsum lell :p

 

F@H er dyrt, og krever maskiner med hoy ytelse, men AAPEN er jo dynamisk skalerbart, saa om jeg en gang i fremtiden har noe annet enn ett studentbudsjett saa kunne jeg ivertfall enkelt og effektivt skalert over saa mange F@H noder som jeg maatte onske eller ha behov for..

 

Men per dags dato tror jeg ikke jeg har raad til hverken stromregningen eller utlegg i maskinvare for noe slikt :)

 

Likevel, absolutt, kanskje med tiden at jeg mekker en F@H config til AAPEN, det er jo ikke tvil om at det hadde vaert morsomt :)

Lenke til kommentar

Ikke tvil om at fiber har fordeler, mener du sa du hadde 15 meter kabler? 10 gigabit over CX4 skal jo egentlig ikke gaa saa veldig mye mer enn 10 meter for man begynner aa ta ganske store tap, saa vil nok tippe du vil se litt forskjell iverfall, men naar man vandrer ut mot 10gbe saa er det jo langt mer som bottlenecker enn interfacet, saa aldri godt aa si :)

 

Blir nok endel fiber paa meg i naermeste fremtid og, men er nok ikke "ethernet" som er den protokollen som staar i fokus da nei :)

 

Storste fordelen med fiber er jo selvfolgelig at du aapner en helt ny verden av mulige tilkobling og ekspansjons-punkt :)

Endret av [Infected]
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...