Gå til innhold

infectedtech: The AAPEN Project - kommentartraad


Anbefalte innlegg

blir nok open source ja, og på hardware fronten blir det nok basert på arduino og shields, gevinsten for å lage all elektronikken fra bunnen av er ikke stor nok til å lage stort selv men noe småtteri blir det. og softwaren blir nok også open source da universitetet har rettighetene på kode, research osv over en satt tid etter at det er fullført

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

blir nok open source ja, og på hardware fronten blir det nok basert på arduino og shields, gevinsten for å lage all elektronikken fra bunnen av er ikke stor nok til å lage stort selv men noe småtteri blir det. og softwaren blir nok også open source da universitetet har rettighetene på kode, research osv over en satt tid etter at det er fullført

 

Jeg har vaert ytterst forsiktig med akkurat dette; saa jeg sitter med rettighetene paa prosjektet selv, delvis med unntak av selve dokumentasjonen, spesifikt er det infectedtech som sitter paa alle rettighetene, da takket vaere private sponsor avtaler.. programvaren er GPL 3, dokumentasjon er FDL 1.3, og maskinvaren er TAPR NCL.

 

MvH

[infected]

Endret av [Infected]
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er det nødvendig med kondensatorene? Vil ikke strømforskyningen glatte strømmen nok i seg selv?

 

Er ikke nodvendig for en fast last. *merk at lasten maa fortsatt okes gradvis paa en eller annen maate.. (feks. arduino?)* men om du skal ha nodene til aa gaa opp og ned mens

andre noder er paa paa samme kanal saa maa du ha noe der for aa ta spenningsfallet... klart avstand fra PSU har noe og si her ogsaa da..

Endret av [Infected]
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Synes det er ufortjent lite oppmerksomhet rundt dette prosjektet. Dette er det eneste prosjektet jeg har giddet å følge med på, og jeg leser hver post med stor glede.

 

Imponerende arbeid, Infected!

 

Tusen takk for gode ord b0nn3!

 

Fant ut det eneste fornuftige svaret jeg kunne gi paa en tilbakemedling som dette var aa poste en update, saa maa bare beklage svartiden :)

 

Mvh

[infected]

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
det har blitt mange lange kvelder foran open office

 

Veeeentnålit...... dette skurrer litt, hadde sett for meg deg som en LaTeX mann. og om ikke det så sier i alle fall Open-source mafiaen ved universitetet her at openoffice er fyfy og at libreoffice er veien å gå..

 

Håper at du ikke skal rote bort awesomepoints ved å ikke gjøre endelig dokumentasjon i LaTeX :p

Lenke til kommentar
det har blitt mange lange kvelder foran open office

 

Veeeentnålit...... dette skurrer litt, hadde sett for meg deg som en LaTeX mann. og om ikke det så sier i alle fall Open-source mafiaen ved universitetet her at openoffice er fyfy og at libreoffice er veien å gå..

 

Håper at du ikke skal rote bort awesomepoints ved å ikke gjøre endelig dokumentasjon i LaTeX :p

 

Du har selvfolgelig helt rett, det er libreOffice, open office bare henger igjen fra gammelt av :innocent:

 

LaTeX har jeg faktisk ikke tatt meg tiden med aa laere meg selv om jeg ser det er mange som sverger til akkurat dette, kan vel ikke akkurat si at jeg er gammeldags av meg heller siden LaTeX har vaert der siden tidenes morgen :blush:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skriver utkast i *office og så tar jeg å gjør den endelige writeup-en i LaTeX, spellchecking er framdeles enklere i *office, men må innrømme at man kommer seg langt med skikkelige templates i *office også, er ikke mye som stikker seg ut mellom LaTeX og *office.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå spør jeg sikkert veldig dumt, men hva er egentlig poenget med den mITX-dingsen du bygde? :p

 

Tja, sporsmaalet er absolutt ikke dumt, men det egentlige sporsmaalet blir vel kanskje heller hvor utfyllende svar du egentlig onsker :)

 

Det korte svaret er jo ganske enkelt at jeg trenger maskinkraft. Det litt mer utfyllende svaret er at jeg holder paa med en mastergrad avhandling innenfor netopp grid, cluster og HPC systemer, saa maskinen er kort sagt 'tools of the trade' ;)

 

AAPEN som cluster er godkjent av baade UIB og Murdoch University og er 'by the proper defintion of the word' en akademisk "supercomputer" eller 'cluster' om du vil, dedikert til netopp akademisk research innenfor dette temaet :) Ressursene som er til overs er opp til meg selv aa adminsitere :p

 

Prosjektet inbefatter jo en hel rekke forskjellige komponenter, hvor selve maskinvaren bare er en enkelt (men kritisk) komponent, programvaren som er en annen hjornestein i prosjektet vil jo kunne kjores paa nesten hva som helst maskinvare.. fra smaa m-itx systemer til multi-cpu monster hoved-kort... :)

 

AAPEN er kort sagt en akademisk research cluster, og blir brukt til nettopp det.. hva enn 'det' maatte inbefatte :p

Endret av [Infected]
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var akkurat det jeg lurte på. Takk for kort og konkret svar! :)

 

Jeg trodde av en eller annen grunn at du skulle bruke den til filserver eller noe slikt, og forsto virkelig ikke poenget :ph34r:

 

kommer flere updates om selve itx clusteren om ikke saa fryktelig lenge, maskinvaren er operasjonell og klar, og kompnentene har staatt til test de siste ukene; men som vanlig er det selve programvaren som henger etter :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...