Gå til innhold

infectedtech: The AAPEN Project - kommentartraad


Anbefalte innlegg

Haha, er ikke det litt over kill for et Lan party? Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du trenger og koblene nodene sammen med både infiniband og ethernet.

 

InfiniBand og Ethernet er ikke noen fullverdig direkte eller indirekte erstatninger for hverandre, selv om noe funksjonalitet overlapper, og visse funksjoner kan emuleres paa begge, har de baade forskjellige egenskaper, samt sine egne fordeler og bakdeler.

 

Saa selv om man kan kjore IP (Internet Protocol) og til en viss grad kan emulere Ethernet over InfiniBand er det fortsatt en rekke funksjoner og operasjoner som det ene mediumet gjor bedre enn det andre. Pris er ogsa ett sentralt ankepunkt her, Ethernet er "billig", saa det gir lite mening aa bare "kutte det ut", om det ikke er helt spesielle grunner til det.

 

Det er ytterst sjelden aa finne rene InfiniBand clusters, de aller fleste vil ogsaa ha Ethernet i en eller annen form, selv om det kanskje bare blir brukt til visse typer signaler, side-channel, eller management. Selv i helt rene InfiniBand installasjoner vil fortsatt IPMIILO lignende funksjonalitet forsatt normalt kjores over konvensjonelt Ethernet. Prisen for Ethernet er jo som sagt ett sentralt punkt her.

 

Ett potensielt unntakt her er vel kanskje blade-centers og slike losninger, men selv om nodene her vil kanskje bare snakke over InfiniBand, vil selve chassiset vaere tilkoblet Ethernet her ogsaa. Men i slike tilfeller er jo egentlig bare IPMI og slikt som er sentralisert over ett storre felles chassis. Det er kort sagt utrolig sjelden aa finne installasjoner helt blottet for Ethernet, i en eller annen form :)

 

 

Det blir det generelle svaret, hvorfor jeg bruker baade Ethernet og InfiniBand er av en litt annen aarask, og er kort sagt at dette er en losning som skal og er spesifisert til aa fungere paa begge. Eller enda kortere sagt, losningen er designet for 'general/multi purpose' :) InfiniBand er og skal ikke vaere noe krav.

 

Jeg bruker ogsaa Ethernet hovedsakelig til netopp Ethernet, saa selv om nodene kanskje snakker og kommuniserer over InfiniBand for noen tjenester, vil fortsatt ekstern kommunikasjon og tjenester fra nodene vaere hostet over Ethernet.

 

Haaper det gir ett litt bedre svar paa det du lurte paa :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for enda et utmerket svar, tror faktisk jeg til og med skjønte noe av det... :hmm:

Har du vurdert og lage en git repository for prosjektet? Eller er du hindret av akademiske årsaker?

 

Har vurdert aa lage ett git repository eller noe slikt ja, til og begynne med vil det sikkert bare bli en nedlastings-lenke eller noe i den duren for de som maatte ha lyst aa teste det ut, men om det er noen interesse blir det nok med aa flytte det til en mer skikkelig distribusjons losning, som git. Prover aa holde meg til aa planlegge disse tingene maks ett par skritt frem i tiden av gangen :)

 

Er litt flau over min "kode-evne", og vil gjerne ha koden opp paa ett visst nivaa for jeg faktisk torr aa publisere den, og det er vel egentlig det som ligger til grunn for det hele :p

 

Det mangler fortsatt en installasjons-losning av ett slag og slikt, og om ikke alt for lenge blir det nok en runde med beta-testing, og alt etter hvor vellykket det blir avgjor vel hvor fort koden vil bli sluppet. Hvem vet, forhaapentligvis vil det jo komme noe matnyttig ut av det hele, tiden vil vise.. :hmm: uansett hva som skjer er det ivertfall sabla morsomt aa holde paa med! :wee:

Lenke til kommentar
' timestamp='1344931443' post='19560557']

Er litt flau over min "kode-evne", og vil gjerne ha koden opp paa ett visst nivaa for jeg faktisk torr aa publisere den

Det sier alle :tease: Du har nok ingen ting og være flau over, bare det at du har fått dette til og funke er i seg selv veldig imponerende. :w00t: Btw, hvilket språk bruker du?

Lenke til kommentar
' timestamp='1344931443' post='19560557']

Er litt flau over min "kode-evne", og vil gjerne ha koden opp paa ett visst nivaa for jeg faktisk torr aa publisere den

Det sier alle :tease: Du har nok ingen ting og være flau over, bare det at du har fått dette til og funke er i seg selv veldig imponerende. :w00t:

Hehe, jeg haaper du har rett :wee:

 

Btw, hvilket språk bruker du?

 

Det aller meste er skrevet i Perl, med litt C i bunn. Min erfaring ligger hovedsakelig i C programmering paa Linux, og siden Perl kan skrives med nesten helt ren C syntaks (eller hva jeg liker aa kalle "sloppy eller lazy C" :p) er Perl ett spraak jeg synest er veldig behagelig (og 'slack') aa jobbe med :)

Lenke til kommentar

tl;dr

 

men dette ble jeg sykt nyskjerrig på - noen gode linker for å få itt mer forståelse om dette?

 

det kommer vel egentlig litt ann paa hva man er interessert i aa laere om, eller eventuelt hva man har tenkt aa bruke det til, men helt saan generelt kan http://en.wikipedia.org/wiki/Cluster_(computing) og http://en.wikipedia.org/wiki/Beowulf_cluster vaere gode steder for aa faa en introduksjon til temaet.

 

Hvor man tar det videre etter det er litt avhengig av hva man er ute etter, siden det finnes utallige forskjellige versjoner av "clusters", og disse igjen kan finnes i en rekke forskjellige implementasjoner og konfigurasjoner, blir dett litt vanskelig aa gi noe godt svar eller linker paa generelt basis.

 

Men om du har litt mer informasjon om hva du er ute etter eller interessert i, skal jeg gjore mitt beste for aa gi ett bedre og mer utfyllende svar :)

Lenke til kommentar

Jeg må jo si at selve "management" biten av HPC er ganske så uinterresant etter å ha vært borti en god del måter å administrere dette på. Køsystemet derimot, kan være ganske så interresant. torque+maui scheduler eventuelt LSF. Eller boinc for den saks skyld.

 

Ko og scheduling er sikkert spennende nok det om man er interessert i slikt, men jeg er egentlig helt enig, selv om jeg synest det aa installere Boinc er vel omtrent like spennende som en steam server.

 

HPC er vel egentlig i seg selv ett dorgende kjedelig felt, potensielt utenom maskinvaren i bunn da, selv om jeg vanskelig kan se goy'en med aa rack-montere x antall kasser fra HP/IBM/Dell/Supermicro heller :p Eller om man er for lat til det, eventuelt bare kjope ett par ferdigoppsdatte POD's fra HP :) Og paa det nivaaet er vel de enste som synest HPC er morsomt er okonomene, byrakraatene og de budsjettansvarlige..

Endret av [Infected]
Lenke til kommentar

tror mitt neste skritt i den retningen vil vaere gluster, og nfs over rdma, og med tiden FC og FCoE..

 

Det naturlige sporsmaalet som du kanskje har lyst til aa stille er: Hva skal man med AAPEN naar man har OpenStack? Og hvordan i alle dager skulle lille jeg kunne konkurrere med x antall kodere og en pengemaskin som Google og (past-tense) Rackspace, og NASA, selv om prosjektene faktisk begynte utviklingen noen lunde paa samme tid...

 

Og det korte og enkle svaret er at det er helt umulig, AAPEN skriker sin ganske rett til aa eksistere paa basis av netopp det aa vaere ett alternativ til den store massen, men ikke bare det, men jeg tror du har misforstaatt absurditeten som er aapen, poenget er ikke aa lage ett alternativ til OpenStack eller ubuntu for clustering, eller blah versjon av hva enn annen ting

 

Jeg ble spurt akkurat det samme sporsmaalet ved UIB naar jeg tok ett fag der som fjernstudent og maatte definere/forsvare 'aapen' :p dette var mitt svar:

screenshot-2.jpg

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Elsker kablingen din! Du har faktisk en egen kabelstil :p har ikke sett noen som har gjort det slik før.

 

tar det som et kompliment jeg :D den ligger saann fordi den ikke skal ta borti cpu viften paa den siste noden, slack'en i kabelen endte opp der fordi det gjor administrasjon en smule lettere :)

IMGA0502-2.jpg

 

Hva ligger budsjettet ditt på egentlig? Alt dette ser fryktelig dyrt ut :p

 

forste del av installasjonen maskinvaren og eletronikken (node array + primary node) kostet vel rundt det samme som ett semester (tuition fee) paa ett gjennomsnittlig australsk universitet,

 

andre del (storage node/SAN, infiniband, fiber etc.) kostet vel ikke saa veldig langt fra det samme,

 

tredje del (10gbe, LTO backup, ssd'er etc.) koster vel kanskje litt over halvparten av ett semester :p

 

men klart, aapen er jo ett akademisk prosjekt, og budsjettet er utvilsomt det man ville klassifisert som en "shoe-string", men hele poenget eller kanksje trikset med 'Beowulf' er jo nettopp det aa faa til en "supercomputer", selv om det kanskje ikke er noe budsjett eller ressurser tilgjengelig for aa gjore akkurat det (sic) :wee:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Ble stilig med de nye lysa der ^^ Hva ble den endelige løsningen på om vifta skulle trekke inn kaldluft eller blåse ut varmluft? Nå som det begynner å bli kaldt er det vel kanskje endel og hente på å trekke inn kaldluft :)

 

Jeg har byttet litt frem og tilbake, og den beste losningen ser ut til aa vaere aa trekke inn kald luft, jeg var i tvil en stund om det egentlig hadde noen effekt, saa jeg slo det av noen dager, og gjennomsnittstemperaturen steg drastisk.. ideen for fremtiden er nok aa faa noen flere evt. storre turbiner til aa trekke inn kald luft utenifra.

 

Det endelige maalet er aa installere ett par turbiner til, saa de kan trekke den varme luften generert fra serverene inn i huset saa det kan bli brukt til oppvarming :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...