Gå til innhold

Hvorfor kjempe for at troende skal slutte å tro?


Anbefalte innlegg

Jeg leser veldig mange tråder i forbindelse med religion og livssyn.

Med dette ønsker jeg å spørre ikke-troende om hvorfor de er så veldig opptatt av at troende ikke skal tro? Hvis det er sånn at det gir dem noe (trygghet etc.), så er det jo ingen ting galt med å tro?

Farlig er det heller ikke.

 

Så bottom line is: Hvorfor kjempe sånn for at troende ikke skal få tro sin Gud?

 

Og enda en ting: hvorfor går det igjen ord som; hjernevasket, julenissen (sammenligning), dum, uvitende etc.?

 

Er spent på svar! :)

 

Edit: ikke alle ikke-troende prøver dette selvsagt, men bare for å sette det litt på spissen.

Endret av triha
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser poenget, men nå er det ikke de troende som har opprettet de fleste trådene jeg har sett akkurat. Det jeg sikter mot er disse trådene hvor det virker som at det er om å gjøre å henge ut de troende helt til de sier: Greit! Jeg gir meg. Jeg har vært en dust og trodd på Gud lenge, og nå gjør jeg ikke det lenger.".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingenting galt med å tro på hva du vil så lenge du holder det for deg selv. Dette, derimot, er et forum kalt diskusjon.no og her diskuterer man. Det er heller ikke sånn at man holder det for seg selv. Troen din kommer alltid til å påvirke hvilken side av en sak du er på, hvem du stemmer på etc. Min mor er en av disse moderate religiøse og tror på en rekke tull og tøys som homeopati osv. Hun skal få lov til å pisse vekk så mye penger hu vil på placebo, men når hu begynner å ytre meninger om at "alternativ medisin" burde innføres til sykehus av staten så trekker jeg revolveren fram. Hu har ikke helt skjønt at alternativ medisin som man har demonstrert at virker blir kalt medisin.

 

Jeg bryr meg om hva som er sant, ikke hva som føles bra. Hvis dette er fullstendig irrelevant for deg så tough luck. Jeg skal ikke jage deg ned, men jeg mener du er en idiot. Alle er idioter på et eller flere punkter, meg selv på mange, det er ingen fornærmelse i seg selv.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Ok, takk.

 

Vel, nå mente jeg ikke at alt er sant heller, så tror nok at du misforsto meg litt. Det jeg lurte på var hva grunnen for at man er så ivrig på å "knekke" kristendommen er. Nå gjelder dette selvfølgelig i flere situasjoner enn kun her på diskusjonsforumet. Jeg har selv opplevd dette mange ganger (vært tilskuer), og jeg bare lurer på hvorfor folk skal gidde å anstrenge seg så mye, og samtidig irritere seg så mye over at noen vil tro, og derfor prøve å få de til å ikke tro.

Lenke til kommentar

Ok, takk.

 

Vel, nå mente jeg ikke at alt er sant heller, så tror nok at du misforsto meg litt. Det jeg lurte på var hva grunnen for at man er så ivrig på å "knekke" kristendommen er. Nå gjelder dette selvfølgelig i flere situasjoner enn kun her på diskusjonsforumet. Jeg har selv opplevd dette mange ganger (vært tilskuer), og jeg bare lurer på hvorfor folk skal gidde å anstrenge seg så mye, og samtidig irritere seg så mye over at noen vil tro, og derfor prøve å få de til å ikke tro.

 

Det er vel slik i alle diskusjoner at det ikke er like gøy å diskutere med noen som gir seg med en gang-en troende prøver jo i lengden å forsvare det dem tror på.

Lenke til kommentar

Jeg leser veldig mange tråder i forbindelse med religion og livssyn.

Med dette ønsker jeg å spørre ikke-troende om hvorfor de er så veldig opptatt av at troende ikke skal tro? Hvis det er sånn at det gir dem noe (trygghet etc.), så er det jo ingen ting galt med å tro?

Farlig er det heller ikke.

 

Så bottom line is: Hvorfor kjempe sånn for at troende ikke skal få tro sin Gud?

 

Og enda en ting: hvorfor går det igjen ord som; hjernevasket, julenissen (sammenligning), dum, uvitende etc.?

 

Er spent på svar! :)

 

Edit: ikke alle ikke-troende prøver dette selvsagt, men bare for å sette det litt på spissen.

 

Får min egen del er det fordi jeg synes det er så opplagt at det ikke finnes noen gud, og at alle religioner bare er en måte å forklare det man ikke vet, og å prøve å få en dypere mening med livet.

 

Jeg synes det er min plikt å prøve å opplyse religiøse om at det de tror på faktisk ikke er reelt.

Det er bare noe de er blitt opplært til, og alle tegn de finner som skal vise at de har rett, ikke er virkelige, men bare noe de selv lager oppi hodet.

 

De religiøse lurer seg selv, og andre religiøse.

Jeg kan bare ikke skjønne at noen lengre kan tro på noen gud.

 

For min del er det altså for å hjelpe folk til å bli kvitt vrangforestillingene sine. Jeg prøver å hjelpe folk som ikke innser realiteten.

Lenke til kommentar

Jeg leser veldig mange tråder i forbindelse med religion og livssyn.

Med dette ønsker jeg å spørre ikke-troende om hvorfor de er så veldig opptatt av at troende ikke skal tro? Hvis det er sånn at det gir dem noe (trygghet etc.), så er det jo ingen ting galt med å tro?

Farlig er det heller ikke.

 

Så bottom line is: Hvorfor kjempe sånn for at troende ikke skal få tro sin Gud?

 

Og enda en ting: hvorfor går det igjen ord som; hjernevasket, julenissen (sammenligning), dum, uvitende etc.?

 

Er spent på svar! :)

 

Edit: ikke alle ikke-troende prøver dette selvsagt, men bare for å sette det litt på spissen.

 

Får min egen del er det fordi jeg synes det er så opplagt at det ikke finnes noen gud, og at alle religioner bare er en måte å forklare det man ikke vet, og å prøve å få en dypere mening med livet.

 

Jeg synes det er min plikt å prøve å opplyse religiøse om at det de tror på faktisk ikke er reelt.

Det er bare noe de er blitt opplært til, og alle tegn de finner som skal vise at de har rett, ikke er virkelige, men bare noe de selv lager oppi hodet.

 

De religiøse lurer seg selv, og andre religiøse.

Jeg kan bare ikke skjønne at noen lengre kan tro på noen gud.

 

For min del er det altså for å hjelpe folk til å bli kvitt vrangforestillingene sine. Jeg prøver å hjelpe folk som ikke innser realiteten.

Men det store spørsmålet er da hva er poenget med å fjerne denne "vrangforestillingen"om man vil-viss "vrangforestillingen" gjør vedkommende til et lykkeligere menneske?

Lenke til kommentar

Fordi religion er den saken som har ført til flest drap i verden gjennom tidene?

Men det man kan ikke forby politikk på det grunnlag at det har drept mennesker gjennom tidene...

verden forandrer seg -det viktige her er å tro på likeverd-så kan vel mennesker tro på "julenissen"om di ikke plager deg med det?

Endret av Sarah78
Lenke til kommentar

...

 

Halvparten av alle kristne i Amerika tror at verdens undergang kommer innen 50 år.

Halvparten av alle kristne i Verden tror at verdens undergang kommer innen 50 år.

Mesteparten av alle troende jøder tror at verdens undergang kommer innen 50 år.

 

Kristendommen er en dommedagsreligion, jødedommen er en dommedagsreligion, islam er en dommedagsreligion, hinduismen er for klasseskiller (fordi mennesker født i lavere klasser har gjort noe galt i sitt forrige liv).

 

...

Jeg liker ikke at halvparten av jordens befolkning tror at planeten vår ikke spiller så stor rolle i det lange løp.

 

I tillegg kan jeg ikke bade naken på grunn av kristendommen, kongen må være kristen i følge grunnloven, 2/3 av stortinget må bekjenne seg statskirken (altså kan ikke mer enn 1/3 være humanetikere og ateister eller buddhister innmeldt i en buddhistisk organisasjone!). Og så videre.

 

Les den kristne trosbekjennelsen.

Hvilken som helst av dem.

Alle nevner dommedag / jordens undergang enten direkte eller indirekte.

 

Den nikenske:

Jeg tror på én Gud,

den allmektige Fader, som har skapt himmel og jord,

alle synlige og usynlige ting.

Jeg tror på én Herre, Jesus Kristus,

Guds enbårne Sønn,

født av Faderen fra evighet.

Gud av Gud, lys av lys, sann Gud av den sanne Gud,

født, ikke skapt, av samme vesen som Faderen.

Ved ham er alt blitt skapt.

For oss mennesker og for vår frelses skyld

steg han ned fra himmelen.

Han er blitt kjød ved Den Hellige Ånd av Jomfru Maria,

og er blitt menneske.

Han ble korsfestet for oss,

pint under Pontius Pilatus og gravlagt.

Han oppstod den tredje dag, etter Skriften,

fór opp til himmelen, og sitter ved Faderens høyre hånd.

Han skal komme igjen med herlighet og dømme levende og døde,

og på hans rike skal det ikke være ende.

Jeg tror på Den Hellige Ånd, Herre og livgiver,

som utgår fra Faderen og Sønnen,

som med Faderen og Sønnen tilbes og forherliges,

og som har talt ved profetene.

Jeg tror på én, hellig, allmenn/katolsk og apostolisk Kirke.

Jeg bekjenner én dåp til syndenes forlatelse.

Jeg venter de dødes oppstandelse

og det evige liv.

Amen.

 

Begge utdragene er fra dommens dag, dagen jorden opphører å eksistere i følge bibelen.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Men det store spørsmålet er da hva er poenget med å fjerne denne "vrangforestillingen"om man vil-viss "vrangforestillingen" gjør vedkommende til et lykkeligere menneske?

 

Det samme kan man si om feks antidepressiva. Problemet med religion oppstår når det får maktposisjoner, så her til lands er det egentlig ikke så farlig.

 

For min del synes jeg litt synd på religiøse, de har som regel ikke hatt noe valg fordi de har blitt opplært til å tro, og de går dermed glipp av mye.

 

Mange religiøse er styrt av en del små og store dogmer, pålegger seg totalt unødvendige syndfølelser og lever etter mitt syn ett mye mindre fritt liv enn ikke religiøse. Dette synes jeg personlig er kjempetrist, da vi bare får bittelitt tid på jorda.

Endret av McHalvorsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi religion er den saken som har ført til flest drap i verden gjennom tidene?

Men det man kan ikke forby politikk på det grunnlag at det har drept mennesker gjennom tidene...

verden forandrer seg -det viktige her er å tro på likeverd-så kan vel mennesker tro på "julenissen"om di ikke plager deg med det?

 

Forby? Hvem snakker om å forby noe som helst? Det er bare derfor vi prøver å fremme ateisme.

Lenke til kommentar

Fordi religion er den saken som har ført til flest drap i verden gjennom tidene?

 

Litt skummel påstand da det ikke er enkel grunn til at kriger (som jeg regner med at du refererrer til) blir startet. Men religion har ofte blitt brukt som virkemiddel for å oppildne massene til krig. Mens de som faktisk trekker i snorene antageligvis er mer motivert av makt.

 

Til ts. Jeg starter ikke emner som angriper religiøse, men når jeg ser inlegg hvor det som blir hevdet er feil så klarer jeg ikke å holde meg. Litt på samme måte som at hvis en mann i 40-årene fortsatt trodde på julenissen ville jeg argumentert mot det også. Selv om man er lykkelig er det ikke altid det er fordelsaktig i alle situasjoner. Det er heller ikke selvsagt at dersom man fjerner overtro så mister man lykken. Ikke trekk den feilslutningen at det kun er to muligheter.

Lenke til kommentar
Men det store spørsmålet er da hva er poenget med å fjerne denne "vrangforestillingen"om man vil-viss "vrangforestillingen" gjør vedkommende til et lykkeligere menneske?

 

Det samme kan man si om feks antidepressiva. Problemet med religion oppstår når det får maktposisjoner, så her til lands er det egentlig ikke så farlig.

 

For min del synes jeg litt synd på religiøse, de har som regel ikke hatt noe valg fordi de har blitt opplært til å tro, og de går dermed glipp av mye.

 

Mange religiøse er styrt av en del små og store dogmer, pålegger seg totalt unødvendige syndfølelser og lever etter mitt syn ett mye mindre fritt liv enn ikke religiøse. Dette synes jeg personlig er kjempetrist, da vi bare får bittelitt tid på jorda.

Hm hva går jeg glipp av regner du med?

Det er mye jeg ikke gjør som går under uærlighet ,men ellers er det vel ingenting som tilsier at du får mer ut av livet en meg?

Men som det står på profilen min-jeg er fullstendig klar over at det er tilfeldig at jeg er kristen :D

Endret av Sarah78
Lenke til kommentar

Fordi religion er den saken som har ført til flest drap i verden gjennom tidene?

Men det man kan ikke forby politikk på det grunnlag at det har drept mennesker gjennom tidene...

verden forandrer seg -det viktige her er å tro på likeverd-så kan vel mennesker tro på "julenissen"om di ikke plager deg med det?

 

Forby? Hvem snakker om å forby noe som helst? Det er bare derfor vi prøver å fremme ateisme.

viss det er greit at du fremmer ateisme-er det ikke da også greit at kristne misjonerer(noe jeg personlig ikke e tilhenger av)

Lenke til kommentar

Det var ikke spesifikt myntet på deg, og jeg klarer ikke helt se på deg som kristen heller, du har litt for rare definisjoner angående den kristne guden til det :).

 

Jeg lurer av og til på hva de kristne tror skjer dersom de mister troen, vil de bli dårligere mennesker? Selfølgelig ikke.

 

Veldig mye misjonering har ett økonomisk motiv, og som regel får feks JV napp hos folk som ikke har alt på rett kjøl i livet. Dette er til de grader kynisk.

Lenke til kommentar

Hvorfor kjempe sånn for at troende ikke skal få tro sin Gud?

Mange, inkludert meg selv, tror de har rett og liker å presse sine meninger over på andre. Går ikke det, tyr man til latterliggjøring. Jeg tror på en Gud, min logikk sannsynligjør tanken om en eventuell Gud, men jeg tar mest sannsynlig like feil som en som ikke tror på Gud.

Lenke til kommentar

Fordi religion er den saken som har ført til flest drap i verden gjennom tidene?

Men det man kan ikke forby politikk på det grunnlag at det har drept mennesker gjennom tidene...

verden forandrer seg -det viktige her er å tro på likeverd-så kan vel mennesker tro på "julenissen"om di ikke plager deg med det?

 

Forby? Hvem snakker om å forby noe som helst? Det er bare derfor vi prøver å fremme ateisme.

viss det er greit at du fremmer ateisme-er det ikke da også greit at kristne misjonerer(noe jeg personlig ikke e tilhenger av)

 

Nok en gang: hvem har sagt at misjon skal være ulovlig? Vennligst hold stråmannene unna meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...