Gå til innhold

Hvorfor kjempe for at troende skal slutte å tro?


Anbefalte innlegg

Til slutt, avslutter jeg med dette spørsmålet til de religiøse. Vi har enormt mye mer vitenskapelige fakta og dype detaljer om hele naturens mekanisme i dag enn før, så hvorfor har vår forfedres tolkning av verden så større betydning enn det som er bevist i dag?

Tror jeg, uten at jeg er religiøs engang, kan svare på det spørsmålet for deg, for det er noe så enkelt som å forsvare troen du tror på.

 

Religiøse verden over må før eller senere stille seg dette spørsmålet, de kristne her i landet har vel allerede gjort det, og spørsmålet som da dukker opp er hvor ærlige de er til å godta fakta....

 

Snakket med en eldre herremann for en stund siden mens jeg ventet på bussen da samtalen vi hadde dreide inn på vår, altså menneskers, plass i naturen. Vi var skapt til å forvalte naturen sa han, ikke å ødelegge den og i overført betydning kunne jeg gi ham ihvertfall delvis rett i det da vi er de som er intelligente nok, ihvertfall burde være det!!, til å la være å ødelegge slik vi i dag gjør, og rettet derfor ikke på ham på det, men da han sa, "For da gud skapte denne planeten for 6000 år siden....", klarte jeg ikke å la være. Men planeten er ikke 6000 tusen år, den er 4,5 milliarder år", sa jeg og den eldre herren så på meg med all verdens kunnskap om evnet liksom og sa, "Jeg stoler mer på herren enn jeg gjør på løgnaktige vitenskaps spirer!". Så det så! "Javel.." sa jeg med en skulder trekkning, for slike er det overhodet ingen vits i å argumentere videre med, for de mangler en ting, nemlig kunnskap!

 

Slike religiøse mennesker tror i sin enfoldhet at bibelen og vissvasset i den er kunnskap de kan stole på, for det har de blitt fortalt og det har de gjort hele livet og har derfor ikke sjekket ut hva andre forklaringer kan si om den saken, for hva er egentlig vitsen med det? De er rett og slett ignorante ovenfor alt annet enn det bibelen sier om saken og der bibelen ikke sier noe, vel, der slenger de inn en forklaring som ofte har enda flere feilsluttninger og faktafeil enn det bibelen klarer å få til og når de har gjentatt dette (når en gjentar en løgn lenge nok vet du....) så blir dette sannheten, samme hva andre sier eller hvor mye bevis det er for alt annet. Enkelt!

 

Denne generasjonen med ignorante mennesker er i ferd med å dø ut (gudskjelov, for er det noe vi IKKE trenger i dag så er det ignoranse på dette stadiet), men den neste generasjonen er kanskje enda verre, for de VELGER ofte å forbli ignorante der den forrige generasjonen ikke hadde hverken kunnskap eller informasjon nok til å komme ut av ignoransen! Det hjelper derfor ikke å komme trekkende med flere hundre tonn med beviser for disse ignorante personene, da de VELGER å se en annen vei hver gang noen kommer med fakta...

 

Så hva står da igjen? Jo, latterlig gjøring... Flere og flere kristne barn opplever latterlig gjøring av troen deres i hverdagen sin, da færre og færre barn blir indoktrinert og derfor anser (og med rette om jeg skal være helt ærlig) gude tro som basserer seg på rene påstander som noe rart og fremmed. Jeg sier ikke at det er riktig, men det er nok en trend vi vil se mer av er jeg redd, da bare tanken på å tro på noe uten flik av virkelighet blir helt spinnvilt for de fleste av oss og når de på toppen av det forfekter påstander som sannhet og ikke vil se på hva vi faktisk har av fakta, blir ofte latterlig gjøring den veien ting dreier... For ikke så forfedelig lenge siden var det de kristne som latterlig gjorde alle som ikke hadde samme syn som dem. de gikk gjerne litt lenger og frøys ut eller angrep de på andre måter og så langt håper jeg ingen vil gå, for da er vi ikke et hår bedre enn oppførselen som kristendommen har lagt for dagen de siste 2000 årene. Det er ikke dagens kristne som skal straffes for sine forgangne menings fellers idiotiske oppførsel, det er viktig å huske.

 

Og jeg må personlig innrømme at jeg har litt problemer med å forholde meg alvorlig til personer som klarer å forkaste fakta mens de bruker påstander som kunnskap... For hva annet kan ikke disse menneskene få seg til å tro på liksom? De har jo overhodet ingen grenser for hva de KAN tro på når de klarer å tro på gamle påstander fra en gammel bok... Slik JEG ser det ihvertfall... Jeg stoler på min kristne svigermor, men bare opp til et gitt punkt, nettopp fordi hun tror på gud, som for meg hverken er logiskt, fornuftig eller rasjonelt, ei heller serlig kritiskt i forhold til de underliggende tingene i det hun tror på....

 

Vel, det var det... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(...)for de mangler en ting, nemlig kunnskap!

Det er vel ikke det at de mangler kunnskap, men at de forkaster alternative paradigmer.

Ja mulig det også, men veldig VELDIG ofte så møter jeg ikke en vrangvilje fra den eldre generasjonen ovenfor mitt syn på saken, men en gennerell uvitenhet om mitt syn på saken over hele fjøla.

 

Det blir som å diskutere dioder, kondensatorer, flux, spoler, boost, push/pull og transformator vinninger på primær og sekundær sidene med en murer... Han mangler kunnskapene som ligger i bunn til å fatte hvordan et forholdsvis enkelt pulsvidde modulert power supply virker!!! Du MÅ ha grunnlaget for å forstå hva som menes og DET mangler utrolig mange eldre (og jehovas vitner har jeg merket...) og sikkert en hel rekke andre religiøse også. De blir fortalt at de har det optimale og hva er da vitsen med å se på alternativene, som jo åpenbart må være dårligere, ikke sant?

 

Skjønner?

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...