Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et spørsmål vedrørende skanning av APS-film. Jeg har digitalisert min negativsamling for noen år siden, hos en av de større norske fotobutikkene (vil ikke henge dem ut her, jeg antar de er uskyldige inntil videre).

 

Det var i hovedsak 135-film, men også noen ruller med APS. Kvaliteten på skanningen av 135-film er jeg godt fornøyd med, men APS er jeg slett ikke fornøyd med.

 

Dette ble (som sagt) gjort for noen år siden, og da jeg mottok filene stusset jeg over at kvaliteten på APS-bildene var såpass dårlig, men antok at APS-film ikke er bedre - ikke var kameraet særlig bra heller.

 

Helt til jeg tidlig i sommer faktisk satt og bladde i et gammelt album, der de originale kopiene fra disse filmene var. På papir var det jo utrolig mye bedre enn filene jeg hadde mottatt.

 

Jeg kontaktet derfor stedet de ble digitalisert, og sendte med filen de hadde skannet, samt samme bildet der jeg hadde skannet papirbildet på min 10 år gamle 1500-kroners skanner. Jeg lurte på om dette virket riktig, og fikk forsåvidt bare til svar at de godt kunne prøve å skanne dette på ny. Jeg sendte inn, de skannet alt på ny, og jeg fikk igjen filer som var akkurat like dårlig.

 

Derfor spør jeg her, om noen har begrep om dette faktisk er å forvente. Og hvorfor papirbildet ble så mye bedre? Dette er mest synlig på mørke bilder, men ser man nøye etter er de ikke bra på de lysere bildene heller.

 

Vedlagt er filen jeg fikk fra butikken, samt det jeg skannet fra papirkopien med en kjip skanner. Begge filene er ubehandlet.

 

post-13159-1287607956,6121_thumb.png

post-13159-1287607927,8699_thumb.jpg

 

Jeg antar det er opplagt hvilket jeg er misfornøyd med :) Problemet er forsåvidt største når bildet vises i full størrelse.

 

Uten at jeg har noe greie på skanning av negativer, er det vel lett å tenke at det ikke finnes noen skannervalg som lager bildene slik - men hvorfor søren er papirbildene så mye bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

APS har et lite negativ, så du kan nok ikke forvente samme kvalitet som på 24x36. Jeg skanne en del APS med Nikon 5000ED skanner i vår. Min erfaring var at det varierte mye, enkelte filmer ble veldig bra, mens andre ble dårlige uansett hva jeg prøvde.

 

Men er filmen riktig eksponert bør den bli bra

Lenke til kommentar

Men hvorfor søren er papirbildene så mye bedre?

 

Jeg antar det øverste er det du har scannet selv, og butikken det nederste. Hvis man prøver å få et sort område grått får man effekten, de har altså "overeksponert" filmen i scanningen. Muligens en autoeksponeringsfunksjon som lar seg lure.

 

Edit: APS er omtrent like stor som sensorene i begynner-speilreflekser og det er ikke noe problem å få bra bilder fra film i APS-størrelse heller. Et scan fra film skal normalt bli minst like bra (gjerne bedre) enn en papirkopi.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Blouberg: Jeg er fullstendig klar over at APS er et lite format, og som jeg også skreiv så antok jeg at bildene var så dårlige helt til jeg flere år etterpå faktisk tok en titt på papirkopiene, og de var fullt brukbare.

 

Trondster: Sikkert ikke umulig, men det er faktisk veldig mye støy (dog ikke like ille) på bilder tatt i dagslys - f.eks. på svarte jakker eller lignende.

 

se#: Det er riktig gjettet :) Det høres kanskje sannsynlig ut at det er en autoeksponeringsfunksjon som har gått litt bananas... Hmm. Så tror du det kan være verdt forsøket å sende filmene et annet sted, og se hvordan det blir?

 

Som du sier, et scan skal være minst like bra som papirkopien...

Lenke til kommentar

Så tror du det kan være verdt forsøket å sende filmene et annet sted, og se hvordan det blir?

 

Ja, for meg ser det ut som dårlig håndverk, eventuelt dårlig automatikk. Det er ikke "vanskelig" å få lignende resultater hvis man prøver å hente for mye detaljer av undereksponert film. Det kan også være et problem med filmen hvis den har blitt skadet pga lagring eller dårlig arbeid ved fremkalling, men da burde alle bildene også de med mer normal eksponering blir veldig dårlige.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Ok, takk :) Dette gjelder alle nattbilder (eller bilder med store mørke partier) på mange filmer, mens de andre bildene på filmene er ok. (Ikke bra, men ok...)

 

Så da er det store spørsmålet, har du eller noen andre et firma å anbefale som gjør det her med forhåpentligvis bra resultat?

 

Det er prat om 10 APS-filmer, så jeg føler det blir litt overkill å kjøpe skanner, i hvert fall så lenge hele 135-samlingen allerede er digitalisert med tilfredsstillende resultat.

Lenke til kommentar

se#: Litt sært at vi ble medlemmer her samme dag.

 

Jeg la merke til det, men ut fra antall innlegg ser det ut som jeg har kastet bort mest tid på forumet.

 

Kanskje ikke noen trøst....

Jeg har brukt ulike NIKON skannere en god del. Innstillinger på filtrering etc i scanner prgrammet er alfa og omega - må ha god tid :-). Min erfaring er også at dette gjort i ettertid med eks. Photoshop IKKE gjør jobben like bra.

Lykke til !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...