Gå til innhold

Den lille tegneserietråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg personlig begynte med The Long Halloween og angrer ikke på det. I hvertfall The Dark Night Returns er også en finfin historie å begynne med, men Year One er ikke dum den altså.

 

 

Nå som vi nærmer oss jul så har vi også entret perioden der hvor de norske tegneserieutgiverne pøser ut de såkalte "juleheftene" med samlinger av enten en tegneserie med julefokus eller en samling tegneserier med julefokus. Hvilke liker folk best, og hvilke styrer dere unna? Jeg tenker først og fremst på juleheftene og ikke tegneserien i selv i denne omgang.

 

Min personlige favoritt blant juleheftene er norske Eon av Lars Lauvik. Dette er fordi de historiene han har laget til de fleste av sine julehefter stort sett overgår det meste av hva annet som utgis i forhold til historie, sentimentalitet og julestemning, samt at humoren beholdes. Lauvik viser her at han også er en god historieforteller og ikke bare er en stripekunstner. Flere av de andre stripeserieskaperne som utgir julehefter er ikke dårlige, M, Pondus, Kollektivet, Nemi etc., men de når altså ikke opp til Lauvik med det å skape en stemning.

 

De utenlandske/oversatte juleheftene er jeg ikke like fan av. Joda flere av dem er morsomme, men det er da bare sammenskraping av striper med tilknytning til jul og ikke skikkelige julehefter slik vi finner blant de norske heftene. Og hva pokker er meninga med Larsons Gale Verden-heftet? Et hefte med BARE LGV hadde vært fantastisk, men når det bare blir et hefte i albumformat med flere andre serier så mister det litt meninger synes jeg.

 

Til slutt må vel også Carl Barks-samlingene nevnes. Disse/dette heftet er oftet nok i seg selv til å redde julen, men kan med fordel bli supplert med i hvertfall Eon.

Endret av SobrietyMisfit
Lenke til kommentar

Noen som vet om noen store bruktsjapper som selger tegneserier på nett? Har noen hull i Conan-samlingen min fra 2007 og utover som jeg gjerne skulle ha tettet igjen.

 

Eventuelt vet om noen som jeg kan ta kontakt med på mail for å høre om de kunne tenke seg å sende litt Conan nordover :wee:

Lenke til kommentar

Jeg lurer egentlig litt på hvordan de som liker tegneserier ser på manga og anime? Det virker som om noen i hvert fall ligger litt i gråsonen, som f. eks. "Cowboy Bob" som sannsynligvis har navnet sitt fra anime-serien Cowboy Bebop. :)

 

Hos oss på den andre siden hersker det et noe feilinformert (?) inntrykk av at tegneserier har lite potensial og slagkraft utenom komistriper (Pondus, Sitz, Tommy & Tigern osv.). Disse leser de fleste av oss i avisen med stor glede, men det er altså ikke noe man utøver videre oppmerksomhet mot. Videre er det mange som har et litt bittert forhold til tegneserier fordi de føler at det gnir over på folks inntrykk av manga / anime. Du skjønner, sistnevnte har nesten samme kulturverdi som romaner og filmdramaer i Japan (også blant fans i vesten), mens tegneserier kanskje retter seg mer mot et yngre publikum med sine "muskuløse superhelter i kondomdrakter". Ikke at manga har en akutt mangel på liknende serier, men det representerer bare et lite spekter av litteraturformen. Vi har shounen for typiske gutter, shoujo tilsvarende for jenter, seinen for ungdom og josei for voksne. Finnes det en lignende fordeling blant tegneserier?

Lenke til kommentar

Jeg ligger i "gråsonen". Storkoser meg med One Piece og Fullmetal Alchemist, har hele Dragonball og Death Note. Alt i mangaform. Utenfor dette har jeg beveget meg lite. Har på en måte falt litt sammen etter at den norske satsingen falt sammen som et korthus. Leser One Piece faktisk på svensk!

 

Det er vel også i "vestlige" tegneserie en forskjell mellom humor stripeserier, og lengre og kanskje langt mer alvorlige tegneserier (ikke nødvendigvis superheltserier, eller laget av Marvel eller DC) (kan også være forskjeller innad her). Men slik jeg oppfatter det så står mangaen (animeen) langt sterkere i øst-Asia, Japan spesielt, langt sterkere enn tegneserien står i "vesten", selv om de ofte blir stigmatisert som å være for nerder etc (jfr. Big Bang Theory).

Lenke til kommentar

Jeg lurer egentlig litt på hvordan de som liker tegneserier ser på manga og anime? Det virker som om noen i hvert fall ligger litt i gråsonen, som f. eks. "Cowboy Bob" som sannsynligvis har navnet sitt fra anime-serien Cowboy Bebop. :)

Haha hva i all verden. Har aldri hørt om serien engang. Navnet er fra en usannsynlig dårlig country artist. Har ikke lest noe særlig med manga, men det er jo helt grei underholdning det og akkurat som vestlige serier. Foretrekker dog som regel vestlig underholdning i alle medier.

Lenke til kommentar

Jeg lurer egentlig litt på hvordan de som liker tegneserier ser på manga og anime? Det virker som om noen i hvert fall ligger litt i gråsonen, som f. eks. "Cowboy Bob" som sannsynligvis har navnet sitt fra anime-serien Cowboy Bebop. :)

 

Hos oss på den andre siden hersker det et noe feilinformert (?) inntrykk av at tegneserier har lite potensial og slagkraft utenom komistriper (Pondus, Sitz, Tommy & Tigern osv.). Disse leser de fleste av oss i avisen med stor glede, men det er altså ikke noe man utøver videre oppmerksomhet mot. Videre er det mange som har et litt bittert forhold til tegneserier fordi de føler at det gnir over på folks inntrykk av manga / anime. Du skjønner, sistnevnte har nesten samme kulturverdi som romaner og filmdramaer i Japan (også blant fans i vesten), mens tegneserier kanskje retter seg mer mot et yngre publikum med sine "muskuløse superhelter i kondomdrakter". Ikke at manga har en akutt mangel på liknende serier, men det representerer bare et lite spekter av litteraturformen. Vi har shounen for typiske gutter, shoujo tilsvarende for jenter, seinen for ungdom og josei for voksne. Finnes det en lignende fordeling blant tegneserier?

 

Det finnes vel ikke den fordelingen som manga har i de vestlige tegneserier. I usa har du forskjellige utgivere for forskjellige alders grupper. Typisk marvel og dc for ungdommer. Så har du f.eks Vertigo som har et mer modent tema for sine serier. Sandman, hellblazer og 100 bullets er eksempler på slike serier. Finnes en haug med utgivere over there og serier for en hver smak. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...