Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Jeg fant et annet eksempel:

fikk denne skjermen i dag å den er SUPER kødder ikke ! vist du spiller cs og vill spille på 100 hz SÅ KAST GAMMEL SKJERMEN DIN , di fleste har /hadde crt til denne komm menne kast crten din og bestill denne , beste skjermen ever luv it . best på cs hs kvær gang :D og den er lett og ta med i steden for di feite crt skjermene !
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234
hoverskriften står det samsung minnebrikke. Men så er det iphone bilde sammenheng med lansering.Sikker på at itavisen er en gjeng apple....

At? Hoverskriften? Hva slags skrift er det?

Lenke til kommentar
hoverskriften står det samsung minnebrikke. Men så er det iphone bilde sammenheng med lansering.Sikker på at itavisen er en gjeng apple....

At? Hoverskriften? Hva slags skrift er det?

Vi som jobber med å lage nettsider, kan velge mellom forskjellig skrift, farge eller understreking på lenker, avhengig av om de er klikket på eller og om markøren befinner seg oppå dem. Det siste kalles "hover". Med en god del velvlje kan man derfor si at "hoverskriften" er den skriften en lenke får når markøren beveger seg over den, selvsagt forutsatt at nettsiden er lagd slik at lenken skal endre skrift og/eller farge i slike tilfeller.

Men i det siterte tilfellet tror jeg snarere at det er snakk om enten en skrivefeil eller ren uvitenhet.

Lenke til kommentar
Døm personen over deg etter musikksmaken sin

Sin er et ord som misbrukes jevnt og trutt.

Hvordan ville De ha omformulert den setningen der, herr filolog Thend? :)

 

...etter musikksmaken hans. (Eller hennes, om man vil være politisk korrekt. Eller kanskje til og med 'dens', om man vil være helt grammatisk korrekt, men det lyder litt merkelig å omtale personer som 'den'. ('Deres' er også en mulighet, men da ville jeg ha foretrukket at det sto 'personene'.)

 

Poenget er at 'sin' er et refleksivt eiendomspronomen, og brukes når det er subjektet i setningen som eier noe. I den her aktuelle setningen har vi kanskje intet subjekt, siden det er imperativ ute og går, men 'personen over deg' er uansett objekt. Altså kan man ikke bruke 'sin'.

 

:)

Endret av Thend
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk
Denne virker spennende synes jeg. Viktigste er at brikkene er små fysisk, ellers har ikke jeg med meg dem. Meningen er jo att de skal være små så du alltid har med deg den.

 

Jeg slet faktisk med å lese de setningene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...