Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Det er jo orddelingsfeil? Ikke stikkord?

 

Å skrive titler i stikkordsform er vell bare gunstig:

 

Nokia N95, knust skjerm, hente data

 

Mye bedre enn de fleste som skriver:

 

N95 - HJEEEEEEEEEEEEEELP!!

 

Men ja, det er fryktelig mange orddelingsfeil på forumet her. Jeg har alltid hatt problemer med orddelingsfeil selv, da jeg har både engelsk og norsk som morsmål, og lærte språkene paralellt. Så når jeg begynner å irritere meg over orddelingsfeil, må det nødvendigvis være fryktelig mange og grove feil.

9644065[/snapback]

 

Vet det er orddelingsfeil, men ville bare poengtere at det kan se ut som det blir skrevet i stikkordsform enkelte ganger. ;)

Endret av nerf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Denne gav meg litt bakoversveis:
Det som virkelig er ille er om du kjører på et menneske med trimmet moped

Her blir det sagt akkurat stikk motsatt av hva som menes. Eller tar jeg feil?

9644959[/snapback]

Hva mener du?

9650154[/snapback]

Det vedkommende mente å si var:

 

Det som er ille er om du med trimmet moped kjører på et menneske.

 

Mens det han har skrevet vil vell tolkes som:

 

Det som er ille er om du kjører på et menneske som kjører trimmet moped.

 

Grunnen til at jeg satte spørsmålstegn ved det, er at jeg ikke vet om det er direkte feil. Jeg kan likevell si at det er en svært vag setningsoppbyggning (hvordan skriver man setningsoppbygg(n)ing?).

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
... så anbefaler ikke ett sånt effektanlegg, vansklig og time bakhjuls morra og sånt

Den første delen forstår jeg, men jeg skjønner ingenting av det som står bak kommaet.

9654613[/snapback]

Jeg håper du bare sier det for å understreke at setningen er svært dårlig?

 

Hvis du faktisk mener at du ikke forstår innholdet i den setningen syns jeg det er litt oppsiktsvekkende. Har registert fenomenet en del ganger i denne tråden. Jeg kjenner noen ekstremt smarte mennesker, som sannsynligvis har borti det dobbelte av min IQ, men når det kommer til sosial intelligens og enkle hverdagsproblemer, skorter det ganske kraftig for disse karene.

 

Er det også slik med dere som har godt over gjennomsnittet gode kunnskaper i teoretisk norsk grammatikk, at det blir fryktelig vanskelig å resonere seg frem til meningen dersom ord er delt på feil sted, eller et komma mangler?

I så fall er jeg lykkelig over og ikke kunne grammatikk, men til gjengjeld ha brukbar språkforståelse.

 

Men ja, med effektanlegg, blir det vanskelig å kontrollere MILF’en!

Lenke til kommentar
... så anbefaler ikke ett sånt effektanlegg, vansklig og time bakhjuls morra og sånt

Den første delen forstår jeg, men jeg skjønner ingenting av det som står bak kommaet.

9654613[/snapback]

Jeg håper du bare sier det for å understreke at setningen er svært dårlig?

 

Hvis du faktisk mener at du ikke forstår innholdet i den setningen syns jeg det er litt oppsiktsvekkende. Har registert fenomenet en del ganger i denne tråden. Jeg kjenner noen ekstremt smarte mennesker, som sannsynligvis har borti det dobbelte av min IQ, men når det kommer til sosial intelligens og enkle hverdagsproblemer, skorter det ganske kraftig for disse karene.

 

Er det også slik med dere som har godt over gjennomsnittet gode kunnskaper i teoretisk norsk grammatikk, at det blir fryktelig vanskelig å resonere seg frem til meningen dersom ord er delt på feil sted, eller et komma mangler?

I så fall er jeg lykkelig over og ikke kunne grammatikk, men til gjengjeld ha brukbar språkforståelse.

 

Men ja, med effektanlegg, blir det vanskelig å kontrollere MILF’en!

9656342[/snapback]

Er du virkelig seriøs? Da tror jeg du har missforstått noe ganske kraftig. Intelligens har ingen ting med saken å gjøre, om man ikke har grunnlag for å resonere.

 

For å si det slik. Jeg hadde ingen anelse hva hva siste del av setningen betydde. Jeg hadde heller ikke forstått det om han skrev bakhjulsmora. Derimot når det ble nevnt MILF, forstod jeg hva som mentes. La oss se litt på hvorfor;

-Jeg er 28 år gammel (altså ikke 16)

-Jeg har ikke noen 16-åringer i min omgangskrets.

-Jeg har ikke 16 år gamle barn, og ingen av mine venner har 16 år gamle barn.

-Da jeg var 16 år og mopedråner, ville vi sagt vanselig å kontrolere slusa.

Dette har altså absolutt ingenting med intelligens å gjøre.

 

For å resonere seg fram til slang, trenger man nødvendigvis bakgrunn for å kunne resonere seg fram til det.

 

-Effektanlegg er olme kål.

-Du er så cola

-Goe huns

Eksempler på lignende slang.

Lenke til kommentar

Jeg ser det lett kunne missforstås cyclo, så det får jeg ta på min kappe.

 

Eksempelet med de særdeles IQ sterke var bare ment som et eksempel. Jeg mente ikke å beskylde noen for å være ekstremt intelligente, men sammenhengen var at det ofte er slik at dersom man er ekstra godt begavet på et område, er man ofte tilsvarende svak på andre. Altså som i IQ-sterke med litt sosiale svakheter, forretningsmannen som ikke kan slå inn en spiker, eller håndverkeren som ikke kan prosentregning.

 

Så ja, det var ikke voldsomt seriøst ment, men heller ikke bare tull. Akkurat posten jeg siterte var kanskje ikke det beste eksempelet, men ser ikke bort fra at en som skriver elendig er flinkere til å gjette hva som må være betydningen bak en slik setning. Men det kan jo også hende jeg tar feil, at det ikke er noe i det. Det var derfor et spørsmål, ikke en påstand.

 

Derimot var det med MILF bare tull.

Det som blir sagt er "at det med effektanlegg er vanskelig å kontrollere bakhjuls- morroa"

Lenke til kommentar
Jeg ser det lett kunne missforstås cyclo, så det får jeg ta på min kappe.

 

Eksempelet med de særdeles IQ sterke var bare ment som et eksempel. Jeg mente ikke å beskylde noen for å være ekstremt intelligente, men sammenhengen var at det ofte er slik at dersom man er ekstra godt begavet på et område, er man ofte tilsvarende svak på andre. Altså som i IQ-sterke med litt sosiale svakheter, forretningsmannen som ikke kan slå inn en spiker, eller håndverkeren som ikke kan prosentregning.

 

Så ja, det var ikke voldsomt seriøst ment, men heller ikke bare tull. Akkurat posten jeg siterte var kanskje ikke det beste eksempelet, men ser ikke bort fra at en som skriver elendig er flinkere til å gjette hva som må være betydningen bak en slik setning. Men det kan jo også hende jeg tar feil, at det ikke er noe i det. Det var derfor et spørsmål, ikke en påstand.

 

Derimot var det med MILF bare tull.

Det som blir sagt er "at det med effektanlegg er vanskelig å kontrollere bakhjuls- morroa"

9658137[/snapback]

Tja. (Dette blir jo off topic, men la gå). Jeg tror ikke det du sier stemmer. Årsaken til at man ofte opplever det slik, er vell at man gjerne legger merke til "ytterkanter" og det som skiller seg ut. Det finnes nok av folk som er svært begavet på et område, som i tillegg er gjennomsnittelig begavet på mange andre områder. Men slik legger man ikke merke til.

 

F. eks. er jeg en stor teoretiker, og mitt store talent er utvikling, og mobile plattformer. Likevell er jeg meget praktisk anlagt (ikke for å skryte eller noe), men jeg behersker det meste av oppgaver med "power tools" etc. Jeg liker også å finne praktiske løsninger i hjemmet, samt å bygge møbler, etc. selv. F. eks. om jeg river et skap på kjøkkenet, prøver jeg å bruke mest mulig av materialene til andre ting. Jeg er den mine venner ringer, når de trenger hjelp med noe praktisk hjemme.

 

Dette skyldes vell i hovedsak at foreldrene mine oppfordret meg til å gjøre ting når jeg var liten. Og om jeg var interessert i noe, ble jeg oppfordret uansett. Om jeg f. eks. ville sy, så ble jeg oppfordret til det, og mamma viste hva jeg skulle gjøre.

 

Problemet er vell muligens at mange foreldre bare oppfordrer sine barn til å gjøre den ene tingen barna er veldig flinke til?

 

Slik jeg oppfatter verden finnes det mange flere som er sværte flinke på et område, og rimelig flinke på mange andre, enn de som kun er flinke på et område.

 

Jeg er egentlig heller ikke enig i det du sier at de som skriver dårlige setninger er flinkere å tyde dårlige setninger. Mye av problemet ligger i at svært mange konstruerer setningene sine dårlig, slik at de i realiteten kan ha mer enn en betydning. En person som er begavet i språkbruk, vil se dette, og dermed lure på hva vedkommende egentlig mente, mens andre ikke vil tenke over det i det hele tatt.

 

Ta f. eks. den mopedsetningen jeg postet her for litt siden. Både i den orginale tråden, og i denne tråden reagerte folk med å ikke se hva som var galt med setningen. Og de som ikke skjønner hva som er galt med setningen er ikke de som er svært begavet innen språk.

 

Edit: her er forøvrig setningen:

Det som virkelig er ille er om du kjører på et menneske med trimmet moped...

 

En annen årsak er at språkfeil er ofte noe som sprer seg. Når det gjelder språkfeil, vil ofte mange gjøre samme feilen. Flere og flere vil etterhvert "fange opp" feilen, og gjøre feilen selv. Folk som gjør samme feilen selv, og ikke vet at det er feil, vil da mye lettere skjønne hva som er feil, enn noen som bruker språket riktig, og ikke bruker slike feil.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
hahaha du tenkte det du også.. sto 10 stk foran der da.. og digga det max.. men jeg tror dem var lokale gropieesss.. hehe jeg sto og rista på hodet der jeg sto bak noen kompiser som spilte helt nede i hallen.. dem banna og ropte hater scene folk så måtte jeg dra.. jeg forstår ikke at det er mlig at dem kan tillate slikt ... lager ikke semmning eller.. kunne like så godt spilt popcorn liksom.. hehe hadde vært bedre.. men men

 

................ sukk ..... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...