Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg tror at dette bare er en tid hvor vi kommer til å lage historie.. akkurat som den tiden da de integrerte fargede inn i "hvite" skoler.. ett sted måtte man jo begynne!! og takke f... for det, ellers hadde vi ikke vært der vi er den dag i dag.

Ser at fryktelig mange bruker "den dag i dag" der de burde brukt "i dag". Har også observert fenomenet i pressen. Merkelige greier.

Lenke til kommentar
Herr Olsen er nok for en språklig minimalisme. :p

 

Poenget er vel at dette er en unødvendig språklig vending (?) som fører til lengre setninger og flere ord enn nødvendig.

9588242[/snapback]

Jøss, er det jeg som er ute på sykkeltur? Så vidt jeg vet så er det en forskjell på "i dag" og "den dag i dag". Sistnevnte brukes når noe er vedvarende, i dette tilfellet holdninger. Når man forsøker å formidle at holdninger har forandret seg så bruker man ikke "den dag i dag", man bruker "i dag".

 

"jeg tror at dette bare er en tid hvor vi kommer til å lage historie.. akkurat som den tiden da de integrerte fargede inn i "hvite" skoler.. ett sted måtte man jo begynne!! og takke f... for det, ellers hadde vi ikke vært der vi er den dag i dag."

 

vs

 

"jeg tror at dette bare er en tid hvor vi kommer til å lage historie.. akkurat som den tiden da de integrerte fargede inn i "hvite" skoler.. ett sted måtte man jo begynne!! og takke f... for det, ellers hadde vi ikke vært der vi er i dag."

 

Eller er det altså slik at jeg er langt ute på vidda?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...