Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange tror særskrivningstendensene avstammer først og fremst fra anglifikserte nordmenn idag; men selv de lærde strever med dette, selv for alt 20 år siden. Et flott eksempel på dette er Kunnskapsforlagets "fremmed ordbok":

 

http://home.online.no/~aadnk/Bilder/Liten_fremmed_ordbok.jpg

 

Men for all del, boken er utvilsomt en fremmedkar før man har stiftet bekjentskap med den. Helt feil er tittelen altså ikke.

Lenke til kommentar

Hentet fra et annet forum, dette er spørsmål ang NFSU2:

 

som ka? gi litt detalja? e d enda d føkka min bil ha så så mange prikka stor mottor? må man enda komme sæ så så langt før man kan style bilden slik du vil. har du enda så og si evig me pæng? e d fortsatt de værste jalla prisan på ting? osv osv... ena sugde etter min smak.

 

Jeg har fortsatt ikke klart å tyde setning nr 3.

Lenke til kommentar
Hentet fra et annet forum, dette er spørsmål ang NFSU2:

 

som ka? gi litt detalja? e d enda d føkka min bil ha så så mange prikka stor mottor? må man enda komme sæ så så langt før man kan style bilden slik du vil. har du enda så og si evig me pæng? e d fortsatt de værste jalla prisan på ting? osv osv... ena sugde etter min smak.

 

Jeg har fortsatt ikke klart å tyde setning nr 3.

Oversettelse:

 

Som hva? Gi litt detaljer? er det enda så føkka system at man har sånne prikka for å vise hvor stor motoren er? Er det fortsatt slik at man må komme så og så langt før man kan style bilen slik man selv vil? Har du fortsatt så og si evig med penger? er prisene fortsatt jalla? 1'ern sugde etter min smak.

 

 

Men flate, funderte litt på den 3 setningen der..

 

 

Og ja, har lite og gjøre på natta.. :)

Lenke til kommentar
Og ja, har lite og gjøre på natta..
Derfor fant du det for godt å komme inn her og skrive masse skrivefeil? Greit nok, du klarte å tyde de kryptiske setningene til fyren, men skal du poste her inne må du nok stramme opp språket skikkelig, for her blir du fritt vilt ;) Jeg ser av signaturen din at du er en av dem Som putter Store forbokstaver på Tilfeldige steder også. Tsk tsk tsk.

 

Håper du ikke tar dette altfor tungt, men som sagt, bruk stavekontroll neste gang du poster her inne :)

Endret av EJH
Lenke til kommentar
Hentet fra et annet forum, dette er spørsmål ang NFSU2:

 

som ka? gi litt detalja? e d enda d føkka min bil ha så så mange prikka stor mottor? må man enda komme sæ så så langt før man kan style bilden slik du vil. har du enda så og si evig me pæng? e d fortsatt de værste jalla prisan på ting? osv osv... ena sugde etter min smak.

 

Jeg har fortsatt ikke klart å tyde setning nr 3.

Oversettelse:

 

Som hva? Gi litt detaljer? er det enda så føkka system at man har sånne prikka for å vise hvor stor motoren er? Er det fortsatt slik at man må komme så og så langt før man kan style bilen slik man selv vil? Har du fortsatt så og si evig med penger? er prisene fortsatt jalla? 1'ern sugde etter min smak.

Jeg får vel oversette deg til korrekt norsk, da:

 

Som hva? Kan du gi litt detaljer? Er det ennå så føkka system at man har sånne prikker for å vise hvor stor motoren er? Er det fortsatt slik at man må komme så og så langt før man kan style bilen slik man selv vil? Har du fortsatt så å si evig med penger? Er prisene fortsatt jalla? Eneren sugde etter min smak.

 

 

(Har latt ord som "føkka" og "jalla" stå).

Lenke til kommentar
Hentet fra et annet forum, dette er spørsmål ang NFSU2:

 

som ka? gi litt detalja? e d enda d føkka min bil ha så så mange prikka stor mottor? må man enda komme sæ så så langt før man kan style bilden slik du vil. har du enda så og si evig me pæng? e d fortsatt de værste jalla prisan på ting? osv osv... ena sugde etter min smak.

 

Jeg har fortsatt ikke klart å tyde setning nr 3.

Oversettelse:

 

Som hva? Gi litt detaljer? er det enda så føkka system at man har sånne prikka for å vise hvor stor motoren er? Er det fortsatt slik at man må komme så og så langt før man kan style bilen slik man selv vil? Har du fortsatt så og si evig med penger? er prisene fortsatt jalla? 1'ern sugde etter min smak.

Jeg får vel oversette deg til korrekt norsk, da:

 

Som hva? Kan du gi litt detaljer? Er det ennå så føkka system at man har sånne prikker for å vise hvor stor motoren er? Er det fortsatt slik at man må komme så og så langt før man kan style bilen slik man selv vil? Har du fortsatt så å si evig med penger? Er prisene fortsatt jalla? Eneren sugde etter min smak.

 

 

(Har latt ord som "føkka" og "jalla" stå).

Ja, men ingen er perfekt. Spesielt kl. 05.49 om morgenen.

 

Men så lenge innholdet av meldingen er god, så bryr jeg meg ikke om hvis det plutselig skulle stå en ”d” i stedet for ”det” i en setning.

 

Og det at jeg noen ganger skriver store bokstaver midt i en setning, er jo bare en tabbe, som skjer ubevisst..

 

Det jeg prøvde på, var ikke å oversette til 100% korrekt Norsk, men bare slik at folk flest kunne skjønne hva det var han mente..

 

 

:)

Lenke til kommentar
:cry:

Ja... det han kommenterte var emnet til tråden, som var "Hva slags abbonement har du". Så han gjorde to feil, han kommenterte en feil som ikke var der (tror jeg), og rettet det opp med noe som var nesten like ille som feilen som ikke var der.

"Hva slags abbonement" er vel rett når man spør hvilken type abbonement, som kontankort eller forhåndsbetalt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...