Gå til innhold

18-åring innvalgt i Sveriges nasjonalforsamling.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det gjør det nok. Jeg vet ikke hva gjennomsnittsalderen i den svenske riksdagen er, men den er nok minst 35, så noen er det vel.

 

:)

 

I hvert fall noen over 25, som burde være et minimum.

Hvorfor det? Jeg har ikke noe problem med at en 18 åring kan bli stortingsrepresentant. Kommer helt ann på individet om personen er klar for å sitte på tinget.

Lenke til kommentar

Det gjør det nok. Jeg vet ikke hva gjennomsnittsalderen i den svenske riksdagen er, men den er nok minst 35, så noen er det vel.

 

:)

 

I hvert fall noen over 25, som burde være et minimum.

Gammel nok til å stemme i valg, gammel nok til å bli valgt i valg, i mine øyne.

 

En 18-åring kan ha mye livserfaring, og uansett er ikke vårt politiske system slik at de individuelle parlamentarikerne har så mye å si. De fleste partiene har ganske god partipisk, for å si det slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I teorien så burde det ikkje vært aldersgrenser for å være politiker, det finnes 14 åringer som hadde passet ypperlig som politiker og det finnes 50 åringer som ikkje burde få lov til å være politiker. På samme måten burde det heller ikkje være ein øvre aldersgrense sidan ein 100 åring kan være like god som nokon andre politikere.

 

Slike ting er induviduellt så det å sette ei aldersgrense blir då berre ein lettvindt måte å sleppe å teste folk induviduelt på.

Er eigentleg litt slik med f.eks førerkortet også, det finner ungdommer som er modne nok til å ta førerkortet mange år før dei fyller 18 år, og det finnes rikelig med 50 åringar som fortsatt ikkje er modne nok til å ha førerkort.

 

I politikken så er det vel beste mannen til jobben som gjelder?

Ein 18 åring har nok lite politisk erfaring, men han kan f.eks ha lest seg til tilsvarande kunnskap som ein erfaren politiker har.

Lenke til kommentar

Må vel ha vært sønn av en adelsmann i så fall.

 

Han var løytnant; og valgt som en av fire for å representere sitt forsvarsdistrikt.

Han var sønn av en embetsmann så vidt meg bekjent.

 

Kaffe var forøvrig veldig ekslusivt i Norge på tidlig 1800 tallet; det er vel nokså usannsynlig at de hadde store mengder av det tilgjengelig på Eidsvoll - særlig med tanke på hvor mye klaging det var fra eidsvollsmennene om innlosjering og mat.

Lenke til kommentar

Må vel ha vært sønn av en adelsmann i så fall.

 

Han var løytnant; og valgt som en av fire for å representere sitt forsvarsdistrikt.

Han var sønn av en embetsmann så vidt meg bekjent.

 

Kaffe var forøvrig veldig ekslusivt i Norge på tidlig 1800 tallet; det er vel nokså usannsynlig at de hadde store mengder av det tilgjengelig på Eidsvoll - særlig med tanke på hvor mye klaging det var fra eidsvollsmennene om innlosjering og mat.

Du husker vel ikke navnet på denne løytnanten?

 

Nå fant jeg bare en liste fra wikipedia på mitt korte googlesøk, og den eneste løytnanten på den listen var 37 år gammel når grunnloven ble skrevet. Nå må jeg lære meg å lese, fant en løytnant til. Født i 1796, så han ble 18 år gammel det året. Og han var jo også embedsmann selv siden han faktisk var offiser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg synes at det er tragisk at ungdommen skal overta alt mulig, bare se på Google, mange unge ansatte som mobber ut veteranene, eller alle butikker er det bare ungdommer som jobber der nå som ikke tør å ta en eneste sjefavgjørelse, eller bare se på de utestedene som alltid har vært for veteranene men som er nå blitt drevet ut av ungdommen fordi de har overtatt. Så nå skal de ta over politikken? nei de for faen meg jekke seg ned ett par hakk!

 

Kilde angående Google

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Og født i Oktober, så 17 under signeringen.

 

De sier han ikke deltok særlig under forhandlingene - og bare for å bringe tråden tilbake til utgangspunktet, så var det også i 1814 en 25 års aldersgrense for representantene - noe som ikke ble tatt til følge når bare to offiserskandidater møtte til valg... og distriktet var nødt til å velge to offiserer og to menige.

 

Så det er ikke alltid at det er vel overveide grunner til at man velger en så ung person til en posisjon; men det har da skjedd flere ganger.

 

Skulle man ikke tillate unge eller uerfarne personer å bli valgt til vitige roller, så burde man også vurdere å sile alle kandidater etter utdanning eller erfaring; noe som jeg tror at vi ville tapt litt på, som samfunn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Så du mener at en 18åring skal få bli en President i USA eller en statsminister i Norge? Du skjønner sikkert at det er helt invalid. Vi må ha en alders pyramide hvor de eldre med mest erfaring er i toppen mens unge og uerfarne er i bunden hvor de må bygge opp sin egen erfaring over tid.

Lenke til kommentar

Så du mener at en 18åring skal få bli en President i USA eller en statsminister i Norge?

 

Hvis en 18 åring blir valgt til en rolle, hvorfor skal vi ha et lovverk som forhindrer det?

Tross alt, hvis det var presidentembetet som stod til valg, så ville denne 18-åringen ha halve befolkningen's støtte.

 

Folk skal få lov til å velge sin representant; hvis noen synes at en 18-åring vil kunne representere dem bedre enn en annen kandidat, så skal jeg ikke legge meg opp i det.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noen grunn til å nekte en 18-åring å være president i USA. Ikke juridisk, anyway. Han eller hun vil ikke bli valgt, så det er heller ikke noe problem.

 

Noen stillinger bør ha en aldersgrense. Overformyndere utpekes, og må vel være 30 år eller eldre (korrekt me if I'm wrong). Greit nok, man skal faktisk administrere penger og verdier for folk på vegne av staten. Da bør man ha litt livserfaring. Men det er igjen uansett et spørsmål om at kommunene velger egnede personer.

 

At man måtte være 25 år for å bli valgt inn på Stortinget i 1814 er ikke så rart. Du måtte faktisk være 25 år for å stemme i Stortingsvalgene i 1814. Eller, rettere sagt, Stortingsvalget i 1815.

Lenke til kommentar

Så du mener at en 18åring skal få bli en President i USA eller en statsminister i Norge? Du skjønner sikkert at det er helt invalid. Vi må ha en alders pyramide hvor de eldre med mest erfaring er i toppen mens unge og uerfarne er i bunden hvor de må bygge opp sin egen erfaring over tid.

 

Nå går jeg ikke inn for pensjonister som ledere heller. Det er ikke om å gjøre å være eldst mulig.

 

Det er bare det at 18 år er alfor ungt til å sitte i denne typen stillinger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg ser ikke noen grunn til å nekte en 18-åring å være president i USA. Ikke juridisk, anyway. Han eller hun vil ikke bli valgt, så det er heller ikke noe problem.

 

Noen stillinger bør ha en aldersgrense. Overformyndere utpekes, og må vel være 30 år eller eldre (korrekt me if I'm wrong). Greit nok, man skal faktisk administrere penger og verdier for folk på vegne av staten. Da bør man ha litt livserfaring. Men det er igjen uansett et spørsmål om at kommunene velger egnede personer.

 

At man måtte være 25 år for å bli valgt inn på Stortinget i 1814 er ikke så rart. Du måtte faktisk være 25 år for å stemme i Stortingsvalgene i 1814. Eller, rettere sagt, Stortingsvalget i 1815.

 

Så du mener at ungdommer skal ikke få komme til toppen nå fordi det plutselig dreier om penger, for da må vi ha veteranene ifølge deg, litt merkelig. Jeg vil ikke ha en tullete ungdom som skulle ha vært president i USA.

 

Verden har folk fra alle aldersklasser og det skal være rom for de eldste uansett hva! for ungdommenes sin tid kommer til dem etterhvert når de har fått livserfaring osv. Så må vi ikke glemme det at de eldre har FAKTISK vært ungdommer selv.

 

Hvis en nasjon mener at en ungdom har bedre erfaring bare fordi han har annerledes synsvinkel enn en veteran som har drevet med yrket sitt i 30år, da må jo befolkningen være uvitende og dum!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...