Gå til innhold

18-åring innvalgt i Sveriges nasjonalforsamling.


Anbefalte innlegg

At yngre blir valgt inn ser jeg på som positivt. 50-åringer kan umulig se ting fra samme synspunkt. Hva vet de om dagens skolesystem, f. eks?

Dersom de er lærere vet de sikkert ganske mye, men jeg ser poenget ditt.

 

Så du mener at ungdommer skal ikke få komme til toppen nå fordi det plutselig dreier om penger, for da må vi ha veteranene ifølge deg, litt merkelig. Jeg vil ikke ha en tullete ungdom som skulle ha vært president i USA.

Det jeg mener er at en politisk utnevnt embetsstilling bør ses på som en profesjonell jobb. Jeg ville ikke hatt en 18-åring som barneombud heller.

 

Men når det kommer til demokratiske valg er jeg av den oppfatning at man ikke bør ekskludere en som kan stemme fra å bli valgt. Det er fordi demokratiske valg er noe litt annet enn ansettelser av fagstillinger. Det skal ikke være noen forutsetning for å kunne stille til valg i Norge at man ikke er idiot, da syns jeg heller ikke det skal være en forutsetning for å kunne stille til valg at man er en del eldre enn myndighetsalderen.

 

For å besvare det andre punktet er jeg heller ikke begeistret for ideen om at en 18-åring skulle bli amerikansk president. Men der tror jeg at jeg er på linje med amerikanske velgere, så jeg ser ikke på det som noe problem. For ordens skyld må man være 35 år for å stille til valg som president i USA.

 

Verden har folk fra alle aldersklasser og det skal være rom for de eldste uansett hva! for ungdommenes sin tid kommer til dem etterhvert når de har fått livserfaring osv. Så må vi ikke glemme det at de eldre har FAKTISK vært ungdommer selv.

 

Hvis en nasjon mener at en ungdom har bedre erfaring bare fordi han har annerledes synsvinkel enn en veteran som har drevet med yrket sitt i 30år, da må jo befolkningen være uvitende og dum!

Det er alltid unntak for det ene og det andre. Men jeg har fortsatt ikke noe som helst problem med at en 18-åring velges inn på tinget, eller som i denne sammenhengen, Riksdagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...