Gå til innhold

Angriper Openoffice.org


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes det forresten noen store kommersielle aktører på dette feltet bortsett fra MS sin Office-pakke? De tok vel livet av Corel Office for en god tid tilbake siden, eneste store kommersielle løsningen jeg har hørt om tidligere.

 

Håper denne reklamen skaper mer nysgjerrighet rundt Linux og OOo enn kun negative bilder. Og at de som ser denne reklamen viser en skepsis til slik markedsføring.

 

Et av de største problemene med å bruke andre konkurrenter i reklamene, spesielt der det andre produktet har mindre markedsandeler, er at andre blir oppmerksomme på konkurrentene. Et annet problem er at slik markedsføring fra et så stort selskap kan virke noe desperat, nesten som om de prøver å skjule et eller annet.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at MS kanskje ikke er det mest politisk korrekte selskapet og kanskje fremmer sitt produkt på feil måte. Men i mine øyne er Office pakken et veldig mye bedre produkt om man ikke tar hensyn til dette med pris. Eller, mer presist er kanskje Excel 2007 mot Calc. Da jeg hovedsakelig bruker dette verktøyet.

 

Nå har jeg dog ikke prøvd OOo siden Office 2007 hadde vært på markedet i ca 3 måneder. Så det er mulig at mye har skjedd siden den tid. Den gangen var det noen hovedpunkter som gjorde at jeg gikk tilbake til Office med det samme:

 

1. Macro - Jeg fikk ikke kjørt mine macroer i OOo. Jeg bruker VBA like mye som vanlige innebygde funksjoner spesielt i Excel. Nesten alle filer jeg jobber regelmessig med bruker Macro for økt sikkerhet. De har innlogging og forskjellige visninger av data avhengig av hvilken bruker som logges inn i dokumentet. Dette fant jeg ingen løsning på i OOo. Dette alene hadde vært en årsak til at jeg ikke hadde byttet.

 

2. Kalkuleringstid - Dokumenter som tok 10-15 minutter å kalkulere i Excel 2007 (Office hadde akkurat fått flerkjernestøtte) tok over timen i OOo og jeg måtte endre formler for at det skulle fungere i OOo.

 

3. Formatering - Office var bedre på formatering av dokumentene så skjemaer, tabeller osv så penere ut.

 

4. Connections - Det var enklere å koble seg mot SQL databaser, importere fra XML filer og innhente data fra websider.

 

5. Hurtigtaster - Office 2007 fikk med panes muligheter til å komme til de aller fleste funksjoner med hurtigtaster. Det høres kanskje dumt ut å nevne dette som en vesentlig forskjell, men når man jobber 10-12 timer i Excel om dagen blir det endel tid man sparer på å ha alle funksjonene liggende på tastaturet. Panes er forøvrig genialt sammenlignet med 2003 menyene.

 

6. Integrering mellom programmer - Brukte en tid Excel til å følge opp alle sendinger vi hadde ut med Posten. Koblet Excel til å spørre mot Posten.no, fikk XML fil i retur med sendingsinfo og koblet Outlook til å informere kunde om avvik ved å hente kundeinformasjon fra SQL database og generere e-post ut.

 

Så om man har spesielle behov vil jeg tro at Office kan tilby bedre løsninger. Som sagt har jeg ikke brukt OOo på et par år, og brukte det bare et par uker før jeg så meg nødt til å gå tilbake. Så mulig at jeg bare har lite kunnskap om OOo. =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

nå har jeg ingen erfaring med excell .

derimot brukte jeg Works ( et Microsoft produkt) en stund.

 

så min samelinning blir Write mot Word.

 

At det er propaganda er det vel ikke tvil om , likevel er de inne på noe.

 

Det skytes av at man skal få til omtrent det samme med OOo som med MS office. i hvertfall for hjemme brukere

Jeg får det ikke helt til å stemme. Det er enkelte ting som er så tungvinte å gjøre i Writer ( tabeller ) i forhold til MS sin versjon at jeg har begynt å lure på om MS har patent på løsningen sin

 

Dette medføre faktisk at enkelt bruker MS ofice bare av den grunnen.

De mer altså at tusen kroner er verdt det for et bedre produkt.

Jeg tro nok ikke at de fleste har så mye mere avansere dokumenter en de son velger OOo.

 

 

Selv om OOo er gratis så skinner det lit gjennom at det er litt for stor forskjell opp til ms office.

Ikke at OOo er et dårlig produkt. Det er bare det at MS office virker å være lit mere gjennomført på flere ting

Lenke til kommentar

MSOffice = ~500$ (pr installasjon og for hver ny versjon de produserer)

OpenOffice = 0$

 

Dette ene punktet gjør all annen sammenligning i prinsippet meningsløs sålenge begge produkter fungerer tilfredstillende.

Når OpenOffice i tillegg er alene om å kjøre på "kostnadsfrie" plattformer er MS office nærmest hektet av økonomisk før sammenligningen starter.

 

Du har ikke hatt en jobb i ditt liv? Ikke gått særlig på skole?

 

1. word og xl filer fra MS er defacto standard i bruk. Jeg finner de overalt på jobb, og jeg mottar slike filer fra overalt. Jeg har til dags dato ikke mottat en odf eller open office fil.

 

2. MS Office kommer med verktøy som gjør at man kan styre installasjon, tilgang, og oppgraderinger sentralt. De kommer med utrullingsverktøy. Dette er uunværlig for bedrifter som er større enn 5 mann.

 

3. MS Office har mulighet for å tilknytte seg avanserte løsninger som man finner i bedrifter. Verktøy innen samarbeid, dokumenthåndtering og utveksling internt bland annet.

 

4. MS Office kommer med tunge avanserte funksjoner til alt mulig rart.

 

5. MS Office dokumentformatet er lysår mye bedre enn odf. Det er som å sammenligne sykkel og multipurpose-vehicle.

 

6. Bare fordi DU, som er en privatperson, og kun bruker open office til enkle ting og er tilfredsstilt, så er det ikke gitt at resten av verden ikke har større behov enn deg. Det er lov å ta bort skylappene sine.

 

7. MS Office er laget for bedrifter. Ikke for privatpersoner. Bedrifter driter penger, og for dem så er 500-1000kr installasjonen peanøtter. 1000 ansatte blir da 1 million? Tviler litt, men dette er i såfall samme pris man lett kommer opp i om man kjøper oracle sin db server. Bedrifter bruker lett millioner/milliarder på å få laget enkle it systemer.

Spare penger på MS Office produkter blir fort småpenger for en bedrift. Open Office vil uansett kreve ansatte, kanskje flere, og vinninga går opp i spinninga.

 

Men du skal ha rett på en ting. Det er at de fleste bruker ikke MS Office på noe stort mer avansert nivå enn det man bruker open office. Men nå er det stress å bruke open office 90% av tiden, og så måtte installere ms office de få gangene jeg trenger noe mer. Jeg mener heller at MS burde ha et annet lisensregime mot skoler, småbedrifter og privatpersoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Først vil jeg gratulere flesteparten av deltakerne i tråden med å diskutere forskjellene mellom MS Office og OO.org opp mot sine personlige erfaringer, bedrift eller privat.

 

I stedet for faktisk å diskutere nyhetssaken.

 

Er det ingen som reagerer på hvordan noen av tingene som blir sagt er

 

(uthevelser lagt til av meg)

0:20 - "If an opensource freeware solution breaks, who's gonna fix it?"

0:26 - "A hugely disproportionate 30% of our IT resources was required for a period of months to sevice opensource" [soldathilsen]

0:36 - "an estimated 25% of additional staff time was routinely required to install and maintain OpenSource-based systems."

2:16 - "The company paid too much for using open-code (code raskt byttet ut med office) software"

 

Poenget mitt er: MS vil prøve å endre tankegangen til folk i forhold til åpen kildekode. (Overraskende, aight?).

Endret av Jonta
Lenke til kommentar

Finnes det noen greie, simple, ikke nettbaserte alternativer til Openoffice for Windows? Med over 400MB installert er Openoffice totalt overkill hvis man skal åpne og redigere et par regneark og dokumenter i ny og ne.

gnumeric + AbiWord kanskje? Har ikke prøvd gnumeric i windows, men det funker greit i Linux. (Bare vær obs på at de muligens ikke lagrer i odf som standard.)

 

Ellers er jeg spent på hvordan KOffice vil gjøre det opp mot OOo og MS Office etter hvert som Windows-støtten blir bedre.

Endret av egebokk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg er enig i at MS kanskje ikke er det mest politisk korrekte selskapet og kanskje fremmer sitt produkt på feil måte.

...

Så om man har spesielle behov vil jeg tro at Office kan tilby bedre løsninger. Som sagt har jeg ikke brukt OOo på et par år, og brukte det bare et par uker før jeg så meg nødt til å gå tilbake. Så mulig at jeg bare har lite kunnskap om OOo. =)

 

God post og du har tatt et valg basert på behovsvurderinger. Det er helt greit i min bok.

(Selv om du virker å være så avansert at det spørs om ikke utviklingsverktøy hadde vært bedre egnet enn excel)

 

MSOffice = ~500$ (pr installasjon og for hver ny versjon de produserer)

OpenOffice = 0$

 

Dette ene punktet gjør all annen sammenligning i prinsippet meningsløs sålenge begge produkter fungerer tilfredstillende.

Når OpenOffice i tillegg er alene om å kjøre på "kostnadsfrie" plattformer er MS office nærmest hektet av økonomisk før sammenligningen starter.

 

Du har ikke hatt en jobb i ditt liv? Ikke gått særlig på skole?

Og hva har denne kommentaren med saken å gjøre ?

 

1. word og xl filer fra MS er defacto standard i bruk. Jeg finner de overalt på jobb, og jeg mottar slike filer fra overalt. Jeg har til dags dato ikke mottat en odf eller open office fil.

Siden folk bruker MSOffice må det være best for alle. Sikkert lurt å alltid sende docx og xls istedenfor f.eks. pdf.

2. MS Office kommer med verktøy som gjør at man kan styre installasjon, tilgang, og oppgraderinger sentralt. De kommer med utrullingsverktøy. Dette er uunværlig for bedrifter som er større enn 5 mann.

Tja... det finnes f.eks remote desktop services / terminal services / citrix for oss som liker å gjøre ting "sentralt".

3. MS Office har mulighet for å tilknytte seg avanserte løsninger som man finner i bedrifter. Verktøy innen samarbeid, dokumenthåndtering og utveksling internt bland annet.

og det finnes også langt bedre verktøy.

Selv bruker vi (joda, jeg har jobb!) f.eks Doc-o-matic services til produksjon av dokumenter som grupper arbeider med. Hver arbeider med sin del (tekst / tall / bilder) og systemene binder sammen det hele til "bøker" med en sentralisert layout, innholdfortegnelser etc hver natt. I de formater som ønskes (pdf, odf, docx, html, hlp, dtx).

Og det værste av alt: Folk her jobber med tekst filer! Extension txt. Steinalder altså!

4. MS Office kommer med tunge avanserte funksjoner til alt mulig rart.

Det gjør en C++ compiler med boost biblioteket også.

Poenget er at ethvert system må gi funksjonaliteten som brukeren behøver. Hverken mer eller mindre. For 99% av oss vil openoffice være helt greit.

5. MS Office dokumentformatet er lysår mye bedre enn odf. Det er som å sammenligne sykkel og multipurpose-vehicle.

Jaha... bedre til hva?

6. Bare fordi DU, som er en privatperson, og kun bruker open office til enkle ting og er tilfredsstilt, så er det ikke gitt at resten av verden ikke har større behov enn deg. Det er lov å ta bort skylappene sine.

Kan du ikke leve uten MSOffice så er det greit for meg, for 99% av oss vil openoffice være helt greit til enkel bruk.

Allikevel, du bør ikke blankt avskrive alle andre måter å gjøre ting på før du har undersøkt hvordan de fungerer.

7. MS Office er laget for bedrifter. Ikke for privatpersoner. Bedrifter driter penger, og for dem så er 500-1000kr installasjonen peanøtter. 1000 ansatte blir da 1 million? Tviler litt, men dette er i såfall samme pris man lett kommer opp i om man kjøper oracle sin db server. Bedrifter bruker lett millioner/milliarder på å få laget enkle it systemer.

Spare penger på MS Office produkter blir fort småpenger for en bedrift. Open Office vil uansett kreve ansatte, kanskje flere, og vinninga går opp i spinninga.

Jepp, det er alltid en analyse i hvorvidt utgifter i innkjøp kan inntjenes gjennom økt/enklere funksjonalitet. Det er dyrt å lære opp ansatte.

 

 

I stedet for faktisk å diskutere nyhetssaken.

...

Poenget mitt er: MS vil prøve å endre tankegangen til folk i forhold til åpen kildekode. (Overraskende, aight?).

Jepp. Fri (og ofte gratis) programvare har en ulempe i at bruker på et vis blir sin egen leverandør. Herunder kreves ofe mer kunnskap fra ansatte enn ved bruk av et system hvor leverandør forventes og kunne sitt produkt.

 

Problemet til MS er at OOo etterhvert har nådd et nivå hvor det blir en reéll konkurrent funksjonsmessig så de blir vel litt i overkant desperate.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at hvis en har betalt en million for programvaren i utgangspunktet, så er det helt greit å betale 10 millioner for konfigurasjon, tilpasning og support. Mens det ikke er greit å betale noen skarve konsulenttimer til å få konfigurert og tilpasset noe som er gratis i utgangspunktet?

 

Jeg ser dette ganske ofte rundt om kring, er det en slags ære-psykologi som er ute og går? Er det prestisjen som er større ved å få en dyr løsning til å funke enn en billig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jess. Bruke utseende på interfacet som et argument - BACKFIRE!!

 

Lurer på hvor mange jeg har hjulpet med å finne frem til feks "Utskrift"-funksjonen etter de gikk over fra Office 2003 til Office 2007..... Og så skal Microsoft stå på at de har et interface som "alle skjønner og er kjent med".

 

Meg opp i rumpa.

Lenke til kommentar

Du har ikke hatt en jobb i ditt liv? Ikke gått særlig på skole?

Hæ?

 

1. word og xl filer fra MS er defacto standard i bruk. Jeg finner de overalt på jobb, og jeg mottar slike filer fra overalt. Jeg har til dags dato ikke mottat en odf eller open office fil.

Har du jobbet noe særlig i ditt liv? "Mottar slike filer fra overalt". Hørt om PDF? Og ja, man kan lagre dokumenter i .doc (Word-format) i OpenOffice - noe veldig mange velger å gjøre dersom de har planer om å sende dokumentet avgårde. Hvorfor? Fordi det lar seg åpne både i OpenOffice og Word. Mens Microsoft nekter å åpne OpenOffice-formatet.

 

4. MS Office kommer med tunge avanserte funksjoner til alt mulig rart.

Virkelig et presist formulert argument. Men jeg lar den passere, jeg benekter ikke at MS Office har mange funksjoner som OpenOffice ikke har...

 

5. MS Office dokumentformatet er lysår mye bedre enn odf. Det er som å sammenligne sykkel og multipurpose-vehicle.

Igjen, veldig presist formulert... Jeg vet faktisk ikke hvor mye bedre eller dårligere .odf er kontra .doc. Opplys meg gjerne, dersom du vet hva du snakker om!

 

6. Bare fordi DU, som er en privatperson, og kun bruker open office til enkle ting og er tilfredsstilt, så er det ikke gitt at resten av verden ikke har større behov enn deg. Det er lov å ta bort skylappene sine.

Har du forsøkt å løfte på dine egne skylapper?

Mange er vel enige i at _enkelte_ har større behov enn hva OpenOffice kan tilby. Men at OpenOffice klarer å dekke behovet til ca 90% av alle Office-brukere, og da ihvertfall typiske hjemmebrukere, finnes det vel neppe tvil om.

 

7. MS Office er laget for bedrifter. Ikke for privatpersoner.

Veldig usikker på hvorvidt Microsoft støtter deg i den uttalelsen...

 

Spare penger på MS Office produkter blir fort småpenger for en bedrift. Open Office vil uansett kreve ansatte, kanskje flere, og vinninga går opp i spinninga.

Småpenger?

http://www.hardware.no/artikler/dansk_kommune_velger_openoffice_org/72411

"Den danske kommunen Lyngby-Taarbæk har valgt å installere Openoffice.org på 1700 datamaskiner i skoler."

"– En av virkningen av å bytte til åpen kildekode, er at kommunen sparer 25 prosent i utgifter i forbindelse med kjøpe av programvare og lisensutgifter, noe som gjør at vi kan kjøpe ytterligere 150 nye datamaskiner, sier Jens Kjellrup IT-ansvarlig i kommunen. "

 

Nå spørs det såklart hva du ser på som småpenger. Men for meg hørtes det ut som en ganske pen sum, som kan brukes til mer fornuftige innkjøp - som flere datamaskiner.

 

 

Og at OpenOffice vil kreve flere ansatte ser jeg ikke... Mener du at de ansatte som da tidligere supporterte MS Office ikke vil være i stand til å lære seg, og bedrive support, for OpenOffice? Snodig. Jeg hjelper da mange folk både med MS Office og OpenOffice samtidig. På samme måte som jeg klarer å hjelpe folk både med Opera, Firefox, Internet Explorer og Chrome. Men såklart, det finnes da gamle hunder som aldri vil klare å lære seg nye triks. Men om det er grunn god nok til å fortsette i gamle utslitte spor, vet jeg ikke. Jeg ville nok vurdert å kvitte meg med nevnte gamle hunder, og skaffe noen med litt mer kompetanse.

Lenke til kommentar

efikkan: Nå har riktignok MS Office omsider fått direkte eksport til PDF (fra og med 2007 SP1?). Rett skal være rett :)

Jeg bare listet opp faktorer der OpenOffice.org er like bra eller bedre enn MS Office, har ikke sagt at MS Office har vært direkte dårlig på enkeltpunkter. Eksport til PDF har vært tilgjengelig som plugin i MS Office en stund.

Men det er ikke plugin nå lengre.

Litt i pirkehumør? ;) Det har vært plugin og er nå i standardfunksjonaliteten, jeg har ikke sagt noe som strider med det.

 

 

Oracle er opptatt av inntjening. De som ikke kan tjene penger blir da kastet ut.

Så må vi huske på at Oracle har en stor portefølje av produkter som er mer eller mindre tilnærmet like med det Sun hadde. Det er ikke vits å ha 2 av alt. Spesielt på Javasiden så det mye dobbelt opp, og det er her de største endringene har/vil komme.

 

Oracle har beholdt de gratisproduktene der de har et kommersielt alternativ som oppgradering. Mysql -> Oracle DB, Open Office -> Oracle Open Office.

Små bedrifter og små prosjekter er ikke villig til store dyre løsninger. Da er open source et godt alternativ. Når de så blir større så trenger de noe bedre, og her er det ingen som banker Oracle. Oracle DB er definitivt det aller beste, godt over alt annet.

 

Oracle har definitivt forstått fordelene med open source, men de driver ikke med uhjelp/kunstig åndedrett/snillisme slik mange open source tilhengere mener at det bør drives. "Det er greit at dem tar betalt, bare jeg får alt gratis og fritt".

Det jeg siktet til var Oracles begrunnelse for å legge ned OpenSolaris, det er tydelig at noen på høyt nivå i selskapet (som fatter slike valg) ikke har forstått betyningen av open source.

 

Du har heller ikke forstått hva dette dreier seg om. Tidligere Star Office (jeg kaller det gamlenavnet for å skille mellom produktene) har dratt stor nytte av funksjonalitet som OpenOffice.org har fått fra miljøet, samtidig som OpenOffice.org har fått gode bidrag tilbake. Kommersielle produkter kan absolutt nye godt av at deler eller hele programvaren er fri, og dermed kan programvaren få både fordelene med kommersiell støtte og utvikling, kombinert med mange av fordelene fra fri programvare.

 

Det finnes absolutt god programvare som er fri, f.eks. Linux-kjernen.

 

 

Jeg er enig i at MS kanskje ikke er det mest politisk korrekte selskapet og kanskje fremmer sitt produkt på feil måte. Men i mine øyne er Office pakken et veldig mye bedre produkt om man ikke tar hensyn til dette med pris. Eller, mer presist er kanskje Excel 2007 mot Calc. Da jeg hovedsakelig bruker dette verktøyet.

 

Nå har jeg dog ikke prøvd OOo siden Office 2007 hadde vært på markedet i ca 3 måneder. Så det er mulig at mye har skjedd siden den tid. Den gangen var det noen hovedpunkter som gjorde at jeg gikk tilbake til Office med det samme:<klipp>

Da foreslår jeg at du prøver nyeste versjon av OpenOffice.org, siden det har blitt en del endringer i senere tid, spesielt med ytelse, finpuss og støtte for filformater.

 

Du har ikke hatt en jobb i ditt liv? Ikke gått særlig på skole?

 

1. word og xl filer fra MS er defacto standard i bruk. Jeg finner de overalt på jobb, og jeg mottar slike filer fra overalt. Jeg har til dags dato ikke mottat en odf eller open office fil.

Det offentlige er nå forpliktet til å bruke de godkjente åpne filformatene.

 

 

5. MS Office dokumentformatet er lysår mye bedre enn odf. Det er som å sammenligne sykkel og multipurpose-vehicle.
Det er feil. Microsoft har ikke klart å implementere sin egen standard riktig en gang.

 

 

6. Bare fordi DU, som er en privatperson, og kun bruker open office til enkle ting og er tilfredsstilt, så er det ikke gitt at resten av verden ikke har større behov enn deg. Det er lov å ta bort skylappene sine.
Her snakker du åpenbart om deg selv. I motsetning til deg klarer ivertfall jeg og flere andre her å innse at OpenOffice.org ikke er den ultimate løsningen for alle, men er en mer enn god nok til de aller fleste som trenger grunnleggende funksjonalitet, også mange (ikke alle) bedrifter.

 

 

 

7. MS Office er laget for bedrifter. Ikke for privatpersoner. Bedrifter driter penger, og for dem så er 500-1000kr installasjonen peanøtter. 1000 ansatte blir da 1 million? Tviler litt, men dette er i såfall samme pris man lett kommer opp i om man kjøper oracle sin db server. Bedrifter bruker lett millioner/milliarder på å få laget enkle it systemer.

Spare penger på MS Office produkter blir fort småpenger for en bedrift. Open Office vil uansett kreve ansatte, kanskje flere, og vinninga går opp i spinninga.

Bedrifter betaler i de baner for lisenser, dog med rabattordninger osv. Uansett betaler de per år og ikke per eksemplar av programmet. Og til flere lisenser en bedrift bruker til mer betydelig blir utgiftene. I en del bedrifter så er det gjerne en stor andel brukere som bare trenger den grunnleggende funksjonaliteten, og da kunne de godt greidd seg med OpenOffice.org til en stor del av de ansatte. Det vil som regel ikke kreve flere ansatte til å håndtere OpenOffice.org, overgangen er ikke veldig problematisk.

 

 

Uansett så er det hovedsaklig skoler og det offentlige som har få hindringer og som vil ha veldig stor økonomisk gevinst av å bruke OpenOffice.org, få hindringer siden de gjerne ikke har spesielle krav for bruk som enkelte bedriftsansatte kan ha. Mange kommuner kan spare flere hundre tusen kroner i året på en overgang, som kan overføres til nye datamaskiner i skolene eller andre ting. De kan også spare et tilsvarende beløp ved overgang til et gratis operativsystem, men det er ikke like enkelt og vil kreve noe mer arbeid. Sett at alle de sparte midlene tilføres innkjøp av maskinvare så vil de lett holde en flott og kraftig maskinpark på skolene, det er noe alle vil dra nytte av!

Lenke til kommentar

jeg vil bar opplyse alle som er så glad i open ofice at det finnes noen fundamentale funksjoner MS office har ( formatering av tabeller ) som mangler fullstendig i OO.

Man får gjort det samme , men jobben tar 10 ganger lengre tid.

 

 

 

I MS ofice velger man formateringer på linjen

så bruker blyanten å markere.

dette kan man gjenta for hver linje man ønsker å gi valgte format .

 

I OO må hver område markeres og formater hver gang.

 

Jeg har i hvertfall mindre kontroll med hva jeg gjør her

 

 

 

 

 

Er det prise man må betale for fri programvare ?

for meg er det "dyrt".

Lenke til kommentar

Hva er det som egentlig er selve saken her?

 

Om det som sies i reklamen stemmer, eller måten MS markedsfører seg på? Det å ikke snakke om hva som er bra med deres programvare som hovedbudskap, men hvor mye andre suger. Jeg bryr meg svært lite om hvor mye bedre MS sin kontorpakke er fremfor OOo, men synes det er totalt feil å legge det frem på den måten.

 

Helt fra starten av reklamen så nevnes det konkurrerende produktet. Isteden for å fortelle om hvor drit OOo er, så kunne de heller sagt akkurat hva MS støtter og gjør bra. Da hadde de som ikke hadde de som ikke hadde gått over til OOo ikke blitt oppmerksomme på det konkurrerende produktet, og de som hadde gått over og erfarte gjeldende problemer hadde blitt gjort oppmerksomme på hva som kan løses ved en annen programvare.

 

Forstå meg rett; selv er jeg veldig glad for at MS lagde reklamen slik de gjorde, jeg tror ikke slik reklame/markedsføring vil sette MS i noe bedre lys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...