Gå til innhold

Ingen som tør å stå for hva de skriver her?


Anbefalte innlegg

Ser at ingen har nevnt den andre siden av saken. En av fordelene ved å ikke være anonym er at man opparbeider seg "respekt" over tid dersom man er saklig og seriøs.
Man opparbeider seg jo "respekt" uansett så lenge man er saklig og seriøs og annonym. Så er vel spørsmålet om man er mer saklig og seriøs når man ikke er annonym.
Du sammenligner epler og pærer. Ved å være annonym oppnår du bare:Respekt innenfor en enkelt nettside knyttet til et enkelt pseudonym. Respekten er begrenset til et bittelite område, og straks man beveger seg utenfor det område så gir den ingen goder.Når man oppfører seg saklig og seriøst i fullt navn oppnår man en respekt på tvers av alt hva man gjør, og det har en stor verdi.Ta meg som eksempel: Man kan ganske enkelt finne ut at jeg har:- Skrevet godt mottatte FOSS-artikler på hardware.no- Skrevet gode, saklige og godt mottatte poster i GNU/Linux forumet på diskusjon.no- Moderert på diskusjon.no- Skrevet gode, saklige og godt mottatte poster i diverse FOSS-relaterte fora- Bidratt med bug-rapporter- Bidratt med kode og oversettelser til FOSS-prosjekter- Tatt utdannelse som innvolverer fag hvor FOSS brukes- Undervist i fag hvor FOSS brukes- Skrevet en rekke tutorials/guider for bruk av FOSS(og en tilsvarende oppramsing for GSM/mobil)Når noen da evt. ønsker å vurdere min kredibilitet innenfor FOSS, ja så gir alle disse sakene meg en enorm "respekt" (f. eks. ved jobbsøking etc.). Hadde jeg forblitt anonym på nett, så ville jeg ikke høstet noen goder av disse tingene.Min tommelfingerregel er egentlig ganske enkel: Dersom jeg tror at noen andre kan ha nytte av det jeg skriver/gjør/poster, og det jeg skriver/gjør/poster ikke omhandler sensitive saker om meg som person, så poster jeg under fullt navn.

 

Men her legger du en verdi i budbringeren. Jeg bryr meg lite om hvem du er og hvilken ethos du opparbeider deg, det har gir ingen av dine argumenter større eller mindre verdi. Det spiller inn på retorikerens spill, som blir ypperlig påpekt i boken "Talernes Troverdighet". Respekten du sikter til er lite knyttet til deg. Den er knyttet til din offentlige maske. Om man har en underliggende motivasjon med å oppnå respekt når man ytrer seg vil man også bli fanget av rollespillet. Du vil bli bevisst på å ta på deg den offentlige masken - slik Nixon var en helt annen når han talte til folket, fremfor den man hørte på de private opptakene når han gikk med på å frigjøre dem. Skriver du for budskapets skyld - eller av hensyn til ønsket om respekt?

 

Det er en mengde interessante studier rundt dette, for ikke å snakke om historiske eksempler. At du kan få respekt for din offentlige rolle er av like liten verdi som den Jens Stoltenberg oppnår for sin - for kunnskap viser oss at det er like mye en maske som fortsatt skjuler hvem du ellers er. Respekten er fiktiv (det samme kan forøvrig også sies om respekt brukeren cyclo får, fremfor privatpersonen cyclo som signerer med navn).

 

Videre vil jeg ikke være så sikker på at noen som eksempelvis skriver under pseudonym ikke vil kunne oppnå respekt utover det. Andre medier, som aviser og bøker, har vist at folk som opererer under pseudonym har blitt kjent langt utover ens sfære. Ingenting tilsier at det samme ikke kan skje for en forumbruker. De fleste kan enklere svare på hvem Mark Twain er, fremfor Samuel Clemens. Sikkert nok av folk som må google sistnevnte.

 

Uansett finner jeg det som nevnt lite interessant. Å skrive for å få respekt er en digresjon - det blir ikke annet enn en unødvendig fristelse for å skrive med tanke på hva andre vil tenke om seg selv - fremfor hva de tenker om hva man skriver. Det blir et snev av narsissisme, samt forfengelighetens innpass i det skrevne ord :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men her legger du en verdi i budbringeren. Jeg bryr meg lite om hvem du er og hvilken ethos du opparbeider deg, det har gir ingen av dine argumenter større eller mindre verdi. Det spiller inn på retorikerens spill, som blir ypperlig påpekt i boken "Talernes Troverdighet". Respekten du sikter til er lite knyttet til deg. Den er knyttet til din offentlige maske. Om man har en underliggende motivasjon med å oppnå respekt når man ytrer seg vil man også bli fanget av rollespillet. Du vil bli bevisst på å ta på deg den offentlige masken - slik Nixon var en helt annen når han talte til folket, fremfor den man hørte på de private opptakene når han gikk med på å frigjøre dem. Skriver du for budskapets skyld - eller av hensyn til ønsket om respekt?

 

Det er en mengde interessante studier rundt dette, for ikke å snakke om historiske eksempler. At du kan få respekt for din offentlige rolle er av like liten verdi som den Jens Stoltenberg oppnår for sin - for kunnskap viser oss at det er like mye en maske som fortsatt skjuler hvem du ellers er. Respekten er fiktiv (det samme kan forøvrig også sies om respekt brukeren cyclo får, fremfor privatpersonen cyclo som signerer med navn).

 

Videre vil jeg ikke være så sikker på at noen som eksempelvis skriver under pseudonym ikke vil kunne oppnå respekt utover det. Andre medier, som aviser og bøker, har vist at folk som opererer under pseudonym har blitt kjent langt utover ens sfære. Ingenting tilsier at det samme ikke kan skje for en forumbruker. De fleste kan enklere svare på hvem Mark Twain er, fremfor Samuel Clemens. Sikkert nok av folk som må google sistnevnte.

 

Uansett finner jeg det som nevnt lite interessant. Å skrive for å få respekt er en digresjon - det blir ikke annet enn en unødvendig fristelse for å skrive med tanke på hva andre vil tenke om seg selv - fremfor hva de tenker om hva man skriver. Det blir et snev av narsissisme, samt forfengelighetens innpass i det skrevne ord :)

Her syns jeg du bommer grovt. Jeg legger ikke verdi i budbringeren, jeg sier at det å være den budbringeren kan gi verdi på andre plan.

 

Når du prater om Jens Stoltenberg: Hadde han hatt jobben han har i dag, dersom han aldri hadde ytret seg offentlig annet enn under pseudonym? Svaret er enkelt: Nei.

 

At du ikke finner noen verdi av å vite hvem budbringeren er betyr fint lite i denne sammenhengen. For du står nemlig ikke for den økte verdien. Du blir neppe noen gang min arbeidsgiver. Ei heller blir du den som avgjør min status i et FOSS-prosjekt.

 

Min drømmejobb er en kombinasjon av akademia, skriving (både sak aka journalisme og skjønnlitteratur) og kunnskapsformidling. En hver form for rykte i mitt navn på nett kan hjelpe meg med nettopp dette. La oss ta artikler på hardware.no som eksempel. Om jeg søker en jobb i fremtiden så kan jeg alltids si at jeg har skrevet for hardware.no, og kanskje til og med sende avgårde en papirlapp hvor det står at jeg har vært flink. Og der slutter det om jeg hadde skrevet det jeg skrev anonymt. Men når jeg skriver under fullt navn, så kan en evt. fremtidig arbeidsgiver faktisk lese alt hva jeg har skrevet. Har jeg en skrivestil som passer? Er jeg faktisk dyktig (alle får jo en papirlapp)? etc. etc.

 

Jeg bryr meg lite om hvem du er og hvilken ethos du opparbeider deg, det har gir ingen av dine argumenter større eller mindre verdi.

Det har jeg heller ikke sagt. Det jeg derimot har sagt er at når det beviselig er meg som har skrevet det jeg skriver, så sier det jeg har skrevet noe om meg (i situasjoner hvor noen ønsker å vite noe om meg).

 

Skriver du for budskapets skyld - eller av hensyn til ønsket om respekt?

Det kommer ærlig talt (jeg vil aldri finne på å hevde at alt hva jeg noensinne skriver, skriver jeg alene for budskapens skyld - og det håper jeg virkelig ikke du heller påstår, for det tror jeg ganske enkelt ikke på). Jeg gir deg et par eksempler:

- Når jeg skriver en tutorial på GNU/Linux forumet om hvordan man gjør x, så skriver jeg det for budskapens skyld

- Når jeg svarer på hvordan GSM fungerer i Mobilforumet, så skriver jeg for budskapens skyld

- Men når jeg skriver hvordan jeg skrev masse kodesnutter for å integrere den tekniske bloggen min direkte i Emacs og Conkeror slik at jeg kan skrive til bloggen min med et tastetrykk uansett hvor jeg er, ja så gjør jeg det med ønske om respekt fra felles FOSS-fantaster. Ellers ville jeg aldri skrevet det (fordi jeg vet at 99,999999% av de som leser det aldri kommer til å gjøre noe lignende selv - og de fleste som kommer til å lese det og bli inspirert av det kjenner jeg via andre kanaler).

 

Sånn er det. Noen ganger skriver man for budskapens skyld, noen ganger så skriver man med ønske om respekt, og noen ganger skriver man ut fra en kombinasjon. Og til slutt skal jeg være påståelig: Enhver person som hevder at de alltid skriver for budskapens skyld lyver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Artig. En menings utveksling mellom moderatorer faktisk, er ikke ofte jeg ser, men det sier meg at forumet i høyeste grad IKKE er ensrettet og det er bra. :)

 

Finner meg faktisk enig med dere begge, endog på motstridende grunnlag, og må gi dere begge rett. Det er en hårfin balanse gang å være annonym kontra det å stå frem med fullt navn... Har prøvd begge og kan vel si at de ikke er så veldig forskjellige, men jeg modererer meg nok hakket mer der jeg står under fullt navn og er ikke så rask til å utlevere meg, så poeng til Oscar Wilde også :)

Lenke til kommentar

Ser at ingen har nevnt den andre siden av saken. En av fordelene ved å ikke være anonym er at man opparbeider seg "respekt" over tid dersom man er saklig og seriøs. Nå bruker jeg ikke fullt navn her på forumet, men det tar ca 5 sekunder å finne ut hvem jeg er om man vil. Årsaken til at jeg ikke bruker fullt navn er rett og slett at jeg har hatt denne kontoen så lenge at den er fra en tid da jeg ikke ønsket å bruke fult navn.

 

Senere har jeg dog oppdaget at jeg for det meste alltid holder meg saklig på nett, og bidrar både med kunnskap, erfaringer og bidrag der hvor jeg kan. Om disse kunnskapene/erfaringene/bidragene knyttes mot mitt navn, så er det i mine øyne utelukkende positivt. Hadde jeg løpt rundt og lekt troll (eller postet om sensitive saker) hadde jeg nok foretrukket å være anonym, men så lenge jeg holder meg saklig er det utelukkende positivt at denne sakligheten knyttes til meg som person.

 

Selv om jeg kan forstå argumentet ditt meget godt, så tror jeg du muligens er i mindretall om å kunne si at hva du skriver her har en karrierefremmende effekt.

 

De aller fleste av forumbrukerene her inne vil jeg mene at potensielt kan stå foran en kontekst konflikt ved å stå frem ved fullt navn, eller for å si det på en annen måte:

Det er ikke alt jeg skriver her inne som egner seg for ALLE som kjenner meg.

 

I så måte så har forumet litt samme risiko som facebook, hvor den statusoppdateringen som egentlig bare var ment til kompisgjengen, og handlet om fyllekula i går, plutselig blir kommentert av "mamma".

 

Poenget mitt er at det kan være meget begrensende for selve diskusjonen dersom man til en hver tid må forutsette før man poster at innlegget kan bli lest av arbeidsgiver, nær slekt, barn, barnebarn, (potensielle) kunder, partnere, myndigheter osv..

Lenke til kommentar

Artig. En menings utveksling mellom moderatorer faktisk, er ikke ofte jeg ser, men det sier meg at forumet i høyeste grad IKKE er ensrettet og det er bra. :)

Du skulle bare visst :wee:

 

Dog er det ofte sånn at man ikke nødvendigvis er så uenige, men noen er flinke til å legge stor vekt på de små tingene for å skape diskusjon. Jeg skal ikke nevne navn^^

Lenke til kommentar

Artig. En menings utveksling mellom moderatorer faktisk, er ikke ofte jeg ser, men det sier meg at forumet i høyeste grad IKKE er ensrettet og det er bra. :)

Ingenting slår en god diskusjon med Dotten. :)

 

OT, men det får gå. Jeg tror at noe av grunnen til at administrator/moderator/veileder-teamet fungerer så bra som det gjør er nettopp at vi i utgangspunktet er svært forskjellige og har forskjellige meninger. Det foregår mang en interesant debatt på bakrommet. Årsaken til at det ikke kommer spesielt klart og tydelig frem på forumet er jo at vi gjerne holder oss til de kategoriene vi selv interesserer oss for, og da er det ikke så veldig ofte vi møtes til «duell» på forumet, nettopp fordi vi er forskjellige og har forskjellige interesser.

 

Selv om jeg kan forstå argumentet ditt meget godt, så tror jeg du muligens er i mindretall om å kunne si at hva du skriver her har en karrierefremmende effekt.

Helt klart enig med deg der. Jeg tror neppe at flertallet mener det samme som meg her, snarere tvert i mot, bare en liten gruppe mennesker. Jeg tror det har mye med modenhet å gjøre. (Og for min del vet jeg det er fordi mine «ungdommelige sprell» forsvant med delphi-forumet til hardware.no :p)

 

Dog er det ofte sånn at man ikke nødvendigvis er så uenige, men noen er flinke til å legge stor vekt på de små tingene for å skape diskusjon. Jeg skal ikke nevne navn^^

Hysj på deg :blush:

Endret av cyclo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Sånn er det. Noen ganger skriver man for budskapens skyld, noen ganger så skriver man med ønske om respekt, og noen ganger skriver man ut fra en kombinasjon. Og til slutt skal jeg være påståelig: Enhver person som hevder at de alltid skriver for budskapens skyld lyver.

Jeg skriver bare for budskapets skyld, men jeg vil at det jeg skriver skal være verdig av respekt, og at det er bra skrevet. Jeg vil at alt jeg skriver skal gi mening, og da kommer kanskje respekten gjennom den meningen, men å poste bare for å skryte eller vise en side av meg kan virke naturlig men litt poengløst. Respekt gjennom ting man gjør har mye mere kraft enn det man sier.

Lenke til kommentar

Eg skjønner ikke at folk her kan bli kritisert for ikke å stå for sine meninger, ta en titt på 4chan og si at dette forumet er useriøst?

Ikke kom her og si at jeg er feit, for fyren der borte er MYE feitere enn meg.

 

Hvis du må ty til det mest kjente av internnettets sider med useriøse innlegg, hvis du er nødt til å skrape helt i bunnen av bøtta, for å få Diskusjon.no til å virke mer seriøst, så sliter du litt.

Endret av O3K
Lenke til kommentar

Det er ikke vanlig på et forum som Diskusjon.no å poste under fullt navn og med bilde av seg selv, nei. Det er nok bare slik forumkulturen er.

 

For meg er nicket et nick jeg bruker overalt på nettet, og faktisk en del ellers også, for eksempel om jeg er plasser der det er flere enn jeg som heter Lars, så går jeg som Zepticon i steden. (typisk bowling/gocart/etc)

 

Det burde uansett ikke være vanskelig å finne ut "hvem" jeg er siden jeg ikke bruker det som noe dekknavn men bruker det pålasser der på IRL navn osv ligger.

Lenke til kommentar

Eg skjønner ikke at folk her kan bli kritisert for ikke å stå for sine meninger, ta en titt på 4chan og si at dette forumet er useriøst?

Ikke kom her og si at jeg er feit, for fyren der borte er MYE feitere enn meg.

 

Hvis du må ty til det mest kjente av internnettets sider med useriøse innlegg, hvis du er nødt til å skrape helt i bunnen av bøtta, for å få Diskusjon.no til å virke mer seriøst, så sliter du litt.

 

Meh, se på alle andre forum på internett virker dette godt moderert og vel seriøst. Ekskludert OT seksjonen.

Lenke til kommentar

Er det nesten ingen som virkelig tør å stå for hva de skriver her? Og som tør å stå til ansvar for hva de skriver? Kan virke sånn siden nesten alle har dekknavn og bilde av alt annet enn seg selv.

Eller er det bare forum-kultur med kallenavn og anonymitet?

Pussig spørsmål fra en som skriver under navnet 'mysaviourdied4u2'. Står du ikke for det du skriver? Åpenhbart ikke.

Lenke til kommentar

Er det nesten ingen som virkelig tør å stå for hva de skriver her? Og som tør å stå til ansvar for hva de skriver? Kan virke sånn siden nesten alle har dekknavn og bilde av alt annet enn seg selv.

Eller er det bare forum-kultur med kallenavn og anonymitet?

Pussig spørsmål fra en som skriver under navnet 'mysaviourdied4u2'. Står du ikke for det du skriver? Åpenhbart ikke.

 

Eg tror den 26 år gamle Jon Kristian Fjellestad som bor på Hamar ikke er så anonym allikevel? Dette er informasjon eg fant på hans bruker konto.

Lenke til kommentar

Eg tror den 26 år gamle Jon Kristian Fjellestad som bor på Hamar ikke er så anonym allikevel? Dette er informasjon eg fant på hans bruker konto.

Så hvorfor ikke skrive under navnet Jon Kristian Fjellestad? Istedenfor et nick? Jeg skal ikke behøve å kaste bort tid på å gå inn på alles brukerkonto for å finne ut hvem de er. Navn og nummer åpent, eller klappe igjen.

Lenke til kommentar

jeg står for det jeg sier, men ønsker likevel å være veldig anonym på dette forumet ihvertfall. Spesielt siden man gjerne diskuterer private ting her, helse, psyke, seksualitet og sånne ting. Jeg har fks lagd et emne under helseforumet som jeg uansett bare ville sagt til legen min,,, men siden jeg kan være anonym her, så går det greit.

Hadde jeg ikke vært anonym, så hadde jeg seff ikke lagd noen tråder som omhandler meg veldig personlig.

 

Har også facebooken min på sånn at ingen får adgang med mindre de er venner med meg der.

Handler litt om at om noen ramler over mine profiler på nettet, så skal de ikke få et dårlig inntrykk... Facebookprofilen min kan jo misforstås veldig, siden det er 90% fyllebilder der... selv om jeg absolutt ikke er på fylla hver helg '-.-

 

 

Men på fks et moteforum jeg er på, er jeg ikke anonym. For der diskuterer vi mest klær og sminke og sånn, noe som er ganske harmløst.

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

99.99% av Norges befolkning kan utmerket godt få seg et nakkeskudd da dem har så jævla råtten etisk retningssans at dem gladelig stiller seg tilgjengelig for organisert drap bestillt av industri o.a..

 

Vi snakker om militær-tjeneste.

Kansklje like greit at det kun er 0,01% av norges befolkning som faktisk stemmer på SV da... For de har tydeligvis ikke skjønt et kvekk av hvorfor vi har militær tjeneste...

 

Ja til nei og bort med vekk er liksom hoved parolen til disse folkene som blir røde i øynene over enhver som ønsker å forsvare det lille en har... Du vil vel gjerne ha oss ut av NATO også du, slik at vi kan spare penger til et skikkelig russisk kurs for hele befolkningen... Det er nemlig NATO vi kan takke for at vi fremdeles sitter her og prater norsk, men det vil ikke slikesmå SV'ere som deg medgi...

 

 

 

I hensyn til trådens tema ser jeg ingen grunn til at noen vil skrive hverken mer eller mindre om en står frem med sitt ekte navn når en har skikkelige forums regler og klarer å følge disse. Å tro at du får noe mere sannhet ut av identitet er vel en saga blott, jeg vet ihvertfall at jeg ikke ville skrevet noe mer eller mindre av den grunn....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kansklje like greit at det kun er 0,01% av norges befolkning som faktisk stemmer på SV da...

 

Jeg er ikke dum nok til å stemme, ellers tusen takk for ditt forsøk på bås-setting (jeg er ikke i nærheten av løa engang såeh).

 

EDIT:

Liten ting.

 

Det er nemlig NATO vi kan takke for at vi fremdeles sitter her og prater norsk, men det vil ikke slikesmå SV'ere som deg medgi...

 

Det er Stalin sine offiserer vi kan takke for at vi ikke preiker Russisk, ja.

 

Plukk opp en bok en gang du, eller bruk google.

Det er idag svært, svært få unnskyldninger for å fremdeles være kunnskapsløs og dum, er du det så skyldes det kun initiativløshet og latskap.

Endret av Hippocleides
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...