Gå til innhold

Trenger hastehjelp ang. bygging av PC


Anbefalte innlegg

Hei,

 

De siste ukene har jeg holdt på å bygge en ny PC som i hovedsak var ment å være rimelig, stille, og ikke alt for kraftig. Ettersom det er flere år siden jeg selv bygget en PC har jeg spurt om en del hjelp på dette forumet, blant annet i disse to trådene:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1262650

og

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1266034

 

Dessverre har jeg selv med hjelp fra dere klart å kludre dette til, og jeg sitter her nå med et skjermkort jeg fysisk ikke får inn i kabinettet og en strømforsyning som ikke har nok uttak til DVD-rom, SSD, skjermkort, HDD. I tillegg kan ikke DVD-brenneren brukes fordi den ikke fungerer i den vertikale stillingen kabinettet krever. Dette kombinert med store problemer hva installasjon W7 angår, har gjort at jeg føler meg ganske oppgitt akkurat nå, og jeg lurer veldig på hva som er den enkleste måten å få kombinert disse delene på en brukbar måte.

 

PCen min består så langt av:

 

Skjermkort: ASUS Radeon HD 5770 1GB GDDR5

Optisk driver: Samsung DVD±RW burner, SH-S223C

RAM: 2x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 2GB, CL9

Kabinett/hovedkort: ASUS Pundit P6-M4A3000E, Socket-AM3

Prosessor: AMD Athlon II X2 250

SSD: Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB

 

Jeg mener ikke å legge skylden på de som har svart på de tidligere trådene mine, jeg er veldig glad for å ha fått hjelp, og jeg burde selv ha sjekket at dette stemte før jeg kjøpte varen. Spørsmålet mitt er nå, hva gjør jeg? Det enkeleste er kanskje å kjøpe et nytt hovedkort, strømforsyning, og kabinett? :dontgetit:

 

Det hadde vært flott med hjelp så raskt som mulig, slik at jeg får denne PCen i gang. Den har allerede tatt alt for mye av tiden min.

 

På forhånd takk for svar!

Endret av LordErik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Lurer på et par ting.

 

Hvorfor ønsker du å bytte hovedkort? Hvilken strømforsyning har du? Hvilke uttak på strømforsyning mangler du?

 

Ang. kabinett høres det ut som det kan være greit å bytte. Men hvilket er det? har du navnet på det?

 

/Poks

Lenke til kommentar

Nå har vi heldigvis noe som kalles angrerett i Norge, så du sitter heldigvis ikke med skjegget i postkassa. Du har vel i grunn to alternativer: enten beholder du kabinettet og bytter til et mindre skjermkort, bytter DVD-brenner osv. Dette forutsetter at problemet med kontakter lar seg løse. Du sier ikke hvor mange strømuttak du mangler. Alternativet blir å finne nytt hovedkort, kabinett og PSU. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg angående hva du bør kjøpe.

Lenke til kommentar

Både hovedkort og strømforsyning er bygget inn i kabinettet, så jeg ser for meg at det kan være like greit å kjøpe nytt i stedet for å rive kabinettet fra hverandre (det er punktsveiset sammen rundt hovedkort og strømforsyning) og ta det ut. Strømforsyningen har tre ledige kontakter, men den ene kontakten er derimot fanget bak boksen hvor den optiske enheten skal være, så den er ubrukelig. Derfor har jeg i praksis kun strøm til SSDen og HDDen. I tillegg står det på skjermkortet at det er anbefalt å ha minst 500W strømforsyning, min er 200W. Vet ikke hvor mye jeg skal legge i det?

 

Kabinettet er et ASUS Pundit P6-M4A3000E, Socket-AM3 (står i første post).

 

Delene har dessverre ikke blitt bestilt samtidig, og jeg tenkte først å kjøre PCen på det integrerte skjermkortet alene. Det var først når jeg fikk så mye problemer med å lage en bootbar USB for W7 at jeg fant ut at jeg like greit kunne kjøpe optisk disk, og jeg slang på et grafikkort samtidig. Jeg mottok de to delene i dag, resten har jeg hatt i 1-2 uker. Jeg har derfor brukt de fleste komponentene en del, og da går vel angreretten ut vinduet også. ;o/

Endret av LordErik
Lenke til kommentar

Den lille boksen benytter nok kort av type low-profile. Det følger vanligvis med en bracket i halv høyde for slike kort. Su ser det på bilder av kortene, at de er lavere enn den bakplaten som er skrudd på kortene.

 

Ellers er vel stort sett kontakter ut fra PSU bare forskjellige plugger med 12v, og det meste kan fixes med en molex splitt/overgang (Tar en kontakt fra PSU og splitter den opp til flere plugger, som sata, P4, 6-pin pcie osv...)

Lenke til kommentar

Dessverre har jeg selv med hjelp fra dere klart å kludre dette til, og jeg sitter her nå med et skjermkort jeg fysisk ikke får inn i kabinettet og en strømforsyning som ikke har nok uttak til DVD-rom, SSD, skjermkort, HDD.

 

Bare for å ha nevnt det, du er sikkert klar over at hovedkortet kabinettet ditt har innebygget skjermkort.: GraphicsIntegrated Gfx in North Bridge – RS780L Max. resolution: 2048 x 1536 Support Microsoft DirectX 10

 

Link: http://www.asus.com/...mw5ZUJjxSXnYuAm

 

Overganger / splitter til strøm for DVD, HD, etc. skal ikke være noe problem å få tak i.

Det er heller ikke noe problem å finne DVD-ROM som kan monteres vertikalt.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Den lille boksen benytter nok kort av type low-profile. Det følger vanligvis med en bracket i halv høyde for slike kort. Su ser det på bilder av kortene, at de er lavere enn den bakplaten som er skrudd på kortene.

 

Hehe, ja, oppdaget dette. Jeg var klar over at skjermkortet tok relativt stor plass, men jeg hadde en ekstra ledig slot under kortet så jeg tenkte det gikk OK. Det gikk det ikke siden kortet "bygger oppover".

 

 

Bare for å ha nevnt det, du er sikkert klar over at hovedkortet kabinettet ditt har innebygget skjermkort.: GraphicsIntegrated Gfx in North Bridge – RS780L Max. resolution: 2048 x 1536 Support Microsoft DirectX 10

 

Link: http://www.asus.com/...mw5ZUJjxSXnYuAm

 

Overganger / splitter til strøm for DVD, HD, etc. skal ikke være noe problem å få tak i.

Det er heller ikke noe problem å finne DVD-ROM som kan monteres vertikalt.

 

Ja, er klar over at det har et integrert skjermkort, men ville gjerne ha ett jeg kunne bruke til lett spilling også. Har bestemt meg for å sende inn igjen skjermkortet og DVDen, og se om jeg finner noe som passer kabinettet mitt i stedet for å kjøpe nytt hovedkort, PSU, og kabinett.

 

Takk for hjelpen alle sammen. :)

Lenke til kommentar

En ting til, det er fullt mulig å koble til en PSU til som kan stå utenfor kabinettet hvis du trenger mer strøm når du foreks. spiller. Regner med at du finner et skjermkort med lav profil du får plass til. Det du trenger er et adapter som splitter 24-pins tilkoblingen på hovedkortet slik at du kan koble til PSU nr. 2.

 

Jeg har gjort dette selv i en maskin hvor jeg hadde 4 stk. 9800GX2 hvor en PSU ikke klarte å levere nok strøm når samtlige kort var under 100% load.

 

Ellers så finnes det eksterne skjermkort med egen strømforsyning også, men disse er veldig dyre.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Jeg fant dessverre ingen tilfredsstillende skjermkort som passet i kabinettet, så jeg har like greit bestilt:

 

bZerk akryl "kabinett"

MSI 890GXM-G65 hovedkort

Cooler Master Silent Pro M500 500W PSU

 

Så da har PCen min blitt noe litt annet enn det jeg først hadde tenkt meg (planen var opprinnelig å kjøpe en Zotac ZBOX), men jeg håper at jeg blir fornøyd. Med dette hovedkortet har jeg vel gjerne muligheten til å utvide med litt heftigere hardware i ettertid dersom jeg skulle være fristet til det (?).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...