Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Tjo, det er nok mange som opplever det slik. Nå har jeg alltid hatt et greit forhold med politiet, byr dem gjerne på en pris om jeg møter på dem på byen eller på fest, har faktisk en gang løftet en politimann opp på skuldrene (16. mai for mange herrens år siden, og jeg spurte selvfølgelig om lov først). Min erfaring så langt er at man får grei oppførsel tilbake om man oppfører seg bra, det gjelder med de fleste politifolk, man må forstå at de har en belastende jobb, dårlig arbeidstid, får slengt masse dritt etter seg og gjerne har nervene i høyspinn når de er ute blant publikum, siden de aldri vet hva som kan skje. Ofte, men ikke alltid.

 

Men det er klart, det er råtne egg, og i mange tilfeller har nok trynefaktor noe inni hamperæva mye å si.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og la oss ikke glemme at vi snakker om en person som er hevet over enhver tvil angående bruk av vold (han dokumenterer, han er ingen voldsmann eller demonstrant), han har et stort kamera, vest med "PRESSE" og i senere år gassmaske og hjelm. Ikke det vanligste antrekket for demonstranter og blitzere..

Tok du bilder under Condis besøk? Eller for ett års tid siden da de voldskriminelle hadde det gøy i hovedstaden?

Lenke til kommentar
Der er jeg fundamentalt uenig. Fotografens rolle er å fange det som skjer, og da går vi fotografer så nært vi kan. Og selv med visirer er det ikke akkurat som om noen med en gul relfleksvest det står "PRESSE" på med svære bokstaver, og et kamera som med objektiv og blits er på størrelse med et mindre kjernekraftverk (og blitsen blinker nok et par ganger i minuttet også) virker som et individ man må slå litt på.

Er helt enig med deg. Men teori og praksis går ikke alltid hånd i hånd. Politiet er i kode rød under slike eventer, og da skjer ting som ikke skal skje.

 

Det er her det er en logisk brist. Og jada, mye går nok automatisk. Men da er det automatikken i voldsbruken som er problemet, ikke de som får juling. At det kan være dumt er en sak, det er jeg med på, spesielt for de som ikke har kommet seg vekk, men pressefolk skal ikke angripes. Er politifolkene så oppjagede at de angriper lyktestolper også? Parkerte biler? Det har jeg aldri sett.

La oss holde det innenfor rimelighetens grenser. Som sagt, en fotograf har sin del av ansvaret, på lik linje med alle andre mennesker, om å ikke havne i kryssilden.

 

En pressefotografs første innstinkt er å gå så nært som mulig, og det er et grunnleggende prinsipp at fotografen ikke skal angripes. Og det er bare vås at man ikke oppfatter dem som fotografer, de er mer synlige enn andre. Og du trenger vitterlig ikke stå i front for å bli angrepet. Jeg kjenner til tilfeller med fotografer som står på sidelinjen, som står helt alene, men fortsatt blir angrepet.

Er dette et problem i Norge, at fotografer blir banket opp av politiet? Isåfall, har du noe mer informasjon (linker) om temaet?

 

Fordi bildene normalt blir, err, elendige om man ikke kommer nært nok. Å stå på avstand med et teleobjektiv gir ikke i nærheten av den bevegelsen og de følelsene et bilde tatt nært kan gi. Og det endrer ikke på det faktum at fotografer ikke skal angripes. Det er å angripe pressefriheten, fordi det virker som en effektiv negativ sanksjon for pressefolk som søker å dokumentere det som skjer.

Det er meget mulig. Men så gjelder det å finne en balanse mellom å få de beste bildene, og utsette seg selv for fare. En kan jo bli truffet av prosjektiler fra demonstrantene også.

 

Jeg er helt enig i det fundamentale her. Men jeg har opplevd slike hendelser på kloss hold, og jeg vet at politiet må legge fra seg deler av den siviliserte ordensmakten, og hente frem litt av urmennesket i seg for å kontrollere slike situasjoner. Og da går det an å ta feil i kampens hete.

Lenke til kommentar
Tok du bilder under Condis besøk? Eller for ett års tid siden da de voldskriminelle hadde det gøy i hovedstaden?

Jeg var på det tidspunktet i Nord-Norge, men som tidligere nevnt, jeg har ikke noe problem med den retningen norsk politi beveger seg mot, der man ikke prøver å skade seg selv eller andre for moro skyld.

 

Er helt enig med deg. Men teori og praksis går ikke alltid hånd i hånd. Politiet er i kode rød under slike eventer, og da skjer ting som ikke skal skje.

Men de klarer fortsatt å unngå å slå egne sivilspanere, småbiler og lyktestolper. De ser hva de slår.

 

La oss holde det innenfor rimelighetens grenser. Som sagt, en fotograf har sin del av ansvaret, på lik linje med alle andre mennesker, om å ikke havne i kryssilden.

Hva er urimelig? Som sagt, er fotografen i refleksvest og med blinkende kamera mindre synlig enn nevnte sivilkledte politifolk?

 

Er dette et problem i Norge, at fotografer blir banket opp av politiet? Isåfall, har du noe mer informasjon (linker) om temaet?

Det er heldigvis et problem som er langt mindre i dag enn for noen få år siden. For et par år siden sluttet norsk politi med å tro at langkølle og en vegg med politifolk er en god måte å kontrollere en folkemasse, og etter det har det knapt nok vært noen som får juling av politiet under demonstrasjoner. Men jeg kjenner til fotografer som har opplevd både pepperspray og å bli holdt tilbake.

 

Det er meget mulig. Men så gjelder det å finne en balanse mellom å få de beste bildene, og utsette seg selv for fare. En kan jo bli truffet av prosjektiler fra demonstrantene også.

Ja, det kan man. Men i følge samme fotograf har han i alle år vært mer nervøs for politiet enn demonstrantene, det er en grunn til det.

 

Jeg er helt enig i det fundamentale her. Men jeg har opplevd slike hendelser på kloss hold, og jeg vet at politiet må legge fra seg deler av den siviliserte ordensmakten, og hente frem litt av urmennesket i seg for å kontrollere slike situasjoner. Og da går det an å ta feil i kampens hete.

Men sivile spanere slipper normalt unna. Og om de kan kjenne igjen sivilspanere etter ansikt kan de se hva ed gjør.

Lenke til kommentar

Sivile spanere vil aldri befinne seg i en posisjon der de kan risikere å få batongslag i hodet. Dvs, aldri er et sterkt ord. Jeg kan garantere deg at det har skjedd.

 

Når det gjelder hva jeg mente var urimelig så var det at de gikk løs på lyktestolper og biler.

 

Som sagt, jeg er helt enig med deg i at dette bør ikke forekomme. Jeg prøver bare å gi litt perspektiv på hvorfor det kan forekomme, uten å stemple ordensmakten som fotografhatende bøller :)

Lenke til kommentar

Tydeligvis en politimann som har tråkket i salaten. Er dessverre en del i ordensmakten som er like sta som en fotballdommer når de først har bestemt seg for noe. Som for eksempel å denge løs på første og nærmeste :p

 

Forøvrig, så mener jeg at det er en skam at spesialenheten for politisaker er så lite operativ som den er. Anmelder man et forhold får man automatisk tilsendt brev om at 95% av sakene blir henlagt grunnet ressursmangel. Det er en alvorlig trussel mot rettstaten. Greit nok, det skal ikke bli sånn at alle som blir pågrepet melder inn saken sin til spesialenheten. Men jeg kan dra frem et eksempel der jeg stod som vitne sammen med 14 andre, der en situasjon ble eskalert av politiet, noe som endte med både vold mot offentlig tjenestemann og personskader på gjerningsmann/offer (alt etter som). Blant annet en vekter over 15 år stod på vitnelisten, og han uttalte at hadde sivile oppført seg på en lignende måte som ordensmakten gjorde, så ville det vært bøter og i ett konkret tilfelle fengsel. Denne saken ble anmeldt, med 14 personer som stod oppført som vitner, 4 av disse helt edru og uten noen som helst bekjentskaper til noen involverte. Saken ble automatisk henlagt uten gjennomgang.

 

Poenget mitt er at politiet speiler befolkningen. I befolkningen har vi råtne epler. Det vil vi også alltid ha i politiet.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
Jeg føler ikke med demostrantene for å si det sånn. Det finnes ingen unnskyldninger når man blir slått av politiet. Hvis en demostrasjon begynner å bli voldelig er det din plikt å gå vekk fra den voldlige demostrasjonen. Hvis du går vekk og opptrer ordentlig vil ingen politi slå deg.

Har dog sett stygge tilfeller hvor folk som er iferd med å fjerne seg likefullt får seg noen gode rapp med batongen bakfra.

Lenke til kommentar
Jeg føler ikke med demostrantene for å si det sånn. Det finnes ingen unnskyldninger når man blir slått av politiet. Hvis en demostrasjon begynner å bli voldelig er det din plikt å gå vekk fra den voldlige demostrasjonen. Hvis du går vekk og opptrer ordentlig vil ingen politi slå deg.

 

Jeg er enig. Men selvsagt fordømmer jeg overproporsjonalisert vold fra politiet mot demonstranter, og selvsagt vold mot uskyldige. Men jeg står på det jeg har sagt hele tiden, folk har selv et ansvar for ikke å havne i en posisjon der de kan bli slått av politiet.

Lenke til kommentar
Jeg føler ikke med demostrantene for å si det sånn. Det finnes ingen unnskyldninger når man blir slått av politiet. Hvis en demostrasjon begynner å bli voldelig er det din plikt å gå vekk fra den voldlige demostrasjonen. Hvis du går vekk og opptrer ordentlig vil ingen politi slå deg.

Har dog sett stygge tilfeller hvor folk som er iferd med å fjerne seg likefullt får seg noen gode rapp med batongen bakfra.

Det er folk som har vært i den voldlige demostrasjonen alt for lenge og bare prøver å komme seg vekk når de ser politiet. Er du en fredful person som kommer deg vekk i avsky når noen tullinger ødelegger demostrasjonen, vil du aldri bli skadet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Jeg føler ikke med demostrantene for å si det sånn. Det finnes ingen unnskyldninger når man blir slått av politiet. Hvis en demostrasjon begynner å bli voldelig er det din plikt å gå vekk fra den voldlige demostrasjonen. Hvis du går vekk og opptrer ordentlig vil ingen politi slå deg.

Om du ikke utgjør noen trussel mot politiet er det ingen grunn til å bruke vold mot deg. Videre er det et åpent spørsmål om det i det hele tatt er hensiktsmessig, all den tid folk som slås gjerne slår tilbake. Et annet spørsmål er om muligheten er der for å komme seg unna. Det er ikke akkurat uvanlig at man ikke får lov til å forlate stedet av ordensmakten.

 

Skal en tåpelig spenningsfølelse retferdiggjøre at en utsettes for vold? Hva med de som kanskje ikke har den samme evnen til å oppfatte fare, og når det er på tide å gå, som deg selv? Hva med de som løper unna, men likevel blir angrepet?

 

Og hva med de som blir angrepet fordi de er litt svære i kjeften?

 

Dersom vi aksepterer at mennesker som bare er på feil sted til feil tid skal kunne utsettes for vold med stumpt våpen, da er samfunnet på en svært dårlig vei. Selv om man selv må ta skylden for at man er på feil sted til feil tid.

Lenke til kommentar
Om du ikke utgjør noen trussel mot politiet er det ingen grunn til å bruke vold mot deg. Videre er det et åpent spørsmål om det i det hele tatt er hensiktsmessig, all den tid folk som slås gjerne slår tilbake. Et annet spørsmål er om muligheten er der for å komme seg unna. Det er ikke akkurat uvanlig at man ikke får lov til å forlate stedet av ordensmakten.

Hvilket land skjer det? Jeg har aldri noensinne opplevet at man ikke kan forlate en demostrasjon. Den eneste gangen dette skjer er når man har vært der altfor lenge og politiet begynner å innmure demostrantene.

 

Skal en tåpelig spenningsfølelse retferdiggjøre at en utsettes for vold? Hva med de som kanskje ikke har den samme evnen til å oppfatte fare, og når det er på tide å gå, som deg selv? Hva med de som løper unna, men likevel blir angrepet?

Alle har evnen til å oppfatte at dette er en voldlig demostrsasjon. Kastet det stein, stikk! Begynner mengden å konfrontere med politiet, og ødelegge politibiler, stikk! Ta for eksempel motdemostrasjonen mot Israeldemostrasjonen. Var det vanskelig å se at den var voldelig? Den var voldelig i flere timer før politiet angrep. Det finnes ingen unnskyldninger for å være i en voldelig demostrasjon. Det hjelper ikke at du løper, du var allerede i den voldelige demostrasjonen.

 

Vold skal brukes til to ting.

1. Få dem vekk og forhindre at de skader omgivelsene.

2. Få dem i fengsel

Unødvendig vold er jeg ikke for, men nødvendig vold er jeg absolutt for.

Og hva med de som blir angrepet fordi de er litt svære i kjeften?

Skjer ikke. Hvis en person i en fredelig demostrasjon er litt stor i kjeften, så vil ingen politi komme. F.eks. det er mange som er ganske svære i kjeften på pro-life demostrasjoner, men de blir ikke arrestert for det. De som blir arrestert har over lengre tid vært i en voldelig demostrasjon, og det er enda verre om man har hisset opp stemningen med å være store i kjeften.

 

Dersom vi aksepterer at mennesker som bare er på feil sted til feil tid skal kunne utsettes for vold med stumpt våpen, da er samfunnet på en svært dårlig vei. Selv om man selv må ta skylden for at man er på feil sted til feil tid.

Nei, politiet må gjøre det som skal til for å putte demostranter i fengsel og oppløse demostrasjonen. Å gjøre det motsatte skaper et samfunn der pøbler blir verdsatt over den jevne mann og at voldelig adferd blir akseptabelt. Slår man hardt ned på slike demostrasjoner vil man også få langt færre voldelige demostrasjoner.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Barn ned til åtte år blir tvangsgiftet bort i Jemen:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3410830.ece

 

Hva synes dere? Barn har det tydeligvis bedre her i Norge.

 

Er vel på tide å dra ned dit, skyte noen tusen, drive halve landet på flukt og innføre en marionetteregjering, så de lærer seg vestlige verdier.

 

Hva med et seriøst svar?

 

Forøvrig: Skulle man gjort noe i Jemen nå måtte det vært å gå inn med fredsbevarende styrker for å få slutt på borgerkrigen.

 

Barn i Norge har det vel forhåpentligvis bedre enn i Jemen selv om de ikke hadde praktisert tvangsgiftemål.

 

Selvfølgelig har de det, men nå var det tvangsgiftemål akkuratt denne artikklen dreide seg om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...