Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, bare fordi du for eksempel er enig med dem i at man har krav til barnehageplass betyr ikke at du blir til Jehovas vitne.

 

Når jeg eksplisitt velger at religion ikke har noen plass i politikk, burde teokrater umiddelbart utelukkes. Det er åpenbart store feil i variabelberegningen hos NRK.

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske det. Uansett er jeg ganske kompromissløs på akkurat det. :)

Det er der, samt homofiles rett til adopsjon, at jeg faller ut. Vet faktisk ikke hva KrF mener om privatskoler, men regner med at jeg også der faller kraftig ut med partiet. Jeg er livende redd for religiøse skoler.

 

For de fleste som ikke retter sine syn etter partiprogram blir det litt av ei suppe, så uansett må man bare gjøre som hører hjemme i et parlamentaristisk system, og stemme på det minste onde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

KrF har sikkert mye fornuftig i sitt program, men jeg faller av pga. deres religiøse grunnholdning. Selv om mesteparten er bra kan de rett som det er komme opp med noe irrasjonell galskap som er basert på religion. Selvsagt kan andre partier også komme opp med noe lignende galskap men så lenge man ikke baserer seg på religion så blir man kvitt en galskapsfaktor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Valgomater må neste ses på som ren underholdning, og i beste fall mild veiledning, ikke seriøse verktøy..

 

Eventuelt, når man en gang får mulighet til elektronisk stemmegiving, så istedet for å avgi stemme direkte på et parti, må man klikke seg gjennom en haug med spørsmål, og så avgjøres det automatisk hvilket parti som får stemmen. :dremel:

Lenke til kommentar

Du valgte som ett av dine viktigste synspunkter i testen at kristendom ikke hørte hjemme i politikken?

Det gjorde jeg også, men jeg fikk fremdeles KrF høyt oppe... (...)

Testen er dårlig... Jeg har aldri vært borte i noen dårligere test. Ut i fra testresultatene er det egentlig ett fett hva jeg velger, for jeg er jo så enig i alle partienes politikk, noe som ikke stemmer overhodet.

Lenke til kommentar

Valgomater må neste ses på som ren underholdning, og i beste fall mild veiledning, ikke seriøse verktøy..

 

Eventuelt, når man en gang får mulighet til elektronisk stemmegiving, så istedet for å avgi stemme direkte på et parti, må man klikke seg gjennom en haug med spørsmål, og så avgjøres det automatisk hvilket parti som får stemmen. :dremel:

Nettavisen sin er faktisk svært god. Du burde teste den. :)

Den er mye mer nøyaktig, og kan faktisk gi deg en pekepinn på hvor du står.

Og hvor enig du er med enkelte. Der feiler NRKs valgomat totalt.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er særlig demokratisk at NRK fryser ut Piratpartiet og flere knøttepartier fra både resultatlista og andre halvdel av testen. Jeg skulle gjerne vist litt mer om hva de står for på flere felter.

Testen er så dårlig at det gjør vel lite fra eller til uansett. Men nei, de har ikke fryset dem ut. De har dem med på førstesiden. =P
Lenke til kommentar

Frp, Høyre og KrF har gitt støtte til hele eller deler av om lag 40 prosent av Venstres representantforslag i Stortinget de siste fire årene.

 

Noen ganger har støtten til forslagene kommet i Stortinget, andre ganger senere i form av endring av de øvrige partienes partiprogram.

- Et nytt flertall etter valget vil derfor også medføre flertall for disse Venstre-forslagene. Dette er grunn god nok til å gå til valg på et regjeringsskifte og en blågrønn regjering, sier Venstres leder Trine Skei Grande.

 

http://www.venstre.no/artikkel/50026/

Lenke til kommentar

En TV kanal som eksisterer ene og alene på statens regning vil aldri være demokratisk, den vil alltid ha et incentiv til å godgjøre staten for økt støtte.

Ja, de har jo store problemer med å holde seg nøytrale, noe jeg syns de feiler på.

Helt tydelig farget politisk.

Men det er jo forstålig, de er jo avhengig at andre skal betale for dem, så da er det jo klart at de er positive til nettopp dem.

 

Don't bite the hand that feeds you.

Lenke til kommentar

Ser og høyner med denne.

Ja, leste det i papirutgaven.

Men liberalismen som filosofi og politisk ideologi, har intet med dette å gjøre.

Dette er noe som har skjedd fordi man ikke har fått det til. Det er ikke hva liberalismen går ut på.

Denne ideologien i praksis er vanskelig å innføre, på samme måte som kommunisme. Det er en alt for enkel ideologi. En alt for enkel tankegang i seg selv. Jeg snakker om den klassiske liberalismen.

 

Dette er på samme måte som kommunismen, noe man kan missbruke.

Det meste kan missbrukes, også gode ideer selvsagt, og det ser man oppgjennom hele historien.

 

Liberalismen går jo nettopp ut på å befri folk fra slaveri, osv. Men den har mange baksider, og det er jo disse baksidene som den sosiale liberalismen tar tak i. Sosial liberalisme er en form for liberalisme, men her har man med i bakhodet at mennesker er ikke fri i et slik samfunn dersom de ikke har en økonomisk trygghet. En økonomisk sikkerhet. Kommunismen vil jo også lede til slaveri. Kommunismen går ut på at man har folk på toppen i staten, som dikterer hva alt og alle skal gjøre, og hva slags jobber som skal finnes, og så videre. Staten kontrollerer absolutt alt som skal skje og ikke skje i samfunnet med jernarm. Hvordan ellers skal det foregå?

 

 

Om du leser linken ordentlig, så er det ikke liberalisme Tolkien vil ha. Han vil ikke ha FrPs liberalisme.

Han vil ha en form for anarkisme. Eller i alle fall kommer det sterkt til uttrykk at han er kritisk til all makt.

 

Han var i mot sosialismen og kommunismen, osv. Og han var i mot skatt.

Han ville vel ha en sosial orden, men dette var på ingen måte sosalisme. Han kritiserte også Tory, altså de konservative i England av samme grunn. Høyre i Norge har blandingsøkonomi, og det samme har FrP. Alle disse partiene vil opprettholde velferdsstaten.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...