Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Hvem er da egnet til å uttale seg om norsk kultur?

Den jevne nordmann skulle jeg tro, men å finne han/hun er kanskje ikke så lett :) Jeg er selvfølgelig ikke for sensur, og ønsker ikke å holde noen ute fra debatten, men jeg er allikevel skeptisk til at Dagbladet gir Hylland-Eriksen autoritet når han snakker om norsk kultur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvem er da egnet til å uttale seg om norsk kultur?

Den jevne nordmann skulle jeg tro, men å finne han/hun er kanskje ikke så lett :) Jeg er selvfølgelig ikke for sensur, og ønsker ikke å holde noen ute fra debatten, men jeg er allikevel skeptisk til at Dagbladet gir Hylland-Eriksen autoritet når han snakker om norsk kultur.

Ja, fri oss fra akademikeruttalelser, la oss heller få frem i lyset en skikkelig bonde fra Toten, han har nok langt mer peiling.

Lenke til kommentar
Joda, og takk til deg. Men si gjerne ifra når du har noe fornuftig å komme med :)

 

Jeg ser på det som et rimelig utspill. For hvem kan uttale seg om norsk kultur, annet enn Ola Nordmann, og hvorfor skulle Nordmanns definisjon av norsk kultur være så grusomt forskjellig fra den sosialantropologer i Norge har kommet med? Det er jo tross alt Ola Nordmanns kultur de studerer...

Lenke til kommentar

Det blir som å si at konsumenter er eksperter på økonomisk adferdsteori. At man er del av noe betyr ikke at man besitter kunnskapen til å forklare det på en systematisk måte, eller at man nødvendigvis har en dypere forståelse for det. Man er ikke ekspert på semantikk og etymologi kun ved egenskap av å snakke norsk. Og selv om en nordmann normalt vil ha en oppfatning av hva norsk kultur er og innebærer, så betyr ikke det at han er en autoritet på området. Norge sliter med folkflest-syndromet, og det er lettere å definere akademikere ut av debatten, avvise dem som ute av kontakt, enn å møte dem med argumentasjon.

 

Han ber jo om dokumentasjon på at vi er i ferd med å miste norsk kultur, eller mer presist, klassiske europeiske verdier. Jeg ser få tendenser i den retning, og om man mener Hylland Eriksen tar feil når han plasserer norsk kultur innenfor et bredere europeisk kulturfelleskap, og at han tar feil når han mener dette kulturfellesskapet ikke sterkt, står man fritt til å argumentere for det. Men det blir litt flatt å bare si at han ikke er en autoritet på området, for det er jo kun den jevne nordmann. Som omfatter alle nordmenn utenfor universitetene? Maksimumskrav på utdannelse?

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
Det blir som å si at konsumenter er eksperter på økonomisk adferdsteori. At man er del av noe betyr ikke at man besitter kunnskapen til å forklare det på en systematisk måte, eller at man nødvendigvis har en dypere forståelse for det. Man er ikke ekspert på semantikk og etymologi kun ved egenskap av å snakke norsk. Og selv om en nordmann normalt vil ha en oppfatning av hva norsk kultur er og innebærer, så betyr ikke det at han er en autoritet på området. Norge sliter med folkflest-syndromet, og det er lettere å definere akademikere ut av debatten, avvise dem som ute av kontakt, enn å møte dem med argumentasjon.

Men så er ikke en ekspert på makroøkonomi nødvendigvis en ekspert på mikroøkonomi. Og argumentert mot ham har jeg da.

 

Han ber jo om dokumentasjon på at vi er i ferd med å miste norsk kultur, eller mer presist, klassiske europeiske verdier. Jeg ser få tendenser i den retning, og om man mener Hylland Eriksen tar feil når han plasserer norsk kultur innenfor et bredere europeisk kulturfelleskap, og at han tar feil når han mener dette kulturfellesskapet ikke sterkt, står man fritt til å argumentere for det. Men det blir litt flatt å bare si at han ikke er en autoritet på området, for det er jo kun den jevne nordmann. Som omfatter alle nordmenn utenfor universitetene? Maksimumskrav på utdannelse?

Det er ikke noen hemmelighet at det muslimske samfunnet har stilt en del høye krav allerede, og flere av dem har vært oppe til politisk vurdering. Det er med litt over 80.000 medlemmer i islamske trossamfunn i dag. Jeg ser det ikke som helt usannsynlig at det vil komme flere krav og større press ettersom den muslimske befolkningen øker. Dette er altså inngrep mot norsk kultur i Norge, og burde tas alvorlig. I stedet kommer han med en bortforklaring om at det finnes folk i pakistan som snakker norsk, og at det er et tegn på at den norske kulturen er sterk. Jaha? Hva hjelper det nordmenn i Norge?

Lenke til kommentar

Hvilke inngrep mot norsk kultur er det du sikter til? At en muslim bærer hijab? På FrPs dramatiske liste stod det at et grisebilde var fjernet fra et sykehus for noen år siden. Er det slike ting som truer vår kultur? For meg ser det ut som om man blander det at muslimske innvandrere ikke tar til seg alle våre vaner, skikker og vår religion, med at norsk kultur får inngrep i seg. Det er ikke inngrep mot norsk kultur at innvandrere beholder deler av sin egen. "Bevisene" er så tynne at anekdotiske bagateller må tas med for å få tosifrede "saker", hvorav mange er av typen; "gjør som oss". At ikke andre gjør alt som oss betyr ikke at vår kultur er under noe press.

 

Samtidig har all kultur til en hver tid vært utsatt for ytre impulser. Kultur er dynamisk, ikke statisk. Å 'bevare' kultur er like nyttig som å 'bevare' språk. Begge deler er i konstant utvikling, og godt er det. Dette er verdt å minne om, da en fort for inntrykk av at kultur er et nullsumspill; innslag av islam i Norge truer norske verdier og norsk kultur. Jeg har ingen tro på at det stemmer uten videre.

Lenke til kommentar
Hvilke inngrep mot norsk kultur er det du sikter til? At en muslim bærer hijab? På FrPs dramatiske liste stod det at et grisebilde var fjernet fra et sykehus for noen år siden. Er det slike ting som truer vår kultur? For meg ser det ut som om man blander det at muslimske innvandrere ikke tar til seg alle våre vaner, skikker og vår religion, med at norsk kultur får inngrep i seg. Det er ikke inngrep mot norsk kultur at innvandrere beholder deler av sin egen. "Bevisene" er så tynne at anekdotiske bagateller må tas med for å få tosifrede "saker", hvorav mange er av typen; "gjør som oss". At ikke andre gjør alt som oss betyr ikke at vår kultur er under noe press.

FrPs liste er faktisk et godt utgangspunkt, selv om ikke alle punktene truer norsk kultur. I tillegg er det forskjell på å inkludere fremmed kultur, som jeg ikke har noe imot, og å akseptere fremmed kultur som er uforenlig med norsk kultur, naturligvis da på bekostning av den norske.

 

- Innskrenkning av ytringsfrihet. Det er da hovedsakelig snakk om blasfemiparagrafen og tildels debatten rundt muhammedkarikaturene, og er åpenbart i strid med norsk kultur.

 

- Alkoholfrie dager. Det er i aller høyeste grad en del av norsk kultur at man skal kunne gå ut å drikke hvilken dag man vil. Å ha egne alkoholfrie diskotek og puber hadde vært én ting, men her ble det foreslått å tvinge alle utesteder til å ha alkoholfrie dager spesielt for muslimer.

 

- Kjønnsdelt svømmeundervisning. Det er absolutt en del av norsk kultur å ha felles svømmeundervisning, og gym generelt. Ikke minst er det også sunt.

 

- Shariadomstoler. Burde være selvforklarende.

 

- Hijab i Politiet. Uansett om man liker det eller ikke, er hijab et symbol på islam og kvinneundertrykkelse. Å tillate hijab som en del av politiuniformen vil være å akseptere at maktmonopolet blandes med religion og kontroversielle holdninger, som er uforenlig med norsk kultur. Det ville også ha åpnet for andre særkrav, som at kvinnelige politibetjenter ikke kan arrestere menn osv. Det finnes også andre aspekter ved saken, men dette ville vært en del av resultatet. Mitt syn er at hijab hadde vært greit om det var et nøytralt symbol, men da hadde vel poenget vært borte.

 

- Utenlandske flagg på 17. mai. 17. mai er vel så godt som selveste symbolet på norsk kultur i utfoldelse. Et forbud mot utenlandske flagg ville også vært et inngrep i norsk kultur, men å gå ut og akseptere utenlandske flagg på 17. mai ville allikevel vært et langt verre inngrep. Enn så lenge i hvert fall. Selv mener jeg at man burde holde seg til å anbefale at det ikke gjøres.

 

Nå har jeg sikkert klart å fremstille meg selv som ekstremt innvandrings- og islamfiendtlig, ved å ta opp så mange punkter på en gang uten å utbrodere med unntak i øst og vest, og siden det også finnes fordommer den andre veien, kan det være greit å påpeke at det ikke nødvendigvis er så ille som det ser ut.

 

Samtidig har all kultur til en hver tid vært utsatt for ytre impulser. Kultur er dynamisk, ikke statisk. Å 'bevare' kultur er like nyttig som å 'bevare' språk. Begge deler er i konstant utvikling, og godt er det. Dette er verdt å minne om, da en fort for inntrykk av at kultur er et nullsumspill; innslag av islam i Norge truer norske verdier og norsk kultur. Jeg har ingen tro på at det stemmer uten videre.

Dette har jeg allerede kommentert, om du gidder å lese litt. At kulturen er i konstant forandring er positivt, men å verne om kulturen er ikke uforenlig med at den er i konstant forandring. Det handler om å verne om forandringstakten, og til dels de mest grunnleggende verdiene som ytringsfrihet osv.

Lenke til kommentar

I og med at mange dør tidlig og uten å formere seg er det vel lite poeng i å fokusere på land med allerede lav befolkningsvekst. Det viktigste er å få idioter som paven til å holde kjeft, og oppfordre folk til å bruke kondom. Og gjøre abort så fritt som mulig over hele verden.

 

Det virker som denne organisasjonen fokuserer veldig på områdene der problemet faktisk er aller minst, hvilket jo er helt hodeløst. Verdens befolkning reduseres best over tid ved å utdanne folk, og bekjempe fattigdom og krig.

Endret av Pricks
Lenke til kommentar
Det er noe alvorlig galt med kvinnesynet i østen.

Eller evt. i vesten, slik at folk fra østen får sjokk og/eller mistolker en hel rekke situasjoner.

Ja, teite kvinnen som var så dum at hun lot seg bli brutalt voldtatt.

 

Hvis jeg hadde kommet til et land der alle jenter gikk nakne og solte seg doggystyle, er det ikke helt usannsynlig at også jeg ville blitt litt forvirret og desperat.

Du mener at dette hadde gjort at du hadde blitt en brutal voldtektsmann? Det kan jeg med sikkerhet si om meg selv at det hadde jeg ikke.

Lenke til kommentar
FrPs liste er faktisk et godt utgangspunkt, selv om ikke alle punktene truer norsk kultur. I tillegg er det forskjell på å inkludere fremmed kultur, som jeg ikke har noe imot, og å akseptere fremmed kultur som er uforenlig med norsk kultur, naturligvis da på bekostning av den norske.

La meg ta for meg dine punkter:

 

Blasfemiparagrafen er ikke i strid med norsk kultur. Norge har i dag en blasfemiparagraf, og den har et gammelt opphav. Den forrige regjeringen, med støtte fra bl.a. FrP, gikk inn for å beholde den. Life of Brian ble for ikke så altfor lenge forbudt på bakgrunn av sitt innhold. Det er lite i norsk kultur som ikke er uforenlig med blasfemiparagrafen.

 

Hvorfor den anses som uholdbar i dag er på grunn av ytre påvirkning, ikke minst det kontinentale menneskerettighetsregimet som har vokst frem i Europa under Europarådet, og tvunger Norge til å endre vår holdning, direkte og indirekte, i flere spørsmål. Det er endringen i norsk kultur og verdier som gjør at man ikke ønsker videreføre noen blasfemiparagraf.

 

 

Alkoholfrie dager er en sentral del av norsk kultur, i det minste et pietistisk syn på alkohol. Har du kjøpt mye øl på en søndag i Norge? Fikk du handlet det du ønsket av drikkevarer før klokken seks sist onsdag (dag før helligdag)? Har du sett tepper over øl i butikker noen gang? Bor du i en kommune hvor det er monopol på ølutsalg? Kan man kjøpe vin og sprit i vanlige butikker? Har Norge hatt et alkoholforbud for 3 generasjoner siden? Norge har en lang tradisjon for begrensninger på alkohol, det er faktisk en merkverdig del av norsk og svensk kultur. Man har ikke direkte forbudt mot å drikke alkohol enkelte dager, men det er forbudt å selge alkohol i butikk etter 8 på hverdager, 6 på lørdager, alle søndager, og egne regler for helligdager og dager før helligdager.

 

Uansett er dette forslaget så lite gjennomførbart, og en så liten trussel mot noe som helst, at jeg plasserer det i bagatellboksen. Hva så om en muslim i Oslo ønsker alkoholfrie dager? Jeg føler meg ikke truet.

 

 

Nei, det er ikke vanlig med kjønnsdelt svømmeundervisning i Norge i dag. Vi skal riktignok ikke altfor langt tilbake før dette var tilfelle mange steder. Kjønnsdelte klasser forsvant ikke før på 60-tallet. Jeg har hørt historier fra 80-tallet om kjønnsdelt svømme- og gymundervisning. Det er relativt nytt at dette ikke har vært tilfelle. Samtidig er det ikke bare muslimer som har tatt til orde for kjønnsdelt undervisning, hijabfrie Høyres kvinnenettverk har tenkt i samme baner.

 

http://www.hoyre.no/artikler/2001/12/kjonnsdelte_klasser

 

Dessuten var ikke bakgrunnen da kjønnsdelt svømmeundervisning ble innført press fra muslimske familier.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle2952074.ece

 

 

Jeg er ikke tilhenger av shariaråd. Men det truer ikke vår kultur på noen som helst måte. Jeg antar du kjenner til forslagene, og vet at det ikke akkurat er snakk om saudi-arabiske tilstander. Erna Solberg understrket dette da hun foreslo en form for shariaråd, og ba skeptiske sjeler kalle det muslimsk familieråd om hårene reiste seg da de så ordet sharia. Det hun tok til orde for var et råd, underlagt normal norsk sivilrettslig lovgivning, som kunne gi religiøs legitimitet til norske rettsavgjørelser gjennom en form for megling, nettopp fordi mange muslimsk kvinner hadde problemer med å få skilsmisse i opprinnelsesland.

 

http://www.aftenbladet.no/innenriks/politi...lamisering.html

 

 

Hijab i politiet ville ikke truet vår kultur. Det finnes per i dag ikke en eneste politikvinne som ville båret den. Kanskje ville vi hatt én politikvinne med hijab om en 4-5 år, kanskje ingen. At dette skulle være noen trussel mot norsk kultur (et forslag som ikke ble innført), er en ganske drøy påstand.

 

 

Flaggfascisme på 17. mai, altså forbud mot andre flagg enn norske, tror jeg ikke har noen dype røtter i norsk kultur. Om du føler deg truet, så lar jeg Anders Heger tale for meg:

 

Som om landet verken var godt nok eller vakkert nok i seg selv. Som om det trengs påtvungen hyllest, tvangsregulert kjærlighet, så ingen småbarn skulle komme til å minnes andre landskaper, drømme om andre fellesskap, være stolt av annen arv, på den dagen som er vår. Slik tenker ikke de stolte og selvsikre, men de små og usikre. Som om ikke Fanaråken var vakker nok, Glittertind høy nok eller Lofotveggen majestetisk nok, må vi som en annen Mugabe rekvirere nasjonal hyllest. Det er flaut, og det vitner ikke om en stolt nasjon.

 

http://www.dagsavisen.no/meninger/article344379.ece

 

 

Jeg ser med andre ord ingen trussel fra et utenlandsk flagg eller to på 17. mai, fra en teoretisk øvelse om vi om 5 eller 10 år ville hatt par-tre politikvinner som bar hijab, eller noen som helst tro på at alkoholfrie dager, utover de litt over 60 vi allerede har her i landet, blir innført. Skal vi bevare norsk kultur, så innebærer det også bevare sære alkoholregler, ingen søndagsåpne butikker og andre norske særegenheter. Eller som du tar til orde for, ikke forandre det for fort.

 

Men det skjer da heller ikke.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
Det er noe alvorlig galt med kvinnesynet i østen.

Eller evt. i vesten, slik at folk fra østen får sjokk og/eller mistolker en hel rekke situasjoner.

Ja, teite kvinnen som var så dum at hun lot seg bli brutalt voldtatt.

Les det du vil lese du, men du blir nok ikke noe klokere av det :)

 

Hvis jeg hadde kommet til et land der alle jenter gikk nakne og solte seg doggystyle, er det ikke helt usannsynlig at også jeg ville blitt litt forvirret og desperat.

Du mener at dette hadde gjort at du hadde blitt en brutal voldtektsmann? Det kan jeg med sikkerhet si om meg selv at det hadde jeg ikke.

Nei, men det skal mindre til. Sett i forhold til hvor jeg kommer fra, betyr slik oppførsel at de vil ha meg. Jeg tolker signalene som noe annet enn hva det er ment som, siden det er en helt annerledes kultur som jeg ikke skjønner meg på, en kultur så fremmed at jeg ikke en gang er sikker på at et nei faktisk er et nei. Bland inn litt alkohol og noen misforståelser, så har man fort en voldtekt.

Lenke til kommentar
Blasfemiparagrafen er ikke i strid med norsk kultur. Norge har i dag en blasfemiparagraf, og den har et gammelt opphav. Den forrige regjeringen, med støtte fra bl.a. FrP, gikk inn for å beholde den. Life of Brian ble for ikke så altfor lenge forbudt på bakgrunn av sitt innhold. Det er lite i norsk kultur som ikke er uforenlig med blasfemiparagrafen.

 

Hvorfor den anses som uholdbar i dag er på grunn av ytre påvirkning, ikke minst det kontinentale menneskerettighetsregimet som har vokst frem i Europa under Europarådet, og tvunger Norge til å endre vår holdning, direkte og indirekte, i flere spørsmål. Det er endringen i norsk kultur og verdier som gjør at man ikke ønsker videreføre noen blasfemiparagraf.

Jeg tenker selvfølgelig på forslaget til ny blasfemiparagraf (og denne er fra FrPs liste). Dagens paragraf har forøvrig vært i dyp søvn i flere tiår (Life of Brian ble stoppet i 1980, altså for 29 år siden), og jeg vil påstå at de fleste nordmenn, sammen med ytringsfrihetskommisjonen, ønsker den avskaffet fordi den er uforenlig med deres syn på ytringsfrihet. Et politisk flertall sier heller lite om hvorvidt det er flertall blant folket, og spesielt når det handler om religion og det er en høyreorientert regjering med KrF i spissen og FrP i bunn.

 

Hvorvidt dagens holdning er pga. av en endring i norsk kultur har da ingenting med saken å gjøre. Vi snakker ikke om norsk kultur for femti år siden.

 

 

Alkoholfrie dager er en sentral del av norsk kultur, i det minste et pietistisk syn på alkohol. Har du kjøpt mye øl på en søndag i Norge? Fikk du handlet det du ønsket av drikkevarer før klokken seks sist onsdag (dag før helligdag)? Har du sett tepper over øl i butikker noen gang? Bor du i en kommune hvor det er monopol på ølutsalg? Kan man kjøpe vin og sprit i vanlige butikker? Har Norge hatt et alkoholforbud for 3 generasjoner siden? Norge har en lang tradisjon for begrensninger på alkohol, det er faktisk en merkverdig del av norsk og svensk kultur. Man har ikke direkte forbudt mot å drikke alkohol enkelte dager, men det er forbudt å selge alkohol i butikk etter 8 på hverdager, 6 på lørdager, alle søndager, og egne regler for helligdager og dager før helligdager.

 

Uansett er dette forslaget så lite gjennomførbart, og en så liten trussel mot noe som helst, at jeg plasserer det i bagatellboksen. Hva så om en muslim i Oslo ønsker alkoholfrie dager? Jeg føler meg ikke truet.

Norske politikete har en lang tradisjon med bregnsninger på alkohol. Folket, ikke så mye. Det er nok et flertall for liberalisering av alkoholpolitkken, men hvorvidt det er flertall for fritt salg av alkohol på søndager og helligdager er jeg mer usikker på. Etter min mening burde det selvfølgelig være tillatt, ikke minst for å likestille alle religioner, men jeg må nok se langt etter det.

 

Lite gjennomførbart er jeg ikke så sikker på at det er, siden norske politikere har et noe fjernt forhold til folket i alkoholpolitikken. Muslimenes krav kan fort bli en hendig unnskyldning for ytterligere et steg mot totalforbud.

 

Nei, det er ikke vanlig med kjønnsdelt svømmeundervisning i Norge i dag. Vi skal riktignok ikke altfor langt tilbake før dette var tilfelle mange steder. Kjønnsdelte klasser forsvant ikke før på 60-tallet. Jeg har hørt historier fra 80-tallet om kjønnsdelt svømme- og gymundervisning. Det er relativt nytt at dette ikke har vært tilfelle. Samtidig er det ikke bare muslimer som har tatt til orde for kjønnsdelt undervisning, hijabfrie Høyres kvinnenettverk har tenkt i samme baner.

 

http://www.hoyre.no/artikler/2001/12/kjonnsdelte_klasser

 

Dessuten var ikke bakgrunnen da kjønnsdelt svømmeundervisning ble innført press fra muslimske familier.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle2952074.ece

Igjen er det ikke norsk kultur for femti år siden vi diskuterer. Men det er absolutt et godt poeng at det, i hvert fall i dette tilfellet, ikke var muslimsk press som var avgjørende. Sånn går det når man bruker FrP som kilde :roll:

 

Jeg er ikke tilhenger av shariaråd. Men det truer ikke vår kultur på noen som helst måte. Jeg antar du kjenner til forslagene, og vet at det ikke akkurat er snakk om saudi-arabiske tilstander. Erna Solberg understrket dette da hun foreslo en form for shariaråd, og ba skeptiske sjeler kalle det muslimsk familieråd om hårene reiste seg da de så ordet sharia. Det hun tok til orde for var et råd, underlagt normal norsk sivilrettslig lovgivning, som kunne gi religiøs legitimitet til norske rettsavgjørelser gjennom en form for megling, nettopp fordi mange muslimsk kvinner hadde problemer med å få skilsmisse i opprinnelsesland.

 

http://www.aftenbladet.no/innenriks/politi...lamisering.html

Problemet er at man måtte gjort dette på islams betingelser. Det vil si å akseptere kvinneundertrykkelse i statlig regi ved et råd kun bestående av menn. Fouten det er det problematisk, og i strid med norsk kultur, å blande inn religiøse problemstillinger i rettssystemet. Om det hadde blitt gjort på eget initiativ utenfor rettsystemet før en eventuell rettssak, hadde det ikke vært noe problem.

 

Hijab i politiet ville ikke truet vår kultur. Det finnes per i dag ikke en eneste politikvinne som ville båret den. Kanskje ville vi hatt én politikvinne med hijab om en 4-5 år, kanskje ingen. At dette skulle være noen trussel mot norsk kultur (et forslag som ikke ble innført), er en ganske drøy påstand.

Målet med hele forslaget var å legge til rette for rekruttering av hijabbærende muslimske kvinner. Jeg antar at man i tillegg til å tillate hijab også ville satt i gang en rekrutteringskampanje. Jeg er ikke enig i at det er lite sannsynlig at vi ville fått flere hijabbærende politikvinner innen fem års tid (man må tross alt la dem få utdanne seg først), men det er uansett irrelevant. Døren ville vært åpen og velkomstskiltet hengt ut. Det er bare et spørsmål om tid før folk begynner å gå igjennom den.

 

Flaggfascisme på 17. mai, altså forbud mot andre flagg enn norske, tror jeg ikke har noen dype røtter i norsk kultur. Om du føler deg truet, så lar jeg Anders Heger tale for meg:

 

Som om landet verken var godt nok eller vakkert nok i seg selv. Som om det trengs påtvungen hyllest, tvangsregulert kjærlighet, så ingen småbarn skulle komme til å minnes andre landskaper, drømme om andre fellesskap, være stolt av annen arv, på den dagen som er vår. Slik tenker ikke de stolte og selvsikre, men de små og usikre. Som om ikke Fanaråken var vakker nok, Glittertind høy nok eller Lofotveggen majestetisk nok, må vi som en annen Mugabe rekvirere nasjonal hyllest. Det er flaut, og det vitner ikke om en stolt nasjon.

 

http://www.dagsavisen.no/meninger/article344379.ece

Dette er en diskusjon som blir for omfattende å ta her. Du kan heller begynne å lese den 40 sider lange tråden om det (eller var den lengre?). Det burde allikevel ikke være noen tvil om at 17. mai som symbol på norsk kultur (som jo er det som tross alt feires denne ene dagen i året) ville blitt kraftig svekket om halvparten av flaggene i toget var utenlandske.

 

Man kan selvfølgelig gjøre som Heger og skrive et elitistisk, arrogant og amatørpoetisk angrep på de svakeste og usikre, i et åpenbart forsøk på å tie dem som ikke har den riktige meningen. Men om flertallet av nordmenn faktisk er usikre (FrP har tross alt sin majoritet av opplutning hos dem, og det finnes nok en god del fler som ikke er like gale), er det en selvfølge at det påvirker det som faktisk er en kollektiv kultur. Det finnes mange "usikre" som trenger én dag i året til å forsikre seg om at det fortsatt er stor oppslutning om norsk kultur og nasjonalidentitet. Et vakkert fjell eller en majestetisk fjellvegg hjelper lite i den sammenhengen, da "symbolene" vil stå der i like mange tusen år som de allerede har gjort, uavhengig av hva som skjer med norsk kultur, og all den tid de dessverre ikke er portable nok til å kunne bæres som et samlende symbol i et folketog.

 

Når det er sagt er jeg selvfølgelig, som også sagt, mot et forbud siden det ville vært hyklersk.

 

Jeg ser med andre ord ingen trussel fra et utenlandsk flagg eller to på 17. mai, fra en teoretisk øvelse om vi om 5 eller 10 år ville hatt par-tre politikvinner som bar hijab, eller noen som helst tro på at alkoholfrie dager, utover de litt over 60 vi allerede har her i landet, blir innført. Skal vi bevare norsk kultur, så innebærer det også bevare sære alkoholregler, ingen søndagsåpne butikker og andre norske særegenheter. Eller som du tar til orde for, ikke forandre det for fort.

 

Men det skjer da heller ikke.

Det er ikke alt av norsk kultur som er bevaringsverdig, det har jeg aldri påstått. Og jeg er som sagt glad for endring, så lenge det ikke går for fort. De ulike verdiene, holdningene, normene og tradisjonene i norsk kultur har varierende oppslutning og viktighet. Ytringsfrihet og kjønnslikestilling er både blant de viktigste og blant de med størst oppslutning. Sære alkoholregler og tett tilknytning til religiøs tradisjon finner man i den andre enden, og er blant dem jeg gjerne skulle sett at vi kvittet oss med. Endringen jeg og mange andre ønsker er altså at disse forsvinner, mens bevaringsønsket er sterkest for blant annet ytringsfrihet og kjønnslikestilling. Det er viktig at du forstår forskjellen.

 

Når det gjelder i hvor stor grad norsk kultur er truet i dag, er jeg uenig med deg, men allikevel ikke voldsomt bekymret. Det er et press, men det er ikke større enn at vi stort sett klarer å bekjempe det. Dette er med dagens 80.000 registrerte i muslimske trossamfunn. Det både jeg og Lem er bekymret for er ikke dagens situasjon, men hva som vil skje om dagens innvandringspolitikk fortsetter, og tallet kommer opp i noen hundre tusen muslimer. Med det som er dagens press, hva kan vi forvente oss da? Det er ikke helt usannsynlig at også presset vil bli en del sterkere, og det er verdt påpeke selv om du nok skulle ønske at ingen nevner noe om potesnielle fremtidige problemer av frykt for å støte disse stakkars minoritetene.

Lenke til kommentar
Nå kjenner jeg ikke til Monsen utover hva wiki forteller, men tilsynelatende så har hun ikke diskriminerende argumentasjon for sine standpunkter som Tvedt og Heian har?

Jo, det har hun, men hun bruker et litt mer dannet språk enn de tidligere nevnte herrer. Å gi prisen til henner er i praksis å gi prisen til et troll med tilgang til kronikksidene i avisene ...

Lenke til kommentar

Når har vedkommende faktisk vært medlem av venstres prinsipprogramkomite, så, så veldig høyreekstrem kan hun da ikke være. Hun er motstander av bioteknologiloven og barneloven som gir homofile kvinner rett til assistert befruktning, hun er også motstander av at heterofile har denne retten, det gjelder både kvinner og menn.

 

Som det heter i juryens begrunnelse;

 

Årets prisvinner er et eksempel på at det kan medføre omkostninger ved å delta med selvstendige meninger i en offentlighet som er preget av selvsensur og berøringsangst i forhold til brennbare temaer

:)

Endret av roberteh
Korreksjon.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...