Gå til innhold

- Kast digitalkameraet ditt til løvene


Anbefalte innlegg

Saken er at majoriteten bryr seg om MP. Og det er på disse pengenene er å hente. iPhone handler om brukevennlighet. Kamera på denne er uvesentlig (men det er veldig bra)

 

Jeg vil kalle oss som figurerer her som hardcore-bruke, og vi vet at MP er uvesentelig over 4-5 til vanlig bruk. At det er optikken som teller. Min vi er en ekstremt liten gruppe som det ikke lønner seg å lage mobiler til. Vi bytter ofte, men vi er få.

 

Et lite unntak er Apple som lager mobiler til trendsettere. Disse setter trender, men de er få. Når trenden er satt og hele pyramiden er full er iPhone mainstreame og trendsetterne hopper av. Kanskje til Android eller andre som kommer, kanskje tilomed Wp7

 

Nokia derimot tror jeg ikke vil bli trend igjen siden disse frir til massemarkedet med sine MP-monstre.

 

SE har roet seg ned på dette mener jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo utrolig kjedelig at alle mobilprodusentene satser på den samme hesten: megapikselmonsteret. Hadde vi fått velge kunne vi valgt forskjellig. Du tar megapikselmonsteret og jeg tar det jeg foreslo. Da hadde alle blitt lykkelige. :)

Apple gikk for kvalitet over megapiksler med iPhone 4. De skrøt iallfall stort av at de begrenset antall megapiksler for å få bedre bildekvalitet.

Lenke til kommentar

du må ikke glemme at de fleste som sitter på denne diskusjonen er den som får spørsmål fra bekjente om hjelp når de skal velge et nytt produkt. for vi ofte sitter med informasjon som selv selgere ikke vet en dritt om. om en produsent hadde turt å satse på ferre pixsler og en god sensor jeg er veldig sikker på att dette ville være nyheter som ville nådd oss som er teknologi frelste. og dette ville blitt en hitt når alle oss får spørsmål om hvilken model som tar best bilder.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar
Saken er at majoriteten bryr seg om MP.

Må alle telefoner sikte seg inn på majoriteten? - Nei, da hadde vi ikke hatt iPhone, smarttelefoner, kameratelefoner eller noe ut over det helt grunnleggende som majoriteten opprinnelig ønsket (~10 år siden).

 

I dag har verdensmarkedet rundt 200 ulike nåselgende modeller, der rundt 50 modeller som sikter seg inn på telefonbrukere som vil ha en bra kamerafunksjon. ALLE disse satser på den samme megapikselhesten, i hver sine prisklasser med hver sine antall megapiksler som står i stil til prisen. HELE markedet har holdningen mer megapiksler = bedre = dyrere. INGEN skiller seg ut med en telefon for oss som vil ha noe annet. Med salgstallene for avanserte fotoapparater for privat bruk i tankene, kompaktkamera i prisklassen 3000+, speilløse systemkamera generelt og speilrefleks opp til ~15 000 kr, (der yrkesfotograf-klassen starter) så tror jeg markedet for en kameratelefon med god dynamikk og gode støyegenskaper absolutt er til stede. Sannsynligvis snakker vi om et potensielt marked på 10% i Europa, Nord-Amerika og Japan. Hvis vi for et øyeblikk antar at alle mobiltelefonmodeller selger i samme antall snakker vi om et potensielt marked på rundt 5 ulike modeller. Dersom én produsent lanserer én telefon i vår sjanger så kan den ene modellen selge knallbra, inntil flere produsenter vil ha en del av den kaka.

 

Ja, det er nok marked for rundt 50 megapikselmonstre, men også et potensielt marked for rundt 5 modeller i "min" sjanger. Førstemann til mølla!

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
MP selger. Enkelt og greit. Nokia har hold på med dette lenge, og fortsetter med N8. Specs som idag finnes på f.eks N8 er helt uvesentlig for en bruker. Hva skal man med HDMI på mobilen om man har DLNA? Joda, alle har ikke DLNA, men det kommer flere og flere steder. Fremtiden er trådløs.

 

Om optikken og bildebrikkene blir større er jo det bra, men dere skal se at N9 har 24 mp kamera.

 

Brukervennlighet er alt.

DLNA er det ekstremt dårlig støtte for akkurat nå. Det er nesten umulig å finne god DLNA-programvare for PC som man ikke må betale for, f.eks. Da er det enklere å bare plugge i HDMI og unngå alt tullet rundt DLNA.

Lenke til kommentar

Naturligvis en interssant diskusjon, derfor må jeg skrive litt kjapt før jeg drar på jobb så jeg husker den.

 

Men også, norske oversettelser er litt dumt iblant.

 

I følge artikkelen er skjermen "berøringsfølsom" (capacitive, i motsetning til resistive). Men dog skriver dere at den støtter flertrykk. Altså, bestem dere. Reagerer den på trykk, eller berøring? :p

 

Ja, jeg vet, flisespikkeri, men som gammel ansatt må jeg få klage litt ;)

Lenke til kommentar

Jeg finner bare N8 som har høyere enn 5MP hos Nokia?

Det er jo kjempemange hos Samsung som har mer enn 5MP?

Og N8 har jo også den største bildebrikken av alle mobiler, hvis jeg har frstårr rett? Så jeg skjønner ikke helt hvorfor dere drar Nokia med sammen med SE? Samsung har også flere mobiler over 5MP.

 

Kan dere begrunne deres uttalelser om Nokia med eksempler? 8MP har jo vært på markedet i over halvannet år (Eller er det 2,5?), så om N8 er det eneste dere har å komme med som "drar markedet i MP-racet", så har dere glemt en del telefoner på 12MP som kom ut for et år siden...

Lenke til kommentar

Joda, jeg vet jo det, men jeg synes ikke akkurat at Nokia er med i kampen, på samme måte som Samsung og SE... Nokia kom med en 12MP-mobil et år etter.. Og de har ingen 8MP-mobiler såvidt jeg kommer på?

Og dessuten, når de først kommer med en 12MP-mobil, så er det i det minste en skikkelig stor og god bildesensor?

 

Men det var en oppi tråden her som ikke fikk besvart sitt spørsmål:

Hvorfor er det ikke bare å skru ned oppløsninga? Hvis du skrur ned til 3MP på N8, vil ikke det bli betraktelig bedre enn andre mobilkamera på 3MP?

Lenke til kommentar

Hæ?Tror ikke du forstod poenget..Det jeg mente var at selv om kameraet er på 14MP kan du gå inn i innstillingene og endre til lavere oppløsningen.Da kaster man ikke bort piksler eller lagringsplass.Feks er bilder tatt med min Omnia HD (8MP) i 2MP oppløsning bedre enn de jeg får med mitt eldre SE W960 mobil kamera (3.2mp) tatt med samme oppløsning.

Derfor mener jeg denne kamera mobilen kan være bra,siden de som vil ha høyoppløsning (store filer og evt bildestøy) kan få det og de som vil ha 2 mp kan få det hvis de de går inn i innstillingene og endrer oppløsningen.

 

 

 

Dette kan jo være bra. Ser ikke helt problemet med 14mp.. Kan jo vanligvis skru ned oppløsningen i innstillingene. Feks min Omnia HD kan ta bilder opptil 8mp,men hvis jeg ønsker mindre filer/lavere oppløsning (5mp,3mp,2mp eller mindre) kan jeg få det og.

Det er problematisk av flere grunner:

- Optikken har ikke sjans til å henge med på så høy oppløsning så bildene blir ikke i nærheten så skarpe som pikseltallet antyder.

- Det vil si at man kaster bort piksler, lagringsplass, prosesseringskapasitet og batteritid.

- Kameraet blir tregere enn nødvendig. Et 14 Mp bilde tar kanskje 2 sekunder å prosessere, mens et på 3 tar 0,5 sekunder. Dermed mister man f.eks verdifull seriebildemulighet.

- Minnekortet slukes. 1 GB holder på ca 200 bilder med 14 Mp, eller ca 800 bilder med 3 Mp.

- Å skalere ned 30 fulle bilder per sekund for å lage video tar alt for mye prosessorkapasitet til at det er mulig. Derfor plukkes kun enkelte piksler ut for lesing og sammensetting til video. Det gir mye mer bildestøy enn med skaleringsmetoden fordi bare en liten del av brikken er i bruk i praksis. Det gir dårlige videoer.

- Mange piksler gir også mer dødplass på brikken (til ledninger osv) som ikke er lyssensitive. Dette gir mer bildestøy og dårligere bilder.

- For å få mange megapiksler må produsentene gjøre kompromisser på andre områder. Blant annet kuttes det i kontrastomfang. Det gjør at bilder med mye kontrast ser jævlige ut i de lyseste og mørkeste områdene. Kun kontrastløse/blasse bilder ser bra ut. Færre megapiksler ville gitt mer sprut i fargene og kontrasten.

- Svært få har faktisk bruk for mange megapiksler. 5 megapiksler er nok til å kunne skrive ut gode bilder i A4 format, så lenge optikken er bra. Full HD TV er 2 megapiksler. De råeste telefonskjermene er opp mot 0,4 megapiksler. Digital zoom brukes lite, blant annet fordi kvaliteten på optikken og bildestøyen gjør digital zoom lite brukbart.

 

I det hele tatt: Svært få har bruk for mange megapiksler og de som har det har ikke nytte av det fordi optikken ikke henger med. Mange megapiksler skaper problemer for de aller fleste mobilkamerabrukere enten de vet det eller ikke.

Lenke til kommentar

Jo,som sagt.

Omnia HD tar bedre bilder i 2 mp oppløsning enn Sony Ericsson K800,W800 og W960i..Er bare disse mobilene jeg har,så jeg har ikke fått testet med andre modeller.

 

 

 

Men det var en oppi tråden her som ikke fikk besvart sitt spørsmål:

Hvorfor er det ikke bare å skru ned oppløsninga? Hvis du skrur ned til 3MP på N8, vil ikke det bli betraktelig bedre enn andre mobilkamera på 3MP?

Lenke til kommentar

Joda, jeg vet jo det, men jeg synes ikke akkurat at Nokia er med i kampen, på samme måte som Samsung og SE... Nokia kom med en 12MP-mobil et år etter.. Og de har ingen 8MP-mobiler såvidt jeg kommer på?

Og dessuten, når de først kommer med en 12MP-mobil, så er det i det minste en skikkelig stor og god bildesensor?

 

Men det var en oppi tråden her som ikke fikk besvart sitt spørsmål:

Hvorfor er det ikke bare å skru ned oppløsninga? Hvis du skrur ned til 3MP på N8, vil ikke det bli betraktelig bedre enn andre mobilkamera på 3MP?

 

mellom hver pixsel på bildesensoren er det et lite omeråde som ikke kan mota lys, og jo fler pixsler det er, jo mer av brikka er ubruklig. så pointet er at om N8 hadde hatt f.eks 3MP bildebrikke som hadde like stort areal som den de har putta inn med 12MP så kunne man tatt bilder i dorligere lys en den de har putta inn. den ville også tatt video-opptak mye bedre, for at hver pixsel den har valgt ut for videokomprisjon er MYE større.

Lenke til kommentar
Megapixelracet kan gå og brenne en viss plass!

Enig! Særlig med tanke på at bilder som tas med mobiltelefonen sjeldent brukes til f.eks brudebilder i 50x40 format på stueveggen, men som regel brukes til to ting: vise frem på mobilskjermen og vise frem på nettet (facebook, blog etc)

 

I mine øyne hadde det vært mye bedre om vi fikk et mobilkamera med like stor sensor som Nokia N8 og 2,8 megapiksler (1920x1440, 4:3-format) med mulighet for valg av 16:9-format (1920x1080) og HDMI for visning på TV. Videofunksjonen burde vært beskjært (ikke skalert) til 1280x720. Litt smart programvare og g-sensorer kunne stabiliseret bildet på direkten ved å flytte det beskjærte området rundt på sensoren i takt med at mobiltelefonen holdes urolig. Da kunne man fått videoer man ikke ble svimle av å se på. Et slikt kamera ville også vært mye mer lysfølsomt og kunne hatt mye bedre kontrastomfang en dagens telefonkamera. Altså glimrende egenskaper for både utendørs bruk (høy kontrast) og innendørs (lite lys). Jeg tror det ville gitt de aller fleste brukerne langt bedre bilder, videoer og totalopplevelse enn med pikselmonstrene.

Lenger er dette har jeg ikke lest i tråden, men siden svaret på alt som er galt med ideen bak mobilkamera er å finne i denne posten, så føler jeg ingen behov for det heller.

 

Alt som er av teknologi er jo på dette nivået for lengst! Og folk er jo mer enn villige til å betale 5 lapper for en telefon, så kan på død og liv ikke se hvorfor dette ikke er gjort for lenge siden!

 

Selv lasta jeg ned en fancy kamera app på min android mobil som tar artsy oldschool "toycam" bilder, og holder meg på 1.3mpix for å spare plass. Mobil bilder er rævva uansett, kan like gjerne gi de litt ekstra sjarm men en sånn app :)

 

En av fordelene med at alle mobiler har kamera, sånn jeg ser det, er at det alltid er et kamera "der det skjer". Nyheter på nett og på tv har nesten alltid lyd og bilde tilgjengelig da alle har et kamera i lomma. Problemet er jo at bildet ofte er veldig støyete og mørke da lysforholdene i 90% av tilfelle er for dårlige. Mindre mpix hadde løst nettopp det problemet. Og det aller største jeg kan se disse bildene brukes til er jo på nyheter på TV, og da er 1080p det aller høyeste som er tilgjengelig uansett.

Lenke til kommentar

Nå er vel 1280x720 det meste som er tilgjengelig på norsk TV i praksis, men det er en digresjon.

 

Jeg vil bare vise et eksempel på det jeg mener med digitalt stabilisert beskjært video i det innlegget.

Videofunksjonen burde vært beskjært (ikke skalert) til 1280x720. Litt smart programvare og g-sensorer kunne stabiliseret bildet på direkten ved å flytte det beskjærte området rundt på sensoren i takt med at mobiltelefonen holdes urolig. Da kunne man fått videoer man ikke ble svimle av å se på.

Her er et videoeksempel.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hæ?Tror ikke du forstod poenget..Det jeg mente var at selv om kameraet er på 14MP kan du gå inn i innstillingene og endre til lavere oppløsningen.Da kaster man ikke bort piksler eller lagringsplass.Feks er bilder tatt med min Omnia HD (8MP) i 2MP oppløsning bedre enn de jeg får med mitt eldre SE W960 mobil kamera (3.2mp) tatt med samme oppløsning.

Derfor mener jeg denne kamera mobilen kan være bra,siden de som vil ha høyoppløsning (store filer og evt bildestøy) kan få det og de som vil ha 2 mp kan få det hvis de de går inn i innstillingene og endrer oppløsningen.

Å endre innstillingene på mobilen din vil ikke endre den fysiske størrelsen på sensoren til mobilen.

 

Problemet her er pikseltetthet, eller pixel density.

 

Fra Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Pixel_density#Scanners_and_cameras

 

"In digital photography, pixel density is the number of pixels divided by the area of the sensor. A typical DSLR circa 2008 will have 1-4 MP/cm2, a typical compact will have 20-35 MP/cm2. Interestingly, as can be seen here the professional camera has a lower PPI than a compact, this is because they have larger photodiodes due to them having far larger sensors."

 

Jo mindre MP/cm2, jo bedre lys egenskaper har kameraet. Det er selvfølgelig viktig med en balanse, men 14MP på en mobilsensor er neppe noe å rope hurra for...

Lenke til kommentar

Hadde Nikon D700 hatt samme pikseltetthet som den sensorene til SE Satio og Samsung Pixon 12 så ville det hatt 430 megapiksler!

 

Hadde SE Satio og Samsung Pixon 12 hatt samme pikseltetthet som f.eks Nikon D700 ville det hatt 0,34 megapiksler!

 

Tidenes mest geniale sammenligning Simen1 ! Setter ting litt i perspektiv for å si det mildt.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...