Gå til innhold

- Å krige er bedre enn sex. Norske soldater i Afghanistan blir kritisert av politikerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det overordnede oppdraget i Afghanistan er å skape stabilitet. Derfor trenger norske soldater litt mer mellom ørene enn bare sans for skyting og dreping.

 

Norske soldater kan fint avreagere og psyke seg opp uten å bryte Genevekonvensjonen - og samtidig holde seg fra å leke cowboys.

 

Det vil si: ikke noe oppsøkning av trefninger utenfor oppdraget, ikke løpe rundt å male hodeskaller på husene til mistenkte talibanere, ikke drepe afghanere unødvendig og heller ikke bruke dem som menneskelig skjold. Det er hva anklagene gjelder, som jeg har fått med meg hvertfall.

 

Jeg begynner å bli ganske lei av folk som tror dette dreier seg om å reagere på at en soldat har sagt at "krig er bedre enn sex".

Lenke til kommentar
Jeg begynner å bli ganske lei av folk som tror dette dreier seg om å reagere på at en soldat har sagt at "krig er bedre enn sex".

 

Nå var det vel disse uttalelsene som kom frem i media saken i utgangspunktet handlet om og som har fått snøballen til å rulle ift. de andre sakene.

 

Brudd på Genevekonvensjonen og ROE er helt klart alvorlige saker som skal etterforskes. Soldatenes uttalelser og stressmestringsstrategier...not so much. Vi må som samfunn tåle at soldater i kamp utviser normale reaksjoner på en unormal arbeidssituasjon. Vi må derimot ikke tåle at de bryter lovene og reglene de arbeider under. Vi må heller ikke tåle at de settes til å gjøre en jobb de ikke har kapasitet og ressurser til, slik vi ser i dag.

Lenke til kommentar

Hvis "kom frem i media" hadde betydd det samme som "overskriften i VG og Dagbladet", så hadde du hatt rett.

 

Fakta er at forsvarsledelsen har mottatt bekymringsmeldinger om Telemark bataljon i minst ett år, og da i særdeleshet angående Mek 4, der de fleste av soldatene som uttalte seg til "Alfa" tjenestegjør. Dette kom også fram i avisene, dersom man gadd å lese dem før man bestemte seg. Sorry, men jeg gidder ikke å unnskylde folk som kommer med sterke meninger på grunnlag av en avisoverskrift.

 

Resten av det du sier er jeg enig i. Det viktigste er at man følger med på at soldatene gjør jobben sin skikkelig. Klarer ikke en soldat å gjøre jobben sin uten å tråkke over grenser, så bør han eller hun finne seg en annen jobb.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Hmm, det var jeg ikke klar over, på tross av at jeg mener at jeg er over middels opptatt av nyheter, særlig relatert til norske styrker i utlandet. Men det sier kanskje litt om medias fokus når bekymringer rundt brudd på ROE og Genevekonvensjonen får små overskrifter, mens det blir ramaskrik når det dukker opp slike uttalelser. Selvfølgelig kan det være meg som ikke har fått med meg ting og som er på bærtur, men dette er nå mitt inntrykk.

Lenke til kommentar

Det vil si: ikke noe oppsøkning av trefninger utenfor oppdraget, ikke løpe rundt å male hodeskaller på husene til mistenkte talibanere, ikke drepe afghanere unødvendig og heller ikke bruke dem som menneskelig skjold. Det er hva anklagene gjelder, som jeg har fått med meg hvertfall.

 

Jeg begynner å bli ganske lei av folk som tror dette dreier seg om å reagere på at en soldat har sagt at "krig er bedre enn sex".

 

De to siste poengene dine (de eneste du sier som ikke bare er konsentrert bullshit) ble lagt fram lenge etter at denne tråden ble laget og de fleste innleggene her ble postet, så hvis du har lyst til å leke kul og alternativ kan du i hvertfall skrive noe som gir mere mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...