Gå til innhold

- Å krige er bedre enn sex. Norske soldater i Afghanistan blir kritisert av politikerne


Anbefalte innlegg

VG

 

Hva feiler det folk?

Ingenting. De har et menneske-program i hjernen. Det er menneskelig å både hate, føle hevnlyst, føle glede over å drepe, og ikke føle empati med en fremmed flokk.

 

Det er ingenting i veien med holdningene deres, og det er slik soldater bør tenke i krig for å overleve. Ellers hadde vi ikke vært skrudd sammen slik.

 

Det er heller ikke noe galt med Faremo. Hun tror selvfølgelig ikke at hun kan forandre holdningene til voksne mennesker, men hun er ute og posisjonerer seg.

Vel, jo, det feiler "folk" veldig mye. Vi snakker om norske ungdommer som frivillig reiser til Afghanistan på menneskejakt - ikke for å hjelpe sivilbefolkningen eller noe annet "touchy feely" kliss, men for å ha det gøy og tjene masse penger.

 

Det er en veldig flott og kald akademisk analyse du kommer med, men er du sikker på at den stemmer? Er du sikker på at du ikke kun beskriver de som drar til Afghanistan, og ikke de 99,9% som blir igjen i Norge for å leve et fredelig liv?

Ganske sikker på at den gjelder svært mange av oss i Norge også, ja:

http://en.wikipedia.org/wiki/Stanford_prison_experiment

http://en.wikipedia.org/wiki/Milgram_experiment

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det uetisk å få adrenalinkick når man blir skutt på?

Er det i det hele tatt etisk å oppsøke en krig som ikke angår Norge?

 

Er det etisk å hjelpe personer, til tross for at de har et annet statsborgerskap enn deg selv? De lærde strides.

Er det hjelp vi driver med der borte?

 

Det er mulig noen grupper blir hjulpet.

 

I den grad motivasjonen har noen betydning for det etiske (ikke det at jeg bryr meg - etikk er absurd - se nicket), så er det vel langt større sannsynlighet for at vi er i Afghanistan fordi det er lønnsomt å være USAs lille hore, ettersom vi frykter russland, og behøver sterke allierte.

 

At vi skulle plutselig joine en krig i Afghanistan, fordi det er noen muslimer der som muligens hadde noe med 9/11 å gjøre, eller som representerer en større fare enn hva alle andre land som huser terrorister, eller sågar bygger opp atomvåpen-arsenaler, med diktatoriske regimer, som iran, det er så latterlig som det kan bli.

 

Men når "vi" først sender soldater dit, så er det helt vanlig politiker-hyklersk å fordømme helt vanlige og uungåelige menneskelige reaksjonsmønstre.

Lenke til kommentar

Man uttrykker seg ikke slik til medier. Som å si "å krige er bedre enn sex" og det andre enda mer vulgære som sto der.

 

Da er en slett ikke mye professjonell soldat etter min mening, da er man barnslig og umoden. Og burde ikke hatt noe oppi det der å gjøre.

 

De som søker seg til sånn tjeneste, bør vite å holde hodet kaldt, opptre ryddig og anstendig.

Men her har sikkert forsvaret og avd det gjelder en jobb å gjøre.

 

Nordmenn involvert i kamp klarte dette fint i WW2. De var displinerte og slang ikke rundt seg med slike nedrige holdninger.

 

I dag er sikkert soldatene som mange andre mer eller mindre påvirket av moderne vulgære krigsfilmer fra Usa. Og ungdommer flest er jo relativt mindre modne enn de var før i tiden.

 

Jeg lurer på følgende;

1. Vet du hvilke stressreaksjoner og mestringsstrategier norske soldater under andre verdenskrig fikk?

2. Har du vært i strid, blitt skutt etter for så å ta livet til en fiende?

 

Basert på innlegget ditt tipper jeg nei og nei.

 

 

I våre miltære styrker, er det viktig å vise et displinert og voksent ansikt utad.

 

Å prate til medier om "sex" og "knull" som sammenligning av å skyte folk og det der for å tøffe seg som soldat i Afganistan. Det holder fanden meg ikke, si hva dere vil.

Sånn skal ikke en proff soldat i Kongens tjeneste gjøre.

 

Skal våge den påatand at det skulle jeg klart å unngå ja.

 

At soldater skal vise seg disiplinerte og voksne og være sitt ansvar bevisst er jeg helt enig i. Men det er forskjell på å være i Norge i fredstid og å være i Afghanistan og bli skutt etter.

 

Ingen har sammenlignet å skyte folk med sex. Å krige har blitt sammenlignet med sex.

 

Når en 22 åring fra østlandet skyter en annen mann kan h*n ikke tenke "nå drepte jeg nettopp en trebarnsfar", men heller definere for seg selv et klart fiendebilde og en stridssituasjon man kan leve videre med når man har reist hjem. Å da kalle fienden og "kryp" og si at "dette er det kuleste jeg har gjort på lenge" er en helt vanlig stressreaksjon. Og man kan ikke sitte hjemme i trygge Norge og kritisere den reaksjonen.

 

Tipper at de fleste soldatene modererer seg etter hjemkomsten, men så lenge de er der nede kan de ikke ha et mindset hvor de ser på krig som et onde. Da vil de ikke fungere i tjeneste.

 

Dersom man ikke vil høre hva som går gjennom hodet til en soldat rett etter h*n har vært i strid, bør man ikke intervjue soldaten direkte, men heller la all kommunikasjon gå via en presseoffiser. Da får man politisk korrekte svar som passer inn hva folk flest tror skjer der nede.

Endret av Eircag
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Man uttrykker seg ikke slik til medier. Som å si "å krige er bedre enn sex" og det andre enda mer vulgære som sto der.

 

Da er en slett ikke mye professjonell soldat etter min mening, da er man barnslig og umoden. Og burde ikke hatt noe oppi det der å gjøre.

 

De som søker seg til sånn tjeneste, bør vite å holde hodet kaldt, opptre ryddig og anstendig.

Men her har sikkert forsvaret og avd det gjelder en jobb å gjøre.

 

Nordmenn involvert i kamp klarte dette fint i WW2. De var displinerte og slang ikke rundt seg med slike nedrige holdninger.

 

I dag er sikkert soldatene som mange andre mer eller mindre påvirket av moderne vulgære krigsfilmer fra Usa. Og ungdommer flest er jo relativt mindre modne enn de var før i tiden.

 

Jeg lurer på følgende;

1. Vet du hvilke stressreaksjoner og mestringsstrategier norske soldater under andre verdenskrig fikk?

2. Har du vært i strid, blitt skutt etter for så å ta livet til en fiende?

 

Basert på innlegget ditt tipper jeg nei og nei.

 

 

I våre miltære styrker, er det viktig å vise et displinert og voksent ansikt utad.

 

Å prate til medier om "sex" og "knull" som sammenligning av å skyte folk og det der for å tøffe seg som soldat i Afganistan. Det holder fanden meg ikke, si hva dere vil.

Sånn skal ikke en proff soldat i Kongens tjeneste gjøre.

 

Skal våge den påatand at det skulle jeg klart å unngå ja.

 

At soldater skal vise seg disiplinerte og voksne og være sitt ansvar bevisst er jeg helt enig i. Men det er forskjell på å være i Norge i fredstid og å være i Afghanistan og bli skutt etter.

 

Ingen har sammenlignet å skyte folk med sex. Å krige har blitt sammenlignet med sex.

 

Når en 22 åring fra østlandet skyter en annen mann kan h*n ikke tenke "nå drepte jeg nettopp en trebarnsfar", men heller definere for seg selv et klart fiendebilde og en stridssituasjon man kan leve videre med når man har reist hjem. Å da kalle fienden og "kryp" og si at "dette er det kuleste jeg har gjort på lenge" er en helt vanlig stressreaksjon. Og man kan ikke sitte hjemme i trygge Norge og kritisere den reaksjonen.

 

Tipper at de fleste soldatene modererer seg etter hjemkomsten, men så lenge de er der nede kan de ikke ha et mindset hvor de ser på krig som et onde. Da vil de ikke fungere i tjeneste.

 

Dersom man ikke vil høre hva som går gjennom hodet til en soldat rett etter h*n har vært i strid, bør man ikke intervjue soldaten direkte, men heller la all kommunikasjon gå via en presseoffiser. Da får man politisk korrekte svar som passer inn hva folk flest tror skjer der nede.

 

vet ikke hvor mange av dere som faktisk har gjennomført tjeneste, med tanke på hvordan det er i dag så er det vel tvilsomt at noen gjør det i hele tatt, men denne "gutteholdning" å tenke har alltid gjennomsyret det livet alltid, og med god grunn, gutta må jo faktisk beskytte seg selv mentalt,og må holde moralen oppe i en hverdag preget av død og elendighet, Erna og Siv har gjort et par meget gode uttalelser om dette i media igår.Det blir så feil av oss og angripe gutta for at det har blitt satt på fokus på og blåst opp til enorme dimensjoner at det er bare trist, det som har startet nå er ikke noe annet enn en heksejakt uten dimensjoner på gutter og jenter som ofrer livet og helse for at andre skal ha det fint og bra i livet, håper virkelig det her tar slutt meget fort!.

 

edit : til sammenligning hær hjemme link fra dagens aftenposten http://www.aftenposten.no/kul_und/article3830566.ece

 

her nevnes det "Så makabert at vi må le" skal vi gi fyrn sparken og henge han ut i media da? er han en barnslig unge som bør erstattes av "voksne menn" som også er brukt, er han uproff?, ja vi kan nevne hele lista med anklager på de som tjenestegjør i afganistan, så kommer poenget hans "Noe er så makabert at vi må le. Humor blir en mestringsmekanisme. Tar man alt inn over seg, så blir man gal" noe og tenke på til dere som bare angriper våre i afganistan som alle vi burde være så stolte av at tårene renner.

Endret av Hudrin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra Dagbladet

 

«Dere er rovdyret. Taliban er byttet. Til Valhall!»

 

— Det føles dårlig at en del militære ledere opptrer på en måte i Afghanistan og sier «fy» hjemme i Norge. Jeg mener dette ikke ville vært noen sak hvis Forsvaret hadde svart på denne kritikken annerledes. Ropene om Vallhall og «vikinger på tur» fungerer som motivering i en vanskelig situasjon, sier 33-åringen, som nå har en sivil jobb.

 

Dagbladet har snakket med flere tidligere ledere i Afghanistan som opplever kritikken av krigerkulturen deres som urettferdig. «Dolking i ryggen» er et uttrykk som går igjen.

 

«Jonas» synes det er trist at ikke soldatene får mer positiv oppmerksomhet for innsatsen de gjør.

 

Er enig med "Jonas" her.

Utrolig at disse sakene kommer overraskende på folk, trist.

 

Benji: "De gutta der må ha hatt mye dårlig sex"

 

Tror du de adrenalinkickene de får er fæle? ;)

 

Nå ser jeg VG bruker en topptekst: NORGE I KRIG.

Og viser et bilde av en major med vikinghjelm, dødningskalle med teksten: Slik poserer majoren.

 

Fy faen VG, for noen jævlige teknikker dere bruker. kvalmt...

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Godt skrevet Eircag. Skal vi fortsette å sende soldater i krig må vi også være villig til å akseptere soldatenes reaksjoner og mestringsstrategier. Heldigvis er det flere personer som har kommet på banen i media med gode innspill som forhåpentligvis åpner for en bedre forståelse for soldatenes situasjon:

-Tidligere forsvarssjef, Sverre Diesen: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7311686

-Psykiater og leder for Forsvarets psykologiavdeling, Jon G. Reichelt: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7310892

-Tidligere soldat, forfatter og frilandsjournalist, Henrik Hovland: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7311206

 

@Kakeshoma: Kan skrive under på den opplevelsen "Jonas" forteller om. Var selv i KFOR i ett år, og selv om situasjonen der på ingen måte kan sammenliknes med Afghanistan, så kjenner jeg veldig godt igjen frustrasjonen over medias fokus. Hverdagen der nede (både i Kosovo og Afghanistan) skrives det så og si ingenting om i norske medier, annet en på mil.no, mens når noen soldater lager en musikkvideo eller skyter løshunder på en måte som ikke er helt etter boka, da får man forsideoppslag. Og så kommer man hjem og opplever at folk knapt nok kan plassere stedet man har tjenestegjort på kartet eller grunnlaget for at man er der, fordi de i stedet har nok med å klage over bensin- og polpriser og diskutere ukens episode av Paradise Hotel.

 

Dette er også et veldig godt innlegg i debatten: http://www.dagbladet.no/2010/09/28/kultur/debatt/debattinnlegg/13581682/

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For et sammentreff, idag her på skolen overhörte jeg en diskusjon mellom en tidligere flyktning fra Afghanistan, 18år gammel og hans svenske kjäreste. Han sa at han ville verve seg til Försvarsmakten for å hjelpe til der nede, fordi han syntes arbeidet de gjorde var bra, og hadde det ikke värt for de, hadde muligens han og hans familie blitt drept.Hun var så klart ikke enig med ham, men det var nok mest pga av risikoen og hennes forhold til ham, ikke politikk.

 

Snakket litt med han i ettertid, ettersom jeg selv deler samme planer. Han syntes soldatene i Afghanistan hadde gjort et godt arbeid og hjulpet till med både sikkerhet og mat, han roset de sterkt, og familien hans var også svärt positiv til det de gjorde der nede.

 

Kanskje noe for dere å tenke over?

 

Kjenner også en gruppe menn i min alder som er flyktninger fra Irak, burde egentlig höre med de hva de synes om operasjonene. Men synes det er skummelt å spörre ettersom de kan ha opplevd traumatiske minner.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Vanskelig å dokumentere det, ettersom en soldat som sier det, vil få sparken på flekken. Men at det finnes idioter er det jo ingen tvil om.

 

Hvordan vet du det? Du kan ikke lene deg på et fiktivt argument fordi du selv tror det.

Hold deg til fakta som er at soldater i strid får reaksjoner og sier ting forståsegpåere ikke kan noe om. Å forklare hvordan det er å være i strid er litt som å forklare hvordan det er å være i en bilulykke - veldig vanskelig og man bruker egne begreper og sammenlikninger andre ikke har forutsetninger for å forstå.

 

Du sier du vil til Afghanistan og hjelpe folk? Greit, reis ned med røde kors. Drar du med uniform må du være forberedt på at folk vil forsøke å drepe deg, og på at du må ta liv. Kanskje vanskelig å forstå der du sitter i skrivebordsstolen din, men slik er det altså.

Endret av Eircag
Lenke til kommentar

Stikkord: Entosentrisme.

 

Jeg bar forøvrig piratklær som forsvarsansatt: http://flagglima.com/?p=2403

 

Om de siste par dagers "avsløringer" sjokkerer noen, vel da har man virkelig levd i en fin liten boble.

 

VG løper avgårde og bruker profilbildet, tatt i et øyeblikks humoristisk spontanitet, og trykker det over førstesiden. Herlig journalistikk.

 

Nesten som jeg skulle ønske The Wire hadde fått en 6. sesong med fokus på soldatlivet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stikkord: Entosentrisme.

 

Jeg bar forøvrig piratklær som forsvarsansatt: http://flagglima.com/?p=2403

 

Om de siste par dagers "avsløringer" sjokkerer noen, vel da har man virkelig levd i en fin liten boble.

 

VG løper avgårde og bruker profilbildet, tatt i et øyeblikks humoristisk spontanitet, og trykker det over førstesiden. Herlig journalistikk.

 

Nesten som jeg skulle ønske The Wire hadde fått en 6. sesong med fokus på soldatlivet.

 

Pupper på Twitter!, herre så jeg lo :!:

Lenke til kommentar
Du sier du vil til Afghanistan og hjelpe folk? Greit, reis ned med røde kors. Drar du med uniform må du være forberedt på at folk vil forsøke å drepe deg, og på at du må ta liv. Kanskje vanskelig å forstå der du sitter i skrivebordsstolen din, men slik er det altså.

 

Jeg tror du misforstår andres preferanser i forbindelse med denne saken og hva folk prøver å argumentere med i dette tilfellet.

 

Alle forstår at soldater er opplært til å forsvare seg selv, og at det i mange tilfeller innebærer å ta liv. Jeg tror ingen her motargumenterer dette. Men det er forskjellig å dra på et oppdrag der målet først og fremst er å stabilisere området, noe som innebærer en spesiell form for etikk, og det å dra til et området med formål å ”drepe så mange som mulig og oppsøke bråk”.

 

Det som forventes av våre soldater fra den norske forsvarsledelsen og ledelsen i NATO - som er vår oppdragsgiver - er at soldater er reflektert over situasjon som de befinner seg i, og at de opptrer i samsvar med reglementet om jus in bello, samt retningslinjer innenfor rammene av oppdraget. Dette er ikke en forsvarskrig der vår eksistens som nasjon står i fare, men et oppdrag iverksatt av internasjonale organisasjon med klare retningslinjer.

 

Vi prøver å fremstå som redning til det afghanske folket, da kan ikke vi opptre som en gjeng cowboyer som skyter først og spør etterpå. Med innstillingen som disse soldater i Telemark bataljon har vist i dette intervjuet så risikerer vi at ting kommer ut av kontroll, og da er det bare tidsspørsmål før de gjør noe forferdelig galt, som for eksempel henrette uskylidige liv slik som amerikanske soldater i Irak gjorde under oberst Smith. Det er helt greit å ta liv når ditt eget liv står i fare, men det er ikke greit å oppsøke kamphandlinger med formål å drepe flest mulig. Det er dette den norske forsvaret definerer som ”ukultur”.

Endret av statsviter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjell på det å dra til Afghanistan for å oppleve kamp, og drepe mest mulig. Kan du vise til kilde der soldater sier at de reiser ned for å drepe mest mulig?

 

Hva er forskjellen?

 

“Det er sånn som det er her nå, vi håpet det skulle bli. Man verver seg ikke til Afghanistan for å redde verden, men for å være med i en skikkelig krig”, sier soldatene til ALFA.

 

Dette er naiv romantisk wannabe-tough-guy prat. Samtidig er det en useriøs holdning til krig. Samtidig burde det være åpenbart for enhver, at hvis det er disse holdningene som får råde, så har man raskt et kjempeproblem. Det er også en kjennsgjerning at sikkerhetsnivået i området Telemark bataljon holder til i, har opplevd en alvorlig forverring av sikkerheten. Man kan jo spørre seg hvorfor det er blitt slik.

 

Det er høyt trolig at man finner useriøse soldater i Telemark bataljon. Både Moland & French var i Telemark bataljon, så vidt jeg vet, og de forsøkte å rekruttere folk fra TB til sitt "prosjekt" i Kongo. Folk ble garantert "action" hvis de ble med... French sluttet angivelig i TB fordi det var "for kjedelig". Men, så vidt meg opplyst ble de bedt om å gå fordi de forsøkte å verve folk. Så ja, jeg tror da absolutt at enkelte i TB kan være i besittelse av lignende motivasjoner. Sånn vil det kanskje alltid være. Men, får cowboymentaliteten krype oppover i rekkene, ja da står man overfor det man kan kalle millitær råte.

Lenke til kommentar
Du sier du vil til Afghanistan og hjelpe folk? Greit, reis ned med røde kors. Drar du med uniform må du være forberedt på at folk vil forsøke å drepe deg, og på at du må ta liv. Kanskje vanskelig å forstå der du sitter i skrivebordsstolen din, men slik er det altså.

 

Jeg tror du misforstår andres preferanser i forbindelse med denne saken og hva folk prøver å argumentere med i dette tilfellet.

 

Alle forstår at soldater er opplært til å forsvare seg selv, og at det i mange tilfeller innebærer å ta liv. Jeg tror ingen her motargumenterer dette. Men det er forskjellig å dra på et oppdrag der målet først og fremst er å stabilisere området, noe som innebærer en spesiell form for etikk, og det å dra til et området med formål å ”drepe så mange som mulig og oppsøke bråk”.

 

Det som forventes av våre soldater fra den norske forsvarsledelsen og ledelsen i NATO - som er vår oppdragsgiver - er at soldater er reflektert over situasjon som de befinner seg i, og at de opptrer i samsvar med reglementet om jus in bello, samt retningslinjer innenfor rammene av oppdraget. Dette er ikke en forsvarskrig der vår eksistens som nasjon står i fare, men et oppdrag iverksatt av internasjonale organisasjon med klare retningslinjer.

 

Vi prøver å fremstå som redning til det afghanske folket, da kan ikke vi opptre som en gjeng cowboyer som skyter først og spør etterpå. Med innstillingen som disse soldater i Telemark bataljon har vist i dette intervjuet så risikerer vi at ting kommer ut av kontroll, og da er det bare tidsspørsmål før de gjør noe forferdelig galt, som for eksempel henrette uskylidige liv slik som amerikanske soldater i Irak gjorde under oberst Smith. Det er helt greit å ta liv når ditt eget liv står i fare, men det er ikke greit å oppsøke kamphandlinger med formål å drepe flest mulig. Det er dette den norske forsvaret definerer som ”ukultur”.

 

Jeg har ikke fått med meg at norske soldater ikke har beholt roen under oppdrag? Eneste jeg har lest og hørt er at soldatene synes at å være i strid er en utrolig opplevelse. Jeg har også sett videoklipp og bilder tatt før oppdrag, hvor soldater har sine egne måter å forberede seg på.. akkurat som fotballspillere gjør før en kamp, uten at de ikke beholder roen under kampen.

 

Heller ikke hørt at norske soldater ikke har fulgt retningslinjer eller regler i strid.

 

Ellers kom du med noen ting jeg stusset på:

 

"drepe så mange som mulig og oppsøke bråk" - Hvem har kommet med denne påstanden? Jeg har ikke fått den med meg.

 

"ikke greit å oppsøke kamphandlinger med formål å drepe flest mulig" - heller ikke fått med meg den.

Endret av Eircag
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanskelig å dokumentere det, ettersom en soldat som sier det, vil få sparken på flekken. Men at det finnes idioter er det jo ingen tvil om.

 

Hvordan vet du det? Du kan ikke lene deg på et fiktivt argument fordi du selv tror det.

Hold deg til fakta som er at soldater i strid får reaksjoner og sier ting forståsegpåere ikke kan noe om. Å forklare hvordan det er å være i strid er litt som å forklare hvordan det er å være i en bilulykke - veldig vanskelig og man bruker egne begreper og sammenlikninger andre ikke har forutsetninger for å forstå.

 

Du sier du vil til Afghanistan og hjelpe folk? Greit, reis ned med røde kors. Drar du med uniform må du være forberedt på at folk vil forsøke å drepe deg, og på at du må ta liv. Kanskje vanskelig å forstå der du sitter i skrivebordsstolen din, men slik er det altså.

 

Jeg er helt klar over hva man beveger seg innpå når man drar dit med uniform. Det eneste jeg ville si er at jeg tror det finnes noen enkelttilfeller med mindre friske personer som kanskje ikke hörer hjemme i et krigsområde, men såklart skal ikke de stemple hele operasjonen og forsvaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...