Gå til innhold

Sigma tar spranget


Anbefalte innlegg

Synsing selvfølgelig , har verken sigma SD1 eller nye kamera til canon. Men om du tester en RAW fil fra sigma SD15 og interpolerer den opp til 18Mpx (gjøres i sigma photo pro ,dobling av bildestørrelse) og sammenligner den mot 550d eller 7D. Ja da får du deg en overraskelse.

Man får faktisk ikke så mye mere detaljer ut fra 550D/7D.

Har du prøvd å interpolere bilder fra 5 år gamle SLR med 8 megapixel for å se om de har færre detaljer? Feilkilder: objektiv, scene, kamera-bevegelse,...

Igrunn er det liten mening å krangle over Mpx fra de ulike teknologiene. Foveon sensor på 15MPx vil gi noe i likheten med bayer på 30-60MPx utifra den teknologien som eksisterer nå.

Fyren jeg refererer til i den store posten over hevder at han har designet industri-kamera med Foveon-sensor, og han hevder at tallet er "15mp" vs "30mp". Eksemplene viser (som det alltid er) at "it depends". Hele smørja med Foveon viser at megapixel er en dårlig term for det vi diskuterer.

Regner med det kommer nye teknologier fra canon nå etterhvert som vil forandre på det.

Ren uhildet synsing fra min side, men jeg tror ikke det. Jeg tror (og håper) at vi vil se teknologi som gir oss alle reelt og signifikant bedre bilder, og graden av detaljer og bayer-artifakter ved 18 megapixel@bayer er ikke noen stor begrensning for meg, ikke var den det ved 8 megapixel heller...

 

-k

 

 

Jeg ser ingen grunn til å interpolere opp et bayer bilde, siden det er alt interpolert. Selv om han skriver mye fornuftig han karen der, så er jeg ikke helt enig i det han skriver om oppløsning. I praksis så er det mange ting som spiller inn, spesielt støy i bilde , som senker oppløsningen. Som sagt gjorde jeg en liten test i sommer.

 

legger ved et par bilder : 450d vs SD14 og 550d vs SD14

 

http://bildr.no/view/727148

 

http://bildr.no/view/727149

 

 

bilde fra SD14 er interpolert fra RAW-fila i sigma photo pro til 18Mpx, samme som 550D

 

Alle bilde er tatt med tripod, samme lukker, iso osv.

 

Det man ser er at i 450D bilde er det en del støy, som senker oppløsningen en del og bilde fra SD14 blir bedre. I 550D ser vi klart mindre støy. Ser vi på hva vi får ut av informasjon av bilde mellom 550D og SD14 så er den ganske lik .

 

Selv er jeg meget imponert over foveon-sensoren , siden den gir sylskarpe bilder med liten støy ved iso 100. Problemet har vel vært at brukervenneligheten ikke har vært den største med SD14. Kraftig forbedret med SD15 . Og håper SD1 blir igjen enda bedre enn SD15 . Greier Sigma å få til det tror jeg de har en vinner i det kameraet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Dpreview: Intervju med Sigma om Foveon og SD1

 

By this logic, a 15.4x3MP Foveon chip, which should produce resolution at around the Nyquist frequency, is comparable to a Bayer sensor with 30MP (a pixel count that is √2 larger along each axis).
We can guarantee that there will be improvements in both [noise and dynamic range] over the previous generation but we can't yet say by how much.
'There is no video on the SD1,' confirms Yamaki
Maybe the second or third step will be to perfect video.'

 

And the results should be worth the wait, they suggest: 'Video is a special case', says Ramaswami: 'the number of pixels is set. When you look at Foveon 1080, Bayer doesn't look anywhere close.'

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Se der ja, nå begynner det å ligne på noe. Jeg håper at sigma har fått fikset hvitbalanse-problemene eller at nye versjoner av Sigma Photo Pro har en bedre fargestyring enn 3.0 som jeg bruker nå. Jeg håper også at jeg kan bruke mine gamle Sigma-linser til dette kameraet.

 

Jeg har jo tross alt en Sigma 20-40 f2.8 linse som ikke blir brukt siden både Sigma SD10 og SD14 har andre problemer (hvitbalanse, hastighet) som gjør at jeg ikke orker bruke dem enda jeg helt klart ser at bildene jeg får fra dem er betraktelig skarpere enn på kompaktkameraene mine...

 

Blir spennende å se tester av dette kameraet, med tanke på støy og slikt.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Ja - og greit nok at de går for mellomformatgjengen, med mellomformatdetaljer i en "liten" speilreflekspakke - men prisen! Du hildra meg du!

Cameras will available from the end of June at a price of $9,700 in the US and £6,199.99 (inc VAT) in the UK.

Den sensoren må være dømrade dyr å produsere!!

Lenke til kommentar

Jeg har bedt om norsk pris. Blir spennende å se.

 

Heh ja. For oss med forholdsvis god sigmaoptikk vil det faktisk, om prisen blir som oppgitt, billigere å kjøpe de samme objektivene til en ny fatning. Da tenker jeg på Pentax f.eks. For med de problemene Sigmaene min har med hvitbalanse etc er det faktisk ikke verdt å bruke 60 000+ i lønnlig håp om at det skal ha forbedret seg.

Lenke til kommentar

Ja - og greit nok at de går for mellomformatgjengen, med mellomformatdetaljer i en "liten" speilreflekspakke - men prisen! Du hildra meg du!

Cameras will available from the end of June at a price of $9,700 in the US and £6,199.99 (inc VAT) in the UK.

Den sensoren må være dømrade dyr å produsere!!

Ikke bare burde den være dyr å produsere - men kameraet burde banke både 1Ds og D3x på bildekvalitet, og være minst like godt på autofokus. Misstenker dog at få pros kommer til å konvertere - da de fleste i målgruppa for så dyre kamera er godt investert i CaNikon-utstyr og/eller digital MF. Sigmas objektivutvalg er heller ikke direkte imponerende iforhold til de to store...

Lenke til kommentar

Mulig prisen var litt overdrevet - $9700 for kameraet alene, når Sigma lister $7359 for et kit med SD1 og 30/1.4.

 

Kit-prisene er listet opp hos Photorumors.

 

Hmm. Om SD1 skal koster rundt 35000 NOK så blir det neppe noen hit. Det vil nok være bedre enn D3 og 1D på IQ, men slite med ISO o.l. Så med en slik pris vil Sigma sikte seg inn om mot studio/proffe. Litt rart i og med at SD1 er crop. Men vi får se... Kanskje kommer de med en SD16 for oss dødlige...

 

Hadde håpt de skulle prise seg mer inn mot D700. Men vi får se hva som skjer. Tar gjerne en DP3 med en 15Mp foveon sensor om den har en fornuftig pris :-)

 

 

Nye bilder med SD1: http://www.sigma-sd.com/SD1/sample-photo/index.html

Ser ut til å være et meget bra kamera, men jeg legger merke til at så og si samtlige bilder er med ISO 100 og ingen over 200...

Endret av Epp
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...