Gå til innhold

Retroentusiastkompakt fra Fujifilm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan ut av fokusområder generelt blir seende ut (og da vil man gjerne ha myke overganger, lite "kanter"), er ikke så forbasket avhengig av runde blenderåpninger som ryktet skal ha det til - det er mest avhengig av selve glasset (i første rekke hvordan sfærisk abberasjon korrigeres).

 

Formen på blenderåpningen betyr først og fremst noe for hvordan ut-av-fokus høylys blir seende ut - og subjektivt liker jeg at de ser runde ut, det virker mer naturlig på meg enn polygoner. Men noen krise er det ikke - feks har alle Voigtländerne mine helt linjalrette blenderlameller som gir tydelige polygoner, uten at jeg av den grunn har tenkt å kvitte meg med dem ;)

Lenke til kommentar

tutorial_bokeh_main.jpg

 

Rundt er allment ansett som bedre enn kantete bokeh, men det finnes også en del spennende muligheter med andre former.

 

bokeh-filter.jpg

 

Personlig synes jeg det er vanskelig å få pene bakgrunner med polygoner. Særlig oddetalls polygoner. Rundt er "standard", mens hjerter, stjerner og sånt har jeg sjeldent med meg. (Eksperiment-sjablongene ligger pent og støver i en skuff, selv om jeg burde brukt den kreative dimensjonen oftere) Dermed blir det en søken mot rund bokeh og mest mulig rund blenderåpning (avrundede lameller).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvordan ut av fokusområder generelt blir seende ut (og da vil man gjerne ha myke overganger, lite "kanter"), er ikke så forbasket avhengig av runde blenderåpninger som ryktet skal ha det til - det er mest avhengig av selve glasset (i første rekke hvordan sfærisk abberasjon korrigeres).

Jeg mener å ha lest at tykkelsen på lamellene er avgjørende for hvor skarpe overgangene blir, tynnere lameller => mykere overganger. Men det ville vært rart om ikke glass/coating bidrar også.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...