Gå til innhold

Retroentusiastkompakt fra Fujifilm


Anbefalte innlegg

Jeg tror det er en grunn til at dette har fått såpass mye oppmerksomhet og positive kommentarer; det er IKKE fordi det er et såkallt retro kamera, men fordi det har skikkelige dedikerte manuelle mekaniske kontroller, og fordi det har en skikkelige søker. I så måte slår det jo Leica X1.

 

Det forundrer meg stadig at andre produsenter designer kamera som i praksis ikke er brukbare fordi de mangler søker og muligheter til å raskt endre lukker, blender, ISO og fokus med dedikerte knapper og eksponere uten forsinkelse. Annet har man jo ikke bruk for.

 

Det er jo opp til hver enkelt å vurdere hva dyrt betyr. Selv synes jeg det er verd å betale 10 000 og mer for et godt brukergrensesnitt for å fotografere med en ok kvalitet. Andre som tar til takke med mangelfulle betjeningsmuligheter vil sikkert betale mindre for å fire på kravene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fordi det har skikkelige dedikerte manuelle mekaniske kontroller, og fordi det har en skikkelige søker. ... Andre som tar til takke med mangelfulle betjeningsmuligheter vil sikkert betale mindre for å fire på kravene.

Jeg prioriterer utskiftbar optikk høyere enn betjeningsvennlighet og søker. Det kan jeg gjøre fordi jeg har god tid (er en langsom fotograf med langsomme motiver). Men jeg kan ikke se hvorfor jeg ikke kan få begge deler. Snart...?

Lenke til kommentar

fordi det har skikkelige dedikerte manuelle mekaniske kontroller, og fordi det har en skikkelige søker. ... Andre som tar til takke med mangelfulle betjeningsmuligheter vil sikkert betale mindre for å fire på kravene.

Jeg prioriterer utskiftbar optikk høyere enn betjeningsvennlighet og søker. Det kan jeg gjøre fordi jeg har god tid (er en langsom fotograf med langsomme motiver). Men jeg kan ikke se hvorfor jeg ikke kan få begge deler. Snart...?

Ja ikke sant. Men en får jo allerede begge deler, problemet er prisen så langt :cool::blush:

Lenke til kommentar

Hadde faktisk kunne vært ganske overbærende til fastmontert optikk om de hadde byttet ut gardinlukker med en lyd- og vibrasjonsvak bladlukker, slik ørten billigklassikere fra 135-æraen tidligere har hatt (Canonet, Yashica Electro, Konica Auto, etc etc). En fryd å bruke, og blitssynkroniserng helt til toppfart. :)

 

Men jeg tror dessverre ikke det er tilfellet her, selv om jeg ikke kan se at Fuji har sagt noe om hvilken type lukker de akter å bruke - eller har jeg gått glipp av noe?

Lenke til kommentar

WHoooo!!! Masse ny insider-informasjon om X100!

 

Hvis dette er riktig..

- Bladlukker!

- Video!

- Adapterring - gir mulighet for teleconvertere senere.

- Trykk halvveis ned med optisk søker, og du får eksponeringspreview i "HUD'en".. :D

- Manuell fokusering - ser fokusavstand både i optisk og elektronisk søker - mulighet for å zoome inn i midten på elektronisk søker.

 

Men - ta dette med en klype salt - det er motstridende informasjoner..

- Manuell fokusering er elektrisk.

- Manuell fokusering er mekanisk.

Lenke til kommentar

WHoooo!!! Masse ny insider-informasjon om X100!

 

Hvis dette er riktig..

- Bladlukker!

- Video!

- Adapterring - gir mulighet for teleconvertere senere.

- Trykk halvveis ned med optisk søker, og du får eksponeringspreview i "HUD'en".. :D

- Manuell fokusering - ser fokusavstand både i optisk og elektronisk søker - mulighet for å zoome inn i midten på elektronisk søker.

 

Men - ta dette med en klype salt - det er motstridende informasjoner..

- Manuell fokusering er elektrisk.

- Manuell fokusering er mekanisk.

 

Er ikke det fleste av punktene du lister opp helt vanlig, utenom at det er bladlukker?

 

AtW

Lenke til kommentar

Er ikke det fleste av punktene du lister opp helt vanlig, utenom at det er bladlukker?

Joda, men fryktet at det ikke skulle være der..

 

Hvis bare "midten" zoomer inn, så man fremdeles ser kantene og utsnittet i søkeren, så er det første gang jeg har sett, og en veldig god feature. :)

 

Og gjett hva vi får til sniktitt på fredag? :dribble:

 

Satser på å bruke helgen på det, og komme med en sniktitt mandag ettermiddag/kveld.

Glede seg!! :D

Lenke til kommentar

Hvor mye har det å si at blenderåpningen er rund? Jeg har hørt litt ymse påstander mtp på akkurat det. Hadde vært greit å få en oppklaring.

 

AtW

Det er en av flere ting som bidrar til pen bokeh. Når du blender ned, så vil motlys ute av fokus få samme fasong som blenderen.

 

Og det er alment akseptert at rundt=pent? Synes ikke det virker helt sånn alltid.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...