Gå til innhold

– Internett bør være gratis


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil dra paralellen og si "OS burde være gratis" (OS uten support). Vi er vel nærmere gratis OS enn gratis Internett.

OS finnes i dag gratis. Linux har glimrende og brukervennlige distribusjoner.

 

hqvigstad:

Jeg diskuterer ikke menneskerettigheter men hvorvidt internett bør være gratis og hvorfor.

 

Nå for tiden er det mye bilder som skal lastes ned fra nyhetssider.

+ Streaming av filmer fra feks VGTV, eller dagbladet krever fort litt hastighet.

For gratistilgang ville det være en selvfølge at man ikke får kvalitet på multimediainnhold. Ellers hadde vi mye bilder på internettsider også for 10 år siden. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Skal man først ha en regel som sier at ALLE har krav på internett, er det meningsløst om ikke dette inkluderer YouTube og VGTV.

 

Selv har jeg mobilt internett, men uten 3G.

Jeg kan se på YouTube, men lastingen av en video tar ca. 4 ganger lengre enn å faktisk se videoen.

 

Dette må være det absolutte minimum, hvis det skal være noe vits.

Dagens internett er tross alt mer enn bare tekst. Video er så viktig at man MÅ ha det.

Det blir som farger og stereo på TV.

Lenke til kommentar

hqvigstad: jeg ville argumentere mot den person som mete at vi her i nord fåå sydd puter under armene

historien jeg laget var bare et mot argument.

 

argumentet går på at når vi her i nord er i et mindre tall og trenger de samme tjenstene som dere i sør trenger så

koster det mere per person .

når det er nærmest at folkekrav så trenger vi hjelp for å få det til .

det var senterpartiet som ville sikre Internett til alle.

da ville det være naturlig at man betalte det samme uansett hvor i landet man bor.

 

forøvrig så er det både fordeler og ulemper enten man bor i Nord eller man bor i Sør.

til dere i sør er dere klar over at det er forskjell på en Nordlending ( fra Nordland) , en Tromsværing og en Finnmarking ( som har noen ekstra fordeler fremfor de 2 andre fylkene).

 

dere i sør likker neppe at vi her i nord kaller alle fra Trøndelag og sørover for sørlendinger ?

 

 

 

 

Å si at operativsystemet er gratis er en sterk overdrivelse.

i PCens barndom var det nok mange oser.

 

selv husker jeg noen ov dem .

 

I dag har man 3 tilbake som er beregnet til en pc.

det er kun det ene som er gratis. nemlig Linux .

Linux brukerne ser nok med undring på hvorfor ikke fler bruker dette oset .

der er det nok bare å si at de må se lit til siden også, ikke bare rett frem .

det er nye man enda ikke får til med linux .

at man får til de vanlig oppgaven holder ikke for alle. derfor bruker vi enten Windows eller Mac os

 

Når man bygger en pc så kan man velge om man vil ha med Windows eller ikke.

får man den ferdig byget så følger Windows med . selv om man tror det er gratis så er det kalkulert inn i prisen.

hvis man sameligner et ferdig oppsett og et bestående av løse deler og finregner litt på det så skulle det ikke være vanskelig å se at man også betaler for Windows

 

Mac os følger med Apple sine pcer.

jeg tror ikke det er mulig å få dem uten.

det er forresten bare de siste årene det har vær mulig å bruke mac os på andre pcer en Apple sine .

Da må du nok kjøpe det.

 

 

Så er det Linux.

den ekleste måten å få tak i det er å laste det ned fra Internett.

Da trenger man tilgang til en annen pc med DVD brenner for å lage en installasjons DVD

 

Nå har jeg grundig forklart at i praksis er ingen oser gratis.

Lenke til kommentar

hqvigstad: jeg ville argumentere mot den person som mete at vi her i nord fåå sydd puter under armene

historien jeg laget var bare et mot argument.

 

 

Å si at operativsystemet er gratis er en sterk overdrivelse.

i PCens barndom var det nok mange oser.

 

selv husker jeg noen ov dem .

 

I dag har man 3 tilbake som er beregnet til en pc.

det er kun det ene som er gratis. nemlig Linux .

 

Det finnes massevis av OS. Linux i seg selv består av over 100 distroer.

I tillegg kommer en masse andre, slik som Haiku (min favoritt) Aros, Reactos, Syllable, MorphOS, osv...

 

 

Linux brukerne ser nok med undring på hvorfor ikke fler bruker dette oset .

der er det nok bare å si at de må se lit til siden også, ikke bare rett frem .

det er nye man enda ikke får til med linux .

at man får til de vanlig oppgaven holder ikke for alle. derfor bruker vi enten Windows eller Mac os

Det stemmer at det kan være greitt med en Windows-PC av og til. For eksempel hvis du må kjøre den CDen som fulgte med en MP3-spiller, eller for å oppdatere en Nokia-telefon. Windows kommer du ikke utenom hvis du trenger slikt.

Men alle har en gammel Windows-maskin innerst i skapet. Bruk Linux til alt annet.

 

Mac er forresten ikke mye bedre enn Linux når det kommer til slikt. Det er Windows som gjelder.

 

Når man bygger en pc så kan man velge om man vil ha med Windows eller ikke.

får man den ferdig byget så følger Windows med . selv om man tror det er gratis så er det kalkulert inn i prisen.

hvis man sameligner et ferdig oppsett og et bestående av løse deler og finregner litt på det så skulle det ikke være vanskelig å se at man også betaler for Windows

 

Mac os følger med Apple sine pcer.

jeg tror ikke det er mulig å få dem uten.

det er forresten bare de siste årene det har vær mulig å bruke mac os på andre pcer en Apple sine .

Da må du nok kjøpe det.

 

 

Så er det Linux.

den ekleste måten å få tak i det er å laste det ned fra Internett.

Da trenger man tilgang til en annen pc med DVD brenner for å lage en installasjons DVD

De aller fleste har tilgang til en plate og en DVD-brenner. (Du påstår at det må være DVD, men CD er mer enn godt nok.)

At plata koster tre kroner er ikke et argument for at Linux koster penger.

 

Du trenger heller ikke å brenne plater.

Programmet UNetBootin kan gjøre jobben med enten USB-minnepinne eller direkte på harddisken. Helt gratis, og uten plate og brenner.

Nå har jeg grundig forklart at i praksis er ingen oser gratis.

Nei det har du ikke. At du må betale for PCen betyr ikke at OSet oster penger. Hadde du ventet å kunne kjøre OSet uten PC? Eller at PCen var gratis?

Lenke til kommentar

man må regne Linux som et operativsystem ( dog ikke ferdig til bruk ) . hver distro er jo bare en egen versjon ( som er klar til bruk).

 

de andre du nevner er ukjente for meg. det kommer nok at de er så små i den store sammenhengen at de betyr så lite.

 

de aller fleste klarer seg med en pc , men når man går det i sømmene så er det mange som bruker flere maskiner samtidig ( en man fler pcer).

 

jeg skrev DVD for det er jo det som gjelder nå for tiden selv om ikke all plassen brukes.

selv om jeg er klar over at Linux tar liten plass så regnet jeg faktisk med at det brukte DVD til distroene ( med unntak av de som ikke trenger å instaleres fra plate) .

 

at jeg argumenter at Linux koster penger er din tolkning.

det jeg forsøker å si er at det kan koste penger å få tak i det.

 

 

tolker du det dit hen at noe som er gratis selv om man må betale for å få tak i noe som er gratis ?

for en stund siden ( en diskusjon om Internett eksplorer og Microsoft sin styggedom) ble det pr definisjon hevdet at ingen av programmene som Microsoft lagde var gratis selv om man slapp å betale for dem.

Lenke til kommentar

Skal man bare kunne lese tekst så har man ikke skikkelig internett.

En viktig del av internett er etterhvert blitt å se video på YouTube og VGTV.

Flere artikler på VG er kun video, de har ikke skrevet noe.

Dette merker jeg spesiellt når jeg surfer med mobilen, som ikke støtter VGTV.

 

E-postvedlegg og nedlastning av en og annen fil er også viktig.

For ikke glemme at de hastighetene du tydeligvis mener er gode nok vil resultere i at du blir logget ut av nettbanken før du får gjort noe. Nettbank + treg linje = håpløst.

 

Hvis det skal være noen vits, må de som skal få nett få brukbart nett.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Ok, gidder ikke quote, men tar et svar til noen av dem over her

 

OS: OS er gratis, linux er et eksempel på dette.

Om man ikke gidder bruke penger på å brenne det ut på CD så kan jeg nevne at det finnes orginissasjoner som sender deg linux på CD i posten, du betaler hverken for frakten eller CD-en. Mer gratis får du det ikke.

 

Man kan si "men linux er ikke bra nok", mit svar er: Nei, hvis du skal game å skrive med alt mulig rart er det ikke det, men argumentasjonen for gratis OS er vel ikke at man skal kunne sitte å game? Et linux OS holder til alt jeg anser som en folkerett:

 

- Det kan brukes til NAV, Skatteetaten, biltilsynet, alt av offentlige nettsider, man kan skrive, browsere finnes det massevis av, Opera, Firefox og mye mer.

- Man kan lage dokkumenter, Man kan bruke OpenOffice til å skrive jobbsøknader, klager på offentlige tjenester, lage CV, er man i utgangspungtet ikke kjent med slik programvare er OpenOffice også lettere en Microsoft Office.

- Epost: ja, det går an å sende E-post og slikt også med Linux

 

Skal man sitte å spille CS på kveldene er det ikke statens ansvar.

 

 

Internett:

Jeg har tidligere utalt at jeg er for gratis internett til alle.

Men jeg syns ikke man nødvendigvis skal gi linjer som streamer VG TV og YouTube uten buffring.

Man kan med en treg linje:

- Surfe på alle offentlige nettsider

- Innhente nyheter og informasjon i ubegrenset mengde

- E-post fungerer fint.

- Nettbank fungerer fint, så lenge linjen vare er treg, og ikke også ustabil.

 

At du skal sitte å se på OsloGirls på VGTV eller laste ned torrents er heller ikke statens ansvar i mine øyne.

Desutten, om tilbudet hadde vert altfor bra hadde de fleste benyttet seg av det og nettleverandørene hadde dermed mistet MYE inntekt, dem hadde da satset mindre og vi ville fremdeles sitte på samme hastigheter om 10 år.

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

Kort oppsummert: Etter min mening bør ikke internett være gratis.

 

- Drifting, vedlikehold og utbygging av aksessnett koster penger. Hvem skal ta disse kostnadene? Staten? I den forstand vil ikke internett være gratis uansett (finansiert av skatteinntekter).

 

- Hvis internett skal bli gratis vil det også bety at at levering av internettilgang blir et monopol. Monopol er ikke bra for utvikling, og jeg frykter at utvikling av internettilgang i Norge tar samme vei som utvikling av jernbane - altså ikke-eksisterende.

 

- Gitt at internett skal være gratis og som en rett å regne, så må jo nesten også datamaskiner også være gratis. Hva skal man med internett uten utstyr til å bruke det?

 

Legg til at de fleste biblioteker tilbyr utlån av PCer med internett, samt at drøssevis av kaféer og andre offentlige steder tilbyr gratis WLAN, ser jeg ikke poenger med at internett skal være gratis.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer spesifikt på nrk/tv-lisens. Alle med en tv-mottaker, være det seg en vhs-spiller eller en tv med antenne-inngang, må betale lisens-avgiften.

 

Dette er enda mer latterlig i sverige, siden det analoge bakkenettet er helt stengt ned, og du kan ikke ta i mot noen tv-signaler fra luften med en analog mottager. Men likefullt må alle eiere av analoge mottagere betale tv-lisens.

Lenke til kommentar

Flimzes, omtrent hele det analoge bakkenettet i Norge er også lagt ned, mulig det er noe i Finnmark som fremdeles er operativt, men jeg trur at alt har blitt slukket (har ikke fulgt med siden jeg sluttet som selger). Personlig så syns jeg at lisensen ikke skal gjelde analogdekodere lenger, selv om at det finnes analogt kabel tv. Lisensen burde heller gjelde kabel tv og digitale mottagere, innebygde og eksterne.

 

Men over til topic:

I Norge så vil jeg si det at gratis Internett skal kun gjøre det mulig å bruke offentlige tjenester og andre nødvendigheter som feks bank tjenester smertefritt (sier ikke at alt annet skal sperres). Men i Norge så er vi så heldige at vi har bibliotek som gir gratis tilgang.

Lenke til kommentar

Ja, man betaler en kringkastingsbasert tuneravgift til staten i dag, som jeg nevnte.

 

Det jeg sier er at vi allerede betaler for tonnevis av tjenester vi ikke nødvendigvis bruker, via skatteseddelen, og basis internett for norske statsborgere i egen bolig kan liksågodt inkluderes i det.

 

Basis internett per i dag og en god stund fremover er 256/128, 384/128 til absolutt maks. 512/128 (per husstand) + 1 e-post adresse (per person i husstand). 256/128 skulle holde for de fleste for å orientere seg i viktig informasjon på internett og være en del av nettsteder. Kravet må være at du kan montere ADSL utstyr i din husstand hvor dette støttes i nærmeste sentral, for å få gratis basis internett som norsk statsborger.

 

Jeg kan tenke meg at mange ISPer ville ønske å samarbeide med staten om dette hvor midler må overføres fra stat/komune for å finansiere det. Det må tegnes avtaler og dokumentere antall brukere på samme måte som man får statsstøtte for medlemmer i norske organisasjoner fra staten. (derfor er vi et digert forbundsland med store forretninger basert på dette konseptet).

 

Hver ISP får overført midler årlig/kvartalsmessig basert på brukertall med "gratis statstøttet internett" de rapporterer årlig/kvartalsmessig.

 

Jeg som skattebetaler ser det som en god ordning for å heve kunnskapsnivået i dette sosialdemokratiske landet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Men hvis dette skal gjøres statlig kan jeg garantere at sluttpriisen på en slik ordning kommer til å bli kriminellt høy pga udugelige politikere, og en sterk mangel på kunnskap i regjerinng.

 

For ikke å snakke om det konstante prisraset vi har hatt, regjeringen kommer garantert til å ende opp med et eller annet kontrakt som trekker over 100kr/mnd/pers for en slik løsning i mange mange år fremover.

Lenke til kommentar

Da må vi kutte ut alle statlig finansierte ordninger som finnes i dag, om det er tilfelle det du sier (det blir jo en del). Støtte som er basert på antall medlemmer/brukere osv. revurderes nok minst hvert eneste år, så jeg forstår ikke helt argumentene mot det.

 

Jeg vil heller ikke kalle prisjusteringene vi har hatt i Norge over en 10 års periode for et prisras, heller en normal prisutvikling og i grunn noe treg sådan i mine øyne.

 

EDIT:

Forøvrig er det et faktum at altfor mange ymse organisasjoner ol. har sugerøret i statskassen, men en internettsatsning som dette vil være en av de jeg faktisk ville støtte fremfor mange av de andre sugerørene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dj-Evelen : jeg må korrigere deg litt her.

du kan ikke si at OS er gratis fordi Linux er gratis.

Linux er bare et operativsystem som tilfeldigvis er gratis.

 

som nevnt tidlige så er det linux, Windows og Mac os som er det 3 store som er kjent av folket.

mange vet også bare om Windows.

man kan ta med Google også. om man kan regne det som et ekte operativsystem er jeg dog usikker på.

Da har man 4 å velge mellom.

 

la os nå se på hvorfor er en treg nettlinje ubrukelig :

å ha under 500 kbit kunne nok fungere for 5 år siden . Idag er det nesten umulig gjøre noe på nettet uten kunne vise lit video.

for ca 4 år siden brukte jeg selv modem over telefonlinjen.

det fungerte til lese enkel tekst , ikke noe mere .

skulle man laste ned bilder så tok det nok 3-4 minutter får siden var ferdig ned lastet.

hvis man tar hensyn til hvordan en moderne nettside er så vil en treg nettlinje være ubrukelig.

 

hvis man mottar noen e-poster i nye og ne er man da avhengig av at avsenderen kun sender tekst.

da er det bedre med tekstmeldinger på telefonen.

selv mange av de offentlig nettsiden vil bli umulige å bruke med en treg nettlinje.

 

 

nå er det hevdet at de som aldri bruker Internett kan bli analfabeter .

 

 

la oss se på hvorfor skal alle ha tilgang til Internett.

først og fremst fordi flere offentlige tjenester er der.

bl. a. :

 

- bank tjenester

- levering av selvangivelsen.

- navn ( trygd , jobbsøknader o.s.v)

- raske nyheter

 

som bonus får man også

- bruke nettbutikkene.

- laste ned musikk

 

lista kan lages lengre men jeg tror det holder denne gangen

 

problemet er at de som ikke har råd selv lett blir stående utenfor samfunnet

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...