Gå til innhold

– Internett bør være gratis


Anbefalte innlegg

Hvem skal betale for dette?

Om nett-leverandørene finner det lønnsomt å levere internett på egen initiativ for en eller annen grunn (promosjon av sine tjenester f.eks.) så kommer de til å gjøre på eget initiativ.

Hvis ikke så må vell staten inn å betale for dette!

 

Jeg vill fremme min protest mot ideen om at internett er en menneskerettighet på lik linje med mat klær og tak over hode, og vill spesielt protestere mot ideen om den tilhørende plikten til samfunnet/staten til å levere denne tjenesten til de som ikke har evnen til skaffe den selv. For ikke å snakke om gratis internett til folk med tilstrekkelig inntekt.

 

...

"I initially assumed you should get them water first, you should get them healthcare and then it is the luxury of getting the web," [Tim Berners-Lee] said.

...

... Selv om en godtar at mat og helsetjenester er rettigheter, med tilsvarende plikter fra samfunnet til å levere disse godene/tjenestene til dem som ikke har evnen til å skaffe dem selv, noe som veldig få protesterer imot i Norge, er det ingen logisk sammenheng mellom disse tjenestene og internett!

Jeg kan ikke finne noe argumentasjon for denne sammenhengen i verken IT eller BBC sin artikkel.

 

Enten så er dette et eksempel på eksemplarisk dårlig Journalistikk eller så forventer Tim Berners-Lee at vi er enig med ham, bare fordi...

Endret av hqvigstad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder vann og strøm, så betaler du for hvor mange "enheter" du bruker, i den forstand. I alle fall her til lands så kan ikke jeg huske å ha sett tilbud på vanlige nettlinjer der man betaler pr Mb på årevis, om det i det hele tatt har eksistert (i så fall for liten til å huske).

Så vidt jeg vet er det fastpris på vann i Norge, i motsetning til de fleste land. På mobilnettet betaler man som regel per MB så det finnes fortsatt.

Lenke til kommentar

 

Hvem skal betale for dette?

Om nett-leverandørene finner det lønnsomt å levere internett på egen initiativ for en eller annen grunn (promosjon av sine tjenester f.eks.) så kommer de til å gjøre på eget initiativ.

Hvis ikke så må vell staten inn å betale for dette!

 

Jeg vill fremme min protest mot ideen om at internett er en menneskerettighet på lik linje med mat klær og tak over hode, og vill spesielt protestere mot ideen om den tilhørende plikten til samfunnet/staten til å levere denne tjenesten til de som ikke har evnen til skaffe den selv. For ikke å snakke om gratis internett til folk med tilstrekkelig inntekt.

 

...

"I initially assumed you should get them water first, you should get them healthcare and then it is the luxury of getting the web," [Tim Berners-Lee] said.

...

... Selv om en godtar at mat og helsetjenester er rettigheter, med tilsvarende plikter fra samfunnet til å levere disse godene/tjenestene til dem som ikke har evnen til å skaffe dem selv, noe som veldig få protesterer imot i Norge, er det ingen logisk sammenheng mellom disse tjenestene og internett!

Jeg kan ikke finne noe argumentasjon for denne sammenhengen i verken IT eller BBC sin artikkel.

 

Enten så er dette et eksempel på eksemplarisk dårlig Journalistikk eller så forventer Tim Berners-Lee at vi er enig med ham, bare fordi...

 

 

Når NAV og andre flytter tjenester for folk med typisk dårlig råd over til internett så bør det følges opp med muligheten til å benytte dem slik det er ment. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

når man snakker om Internett så har telenord noe som heter "av og til" beregnet til mobilt bredband .

hvis de ikke nylig har endret det så skal man betale 99 kr pr måned og få begrenset nedlastingen til 500 MB pr måned .

 

det viser seg at disse 500 MB-ene blir fort oppbrukt hvis man surfer litt på nettet.

 

til enkel surfing holder det lenge med 1 Mbit.

skal man se nett-tv så burde det holde med 2 Mbit.

men hvis man gjør flere ting samtidig så holder det ikke.

 

de som har behov for gratis Internett har neppe bruk for så stor hastighet

 

nå er det slik at det som skal være gratis ( i betydning av man ikke betaler) fort kan medføre en kostnad likevel

Lenke til kommentar

Først plasserer man en liten befolkning et land langt nord. Deretter lar man staten tilby den ene tjenesten etter den andre og overbeviser innbyggerne om at det er gratis.

 

Etter ganske få år argumenterer folk flest for at alt skal være gratis. Noen må betale for det, og de som ikke betaler skatten sin, blir straffet. Men folket i nord har lært seg at det er greit å tvinge andre til å betale. Det er bare de som protesterer som er onde.

Lenke til kommentar

noen venner sør i landet får en god ide.

de vil begynne med nettbutikk.

alle handler der siden varen koster mindre en i en fysisk butikk.

 

etter kort tid blir det opprettet et hentemottak tett ved lokalene til nettbutikken .

 

folk fra området kan gå inn i butikken for å se hva varene koster mens for resten av landet funger det best å bruke Internett.

all må bestille via Internett.

 

de fleste må få varen tilsendt mens de fra området slipper den kostnaden.

de går bare til hentemottaket.

 

siden alle nettbutikker ligger i sør og alle nettbutikker med egen hentemottak ligger sør i landet så forlanger vi i nord at noe er billigere. da ville Internett være et alternativ.

 

utbygningen er ofte dyrere her i nord samtidig som det er færre personer å dele den på.

Da føler jeg at de i sør slipper billig unna

Lenke til kommentar

Dere i nord lever billigere på mange måter. Vesentlig lavere priser på hus og tomt, skattefradragsordninger og ditt og datt. På tide å slutte å syte om slikt. Her må man omtrent være mangemillionær for å bo på 40kvm mens der oppe får man hus og tomt for slikk og ingenting, et trygdeparadis. Selvfølgelig er mye dyrt også men dere har fantastisk natur og får bo billig og bra i den.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dere i nord lever billigere på mange måter. Vesentlig lavere priser på hus og tomt, skattefradragsordninger og ditt og datt. På tide å slutte å syte om slikt. Her må man omtrent være mangemillionær for å bo på 40kvm mens der oppe får man hus og tomt for slikk og ingenting, et trygdeparadis. Selvfølgelig er mye dyrt også men dere har fantastisk natur og får bo billig og bra i den.

Hahahahahahahaha

Dream on :D

 

Men vi har jo faktisk momsfritak på strømmen :)

Lenke til kommentar

Dere i nord lever billigere på mange måter. Vesentlig lavere priser på hus og tomt, skattefradragsordninger og ditt og datt. På tide å slutte å syte om slikt. Her må man omtrent være mangemillionær for å bo på 40kvm mens der oppe får man hus og tomt for slikk og ingenting, et trygdeparadis. Selvfølgelig er mye dyrt også men dere har fantastisk natur og får bo billig og bra i den.

 

Det er mye av dere der sør ikke vet.

Noe er nok billigere , noe er nok dyrere , andre igjen har samme prisnivå som feks eiendommer,hus og leiligheter i byene her nord.

 

Når dere i sør sliter med trafikken ( mange biler og køer , til tros for relativt bra kollektivtransport og veinett ) så finnes det lite kollektivtransport her nord. den som er er lokalisert rundt byene. til og med bilkøene har vi ( selv om at jeg ikke kan garantere at de er like store).

 

vel. det jeg ville påpeke var at det er mer kostbart å få Internet ut i distriktene her nord en det er der sør.

i tillegg er dere flere å dele regningen på.

 

Når man tar i betraktning at det å ha tilgang til Internet er regnet nærmest som en folkerett så man også ta konsekvensen av det. Når noe er definert som folkerett så må desverre de som har penger betale felleskostnadene

Lenke til kommentar

Dere i nord lever billigere på mange måter. Vesentlig lavere priser på hus og tomt, skattefradragsordninger og ditt og datt. På tide å slutte å syte om slikt. Her må man omtrent være mangemillionær for å bo på 40kvm mens der oppe får man hus og tomt for slikk og ingenting, et trygdeparadis. Selvfølgelig er mye dyrt også men dere har fantastisk natur og får bo billig og bra i den.

 

Det er mye av dere der sør ikke vet.

Noe er nok billigere , noe er nok dyrere , andre igjen har samme prisnivå som feks eiendommer,hus og leiligheter i byene her nord.

 

Når dere i sør sliter med trafikken ( mange biler og køer , til tros for relativt bra kollektivtransport og veinett ) så finnes det lite kollektivtransport her nord. den som er er lokalisert rundt byene. til og med bilkøene har vi ( selv om at jeg ikke kan garantere at de er like store).

 

vel. det jeg ville påpeke var at det er mer kostbart å få Internet ut i distriktene her nord en det er der sør.

i tillegg er dere flere å dele regningen på.

 

Når man tar i betraktning at det å ha tilgang til Internet er regnet nærmest som en folkerett så man også ta konsekvensen av det. Når noe er definert som folkerett så må desverre de som har penger betale felleskostnadene

 

Dette er fordelene:

Nedskriving av gjeld i Lånekassen<br style="margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; ">Du får nedskrevet gjelden med 10 % av opprinnelig lånebeløp i Statens Lånekasse for utdanning. Maksimal nedskrivning er 25.000 kroner i året. Har du en opprinnelig studiegjeld på mer enn 250.000 kroner vil dette gi deg en årlig nedskrivning på 25.000 kroner.

 

Kravet er at du har bodd der sammenhengende i tolv måneder. Du må ha vært i jobb med en stillingsprosent på minimum 50 %.

 

Søknaden om ettergivelse sender du når du har bodd og arbeidet i regionen i tolv måneder sammenhengende (en opptjeningsperiode). Du må sende søknad for hver ny opptjeningsperiode.

 

Søknaden må være mottatt av Lånekassen senest tre måneder etter at opptjeningsperioden er ute, for at ikke kravet skal bli foreldet.

 

Ekstra barnetrygd<br style="margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; ">Du får 3.840 kroner i ekstra barnetrygd per barn per år. Barnetrygd gis til barn under 18 år.

 

Skatt: Lavere skattesats på alminnelig inntekt<br style="margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; ">Skatt på alminnelig inntekt (nettoinntekten) er normalt på 28 prosent. I Tiltakssonen er den 3,5 prosentpoeng lavere, det vil si 24,5 prosent. Har du en nettoinntekt på 300.000 kroner, gir dette en skattebesparelse på 10.500 kroner.

 

Skatt: «Finnmarksfradraget»<br style="margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; ">Du får et ekstra fradrag på 15.000 kroner (30.000 kroner i skatteklasse 2) i inntekten. Dette går dermed til fradrag i alminnelig inntekt, noe som gir en skattebesparelse på 24,5 %. Verdien av fradradraget blir dermed 3.675 kroner (7.350 kroner i skatteklasse 2).

 

Skatt: Lavere toppskatt<br style="margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; ">Toppskatten er på 9 % på den delen av bruttoinntekten som er over 441.000 kroner. På den delen av bruttoinntekt fra 716.600 er satsen 12 prosent. I tiltakssonen er satsen 7 prosent på del av inntekt mellom 441.000 kroner og 716.600 kroner. Dette gir en skattebesparelse på opp til 5.512 kroner.

 

Strøm: Borfall av forbruksavgift<br style="margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; ">Du betaler ikke forbruksavgiften på 10,82 øre i tiltakssonen. Har du et årsforbruk på 20.000 kwh gir dette en besparelse på 2.164 kroner.

 

Bortfall av mva:<br style="margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; ">Du betaler ikke moms av nettleie og selve energikostnaden. Med en pris på 90 øre per kwh og forbruk på 20.000 kwh, sparer du 3.600 kroner på dette. Denne besparelsen gjelder i de tre nordligste fylkene.

 

Lenke til kommentar

Har ca 920 KB/s nå, selv med 0.5 MB/s vil ting gå fort nok.

Om du skal bruke internet som text tv ja.

 

Nå for tiden er det mye bilder som skal lastes ned fra nyhetssider.

+ Streaming av filmer fra feks VGTV, eller dagbladet krever fort litt hastighet.

 

Og.. vanlig dvdrip på 700MB er mer enn akseptabelt. HD er digg tho.

For hvem? deg? Hos meg så svir det nesten i øynene om jeg ser på en vanlig DVD på PC skjermen. 720p er kravet for min del. Men det er vel pga jeg ser kunn på HD, da ser man fort forskjell fra DVD :p

 

Men ja, god idé.

Lenke til kommentar

Jeg syns alle skal ha gratis internett, altså i lav hastighet, dog hadde jeg selv betalt for å få litt speed.

Et annet forslag er gratis WLAN over hele norge, men det hadde nok vert litt i overkant dyrt.

 

Og når det gjelder nordlendinger, jeg liker ikke alle fordelene dem skal ha, stemmene dems på stortinget gjelder nesten dobbelt av stemmene til oss i sør, kanskje det har noe med alle fordelene dems å gjøre...

Lenke til kommentar

Når NAV og andre flytter tjenester for folk med typisk dårlig råd over til internett så bør det følges opp med muligheten til å benytte dem slik det er ment.

Jeg kan ikke se hvordan dette er ikke et argument for at internett-tilgang er en menneskerett!

Det eneste jeg kan se er at du har påpekt et logestikk problem, skapt av NAV, som ikke hadde eksistert hvis alle, inkludert NAV sine brukere, hadde tilgang til internett. Siden NAV er pliktig å lever sine tjenester til dem som ønsker dem, er NAV også pliktig å levere tjenestene i et format som brukerene har tilgang til. Hvis NAV ønsker å "flytte" tjenestene sine til internett, så er det NAV sin plikt å levere internett til brukerene som ikke har dette alt, men da burde NAV stille spørsmålet om dette har netto gevinst...

 

 

Noen venner sør i landet får en god ide. ... Da føler jeg at de i sør slipper billig unna.

Huff, så leit det må være å bo et så kaldt/mørkt sted. Represent-Demokratiske-Norge har bestemt at dere har det så trist der oppe at dere skal få et sett med goder fra staten/felleskapet for å gjøre hele situasjonen mer "rettferdig."

Det virker som om du argumenterer med at det forsatt er "urettferdig" for dere der oppe, og at dere burde få gratis internett for å veie opp, og at vi alle burde betale for denne internett tilgangen I form av skatt.

Jeg er ikke overbevist!

Selv om dette var et overbevisende argument, er det kun et argument for gratis internett til "nordingene," ikke et argument for hvorfor internett burde være en menneskerett, noe artikkelen "argumenterte" for.

Endret av hqvigstad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...