Gå til innhold

The Walking Dead - Generell Diskusjon - (USA-sendetid) - (Ikke spoilere fra tegneserien)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Karakterfokus er greit det - opptil et visst punkt. Det som gjør Walking Dead verdt å se på er ikke karakterene (omg du lever, omg han er død, omg du pulte bestevennen min). Det er settingen som skiller serien ifra andre serier. Ellers kan du like gjerne se repriser av Dawson's Creek.

 

I alle gode Zombie-filmer (inkludert Romero's orginale trilogi), så er settingen kun et bakteppe for det som egentlig skjer.

 

Romero brukte Zombier som et påskudd for å sette mennesker under et voldsomt press, i en situasjon der de vil overleve mot alle odds selv om det betyr å miste menneskeligheten i seg selv.

Simon Pegg skriver det veldig godt i en av "The Walking Dead" bøkene.

 

With The Walking Dead, Robert Kirkman has brilliantly captured the spirit of George A. Romer's definitive version of the modern zombie and applied it to his own epic tale of survival. I would imagine everybody reading this has at some time or another asked themselves the question: What would I do? How would I survive if it was me against them? Whilst our favourite zombie movies always seem too finish far too quickly, leaving us wondering what happened next, Kirkman is able to savour the journey and explore the many dangers and dilemmas facing his increasingly diminishing and outnumbered band of survivors. Often, as in some of the best zombie stories, the ghouls themselves are merely bit part players, a context in which to play out the human story. Our real concerns are for the people that remain, for their future and by proxy, our own.

 

The Walking Dead brilliantly captures the simple truth that in the face of Armageddon, the little things remain unchanged. We still love and hate the same people. We still like the same bands, get the horn, remain frightened of heights and spiders. Kirkman cleverly focuses his narrative on the enduring minutiae of human existence and uses a full blown zombie apocalypse to bring it into sharp relief. Often the roots of great fantasy are firmly embedded in the truth. It is this simple reality that makes The Walking Dead such an engrossing read.*

 

*Utklipp av Simon Peggs "etterord" i The Walking Dead volum 2, "Miles Behind Us".

 

Zombier er bare, som nevnt, en unnskyldning for å sette mennesker i en desperat situasjon, du kunne like gjerne ha brukt en naturkatastrofe, en krig, eller hvilken som helst annen grunn, Romero og Kirkman valgte dog zombier fordi de rett og slett er kulere, og bidrar til mer spenning konfliktmessig sett enn mange av alternativene.

 

Å si at serier og filmer som inneholder zombier blir for karakterdrevne, blir rett og slett for dumt, da disse mer enn noe annet handler om menneskekarakterene i filmen/serien.

The Walking Dead blander inn mer av det "menneskelige dramet", fordi serien har tid til det, en luksus vanlige filmer ikke har, luksusen til å virkelige kunne foreta et dypt dykk inn i menneskesinnet og leke med det som kan skje oppe i hodene til noen som har alt og ingenting igjen å leve for, og "dramaramaet" som kan forekomme.

Har du vanskelig for å forestille at slike "drama" kan skje i virkeligheten, så er det bare å se hvordan mennesker reagerer når de stilles ovenfor vanskelige situasjoner.

Flykræsjet i Andesfjellene, Stanford Prison Experiment, osv osv.

 

Har du lest The Walking Dead tegneseriene, så blir jeg veldig overrasket, da det er utrolig mye som skjer (og ikke minst mange skriverier av forfatteren selv), som påpeker at dette handler 90% om hovedpersonene innvolvert, og ikke zombieslakting.

 

med tanke på at apokalypsen har slått ned og det faktisk ikke er så mange mennesker igjen i verden.

 

Det er vel nettopp derfor man ikke kan stole på andre sånn uten videre?

Kampen for overlevelse har begynt, og ressurser som; mat, bensin, strøm etc varer ikke evig, og det er klart det er mange som ville ha gjort veldig mye for å få tak i slike verdifulle ressurser etter å ha overlevd "apokalypsen".

Endret av Snurreleif
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Å si at serier og filmer som inneholder zombier blir for karakterdrevne, blir rett og slett for dumt

 

Smaken er som baken. Det er ikke karakterdramaet i filmene sine Romero ble kjent for, og det er lov å ha to tanker i hodet på èn gang. Filmene taper seg som regel når de blir for sentrert på enten zombiesplatter - eller persondrama. Det trengs en balansegang om det i det hele tatt skal være interessant.

 

Ville jeg sett på Walking Dead om det bare var et familiedrama? Nei, det ville jeg ikke. Og det ville sansyneligvis ikke du heller :)

 

Jeg bruker ikke min dyrbare tid til å se på ting som gjenspeiler dagliglivet mitt. Da kan jeg like gjerne bare gå ut av døra mi.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke spesielt godt til de seriene. Men ifra hva jeg forstår handler den ene om en mafiafamilie, og den andre om et narkokartell eller noe slikt. Ettersom jeg ikke er medlem av noen av delene blir det gjerne den delen som gjør at programmene er verdt å se på.

 

Det mest banalt realistiske på TV er jo enkelte såpeoperaer, og dem er det vel ingen av oss som gidder se på :)

Lenke til kommentar
Smaken er som baken. Det er ikke karakterdramaet i filmene sine Romero ble kjent for, og det er lov å ha to tanker i hodet på èn gang. Filmene taper seg som regel når de blir for sentrert på enten zombiesplatter - eller persondrama. Det trengs en balansegang om det i det hele tatt skal være interessant.

 

Og at en manns kone knuller bestekompisen hans fordi hun er overbevist om at ektemannen er død, overskygger den svære byen som er stappa full av zombier?

 

The Walking Dead har allerede krysset mange grenser for hva som er "greit" å vise i en TV-serie, at man da legger til en dæsj med menneskelige konflikter ved siden av er så absolutt ikke en negativ ting, da det sørger for å faktisk skaffe historier og hendelser ved siden av det å overleve angripende zombier.

 

Filmene taper seg som regel når de blir for sentrert på enten zombiesplatter - eller persondrama. Det trengs en balansegang om det i det hele tatt skal være interessant.

 

Dette har jeg vel allerede svart på.

 

Smaken er som baken. Det er ikke karakterdramaet i filmene sine Romero ble kjent for

 

Zombiene lokket publikummet til seg, men det var ikke fordi at det var "nok en zombiefilm" som gjorde at Romero kjapt ble mer populær enn sine kollegaer som Lucio Fulci.

 

Ville jeg sett på Walking Dead om det bare var et familiedrama? Nei, det ville jeg ikke. Og det ville sansyneligvis ikke du heller

 

Jeg ser på The Walking Dead fordi jeg leste tegneserien, som er en forbasket, nesten skammende god, tegneserie som slår mye av det jeg har lest/sett på mange år når det kommer til intensivitet, konflikter, menneskelig drama, og Zombie gugge.

 

Jeg vil nå stille deg et spørsmål;

Ville du sett The Walking Dead om det var hvilken som helst Zombie-film?

Det finnes jo massevis av underground Zombie-filmer og B-pregede produksjoner.

 

Som du sier, trengs det en balanse, men det å antyde at det begynner å bli litt for mye fokus på det menneskelige i serien akkurat nå synes jeg er tull, da det MÅ få være nok grobunn til forskjellige sub-plots.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Det finnes ogsaa en annen i serien som heter Brian.

 

Hvorfor nevner det du da når vi ikke vet hvem det er og ikke kan diskutere det? Det er fortsatt å spoile når du røper karakternavn vi ikke vet om

 

Jeg fant dette uvesentlig, da et karakternavn ikke sier mye om hva som skjer, naar det eventuelt skjer, eller hvordan personen er.

Men det er greit jeg skal fjerne "spoilers".

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Ragnar er helt klart favoritten min, han må jo komme inn i serien. Har noen ganske bra biter iløpet av tegneserien.

 

 

Virker som om folk som likte piloten, og ikke de etterfølgende episodene vil like ihvertfall de to første episodene som kritikerne har fått sett til nå.

 

Litt mer forklarende hvorfor kan høres på Iceberg & Firewall-podcasten som kom ut i går kveld fra Hitfix.com.

Endret av Mahavishnu
Lenke til kommentar

Da må jeg prøve å få tatt meg tid til å høre på den, Maury.

 

Jeg er redd at nivået faller en del i sesong 2, den første sesongen var en herlig opplevelse fra start til slutt. Og de har jo som vi har diskutert en del tidligere hatt en del problemer rent økonomisk og hatt noen endringer ellers også.

Lenke til kommentar

Selv tror jeg ikke nivået kan falle fra sesong en til sesong to. Sesong en er er uten tvil tidenes skuffelse når det kommer til TV-serier, eller, uh, film, for min del. Pinlig! Har enda ikke gjort meg helt ferdig med sesong en. Har avsluttet siste episode 1/3 inn i den 5-6 ganger nå. Herre, så ufattelig dølt!

Så jeg tror sesong to kommer til å bli ti ganger bedre, men selv ikke det vil være nok, siden det fremdeles ikke vil være noe mer interessant enn Grey's Anatomy.

Lenke til kommentar

Karakterfokus er greit det - opptil et visst punkt. Det som gjør Walking Dead verdt å se på er ikke karakterene (omg du lever, omg han er død, omg du pulte bestevennen min). Det er settingen som skiller serien ifra andre serier. Ellers kan du like gjerne se repriser av Dawson's Creek.

 

Haters gonna hate.

 

Karakterfokusering i en tv-serie, æsj fysjameg!

Endret av Mahavishnu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...