Gå til innhold

4 år gammel faktura dumpet ned på epost i dag


Anbefalte innlegg

Hei,

 

fikk en "artig" faktura på epost i dag fra QXL. Den er på hele 18 kroner inkl. mva og med dato fra 2006 (!)

 

Pga. det siste oppstod det om sant skal sies, litt motvilje, og ikke minst en stor porsjon undring over hvilke rutiner QXL har vedr. fakturering.

 

Siden jeg ikke har opplevd noe slikt før sitter jeg å lurer på om det ikke er noen regler som sier noe om når faktura skal sendes ut (jeg har lett på nett, men finner bare generelle anbefaling), eller kanskje det ikke har noen betydning om er krav kan stå i 10 år? Jeg har for øvrig sjekket at det faktisk er QXL som har sendt denne og det er det.

 

Jeg betaler uten problem, men jeg skulle gjerne høre med dere hva dere synest.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Hei,

 

Jeg har også mottatt en faktura fra QXL. Denne er på hele 13,50 (!), og gjelder vare som jeg forsøkte å selge (uten hell) på QXL.no i Januar 2007.

 

Fakturadato er 17.09.2010, og jeg fikk først beskjed om denne da den fikk status "Purring 1".

 

Er det rett av meg å anta at denne vil gå under §2 i foreldelsesloven; som nevnt over?

 

MVH

 

-Kent-

Lenke til kommentar

Til informasjon så har jeg nå fått følgende svar fra QXL:

 

"Foreldesesloven sier at man ikke kan kreve inn fakturaer som er over 3 år gamle.

Tidligere sendte vi ikke ut faktura på beløp under 40 kroner, men nå har vi senket denne grensen til beløp under 5 kroner.

Vi ser helst at du betaler for de tjenester du har brukt, men vi kan ikke kreve det inn.

Du vil få en purring til, men der vil det stoppe og bli avskrevet. Det vil altså ikke bli oversendt til inkasso.

 

Vi ønsker deg en fin dag."

 

Så... da er det bare å gi blaffen i å betale denne :D

 

MVH

 

-Kent-

Lenke til kommentar

Strengt tatt er det QXL driver med der urimelig handelspraksis, jfr. markedsføringsloven § 8 første ledd. De utelater vesentlig informasjon som forbrukere trenger for å ta informerte økonomiske beslutninger.

 

Enig. Du bør oversende mailen til forbrukerombudet og be de om en uttalelse.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...