Gå til innhold

1T og 1P matte på Videregående skole


protoneedhelp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt 1T,holder nå på med R1, og skal ha R2 neste år, og du MÅ ha 1T for å kunne gjennomføre R-matten med stil(må ikke, men sterkt anbefalt). Ellers må du stille spørsmål ved alt alle de andre elevene og læreren tar for gitt at du kan. Så bytt til 1T med en gang!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg har T2 matte på allmenn påbygg og hvis du tar allmenn påbygg så vil du få denne matten og den vil bli meget vanskelig uten 1T.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Realfag på vgs. åpner mange dører (ingeniør, medisin … alle ordentlige studier). Samfunnsfag lukker veldig mange dører. Easy choice.

Keep telling yourself that. Er så mange småkurs / forkurs som "fikser" disse problemene at jeg nesten heller vil se på valget å slite ræva av seg på VGS for svimlende små resultater i lengden. Skulle jeg ønske å studere til siving så hadde jeg tatt forkurs, skulle jeg ønske meg medisin hadde jeg tatt opp R1/R2+Kjemi eller hva det nå enn er jeg skulle trenge. Samfunnsfag åpner strengt talt mange dører, men i noen tilfeller ikke like mange som realfag. I andre tilfeller vil forbedrede karakterer som følge av "lettere" eller mer "personlig riktige" studier faktisk føre til at samf. åpner flere dører enn realfag.

 

Realfag på VGS er stress. VGS er tid for chill, harde studier kan vente til universitetet. (OBS: MENING)

 

EDIT: For øvrig føler jeg elitismen din er litt påtrengende. "Alle ordentlige studier"? Historie, pedagogikk, psykologi, språk, samfunnsfag, jus og et dryss mere praktiske fag krever ingen realfag på vgs.

 

Hvor hadde vi stått uten historikere? Rettsvern? Lærere? Journalister? Trafikklærere? Håper du bare skrev det der uten å tenke deg om.

 

Nei, realfag på VGS er ikke et tegn på at man er noe bedre enn alle andre.

Endret av Turtlefence
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Keep telling yourself that. Er så mange småkurs / forkurs som "fikser" disse problemene at jeg nesten heller vil se på valget å slite ræva av seg på VGS for svimlende små resultater i lengden. Skulle jeg ønske å studere til siving så hadde jeg tatt forkurs, skulle jeg ønske meg medisin hadde jeg tatt opp R1/R2+Kjemi eller hva det nå enn er jeg skulle trenge. Samfunnsfag åpner strengt talt mange dører, men i noen tilfeller ikke like mange som realfag. I andre tilfeller vil forbedrede karakterer som følge av "lettere" eller mer "personlig riktige" studier faktisk føre til at samf. åpner flere dører enn realfag.

 

Realfag på VGS er stress. VGS er tid for chill, harde studier kan vente til universitetet. (OBS: MENING)

 

EDIT: For øvrig føler jeg elitismen din er litt påtrengende. "Alle ordentlige studier"? Historie, pedagogikk, psykologi, språk, samfunnsfag, jus og et dryss mere praktiske fag krever ingen realfag på vgs.

 

Hvor hadde vi stått uten historikere? Rettsvern? Lærere? Journalister? Trafikklærere? Håper du bare skrev det der uten å tenke deg om.

 

Nei, realfag på VGS er ikke et tegn på at man er noe bedre enn alle andre.

Hvis du syns realfag er helt forferdelig på VGS bør du revurdere å bli ingeniør. Hvorfor skal man bruke 0,5-1 år på forkurs hvis du kunne tatt mer eller mindre det samme på VGS. Jeg skal love deg arbeidsmengden er MYE større på et forkurs enn på vgs. Du skal tross alt gjennom det man går gjennom på VGS i løpet av 2 År på et halvt år. Hvis du syns realfag er hardt på vgs, så ikke tro at du kan ta den lette veien gjennom forkurs.

 

Akkurat hvilke dører er det samfunnsfag åpner? Er det noen studier som krever at du velger samfunnsfaglige programfag? Hvilke studier kan en med realfag ikke ta som en med samfunnsfag ta?

 

Det er godt mulig å ta realfag og chille samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Realfag basert matte overstyrer samfunnsfag basert matte, R matte kan du komme inn på det akkurat det samme som S matte kan, men R matte har mange studier som man også kommer inn på som S matte ikke kommer inn på.

 

Så jo R matte åpner dørene for skikkelige studier fremfor S matte som gir deg mulighet for å ta usle studier som å bli assistent som pleier eller noe annet. R matte kan gi deg to akademiske grader, det er master og doktor. S matte har bare for det meste bachelor studier som det beste.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Realfag basert matte overstyrer samfunnsfag basert matte, R matte kan du komme inn på det akkurat det samme som S matte kan, men R matte har mange studier som man også kommer inn på som S matte ikke kommer inn på.

 

Så jo R matte åpner dørene for skikkelige studier fremfor S matte som gir deg mulighet for å ta usle studier som å bli assistent som pleier eller noe annet. R matte kan gi deg to akademiske grader, det er master og doktor. S matte har bare for det meste bachelor studier som det beste.

 

Haha, det er bra å se at du er opplyst. Er ikke det du som har 2T?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Du har virkelig misforstått litt av hvert, Tricell.

 

Jeg har virkelig problemer med å finne skikkelige studier som har "MATRS" som krav med S matte som tilleggskrav på samordna opptak. Mens det kryr av studier som har "ING4R2" som adgang til de beste studiene i landet med R matte som tilleggskrav.

 

R matte er bedre enn S matte fordi R1 tilsvarer S1 og S2 tilsammen og R2 er dobbelt så bra som S1 og S2 tilsammen.

 

Hus at studier som har "GENS" som inntakskrav teller ikke fordi det er nøytralt da du kan komme inn på disse UTEN R eller S matte som tilleggskrav og flere av disse studiene er gode.

 

Skikkelige studier som krever R matte:

- UNNTAK: Doktor (doktorgrad)

- Sivilingeniør (master)

- Arkitekt (master/doktorgrad)

- Medisin (master)

- Odontologi (master)

 

 

Tullete studier som krever S matte

- UNNTAK: Siviløkonom (master)

- Informatikk (bachelor)

- Datateknologi (bachelor)

- Spillprogrammering (bachelor)

- Informasjonsteknologi (bachelor)

 

Konklusjon:

Veldig mange studier som har "MATRS" er til og med blitt kansellert mens alle som har "ING4R2" er stappfulle. R matten gir tilgang til studier som ender opp med høyest akademisk grad som er "master" eller "doktor" mens S matte ender de fleste på "bachelor". Så jo jeg har forstått dette systemet jævlig godt hvordan det fungerer.

 

Edit 1: Jeg har T2 matte på allmenn påbygg, selv om jeg ikke hverken har hatt R eller S matte så gir det meg fremdeles muligheten til å fortelle hvilken av disse du kommer lengst med og det er R matte. Flere motstridende innlegg vil føre til at jeg går inn på lønn og nytteverdi til de oppnevnte yrkene så vil jeg sammenlikne dem.

 

Edit 2: All høyere utdanning er svært bra iforhold til videregående utdanning eller bare yrkesutdanning men til syvende og sist så blir vi nødt til å sile ut hvilke utdanninger som er de beste blant de beste og det er de med høyest akademisk grad med høyest lønn og nytteverdi. S matte er ikke dårlig, men R matte er bedre og den åpner flere dører SÅNN ER DET BARE!

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Og du har selvfølgelig en veldig god grunn til å kalle det jeg studerer for tullete...?

 

Problemet ditt er at du tydeligvis ikke forstår utdanningsløpene. Svært mange studieløp innebærer en 3-årig bachelorgrad, og så kan man bygge på til en mastergrad og så videre mot en doktorgrad om man skulle føle for det. Sivilingeniør er et unntak, og har fått mye internasjonal kritikk for det, men man kan fint ta en bachelor i et ingeniørfag på en høgskole og bygge på med 2-årig master (a.k.a. sivilingeniør).

 

Medisin og odontologi krever faktisk ikke R2, som betyr at man kan ta S1+S2 i stedet for R1.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Atter en gang...

 

Det er menneskers natur og automatisk forsvare det de liker eller driver på med. Et eksempel på dette. En person vil mene at han har høyere "status" enn en lav status person når han har høy utdannelse, er profilert og har formue. Lav status personen som ikke har utdannelse, er uprofilert og har ikke formue vil mene at alle har samme status.

 

Feilen her er at man kan akseptere at man er bedre enn andre men man aksepterer ikke at andre er bedre enn seg selv, det er feilen her, for skal det gå den ene veien så skal det gå den hin veien. Dette er sant det som jeg skrev nå.

 

Edit: Til Horrorbyte

Jeg har aldri sagt at noen som helst høyere utdanning er dårlig eller tullete. Begrepet tullete ble benyttet fordi det var definisjonen på de studiene som ikke var aller best av noen i tråden.

 

I mine øyne så er all høyere utdanning veldig bra selv om det er forskjell på studiene. Det er helt naturlig at noen spesielle studier er på toppen for alle kan ikke være på toppen. du hadde sikkert greid å bli sivilingeniør hvis du ville det men det var ikke det du ville bli.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...