Gå til innhold

1T og 1P matte på Videregående skole


protoneedhelp

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Les alt fra A til Å og du ser at ingenting av det jeg har skrevet er feil din sau!

Hvis du oppdager noe som er feil av det jeg har skrevet så kom med det og jeg skal argumentere for. Oppsummeringen er det jeg har diskutert idag.

 

Oppsummering:

- R matte er bedre enn S matte

- Nevnte hvilke yrker som er bedre enn andre yrker se side 1.

- inntakskrav, fagkoder og spesiell fordypning

- Akademiske grader (bachelor 3årig, master 5årig og doktor 7årig)

- Kombinasjoner osv.

- Naturligheten (mener at man er bedre enn andre osv se side 1.)

 

Hvilke er feil?

 

Begrunn hvor jeg tar feil og at din mening er det rette svar.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så jo R matte åpner dørene for skikkelige studier fremfor S matte som gir deg mulighet for å ta usle studier som å bli assistent som pleier eller noe annet.

S-matte åpner for mye mer enn bare assistent og pleier. Dette er også teit elitistisk holdning.

 

R matte kan gi deg to akademiske grader, det er master og doktor. S matte har bare for det meste bachelor studier som det beste.

Dette er helt riv ruskende galt. S matte har ikke for det meste bare bachelorstudier.

 

- UNNTAK: Doktor (doktorgrad)

Doktor er ikke en doktorgrad.

 

Hus at studier som har "GENS" som inntakskrav teller ikke fordi det er nøytralt da du kan komme inn på disse UTEN R eller S matte som tilleggskrav og flere av disse studiene er gode.

Dette er helt dust å gjøre siden, påstanden var at s-matte utelukker at du kan ta "skikkelige" studier. Og ikke at S-matte åpner bare for tulle studier.

 

Slik jeg har forstått at de norske akademiske gradene fungerer så er det slik:

 

- Doktorgrad 7år

 

- Mastergrad 5år

 

- Bachelorgrad 3år

Her igjen tar du feil. I beste fall mangelfull forklaring på hva du mener. Dessuten er normert studietid for Ph.D 3 år.

 

Man kan hoppe rett på hvilken av disse studiene, uavhengig opphavs grunnlag så lenge man oppfyller inntakskravene som er generell studiekompetanse og spesiell fordypning i visse realfag.

 

Opphavs grunnlag er gjerne Y-veien, forkurs, realfagkurs, videregåendeskole, teknisk fagskole, 3/25 regelen osv

Dette er feil, i beste fall riv ruskende dårlig formulert. Fordi Y-veien og forkurs gir ikke generell studiekompetanse.

 

Nei det er ikke mulig. Norsk akademisk grad "master" skal man ha 5år.

Nok en gang riv ruskende feil. Dette viser nok en gang hvor lite peiling du har på det norske skolesystemet.

Endret av Kubjelle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

S-matte åpner for mye mer enn bare assistent og pleier. Dette er også teit elitistisk holdning.

 

Jeg har aldeles ikke sagt at den åpner kun for dette. Realfagsmatte åpner for de beste sivilingeniør linjene og andre studier som bruker koden "ING4R2 "

 

Dette er helt riv ruskende galt. S matte har ikke for det meste bare bachelorstudier.

 

Bachelor studiene dominerer for S matte mens R matte dominerer master studiene.

 

Doktor er ikke en doktorgrad.

 

Har aldri påstått det heller, begrepet ble brukt som et generelt navn på studier som er doktorgrad, for eksempel doktorgrad i arkitektur.

 

Dette er helt dust å gjøre siden, påstanden var at s-matte utelukker at du kan ta "skikkelige" studier. Og ikke at S-matte åpner bare for tulle studier.

 

S matte åpner ikke like mange dører som R matte for det er R matte som har de beste studiene. Alle studier som har GENS kan man komme inn på uten fordypning i realfag ergo vi kan gjøre denne om til utgangspunktet/grunnpunktet ved å kalle denne nøytral. Så ser vi hvor mange flere dører som blir åpnet med enten S eller R matte, her åpner R matte flest dører.

 

Her igjen tar du feil. I beste fall mangelfull forklaring på hva du mener. Dessuten er normert studietid for Ph.D 3 år.

 

Her er det du som tar feil faktisk, minimums studie til for PhD studier er faktisk 2 år men det finnes noen som varer i 3år utpå mastergrad slik at det blir 8år. Kilde Akademiske grader

 

Dette er feil, i beste fall riv ruskende dårlig formulert. Fordi Y-veien og forkurs gir ikke generell studiekompetanse.

 

Selvfølgelig vet jeg at Y-veien, forkurs og realfagkurs ikke gir generell studiekompetanse. Dette innlegget var ikke ment som et budskap for folk som har opphav av generell studiekompetanse men derimot rettet mot folk som kom fra diverse ulike veier derfor ble de nevnt. Du kan komme inn på visse ingeniør linjer uten generell studiekompetanse for det gis unntak her, samme gjelder Y-veien.

 

Nok en gang riv ruskende feil. Dette viser nok en gang hvor lite peiling du har på det norske skolesystemet.

 

Der har jeg aldri sakt at man SKAL bruke 5år, jeg mente at man skal dokumentere at man har arbeidet seg gjennom pensum for 5år og hvis du kan klare og jobbe fortere og kutte ned tiden så er det bra.

 

 

Det ser ut til at du må skaffe deg briller og lese alt to ganger før du kommer med en konklusjon som sier at det er 100% feil. Jeg formulerte meg litt dårlig og inkompetente folk klarte å misforstå så jeg skal skrive utdypende og pedagogisk heretter for du trenger å få det inn med teskje.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

 

Hvis du syns realfag er helt forferdelig på VGS bør du revurdere å bli ingeniør.

Hvorfor bør jeg revurdere det? Jeg er allerede bestemt meg for å studere meg til master i rettsvitenskap, og er glad i det. R1 fullførte jeg halve løpet på og hadde over middels gode karakterer i, men jeg bestemte meg for at jeg ikke skulle studere realfag da jeg fant det kjedelig. (Og gadd heller ikke, for å være ærlig, var "mye" pugging i forhold til samf.f.)

 

Hvorfor skal man bruke 0,5-1 år på forkurs hvis du kunne tatt mer eller mindre det samme på VGS. Jeg skal love deg arbeidsmengden er MYE større på et forkurs enn på vgs. Du skal tross alt gjennom det man går gjennom på VGS i løpet av 2 År på et halvt år. Hvis du syns realfag er hardt på vgs, så ikke tro at du kan ta den lette veien gjennom forkurs.

Hvor sa jeg at forkurs var den "lette veien". Jeg påpeker bare at å ta samfunnsmessige fag på VGS ikke er verdens ende slik som noen gjerne vil ha det til. Dersom forkurset er R1+R2+F1 skulle ikke det være ekstremt belastende å ta over et år, men da blir det heller spørsmål om man har "kastet bort" et år. Dersom det skulle være alt for gigantisk ville ikke det studiet uteksaminere så mange folk som det gjør

 

Akkurat hvilke dører er det samfunnsfag åpner?

Disse 850 studiene m.fl åpnes ved fullført 3-årig VGS, deri også "tullefag" som "sosiologi".

 

Hvilke studier kan en med realfag ikke ta som en med samfunnsfag ta?

De der man ikke ender opp med grunnløst besserwissersyndrom. (Ekte svar: Svært få, kanskje ingen i Norge, men noen plasser i utlandet vil de kunne si at du ikke har riktige fag for å kunne komme inn.) Spørsmålet er ikke hvilket fag som åpner flest dører, men hvilket fag som er riktig for "deg"

Det er godt mulig å ta realfag og chille samtidig.

Whatever floats your boat. Det var ikke mulig for meg.

 

I bunn og grunn tror jeg vi er enige i at R1+R2 er best om man er sikker på at man vil gå et realfagsløp etter VGS, men det var noe i ditt teite utsagn om at dette var det eneste "ordentlige valget" som hisset meg litt opp. Du virker veldig som en typisk realfagsfyr som ser ned på alle som velger "mindre verdige" studier. (eller, slik du skriver så ER du nettopp dette.)Beklager, feil person. Da var vi visst i bunn og grunn enige.

 

 

Realfag på vgs. åpner mange dører (ingeniør, medisin … alle ordentlige studier). Samfunnsfag lukker veldig mange dører. Easy choice.

Var dette jeg reagerte på

 

 

 

(PS: Å si at samfunnsfag lukker dører er som å si at det å gå i butikken for å handle brød lukker dørene for å kjøpe vinkelsliper. Javel, men så var jeg ikke der for det i utgangspunktet, og har faktisk fått meg brødet mitt, i stedet for å sitte hjemme og sulte i hjel. Det ÅPNER dører å gå VGS, det åpner FLERE dører å ta realfag (i mange men ikke alle situasjoner))

Endret av Turtlefence
Lenke til kommentar
Har aldri påstått det heller, begrepet ble brukt som et generelt navn på studier som er doktorgrad, for eksempel doktorgrad i arkitektur.

Vet ikke hvordan man ellers skal tolke det når du skriver: Doktor (doktorgrad). Og for de andre yrkene har du tilsvarende akademisk grad i parentes. Fornuften min sier at du mener at doktor er en doktorgrad. Om det ikke var det du mente er likegyldig. Da får du bare lære deg å skrive velformulert.

 

S matte åpner ikke like mange dører som R matte for det er R matte som har de beste studiene. Alle studier som har GENS kan man komme inn på uten fordypning i realfag ergo vi kan gjøre denne om til utgangspunktet/grunnpunktet ved å kalle denne nøytral. Så ser vi hvor mange flere dører som blir åpnet med enten S eller R matte, her åpner R matte flest dører.

Den opprinnelige påstanden var at man bare kunne ta skikkelige studier hvis man valgte R1 og R2 og Fysikk1.

 

Derfor blir det feil av deg å utelukke de studiene som bare har GENS som opptakskrav.

 

Om R1 og R2 + Fysikk1 gir flere valgmuligheter enn S1 + S2 har aldri vært en problemstilling og ingen nekter for det.

 

Her er det du som tar feil faktisk, minimums studie til for PhD studier er faktisk 2 år men det finnes noen som varer i 3år utpå mastergrad slik at det blir 8år. Kilde Akademiske grader

Det er vanskelig å ta deg seriøst når du linker til en kilde som sier at normert studietid for Ph.D er 3 år. Du driter deg bare mer ut.

 

Der har jeg aldri sakt at man SKAL bruke 5år, jeg mente at man skal dokumentere at man har arbeidet seg gjennom pensum for 5år og hvis du kan klare og jobbe fortere og kutte ned tiden så er det bra.

Jåså, du har aldri sagt at man skal bruke 5 år?

Nei det er ikke mulig. Norsk akademisk grad "master" skal man ha 5år.
`

Merkelig her står det noe annet.

 

Det ser ut til at du må skaffe deg briller og lese alt to ganger før du kommer med en konklusjon som sier at det er 100% feil. Jeg formulerte meg litt dårlig og inkompetente folk klarte å misforstå så jeg skal skrive utdypende og pedagogisk heretter for du trenger å få det inn med teskje.

Eller du kan lese gjennom det du skriver to ganger før du poster det. Slik at det ikke er noe fnugg av tvil hva du mener. Ironisk at du beskylder andre for å være inkompetente. Når du ikke selv er universitetstudent og tydeligvis ikke har greie på hvordan universitetsgradene er bygd opp og ikke har du R1 + R2. Det er så latterlig at det ikke er morsomt en gang.

 

Du lirer av deg påstand etter påstand, og når noen bemerker en feil, så kontrer du med at det var ikke det du mente.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

1) Førte sitat: Jeg tar selvkritikk og skal formulere meg grundigere og mer pedagogisk for inkompetente folk.

 

2) Andre sitat: Si at GENS er nullpunktet den åpner x antall dører UANSETT men så vil vi åpne "bonus" dørene da vil vi kunne åpne alle "bonus" dørene med R matte. Mens S matte klarer ikke å åpne R2 "bonus" dørene slik at noen vil være stengte ergo det er en dårligere vei å gå.

 

3) Tredje sitat: Ta på brillene om nødvendig øk styrke på brille glassene. Les lengre nede omtrent midt på artikkelen under tittelen "Akademiske grader i Norge" Link Wikipedia

 

4) Fjerde sitat: Det stemmer at jeg har sagt at man SKAL bruke 5år for å få en mastergrad, jeg formulerte meg litt upedagogisk her da mente jeg 5 skoleår. Ja det er mulig å halvere studietiden dersom du jobber dobbel så fort med skolearbeidet og tar to terminer hvert halvår.

 

5) Femte sitat: Se på svaret til forrige sitat.

 

6) Sjette sitat:

Man trenger ikke å være "rocket scientist" for å skjønne hvordan systemet fungerer.

Jeg beskylder deg for å være inkompetent fordi du mener at noen av innleggene var 100% feil fordi et element var ikke blitt nevnt noe som jeg tok som selvfølge at dere

kunne komme frem til selv. Jeg har aldeles ikke avskaffet meg ansvaret for noen av innleggene alt som jeg har skrevet mener jeg fremdeles.

 

Ekstra:

Jeg skal bli sivilingeniør og en betydelig del av valget for dette var preget av spesielt disse, lønn og nytteverdi. Høy lønn vil jeg ha og jeg vil drive med noe konstruktivt i samfunnet. Alle som har problemer SKAFF DERE BRILLER på størrelse 4,75 og oppover med 1 cm tykkelse på brilleglasset.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

(PS: Å si at samfunnsfag lukker dører er som å si at det å gå i butikken for å handle brød lukker dørene for å kjøpe vinkelsliper. Javel, men så var jeg ikke der for det i utgangspunktet, og har faktisk fått meg brødet mitt, i stedet for å sitte hjemme og sulte i hjel. Det ÅPNER dører å gå VGS, det åpner FLERE dører å ta realfag (i mange men ikke alle situasjoner))

Det bir som å si at realfag gjør at man har mulighet til å handle flere typer brød, som man ikke hadde mulighet til hvis man hadde valgt samfunnsfag …

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det er ikke så lett å forfalske artikler på Wikipedia fordi administratorene har autopatruljer over de siste endringene på artiklene og det er kjønnssmessig vurdering om endringen skal fjernes dersom mistanke om vandalisme.

 

Se på Andre sitat i innlegg nr 52.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Det er ikke så lett å forfalske artikler på Wikipedia fordi administratorene har autopatruljer over de siste endringene på artiklene og det er kjønnssmessig vurdering om endringen skal fjernes dersom mistanke om vandalisme.

 

Se på Andre sitat i innlegg nr 52.

 

Snakker ikke om andre sitat jeg. Her er det om det tredje sitatet.

 

Alt jeg mener er at siden kliden din ikke holder helt mål så bør du være mer åpen for andre meningen rundt dette.

 

EDIT: dårlig setningsformulering

Endret av Flux1
Lenke til kommentar

(PS: Å si at samfunnsfag lukker dører er som å si at det å gå i butikken for å handle brød lukker dørene for å kjøpe vinkelsliper. Javel, men så var jeg ikke der for det i utgangspunktet, og har faktisk fått meg brødet mitt, i stedet for å sitte hjemme og sulte i hjel. Det ÅPNER dører å gå VGS, det åpner FLERE dører å ta realfag (i mange men ikke alle situasjoner))

Det bir som å si at realfag gjør at man har mulighet til å handle flere typer brød, som man ikke hadde mulighet til hvis man hadde valgt samfunnsfag …

Javel.

 

Og hvordan stenger dette dører når man tar stud.s? Det er nettopp der poenget mitt ligger. Å ta samfunnsfag åpner dører, å ta realfag åpner i noen tilfeller flere dører. Dette har fint lite med nøyaktigheten av analogien min å gjøre, men for å være "ydmyk" kan jeg vel innrømme at den var noe uheldig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det er ikke så lett å forfalske artikler på Wikipedia fordi administratorene har autopatruljer over de siste endringene på artiklene og det er kjønnssmessig vurdering om endringen skal fjernes dersom mistanke om vandalisme.

 

Se på Andre sitat i innlegg nr 52.

 

Snakker ikke om andre sitat jeg. Her er det om det tredje sitatet.

 

Alt jeg mener er at siden meningene er omstridt og ikke alt er helt sikkert bør du være mer åpen for andre forslag siden kilden din ikke holder mål.

 

Den nederste delen var ikke til deg men til de som diskuterer om samfunnsfag matte stenger dører.

 

Selv om det er omstridt så betyr ikke det at vi kan utelukke faktaen og si at det er feil for den sikkerheten har vi ikke siden den er omstridt.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

(PS: Å si at samfunnsfag lukker dører er som å si at det å gå i butikken for å handle brød lukker dørene for å kjøpe vinkelsliper. Javel, men så var jeg ikke der for det i utgangspunktet, og har faktisk fått meg brødet mitt, i stedet for å sitte hjemme og sulte i hjel. Det ÅPNER dører å gå VGS, det åpner FLERE dører å ta realfag (i mange men ikke alle situasjoner))

Det bir som å si at realfag gjør at man har mulighet til å handle flere typer brød, som man ikke hadde mulighet til hvis man hadde valgt samfunnsfag …

Javel.

 

Og hvordan stenger dette dører når man tar stud.s? Det er nettopp der poenget mitt ligger. Å ta samfunnsfag åpner dører, å ta realfag åpner i noen tilfeller flere dører. Dette har fint lite med nøyaktigheten av analogien min å gjøre, men for å være "ydmyk" kan jeg vel innrømme at den var noe uheldig.

Ja, å ta samfunnsfag åpner dører, siden GENS er et minstekrav for å kunne ta høyere utdannelse i Norge. Samtidig lukker det mange dører, siden veldig mange studium òg har krav om fordypning i realfag. Derfor mener jeg at de fleste bør velge realfag, for å holde alle muligheter åpne.

 

Som tidligere sagt, så er ikke realfag nødvendigivs vanskeligere. Så å si at man ikke valgte realfag på videregående fordi man ønsker å få et godt karaktersnitt, er bare vas. Jeg hadde 6-er i både R1 og Fysikk 1 (og 5-er i R2), og jeg la ikke mye innsats i det. I tillegg trengte jeg det for å studere det jeg ville. Selv om man får én karakter lavere i alle realfagene, enn det man ville fått i samfunnsfag, vil man få opptil 4 realfagspoeng som veier opp for dette og vel så det.

 

:)

Lenke til kommentar

(PS: Å si at samfunnsfag lukker dører er som å si at det å gå i butikken for å handle brød lukker dørene for å kjøpe vinkelsliper. Javel, men så var jeg ikke der for det i utgangspunktet, og har faktisk fått meg brødet mitt, i stedet for å sitte hjemme og sulte i hjel. Det ÅPNER dører å gå VGS, det åpner FLERE dører å ta realfag (i mange men ikke alle situasjoner))

Det bir som å si at realfag gjør at man har mulighet til å handle flere typer brød, som man ikke hadde mulighet til hvis man hadde valgt samfunnsfag …

Javel.

 

Og hvordan stenger dette dører når man tar stud.s? Det er nettopp der poenget mitt ligger. Å ta samfunnsfag åpner dører, å ta realfag åpner i noen tilfeller flere dører. Dette har fint lite med nøyaktigheten av analogien min å gjøre, men for å være "ydmyk" kan jeg vel innrømme at den var noe uheldig.

Ja, å ta samfunnsfag åpner dører, siden GENS er et minstekrav for å kunne ta høyere utdannelse i Norge. Samtidig lukker det mange dører, siden veldig mange studium òg har krav om fordypning i realfag. Derfor mener jeg at de fleste bør velge realfag, for å holde alle muligheter åpne.

 

Som tidligere sagt, så er ikke realfag nødvendigivs vanskeligere. Så å si at man ikke valgte realfag på videregående fordi man ønsker å få et godt karaktersnitt, er bare vas. Jeg hadde 6-er i både R1 og Fysikk 1 (og 5-er i R2), og jeg la ikke mye innsats i det. I tillegg trengte jeg det for å studere det jeg ville. Selv om man får én karakter lavere i alle realfagene, enn det man ville fått i samfunnsfag, vil man få opptil 4 realfagspoeng som veier opp for dette og vel så det.

 

:)

 

Dine personlige anekdoter er ikke verken mer eller mindre verdt enn mine, og jeg opplevde det motsatte. Selv om karaktersnittet mitt ikke gikk opp ekstremt etter jeg skiftet, så gikk det opp.Hadde jeg fortsatt hadde jeg antakeligvis ikke nå vært der jeg var (dels fordi det aldri hadde slått meg at jeg kunne like rettslære). ;) Og jeg jobbet HARDT i realfagene, og ikke spesielt hardt i samf. Det er bare sånn det er at noen saker er vanskeligere for noen enn for andre, og meg bekjent -er- realfag vanskeligere, og de fleste jeg kjenner som har tatt begge deler er enige (men av en eller annen grunn er nesten ingen som har tatt bare ett av alternativene som er enig med meg).

 

I tillegg: Har det ikke slått deg at noen ikke bare går på skole for å komme videre, men også for å kunne lære det man er interessert i? Realfag er ikke for alle. Læren jeg har fått fra rettslære, engelsk og samfunnsvitenskap og filosofi er noe jeg kommer til å nyte godt av, og noe mange kan nyte godt av, dersom de skal gå videre på noe som ikke er realfagsrettet.

 

Jeg har allerede godtatt at man antakeligvis bør ta R1+R2 om man har klare ønsker om å jobbe/utdanne seg innen realfagssjangeren, men dette er ikke nok? Alle skal kunne derivere ellers er de underlegne. Er dette målet ditt?

 

PS: Samf stenger ingen dører, jeg kan fortsatt ta opp fag/ta forkurs. For å kunne stenge en dør, må den tidligere ha stått åpen.

PPS: Jeg vet hvordan man deriverer, men det var ikke på skolen jeg lærte -det- for å si det sånn.

Endret av Turtlefence
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...