Gå til innhold

1T og 1P matte på Videregående skole


protoneedhelp

Anbefalte innlegg

(PS: Å si at samfunnsfag lukker dører er som å si at det å gå i butikken for å handle brød lukker dørene for å kjøpe vinkelsliper. Javel, men så var jeg ikke der for det i utgangspunktet, og har faktisk fått meg brødet mitt, i stedet for å sitte hjemme og sulte i hjel. Det ÅPNER dører å gå VGS, det åpner FLERE dører å ta realfag (i mange men ikke alle situasjoner))

Det bir som å si at realfag gjør at man har mulighet til å handle flere typer brød, som man ikke hadde mulighet til hvis man hadde valgt samfunnsfag …

Javel.

 

Og hvordan stenger dette dører når man tar stud.s? Det er nettopp der poenget mitt ligger. Å ta samfunnsfag åpner dører, å ta realfag åpner i noen tilfeller flere dører. Dette har fint lite med nøyaktigheten av analogien min å gjøre, men for å være "ydmyk" kan jeg vel innrømme at den var noe uheldig.

Ja, å ta samfunnsfag åpner dører, siden GENS er et minstekrav for å kunne ta høyere utdannelse i Norge. Samtidig lukker det mange dører, siden veldig mange studium òg har krav om fordypning i realfag. Derfor mener jeg at de fleste bør velge realfag, for å holde alle muligheter åpne.

 

Som tidligere sagt, så er ikke realfag nødvendigivs vanskeligere. Så å si at man ikke valgte realfag på videregående fordi man ønsker å få et godt karaktersnitt, er bare vas. Jeg hadde 6-er i både R1 og Fysikk 1 (og 5-er i R2), og jeg la ikke mye innsats i det. I tillegg trengte jeg det for å studere det jeg ville. Selv om man får én karakter lavere i alle realfagene, enn det man ville fått i samfunnsfag, vil man få opptil 4 realfagspoeng som veier opp for dette og vel så det.

 

:)

 

Jepp enig i dette! :yes: Realfag holder dørene åpne når en skal søke på høyere utdanning. Og de som synes at det er vanskelig, de har ikke prøvd hardt nok. Enten tar man det lett, eller så må man arbeide mer med det.

 

Om en ikke skulle være interessert, så er jo det selvfølgelig fullt forståelig. Men som nevnt, husk realfagspoengene, de er meget nyttige (riktig nok får du poeng ved å ta 2. fremmedspråk i tredje året, men de gir ikke 4 alene heller!)!

 

Edit: Du får visst poeng for å ha fremmedsspråk i andre året også.

Endret av Saond
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Førte sitat: Jeg tar selvkritikk og skal formulere meg grundigere og mer pedagogisk for inkompetente folk.

Sorry mac, det er nok ikke mulig å tolke det på noen annen måte. Det er din skyld, ikke min. Det viser lite selvinnsikt når du skylder på andre pga dine egne feil. Ignoranse lenge leve!

 

2) Andre sitat: Si at GENS er nullpunktet den åpner x antall dører UANSETT men så vil vi åpne "bonus" dørene da vil vi kunne åpne alle "bonus" dørene med R matte. Mens S matte klarer ikke å åpne R2 "bonus" dørene slik at noen vil være stengte ergo det er en dårligere vei å gå.

La meg bryte det ned slik at kanskje hjernen din forstår det.

Vi har Person1, Person2 og deg.

 

Person1: Det er bare utdanninger som krever realfag som er ordentlige utdanninger!

Person2: Nei, vi har jo juss, psykologi, pedagogikk osv.

Deg: S Matte åpner bare for usle studier! <- din påstand er feil og passer ikke i kontekst.

 

INGEN HAR BESTRIDT AT REALFAG GIR FLERE VALGMULIGHETER. Det vi bestrider er at det er bare utdanninger som krever realfagkompetanse som kan kalles for ordentlige studier. Dessuten er jeg uenig at studier som informatikk er usle studier.

 

3) Tredje sitat: Ta på brillene om nødvendig øk styrke på brille glassene. Les lengre nede omtrent midt på artikkelen under tittelen "Akademiske grader i Norge" Link Wikipedia

Bilde!

Link til UMB om Ph.D

Link til lovdata

Jeg begynner å lure på om du er riktig vel bevart.

 

 

4) Fjerde sitat: Det stemmer at jeg har sagt at man SKAL bruke 5år for å få en mastergrad, jeg formulerte meg litt upedagogisk her da mente jeg 5 skoleår. Ja det er mulig å halvere studietiden dersom du jobber dobbel så fort med skolearbeidet og tar to terminer hvert halvår.

Jada, du kan alltid falle tilbake på:"det var jo det jeg menta da lols! :p". Hadde du brukt skoleår hadde det fortsatt ikke vært noe mer klart hva du mener. Tenker du over egentlig hva du skriver?

 

6) Sjette sitat:

Man trenger ikke å være "rocket scientist" for å skjønne hvordan systemet fungerer.

Jeg beskylder deg for å være inkompetent fordi du mener at noen av innleggene var 100% feil fordi et element var ikke blitt nevnt noe som jeg tok som selvfølge at dere

kunne komme frem til selv. Jeg har aldeles ikke avskaffet meg ansvaret for noen av innleggene alt som jeg har skrevet mener jeg fremdeles.

Nei, jeg mener at noen av innleggene var 100% feil, fordi de var 100% feil. F.eks at doktor er en doktorgrad, eller at Ph.D er normert til 2 år. Også nevner jeg de innleggene som er uklare for å være nettopp det de er, uklare. Det er faktisk ikke så vanskelig å skrive på den måten at man blir forstått. Bare fordi du har en manglende evne til å formulere deg så bør du ikke skyve skylden over på andre.

 

Ekstra:

Jeg skal bli sivilingeniør og en betydelig del av valget for dette var preget av spesielt disse, lønn og nytteverdi. Høy lønn vil jeg ha og jeg vil drive med noe konstruktivt i samfunnet. Alle som har problemer SKAFF DERE BRILLER på størrelse 4,75 og oppover med 1 cm tykkelse på brilleglasset.

YES! Lykke til med å bli siv.ing! Det kan dog bli litt vanskelig for deg. Du virker ikke som den skarpeste kniven i skuffen. Er det noe jeg ikke liker så er det folk med elitistisk holdninger. Det som er enda mer latterlig er om du er elitistisk og selv ikke er med i eliten. Det er som å være en dum nerd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis du syns realfag er helt forferdelig på VGS bør du revurdere å bli ingeniør.

Hvorfor bør jeg revurdere det? Jeg er allerede bestemt meg for å studere meg til master i rettsvitenskap, og er glad i det. R1 fullførte jeg halve løpet på og hadde over middels gode karakterer i, men jeg bestemte meg for at jeg ikke skulle studere realfag da jeg fant det kjedelig. (Og gadd heller ikke, for å være ærlig, var "mye" pugging i forhold til samf.f.)

Det var ikke rettet til deg men til en hypotetisk person som vil bli ingeniør men ikke liker realfag. Fordi du ga uttrykk for at forkurs er en rask "fix" istedet for å ta realfag på videregående.

 

Hvorfor skal man bruke 0,5-1 år på forkurs hvis du kunne tatt mer eller mindre det samme på VGS. Jeg skal love deg arbeidsmengden er MYE større på et forkurs enn på vgs. Du skal tross alt gjennom det man går gjennom på VGS i løpet av 2 År på et halvt år. Hvis du syns realfag er hardt på vgs, så ikke tro at du kan ta den lette veien gjennom forkurs.

Hvor sa jeg at forkurs var den "lette veien". Jeg påpeker bare at å ta samfunnsmessige fag på VGS ikke er verdens ende slik som noen gjerne vil ha det til. Dersom forkurset er R1+R2+F1 skulle ikke det være ekstremt belastende å ta over et år, men da blir det heller spørsmål om man har "kastet bort" et år. Dersom det skulle være alt for gigantisk ville ikke det studiet uteksaminere så mange folk som det gjør

Du ga uttrykk for i den første posten din: "Er så mange småkurs / forkurs som "fikser" disse problemene at jeg nesten heller vil se på valget å slite ræva av seg på VGS for svimlende små resultater i lengden." Jeg tolker dette som at du mener at man bør ta forkurs framfor "å slite ræva av seg på VGS for svimlende små resultater i lengden."

 

 

Akkurat hvilke dører er det samfunnsfag åpner?

Disse 850 studiene m.fl åpnes ved fullført 3-årig VGS, deri også "tullefag" som "sosiologi".

Disse studiene blir åpnet for de som har GENS, du trenger ikke samfunnsfaglig programfag for det. "Samfunnsfag åpner strengt talt mange dører, men i noen tilfeller ikke like mange som realfag." Svaret er samfunnsfag åpner i prinsippet INGEN dører. Du skriver at de kan åpne flere dører med man kan få bedre snitt. Det er et dårlig argument. Fordi da tar du forgitt at den personen er flinkere i samfunnsfaglige fag framfor realfag. Det er faktisk mange som er gode i realfag men suger i samfunnsfaglige fag.

 

Hvilke studier kan en med realfag ikke ta som en med samfunnsfag ta?

De der man ikke ender opp med grunnløst besserwissersyndrom. (Ekte svar: Svært få, kanskje ingen i Norge, men noen plasser i utlandet vil de kunne si at du ikke har riktige fag for å kunne komme inn.) Spørsmålet er ikke hvilket fag som åpner flest dører, men hvilket fag som er riktig for "deg"

Så hvorfor påstår du at samfunnsfag åpner for mange studier sågar til og med flere enn realfag?

 

Det er godt mulig å ta realfag og chille samtidig.

Whatever floats your boat. Det var ikke mulig for meg.

Det varierer selvfølgelig fra person til person. Noen tar det lett, andre må jobbe hardt. Poenget er det er mulig. :p

 

I bunn og grunn tror jeg vi er enige i at R1+R2 er best om man er sikker på at man vil gå et realfagsløp etter VGS, men det var noe i ditt teite utsagn om at dette var det eneste "ordentlige valget" som hisset meg litt opp. Du virker veldig som en typisk realfagsfyr som ser ned på alle som velger "mindre verdige" studier. (eller, slik du skriver så ER du nettopp dette.)Beklager, feil person. Da var vi visst i bunn og grunn enige.

Hvis du mener at det er best å ta R1+R2+Fysikk1 osv i vgs hvis du vet at du skal ta et studium som krever realfagkompetanse, da er vi enige.

Endret av Kubjelle
Lenke til kommentar

Hvis du mener at det er best å ta R1+R2+Fysikk1 osv i vgs hvis du vet at du skal ta et studium som krever realfagkompetanse, da er vi enige.

Ja, jeg mener at det i de fleste tilfeller er best å ta R1+R2+F hvis man vet man skal ta noe som krever det.

 

Jeg mener også at samf åpner dører, men fortsatt, i mange tilfeller ikke like mange som realfag. Du starter med ingen, og så går du over til å ha flere dører åpne. Så enkelt er det. Selv om du kan få flere muligheter med et annet studium betyr ikke det at samf stenger dører.

 

Før VGS:

 

Jobbe: Ja

Studere GENSfag: Nei

Studere realfag: Nei

 

Etter VGS samf:

Jobbe: Ja

Studere GENSfag: Ja

Studere realfag: Nei (Men mulig med quickfixes som nevnt.)

 

Etter VGS med praktiske fag + påbygg:

Lik over.

 

Etter VGS realfag:

 

Jobbe: Ja

Studere GENSfag: Ja

Studere realfag: Ja

 

Du ser vel at det åpner dører? Det er som å si at man ikke blir våt når man går i dusjen for man kan jo bli våt på andre måter, og man blir jo mer våt at å dykke i sjøen.

 

Videregående opplæring med realfag er ikke "grunnlinjen", grunnskole+ungdomsskole er.

 

EDIT: Ser du legger ord i munnen min. Det er en god grunn til at jeg bruker ord som KAN. Jeg har hele tiden prøvd å ikke snakke i absolutter for studiet er ikke likt for alle, men det ser ut til at du tolker meg annerledes. Jeg har ALDRI sagt at samfunnsfag åpner flere dører enn realfag, jeg har derimot sagt at det KAN åpne flere dører, og dermed har jeg heller ikke tatt for gitt at en person er flinkere i samf enn realfag.

 

Mitt råd til folk som er på vippepinnen er å PRØVE begge deler, og ikke høre på folk som vil ha det til at realfag er "bedre"

Endret av Turtlefence
Lenke til kommentar

Det er ikke samfunnsfagene i seg selv som åpner dører, det er jo det at du får GENS. Du kan faktisk gå vgs uten å ta samfunnsfag eller realfag. Slik jeg oppfattet deg så virket det som at du mente at hvis du tar diverse samfunnsfag, så kan du de fagene åpne visse studier. Jeg ser nå at det er ikke det du mener. Det du mener er at hvis du går studieforberedende med samfunnsfaglige programfag så vil det åpne mange dører.

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt, så er ikke forkurs en "quick fix". Pensum tilsvarer litt mindre matematikk enn R2, samtidig som man har litt mer fysikk enn det man får i Fysikk 1.

 

I forhold til mange andre ting mange folk gjør i forbindelse med studier, tar opp 1-2 år av VGS, går 1 år med uni, joiner armyn, folkehøgskule el. Er forkurs evt TRES ganske greit som "quick-fix" (og i alle fall ikke noe mye verre enn alle de andre tingene man kan gjøre), særlig hvis folk er så gode i realfag som mange tydeligvis vil ha det til i denne tråden.

 

Men jeg skal innrømme at jeg brukte uttrykket "quick-fix" litt ironisk.

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt, så er ikke forkurs en "quick fix". Pensum tilsvarer litt mindre matematikk enn R2, samtidig som man har litt mer fysikk enn det man får i Fysikk 1.

 

 

Er uansett nok med mattematikk her på Forkurset, R1 før jul, R2 etter jul og F1 under hele semesteret.

Om du har Generelstudiekompetanse kan du søke fritak fra Norsk, Engelsk og Teknologi og Samfunn.

 

Ergo.. 10 timer matte og 8 timer med fysikk hver uke. Er som kompaselig fornøyd nå som vi går videre fra algebra. Men er ingen tvil om at jeg selv føler undervisningen her er langt bedre enn VGS.. smile.gif

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

 

 

 

1) Førte sitat: Jeg tar selvkritikk og skal formulere meg grundigere og mer pedagogisk for inkompetente folk.

Sorry mac, det er nok ikke mulig å tolke det på noen annen måte. Det er din skyld, ikke min. Det viser lite selvinnsikt når du skylder på andre pga dine egne feil. Ignoranse lenge leve!

 

2) Andre sitat: Si at GENS er nullpunktet den åpner x antall dører UANSETT men så vil vi åpne "bonus" dørene da vil vi kunne åpne alle "bonus" dørene med R matte. Mens S matte klarer ikke å åpne R2 "bonus" dørene slik at noen vil være stengte ergo det er en dårligere vei å gå.

La meg bryte det ned slik at kanskje hjernen din forstår det.

Vi har Person1, Person2 og deg.

 

Person1: Det er bare utdanninger som krever realfag som er ordentlige utdanninger!

Person2: Nei, vi har jo juss, psykologi, pedagogikk osv.

Deg: S Matte åpner bare for usle studier! <- din påstand er feil og passer ikke i kontekst.

 

INGEN HAR BESTRIDT AT REALFAG GIR FLERE VALGMULIGHETER. Det vi bestrider er at det er bare utdanninger som krever realfagkompetanse som kan kalles for ordentlige studier. Dessuten er jeg uenig at studier som informatikk er usle studier.

 

3) Tredje sitat: Ta på brillene om nødvendig øk styrke på brille glassene. Les lengre nede omtrent midt på artikkelen under tittelen "Akademiske grader i Norge" Link Wikipedia

Bilde!

Link til UMB om Ph.D

Link til lovdata

Jeg begynner å lure på om du er riktig vel bevart.

 

 

4) Fjerde sitat: Det stemmer at jeg har sagt at man SKAL bruke 5år for å få en mastergrad, jeg formulerte meg litt upedagogisk her da mente jeg 5 skoleår. Ja det er mulig å halvere studietiden dersom du jobber dobbel så fort med skolearbeidet og tar to terminer hvert halvår.

Jada, du kan alltid falle tilbake på:"det var jo det jeg menta da lols! :p". Hadde du brukt skoleår hadde det fortsatt ikke vært noe mer klart hva du mener. Tenker du over egentlig hva du skriver?

 

6) Sjette sitat:

Man trenger ikke å være "rocket scientist" for å skjønne hvordan systemet fungerer.

Jeg beskylder deg for å være inkompetent fordi du mener at noen av innleggene var 100% feil fordi et element var ikke blitt nevnt noe som jeg tok som selvfølge at dere

kunne komme frem til selv. Jeg har aldeles ikke avskaffet meg ansvaret for noen av innleggene alt som jeg har skrevet mener jeg fremdeles.

Nei, jeg mener at noen av innleggene var 100% feil, fordi de var 100% feil. F.eks at doktor er en doktorgrad, eller at Ph.D er normert til 2 år. Også nevner jeg de innleggene som er uklare for å være nettopp det de er, uklare. Det er faktisk ikke så vanskelig å skrive på den måten at man blir forstått. Bare fordi du har en manglende evne til å formulere deg så bør du ikke skyve skylden over på andre.

 

Ekstra:

Jeg skal bli sivilingeniør og en betydelig del av valget for dette var preget av spesielt disse, lønn og nytteverdi. Høy lønn vil jeg ha og jeg vil drive med noe konstruktivt i samfunnet. Alle som har problemer SKAFF DERE BRILLER på størrelse 4,75 og oppover med 1 cm tykkelse på brilleglasset.

YES! Lykke til med å bli siv.ing! Det kan dog bli litt vanskelig for deg. Du virker ikke som den skarpeste kniven i skuffen. Er det noe jeg ikke liker så er det folk med elitistisk holdninger. Det som er enda mer latterlig er om du er elitistisk og selv ikke er med i eliten. Det er som å være en dum nerd.

 

 

 

For ifølge visse personer så er ALT jeg har skrevet tydeligvis 100% feil bare fordi det var litt dårlig formulert eller en liten del ble ikke nevnt. Men det er aldeles ikke slik.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Bare så det er sagt, så er ikke forkurs en "quick fix". Pensum tilsvarer litt mindre matematikk enn R2, samtidig som man har litt mer fysikk enn det man får i Fysikk 1.

 

 

Er uansett nok med mattematikk her på Forkurset, R1 før jul, R2 etter jul og F1 under hele semesteret.

Om du har Generelstudiekompetanse kan du søke fritak fra Norsk, Engelsk og Teknologi og Samfunn.

 

Ergo.. 10 timer matte og 8 timer med fysikk hver uke. Er som kompaselig fornøyd nå som vi går videre fra algebra. Men er ingen tvil om at jeg selv føler undervisningen her er langt bedre enn VGS.. smile.gif

Ja. Jeg vil tippe at foreleserene på forkurs holder et ganske høyt nivå (det er kanskje noen av de samme som underviser i matematikk på universitet til vanlig?). Merker selv veldig stor forskjell på undervisningskvaliteten fra vgs. til universitet. Mye av det jeg bare pugget fordi "det var sånn", har jeg lært å forstå på universitetet. Hehe.

Lenke til kommentar

*sutre* *grine* *klage*

Sier ikke at alt du har skrevet er 100% feil, men noe er det. Skriver også at mye er påfallende dårlig formulert. Skjønner at du ikke gidder å delta i diskusjonen når du møter såpass overlegen argumentasjon.

 

Forhåpentligvis har du såpass selvinnsikt at du tar til deg denne kritikken og blir mer moden. Jeg har dog en anelse om at det er en korrelasjon mellom elitistiske holdninger og dårlig selvinnsikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...