Gå til innhold

Montering av elektronikk/kretser utendørs


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Eg skal til å montere en del elektriske målere utendørs. Kretskortene og utstyret lager eg selv, og eg må derfor også finne frem løsninger for montering selv. Det er da to ting eg lurer på.

 

Bør eg gå for en boks som er så tett som overhode mulig(IP65 + membrangjennomføringer) eller vil det være lurt å ha noe ventilasjon? Boksen(eller boksene) skal monteres på ei stang og skal stå utendørs på de mest værutsatte stedene eg klarer å finne :)

 

Om boksen er helt tett så ser eg for meg at fuktighet som sperres inne når eg inspiserer eller monterer utstyret kan føre til en del skader over tid. På en annen side vil jo ventilasjon kunne føre til økt luftfuktighet i boksen, som kan være skadelig på samme måte over tid.

 

Ser for meg at to små ventilasjonshull i hvert sitt hjørne helt nederst ikke medfører inntregning av vann. Men eg har ikke testet, så eg er usikker.

 

Noen som har innspill eller erfaring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Boksen med innhold er et termodynamisk system som hele tiden vil forsøke å tilpasse seg omgivelsene. En hermetisk tett kapsling vil ikke utveksle fuktighet og følgelig vil den konsevere fuktigheten når kapslingen lukkes.

En boks med membrantetninger vil neppe være hermetisk tett, men fuktutvekslingen vil foregå svært langsomt, og en kan anta at etter lang tid vil luftfuktigheten i boksen tilsvare den gjennomsnittlige luftfuktigheten i omgivelsene.

Ved ventilasjon vil tilpasningen gå raskerere og og luftfuktigheten vil variere mer.

 

Grunnen til å lage drenerings-/ventilasjonsåpnimger måtte være for å ta høyde for eventuelle utettheter som måtte oppstå. Dette kan, avhengig av antall og plassering av gjennomføringer, være fornuftig i mange tilfeller. Dette må du vurdere på selvstendig grunnlag

Lenke til kommentar

Eg forventer ikke at det skal komme vann inn i skapet pga gjennomføring av kabler eller fester. Det eg frykter er at om skapet er såpass tett at det bevarer fuktig luft over lengre tid så fører det til at elektronikken blir ødelagt.

 

Men takk for svar :)

 

Da tar eg utgangspunkt i at pga membrangjennomføringene så blir ikke skapet helt tett og at den minimale sirkulasjonen som da er mulig er tilstrekkelig for å bevare elektronikken :)

Lenke til kommentar

Eg forventer ikke at det skal komme vann inn i skapet pga gjennomføring av kabler eller fester. Det eg frykter er at om skapet er såpass tett at det bevarer fuktig luft over lengre tid så fører det til at elektronikken blir ødelagt.

 

Men takk for svar :)

 

Da tar eg utgangspunkt i at pga membrangjennomføringene så blir ikke skapet helt tett og at den minimale sirkulasjonen som da er mulig er tilstrekkelig for å bevare elektronikken :)

Grunnen til at man bruker drainplugger eller hull er fordi bokser ofte er vanskelige å få helt tette og de vil derfor puste litt pga temparatursvingninger (dag/natt) og de kan da samle seg kondens inne i boksen. Har du åpning i boksen vil du nok til tider få oppimot 100% luftfuktighet inne i boksen fordi den vil puste inn luft om ettermiddagen når temparaturen synker og denne vil kunne kondensere inni når temparaturen fortsetter å synke.

 

Hvis boksen er helt tett kan du bruke silicagel (poser med små kuler som ofte er pakket inn sammen med utstyr du kjøper). Det finnes også andre produkter som preserverer og beskytter mot rust og irring, bla annet noen skumgummiputer som er innsatt med noen kjemikalier, tror de heter cortex eller noe sånn, eller du kan bruke en eller annen type spray som du sprayer inn i boksen før du lukker den. Dette er mye brukt på skip/offshore.

Lenke til kommentar

Jeg mekket en radiostyrt lysbryter for noen år siden for en bekjent. Jeg ble også nødt til å montere den utendørs og jeg borret ikke hull i boksen, men jeg la inn noen poser med silica gel. Så vidt jeg vet har dette fungert helt greit, men det kommer selvsagt helt an på luftfuktigheten og hvor nøye man er med å skifte posene med jevne mellomrom. Monterer du boksen nede i et slags dalsøkke, nær en elv eller et vann, kan du nok bare glemme silica og bør kanskje støpe inn duppedittene.

 

Det er mulig du kommer et godt stykke på vei bare ved å lakkere kretskortene i rikelig monn.

Endret av runmad
Lenke til kommentar

Bare pass på å bruk syrefri vaselin da i så fall, ellers angriper den enkelte metaller....

 

Jeg har lagd noen bokser i helt tett plast med gummipakninger i lokkene (IP65), og der har elektronikken stort sett holdt i årevis uten problemer.

Bruker nesten uten unntak plastlakk (f.eks. K70)på kretskortene da, på begge sider. Beskytter veldig godt egentlig.

 

Men hvilken type elektronikk er det du skal montere, hvilke tilkoblinger trenger du på kortet, og hva skal du måle?

Lenke til kommentar

Hei og takk for alle svar! :)

 

Hvilken virkning vil et "varmeelement" ha? Dersom temperaturforskjellen spiller noen rolle er eg redd den fører til negativ virkning. Største problemet vil uansett være strømbruken. Elektronikken skal drives fra et batteri som lades via et eller flere solceller. Da er hver milliamp kritisk :)

 

Lakkering og innkapsling blir nok ikke aktuelt i første omgang, men det er en god ide, og vil bli holdt i bakhodet til revisjon 2 av kretskortene.

 

Det som vi holder på med er å lage en kontroller som skal kobles mot 6 værsensorer. Alle værsensorene vil tåle å stå utendørs, så der blir det ikke noen problemer. Men i tillegg så kommer kretskortet, skruterminalene og interne sensorer. Av interne sensorer så snakker vi om fukt(ironisk nok), lufttrykk og temperatur.

 

Versjon 1 vil være et selvlagd kretskort eller prototype kretskort med baner(heltrekte eller trehullsbaner). Når vi har fått testet kretsen over tid vil vi bestille ferdigproduserte kretskort. Skal da se på muligheten med å lakke det ferdige resultatet for å forsegle kretsen så godt det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar

Om du skal ha sensorer inne i boksen for å måle luftens fuktighet, temperatur og barometrisk trykk, så må den jo være relativt åpen da.

 

Lignende sensorer som brukes utendørs har ofte en form for hette montert ned over selve boksen som gjerne er åpen både i topp og bunn. Se for deg f.eks. et rør med en "paraply" over, der kantene på paraplyen går godt nedenfor toppen på røret, men uten å være helt nedpå røret.

 

En slik konstruksjon vil ikke danne noe kondens, men luftfuktigheten vil selvsagt variere med vær og vind. Varmeelement på batteridrevet utstyr er stort sett lite aktuelt.

 

Et helt ubeskyttet kretskort med bare kobberbaner, vil ganske raskt oksidere. Om det er fortinnet vil det tåle noe mere, men et lag med plastlakk er både billig og enkelt å slenge på.

Kan også bli problemer med dårlig kontakt på skrueterminalene over tid, kan være en fordel å klemme endehylser på ledningene om de er av ren kobber.

Lenke til kommentar

Selve kretskortet eg snakker om her vil bli montert i en vanntett(IP65) plastboks med membrangjennomføringer til ledningene. Sensorene vil da monteres på utsiden, bortsett fra en temp sensor(som skal måle temperaturen i boksen), en fuktsensor(denne blir nok ikke med i første omgang) og en trykksensor. Trykksensoren er innkapslet noe, og har en nippel for tilkobling av en slange som da slak legges på utsiden.

 

Temperatursensoren som skal måle temperaturen ute vil bli plassert i en slik skjermet hus som du snakker om, for å sørge for korrekt temperaturmåling. Ikke utenkelig at fuktsensoren blir plassert her også. Men her snakker vi uansett ikke om åpne kretskort, men innkapslede sensorer som er laget for å stå utendørs.

Lenke til kommentar

Både fukt- og temperatursensoren bør definitivt monteres noe vekk fra elektronikken. Dersom det er snakk om å få rimelig anvendbare registreringer av lufttemperatur bør temperatursensoren plasseres i et ventilert "hus" av den typen meteorologene benytter. Det bør også være en brukbar plass for fuktsensoren.

Elektronikken vil alltid generere noe varme og siden det er tale om en controller som i det minste skal kommunisere med seks eksterne enheter er det rimelig å tro at må være et målbart effektforbruk.

Jeg vet ikke hva slags type temperatursensor dere tenker å benytte, men det er verdt å ha egenoppvarmingen i tankene.

 

Jeg ville ikke bekymret meg alt for mye om holdbarhet og innkapsling når det dreier seg om en midlertidig prototyp. Litt lakk er imidlertid en god ide som ikke umuligjør nødvendige revisjoner.

 

Jeg har selv hatt en del erfaring med slike konstruksjoner og det "normale" utemiljøet har stort sett ikke bydd på de store problemene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...