Gå til innhold

Canon EOS 60D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette ser genialt ut. Mitt ankepkt mot xxD serien tidligere har vært størrelse. Når de i tillegg legger ved vridbar skjerm blir det desto bedre. Håper søkeren er god, har ikke helt fått med meg evt endringer ifht 50d. Mikrofokus har jeg ikke hørt om en gang, så det gjør ikke meg noe (enda i alle fall). At specs ellers er kopiert fra 550d gjør ikke noe, den har glimrende spesifikasjoner. Så lenge grepet er godt, kontrollhjul fungerer bra, vridbar skjerm er i boks og byggkvaliteten og værtetting er tilstrekkelig gjennomført blir dette en hit hos meg.

 

Happy for at jeg ventet med å kjøpe 550d! Dersom det kommer noen tester som er positive mtp bygg- og bildekvalitet etc, så blir det nok omider utskiftning av gode gamle 350d.

Lenke til kommentar

...

Happy for at jeg ventet med å kjøpe 550d! Dersom det kommer noen tester som er positive mtp bygg- og bildekvalitet etc, så blir det nok omider utskiftning av gode gamle 350d.

 

Men hvorfor betale nesten 4000,- ekstra for nesten samme kamera, men med vribar-skjerm?.. 550D har i det minste hvitbalanse-knappen.

 

Når prisen først nærmer seg 9-10000,- er det kanskje likegreit å gå på 7D til ett par tusenlapp ekstra.

Lenke til kommentar

Har ventet på dette kameraet lenge nå, men ble skuffet på enkelte ting.

 

Mine synspunkter så langt:

 

Det negative: manglet mikrojustering av autofokus, Lavere skuddtakt,

 

Det positive: skjermen, blitsstyring, vekten

 

Er likegyldig til: 18mp, ikke magnesium chassis, SD kort,

 

Blir ikke prisforskjellen så veldig stor blir nok 7d mer aktuell for meg.

Lenke til kommentar

må si jeg også ble en smule skuffet over 60D -hadde sett meg ut den som arvtaker til 450D'en min, men nå tviler jeg veldig.. synes for det første at de kunne spisset kameraet enda mer mot video og/eller low-light slik en del rykter i forkant antydet, heller enn å komme med i-kamera-raw-prossesering og ny lysmåling (hva skal jeg med det!? bruker stort sett bare manuell og spot uansett! og prossesering gjør jeg i LR) og når de i tillegg flytter hvitbalansen inn i menyen, fjernen microjustering av fokus, og har alle nybegynner-modusene istedenfor C1, C2 og C3, så blir dette kameraet for fordummet ifht. hva jeg var ute etter.. eneste som frister her er mindre størrelse/vekt, og vridbar skjerm.. sensoren er selvfølgelig også bedre enn i min 450D, men hadde håpet på enda et skritt videre i form av bedre iso-ytelse, istedenfor resirkulering av 7D-sensoren..

Lenke til kommentar

Angrer på at jeg ikke kjøpte 7D når det kom. Prisen er omtrent det samme i dag, og 60D har ikke de egenskapene jeg bil ha (autofokus, seriehastighet og robusthet). Får se om jeg klarer meg med 30D intill etterkommeren av 7D kommer. Minst et år til?

Hva med å kjøpe det nå? Eller går det bare an å kjøpe kamera de to første månedene etter at det har kommet ut?

Lenke til kommentar

Angrer på at jeg ikke kjøpte 7D når det kom. Prisen er omtrent det samme i dag, og 60D har ikke de egenskapene jeg bil ha (autofokus, seriehastighet og robusthet). Får se om jeg klarer meg med 30D intill etterkommeren av 7D kommer. Minst et år til?

no mer enn det 60D har på de områdene der var ikke å forvente når 7D først kom og ble det den ble..

Lenke til kommentar

Men hvorfor betale nesten 4000,- ekstra for nesten samme kamera, men med vribar-skjerm?.. 550D har i det minste hvitbalanse-knappen.

Jeg synes det er stor forskjell. Eller mener du at Nikon D5000 og D90 er mer eller mindre samme kamera også?

 

Selv syns jeg at sensorer i D5000, D90 og D300s yter så å si det samme. Så forskjell for meg ligger i selve huset, ikke sensoren.

 

D5000 er ett avansert amatør kamera, som setter enkelhet i fokus. Kamera som jeg tar med meg på ferie. Enkel å bruke, lett og morsom.

 

D90 er ett semi-proff layout. Og i mine øyer er det ett kamera som har 2 dedikerte hjul/kontroller for f-top og lukketid. Samt enkel betjening i Manual-mode og rask kompensasjon for Priority-modes.

 

D300s derimot er ett proff kamera. CF kort, flott hus, støtte for samme batterier som D3 serie med MB-D10. Samt alle tenkelig funksjoner, spesielt silent-shutter.

 

 

Min utfordring med 60D at den har verken CF kort, eller alle de knappene jeg ser etter i ett semi-proff/proff kamera eller har robust hus. Det blir som ett uheldig mix av D300s og D5000 i ett plastikk hus, til prisen ett sted mellom D90 og D300s.

 

Men siden det er Canon, med ett kanon sterk 7D bare ett par tusenlapper over, klarer jeg ikke helt å se hvem denne er ment for.

Lenke til kommentar

7D lå på 18500,- veiledende da det ble lansert, men kan nå kjøpes i butikken for ti-elleve bærumstiere. Det blir litt feil å sammenligne butikkpris på 7D med veiledende pris på 60D. Forgjengeren til 60D, 50D, lå på 13500,- veiledende ved lansering, men til slutt i salgsperioden lå nyprisen i enkelte butikker under 4800,-.

 

Jeg tipper at om ca ett år vil man kunne kjøpe 60D til under seks tusen kroner.

Lenke til kommentar

Angrer på at jeg ikke kjøpte 7D når det kom. Prisen er omtrent det samme i dag, og 60D har ikke de egenskapene jeg bil ha (autofokus, seriehastighet og robusthet). Får se om jeg klarer meg med 30D intill etterkommeren av 7D kommer. Minst et år til?

Hva med å kjøpe det nå? Eller går det bare an å kjøpe kamera de to første månedene etter at det har kommet ut?

 

Må i tenkeboksen. Trenger egentlig ikke nytt kamera, det er fotografen som er begrensningen ikke utstyret. Følgefokus og høyere iso vil bedre skibildene, men er det nok til å bruke så mye penger? Lanseringen av 60D eliminerte i alle fall ett alternativ.

 

Grunn til å kjøpe kamera rett etter at det kommer ut er at en har "det beste" utstyret lenger. Behovet for oppgradering kommer ikke så raskt. Men er det fremdeles to år til ny 7D kan jeg like godt kjøpe i dag.

Lenke til kommentar

Men siden det er Canon, med ett kanon sterk 7D bare ett par tusenlapper over, klarer jeg ikke helt å se hvem denne er ment for.

60D er i prinsippet en "Super-Rebel" eller "semiprosumer" som jeg har sett en del kalle den.. -mer sammenliknbar med 550D enn 7D, og prisen vil nok også reflektere det etterhvert -som det ble påpekt over her så blir det litt feil å sammenlikne veiledende pris for et nytt kamera, med ett som har vært på markedet i ett år allerede..

 

hele greia virker mest som en taktisk manøver fra marketing-folka til canon, der å tjene penger er det viktigste, fremfor å treffe blink på målgruppa mellom 550D og 7D.. og det er jo ikke så rart, de vil jo selvsagt tjene penger og jeg tviler ikke på at de vil lykkes med denne taktikken, målt i den målestokken...

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

Selv syns jeg at sensorer i D5000, D90 og D300s yter så å si det samme. Så forskjell for meg ligger i selve huset, ikke sensoren.

 

D5000 er ett avansert amatør kamera, som setter enkelhet i fokus. Kamera som jeg tar med meg på ferie. Enkel å bruke, lett og morsom.

 

D90 er ett semi-proff layout. Og i mine øyer er det ett kamera som har 2 dedikerte hjul/kontroller for f-top og lukketid. Samt enkel betjening i Manual-mode og rask kompensasjon for Priority-modes.

 

D300s derimot er ett proff kamera. CF kort, flott hus, støtte for samme batterier som D3 serie med MB-D10. Samt alle tenkelig funksjoner, spesielt silent-shutter.

Og nå har Canon fått 3 kameraer i akkurat samme 3 sjikt - en 60 som ligger for tett opp til 7D blir bare dumt.

 

Min utfordring med 60D at den har verken CF kort, eller alle de knappene jeg ser etter i ett semi-proff/proff kamera eller har robust hus. Det blir som ett uheldig mix av D300s og D5000 i ett plastikk hus, til prisen ett sted mellom D90 og D300s.

 

Men siden det er Canon, med ett kanon sterk 7D bare ett par tusenlapper over, klarer jeg ikke helt å se hvem denne er ment for.

60D er en ren konkurrent til D90 segmentet. Noe som ikke Canon hadde før. Det er for oss som trenger noe mer enn 550D/D5000, men som finner at 7D/D300s er totalt overkill.

 

Jeg tror nok at prisen på 7D kommer til stige litt når 60D er i butikkene. 60D kommer nok til å legge seg rundt 8-9000,- ganske raskt.

Lenke til kommentar

Er det noen med hånden på hjertet som har utsatt kameraet sitt på en slik måte at det var magnesiumen i kamerahuset som reddet det?

 

Hadde vært en fin test for tomsi42 og Anew (les : lensbusters), og satt opp et plast-/kunststoffhus mot et magnesiumhus i knusetesting. (Jeg ser problemet med å få tak i testobjekter dog..)

 

Ellers blir det spennende å se hvordan dette huset vil hamle opp med D95.

Endret av d0ppler
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...