Gå til innhold

Canon EOS 60D


Anbefalte innlegg

Prisskillnad blir på ca 3000 kronor tippar jag. 7D ser i alla fall ut till att vara värt de 3000, framför allt om detta med att inte Micro Adjust är med på 60D (hur fan kan de lämna den utom!??)

Markant dåligare AF vill jag tro 40% mindre burst är de viktigaste punkterna som jag ser det.

Plast eller metall bryr jag mig inte så mycket om, skärmen kanske man kan tilpassa sig.

 

Jag kan inte se att 50D folk vill köpa denna. Ej heller från 550D. 60D borde kosta 6-7000 max med dessa specifikationer. Jag har 30D som jag är less på (har bara haft Canon), det blir nog 7D eller mer troligt, Nikon denna gång. Det är jag nog inte ensam om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor kan ikke Canon og komme med innihusetbehandlet HDR? Er jo bare en softwaregreie?

Fordi Canon er konservative?

Snakker vi da om bracketing og sammenstilling til HDR, eller også tonemapping til LDR?

 

Er ikke dette en prosess man må ha manuell kontroll over for å få gode resultater? En automatisk løsning er kanskje kult i konsument kompakt-kamera, men neppe det en ivrig SLR-entusiast vil trives med?

 

Bedre bracketing er derimot en opplagt software-greie som har relevans for HDR og som Nikon gjør bedre enn Canon i dag.

 

-k

Lenke til kommentar

Vil berømme artikkelforfatteren og akam. Likte godt live-update fra pressekonferansen. Mange som satt og ventet på info.

Vi klarer godt å leve med ett par stavefeil for å få så rykende fersk informasjon..

Rykende fersk...Dpreview, engadget og de fleste andre har hatt all info og sniktitt tilgjengelig lenge før Akam kom seg på pressekonferanse.

Lenke til kommentar

Vil berømme artikkelforfatteren og akam. Likte godt live-update fra pressekonferansen. Mange som satt og ventet på info.

Vi klarer godt å leve med ett par stavefeil for å få så rykende fersk informasjon..

Rykende fersk...Dpreview, engadget og de fleste andre har hatt all info og sniktitt tilgjengelig lenge før Akam kom seg på pressekonferanse.

Good for you...

 

edit: modererte meg litt...

Endret av oldis
Lenke til kommentar

Er et par ting med 60D her som gjør at 7D-en blir mer aktuell for meg..

 

- SD-kort. Vil ikke bytte ut alle CF-kortene jeg har fra før!

- 5.3 fps blir litt lite mot 7Ds 8 fps, til og med lite i forhold til det jeg har med 40D nå

 

Hvis dette hadde vært annerledes ville 60D vært et mye bedre kjøp, men Canon kan jo heller ikke konkurrere mot seg selv :)

Jeg har ikke problem med at den tar SD kort - nå som SDXC standarden har kommet, er det på tide å gå over.

 

5.3fps er nok mer enn nok for de fleste i målgruppen til kameraet.

 

Jeg alltid syntes at min 30D er litt i største og tyngste laget, slik at jeg liker valgene Canon har gjort med denne modellen. Så det blir nok en slik på meg ihvertfall.

 

PLAST BODDY UFF

Plast is king :)

Lenke til kommentar

Dessuten, ettersom DA 10-17 er utviklet i samarbeid med Tokina, finnes det en Tokina 10-17 til både Canon og Nikon.

(Produksjon av F 17-28 Fish-Eye startet allerede i 1995.)

 

Edit: Det står det en forklaring til hva dette objektivet er først ute på i pressemeldingen. Selv forstår jeg det som det en mulig å variere mellom sirkulær projeksjon på 8mm og "kraftig forvrengt" på 15mm. Pentax-objektivene, med sine mindre ekstreme brennvidder, vil ikke ha sirkulær projeksjon i den vide enden. Antagelig en fordel for de som har forskjellige sensorstørrelser i stallen. Objektivet har også markeringer på zoomringen for ulike formater, som viser minste brennvidde hvor det ikke lengre er vignettering på 35mm/APS-H/C.

Endret av Aiki
Lenke til kommentar

Men, leser jeg 18 megapixler på DPR? Er redd for lysegenskapene :(

Det er samme som 550D og 7D. Og ytelsen skal være mer eller mindre identisk. Skal du ha noe som er bra på ekstrem høy ISO, så er det nok FF du må gå for.

Ja, jo, sant nok, men hadde vel ikke skadet å fokusere litt mer på ISO kvalitet selv om det ikke er FF... dog 7D har jo ganske så gode lysegenskaper det og.

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg at det er viktig å ha dedikert knapp for hvitbalanseinnstilling.

 

Selv bruker jeg mest:

ISO, hvitbalanse, AF-mode, EV +/-, metering-mode

 

Selv i rå-format tider, er det utrolig behagelig å kunne kjøre på forhåndsinnstilt hvitbalanse.

 

Jeg savner faktisk funksjon der man kan kopiere hvitbalanse fra siste bildet til manuelt hvitbalanse. Det samme gjelder for lukke-tid og f-stop, A-mode til M-mode.

 

Ellers er jeg ikke helt begeistret for 60D. Søkerens dekningsgrad er på 95%, alt for "auto"-tilpasset brukergrensesnitt, litt for treg, litt for få fokuspunkter. Klarer ikke helt å se hva som skiller denne fra gode gamle 550D. Spesifikasjoner er så å si copy-past.

 

Generelt sett savner jeg invasjon. Nikon hadde i det minste kommet med ny fokus-mode, stille lukker, fokusering i video, ny CPU. Tviler på jeg kommer til å bruke noen av funksjoner, men godt at det er i det minste endringer fra kamera til kamera.

 

Edit: Det å droppe CF kort i ei slik kamera, er å slakte den som backup/kamera-2 for proff brukere. Jeg gidder i alle ikke å dra på 2 type kort.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...