Gå til innhold

Test: MSI Geforce GTX 460 Cyclone 768 MB


Anbefalte innlegg

Men det som jeg misliker sterkt er den store svertekampanjen enkelte driver mot Fermi.

Hvem i alle dager snakker du om nå?

 

Personlig anbefaler jeg GTX 460 over alle ATi kort man for kjøpt per dags dato da det er et glimrende produkt med en tihørende glimrende pris.

Dette var ikke rettet mot deg.

 

Jeg sikter til påstander om at Fermi er elendig, mislykket osv. Det er tegn til slikt i denne diskusjonen, men dette fenomenet er på mange nettsider, i mange artikler og forum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det som jeg misliker sterkt er den store svertekampanjen enkelte driver mot Fermi.

Hvem i alle dager snakker du om nå?

 

Personlig anbefaler jeg GTX 460 over alle ATi kort man for kjøpt per dags dato da det er et glimrende produkt med en tihørende glimrende pris.

Dette var ikke rettet mot deg.

 

Jeg sikter til påstander om at Fermi er elendig, mislykket osv. Det er tegn til slikt i denne diskusjonen, men dette fenomenet er på mange nettsider, i mange artikler og forum.

Per dags dato kan ikke folk være annet enn kjempefornøyd med Fermi! Noe annet ville vært irrellevant og absurd. Jeg føler denne negative holdningen har dempet seg litt men at det fortsatt sitter litt igjen hos noen.

Det som er viktig er å være så åpen så mulig og ikke danne seg subjektive inntrykk basert på førsteinntrykk, anekdotiske beviser eller andres overdreven kritikk. Mange dannet seg en dårlig holdning bare fordi Fermi ikke ble sånn som folk hadde håpet. Litt fordi det var bygget opp store forventninger. Dermed fikk folk ganske statiske meninger om Fermi, selv om Fermi hadde mange faktorer mot seg, var tidlig i lanseringsfasen, hadde mye mer å gå på og ikke minst hadde den aller beste ytelsen.

Endret av stianaarskaug
Lenke til kommentar

Jeg har sett realitisk på Fermi siden det kom. Kongen på haugen av GPGPU og noe skuffende ift. spill, varme, støy og strømbruk. Tesselation ytelsen er dog helt fantastisk og dette vil det bli mer av i spill.

 

Produkter som GTX 460 har bedret de tingene jeg syntes veide noe negativt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dette var ikke rettet mot deg.

 

Jeg sikter til påstander om at Fermi er elendig, mislykket osv. Det er tegn til slikt i denne diskusjonen, men dette fenomenet er på mange nettsider, i mange artikler og forum.

Jeg er fullstendig enig i at Fermi har fått mer pepper enn det fortjener, man må se produktet for hva det er. All sterk negativ omtale tror jeg kommer av folks egne urealistiske forventninger, delvis hypet opp av en uansvarlig presse.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har sett realitisk på Fermi siden det kom. Kongen på haugen av GPGPU og noe skuffende ift. spill, varme, støy og strømbruk. Tesselation ytelsen er dog helt fantastisk og dette vil det bli mer av i spill.

 

Produkter som GTX 460 har bedret de tingene jeg syntes veide noe negativt.

Her må jeg si meg enig. Ytelsen har alltid vært best, men faktorer som pris og andre egenskaper er det som endet konklusjonen. Føler jeg har vært del av et mindretall som har sett delvis positivt(realistisk som du sier) på Fermi. Dette vil ikke si at jeg ikke har sett på ATI som et bedre alternativ på bestemte tidspunkt(ikke personlig). Men alt etter behov, verdier og hva enhver person legger vekt på. For meg har alltid nVIDIA sine kort vært det beste valget, til tross for pris og andre ulemper.

Endret av stianaarskaug
Lenke til kommentar

Dette var ikke rettet mot deg.

 

Jeg sikter til påstander om at Fermi er elendig, mislykket osv. Det er tegn til slikt i denne diskusjonen, men dette fenomenet er på mange nettsider, i mange artikler og forum.

Jeg er fullstendig enig i at Fermi har fått mer pepper enn det fortjener, man må se produktet for hva det er. All sterk negativ omtale tror jeg kommer av folks egne urealistiske forventninger, delvis hypet opp av en uansvarlig presse.

Ja det er det jeg sikter til.

 

Mye av problemet er at folk forventet at nVidias nye arkitektur skulle være å være perfekt fra starten av. nVidia har virkelig gjort solid arbeid men det er selvsagt en del småproblemer, produksjonsproblemene til TSMC gjorde dette selvsagt mye verre. Uansett så har nVidia ikke planlagt at de skulle utnytte arkitekturen maksimalt i starten, selv om de hadde håpet å få ting til bedre. Denne arkitekturen kommer til å være grunnlaget for neste generasjon og opptil flere etter det.

 

Jeg gleder meg til å få eksperimentere med Fermi selv, og få teste effekten av ulike designvalg som jeg har lurt litt på, blant annet cachestørrelse. Uansett så sies det at Radeon HD 7000-serien skal ha en ny arkitektur som skal være bedre på tessellation.

Lenke til kommentar

Om du vurderer en oppgradering så kan det være lurt å vente "litt" til, Amd sin nye versjon av x6 cpu'en er rett rundt døra og man kan også nå forvente et ytterliggere prisdrop på Amd skjermkort ;-) , men ikke minst så kommer det jo nye saker om kun et par måneder der også.

 

Har du noen kilde på dette? Skulle veldig gjerne lest om; som jeg nevnte ovenfor vurderer jeg oppgradering i løpet av sensommeren, hvor også ny CPU er aktuelt. Sitter på en AM3-maskin nå, men vurderer å gå over til X58. Men, om AMD er rett rundt hjørnet med nye X6-prosessorer er jo det veldig aktuelt :)

 

Nå husker jeg faktisk ikke i farta helt hvor den kilden er (poster link så fort jeg finner den igjen) men mener det var i en av artiklene om at Globalfoundries forventet å kunne levere 28nm ca Q4 i år eller tidligere.

http://www.anandtech...ation-of-2822nm

Mener at i første omgang så blir 1075T tilgjengelig og sannsynligvis en "1095?" over sommeren , dvs kanskje fra September.

 

Edit : Mener dette var linken jeg leste

 

Altså, kortet legger seg godt med tanke på pris vs ytelse. Kortet koster en 500 lapp mindre, og dermed burde man forventet en ytelsesverdi deretter. Kortet hever seg til tross for den mye lavere prisen på linje med 5850. Da vil jeg si at ytelsen er bra. Forventer du at dette kortet skal være like bra eller bedre enn et kort som koster 500 kr mer? Hvor er logikken?

 

 

Når Nvidia kjører en full Whistle & Blow kampanje ved lanseringen av 4XX serien som kom betraktelig forsinket og som ble relativt hypet til å være Amd killeren, så er det kanskje ikke så rart at man forventer at de forskjellige kortene faktisk greier å være bedre ytelsemessig enn tilsvarende kort i samme segment av markedet (low end - mid end - high end)

1Gb versjonen legger seg uansett så og si likt i pris med 5850 kortet , men greier fortsatt ikke å overgå dette ytelsemessig og vi kan faktisk ikke utelukke at Amd nå har muligheter til å gjøre ytterliggere prisjusteringer på skjermkortene sine.

 

Så ja, litt for sent og for dårlig ytelse i mine øyne.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Ang. AMD-CPUene så kommer det 1075T BE og 960T om ikke så aaaaaltfor lenge.

 

Forøvrig skjønner jeg ikke helt hvorfor ting må være svart-hvitt. Nå har det omsider kommet noen Fermi-kort som yter bra og er helt OK ift pris, støynivå og effektforbruk. Derimot holdt ikke kortene mål ift ATI sine alternativer i starten, det er også hevet over enhver tvil (ytelse er ikke alt...). Slik det ligger an nå bør det komme priskutt på 5870 og 5850 for gjøre at bruksverdien pr. krone igjen vipper i ATIs favør. Fermi er hverken flopp eller suksess, det er noen kurante kort i samlingen, men også noen som ikke holder mål.

Lenke til kommentar

Ang. AMD-CPUene så kommer det 1075T BE og 960T om ikke så aaaaaltfor lenge.

 

Forøvrig skjønner jeg ikke helt hvorfor ting må være svart-hvitt. Nå har det omsider kommet noen Fermi-kort som yter bra og er helt OK ift pris, støynivå og effektforbruk. Derimot holdt ikke kortene mål ift ATI sine alternativer i starten, det er også hevet over enhver tvil (ytelse er ikke alt...). Slik det ligger an nå bør det komme priskutt på 5870 og 5850 for gjøre at bruksverdien pr. krone igjen vipper i ATIs favør. Fermi er hverken flopp eller suksess, det er noen kurante kort i samlingen, men også noen som ikke holder mål.

 

Joda, det er ikke tvil om at dette er gode kort og gir absolutt grei ytelse for den prisklassen de er i , men slik jeg ser det så har vi ikke sett hvilke mottrekk som Amd/Ati nå kan komme med , som for eksempel lavere pris , vi kan jo heller ikke glemme Eyefinity noe som er mulig med 5xxx serien som i mine øyne gir en stor merverdi til selve produktet som selges.

 

Personlig tipper jeg at det kommer en prisreduksjon på 5830 og 5850 sannsynligvis for å øke konkurransedyktigheten til disse kortene, noe som sannsynligvis vil forsvare litt markedsandeler hos Amd.

 

Blir uansett spennende å se hvordan 6xxx serien til Amd blir og om vi får se første kort i Q4 i år.

Lenke til kommentar

Når Nvidia kjører en full Whistle & Blow kampanje ved lanseringen av 4XX serien som kom betraktelig forsinket og som ble relativt hypet til å være Amd killeren, så er det kanskje ikke så rart at man forventer at de forskjellige kortene faktisk greier å være bedre ytelsemessig enn tilsvarende kort i samme segment av markedet (low end - mid end - high end)

1Gb versjonen legger seg uansett så og si likt i pris med 5850 kortet , men greier fortsatt ikke å overgå dette ytelsemessig og vi kan faktisk ikke utelukke at Amd nå har muligheter til å gjøre ytterliggere prisjusteringer på skjermkortene sine.

 

Så ja, litt for sent og for dårlig ytelse i mine øyne.

Fordi det ble bygget opp store forventninger, så vil ikke det si at kortene automatisk blir dårlige fordi de ikke lever opp til forventningene... Jeg vet godt at det var en liten skuffelse, men dette har endret seg. Sjekk prisene selv på www.prisguide.no . GTX 460 koster 500kr mindre, og ytelsen er omtrent lik som HD 5850. Har ikke sett linken din(er sent og vil sove) men det er uansett uvesentlig, fordi vi bor i Norge. Hvordan får du det til å stemme at prisen er lik? Sjekk Norske nettbutikker.

Lenke til kommentar

Skal man sammenligne to kort, bør man strengt tatt sammenligne 1Gb versjonene, disse ligger da på ca 1900 for Nvidia kortet og 2100 for Amd kortet før det har blitt gjort noen prisendringer i noen av leirene.

 

Ytelsemessig så ligger da Amd kortet 12% over Nvidia kortet , er man villig til å gå ned i pris så finner man 5830 til 1695Kr som yter ca 5% mindre enn nvidia kortet.

 

Så i mine øyne så kommer konklusjonen ikke til å endre seg, kortene kommer for sent på markedet og greier ikke å vippe Amd/Ati ned fra skjermkorttronen på noen måte.

Lenke til kommentar

GF106 og GF108 vil brukes i lavere modeller enn GTX 460, og hva er galt med GF100? Effektforbruket er noe høyt, men det er veldig god ytelse for pengene.

Noe høyt vil jeg si er en underdrivelse, ihvertfall for GTX480 som har et høyere strømforbruk under last enn selv 5970.

 

Fra legionhardware:

All that power makes for one seriously hot graphics card. Do not be fooled by the 97 degree load temperature. While this is the maximum temperature that we recorded, the fan was spinning so fast things started sliding across my desk towards the test system. The GeForce GTX 480 was truly deafening when running our full load test.

 

Letting the card sit at the Windows 7 desktop for 20 minutes after stress testing saw the temperature only drop to 65 degrees. When it came time to remove the GeForce GTX 480 from our test system I had to wear a pair of gloves to avoid any possible burns or dropping the extremely hot graphics card. The PCI Express power cables were amazingly soft from all the heat that had been thrown at them.

 

Hva er galt med GF100? Vel jeg syns Fermi er et spennede arkitektur med stor potensiale, men for akkurat dagens revisjon av GF100 og da spesielt GTX480 vil jeg si den er skuffene. Med en forholdsvis mye større GPU med mye høyere strøm og varmeutvikling. 300% høyere triangle rate, 24% høyere fillrate, 270% høyere z-fillrate og 16% høyere båndbredde er den ikke så mye raskere enn 5870 bortsett fra i enkelte ting.

GF104 og GTX460 derimot vil jeg si er et fantastisk produkt.

Lenke til kommentar

Her er det noe jeg tror ikke stemmer. 50mhz ekstra på kjerna veier opp for rundt 30% lavere hastighet på minnet, i tillegg til 25% smalere minnebuss, og 25% færre ROPS? Her burde det ha ringt en bjelle hos artikkelforfatter. Sjekk de oppgitte spesifikasjonene i artikkelen for GTX 460 1GB. Om jeg husker riktig så er iallefall minnehastigheten riv ruskende gal, jeg tror referansedesignet sier 900mhz, og at det er det reelle tallet på begge 460-kortene som er sammenlignet.

Lenke til kommentar

Skal man sammenligne to kort, bør man strengt tatt sammenligne 1Gb versjonene, disse ligger da på ca 1900 for Nvidia kortet og 2100 for Amd kortet før det har blitt gjort noen prisendringer i noen av leirene.

 

Ytelsemessig så ligger da Amd kortet 12% over Nvidia kortet , er man villig til å gå ned i pris så finner man 5830 til 1695Kr som yter ca 5% mindre enn nvidia kortet.

 

Så i mine øyne så kommer konklusjonen ikke til å endre seg, kortene kommer for sent på markedet og greier ikke å vippe Amd/Ati ned fra skjermkorttronen på noen måte.

Nei... Prisen har liggt rundt 1800 kr siden lansering, men ligger 150 kr lavere nå... Det billigste GTX 460 kortet koster 1649 kr og gir en prisdifferanse på 453 kr i forhold til HD 5850!

HD 5830 som yter 5% mindre (ifølge deg, jeg tror mer) koster 46 kr mer! Opplysningene du oppgir her er uansett riv ruskende feil, så du har ikke noe grunnlag for påstandene dine. Det gjenstår å se om nVIDIA greier å vippe dem ned fra "skjermkorttronen", noe jeg selv faktisk betviler litt, men GTX 460 er ivertfall et bedre kort. At det kommer sent har ikke noe å si. Hvis du til tross for at GTX 460 er bedre på pris og ytelse osv, mener at HD 5850 er et bedre valg så kan jeg ikke skjønne tankegangen din. HD 5850 er bedre til tross for at GTX 460 er bedre? Du kan ikke benekte virkeligheten.

 

GTX 460; Prisen er bedre, ytelsen vs pris er bedre, temperaturer og strømforbruk i load er bedre (som etter min mening er det det viktigste(load)) og støyen er vel omtrent lik ettersom begge kortene har stort uvalg av stillegående kjølesystem.

Endret av stianaarskaug
Lenke til kommentar

Du får nesten klikke deg igjennom linken jeg ga tidligere, den viser i alle fall ytelseforskjellene mellom kortene.

 

At du personlig mener at Nvidia kortene er et bedre kjøp er helt greit for meg, personlig mener jeg det motsatte pga blandt annet Eyefinity , men hadde jeg skullet anbefalt noen med et kjøp akkurat nå hadde jeg nok bedt vedkommende å vente på en eventuell prisreduksjon fra Amd eller på de nye skjermkortene som sannsynligvis kommer nå mot slutten av året.

 

For meg derimot betyr det mye om et kort kommer for sent eller ikke, dette er en investering i både teknologi men også litt i hva som er fremtidsrettet, kjøper man et kort som er bra like før et annet kort lanseres så mener jeg personlig at det er å kaste bort penger.

 

Prismessig så har du absolutt rett akkurat nå , men igjen som jeg skrev i et par poster tidligere så har vi ikke fått sett om Amd velger å gjøre en nedjustering eller ei, går du prismessig så vil jeg påstå at 1Gb versjonen fra Nvidia er det kortet som gir mest for pengene rent ytelsemessig , men kortet er langtifra en Amd / Ati killer...

Lenke til kommentar

Argumentet med at et kort er forsinket er helt meningsløst siden det som teller er hva som kan kjøpes her og nå.

 

Hvis det er noe som er mer fremtidsrettet så må det være Fermi som har bedre ytelse ved tessellation, som kommer til å bli mer brukt i spill fremover. Radeon HD 5000-serien skal bli erstattet fra november og utover.

 

Eyefinity er et gyldig argument for de ytterst få som har interesse av dette, for alle andre er det totalt irrelevant.

Lenke til kommentar

Hva som bør kjøpes NÅ er ofte irrelevant, dersom det innen et kort tidsrom vil endre seg drastisk. Man bør kanskje ikke spille ventespillet i HW-verdenen, men dersom det er snakk om en uke eller to, så er det ofte verdt det. Vet vi om det kommer noe priskutt fra AMD? nei (dessverre), selv om det er rimelig å anta at det vil skje om ikke altfor lenge. Uansett skal det ikke rare kuttet til før Nvidia blir tatt på verdi/ytelse igjen.

 

Tesselation we vel og bra det, men er det så brennsikkert at alle som skal handle kort har bruk for det? Sikkert fler enn de som trenger eyefinity, men noe mer enn et pluss i margen er det neppe uansett.

Lenke til kommentar

Det er lite som heller i favør av AMD/ATI frem til nylansering (dvs. Radeon HD 6000). nVidia har gjennomført prisjusteringer som snart vil vises i butikker slik at nVidia-kort blir ennå bedre kjøp. AMD/ATI må gjøre store justeringer før de tilbyr mest ytelse for pengene, ingenting tyder på annet enn småjusteringer, og hvis AMD/ATI skulle finne på noe drastisk så vil nVidia svare. Ved årsskiftet er det ventet at både AMD/ATI og nVidia vil oppdatere sitt sortiment, AMD/ATI med en ny "generasjon" som vil tilby en del bedre ytelse men ikke veldig mye, og nVidia med sine varianter. Men dette er snakk om 4-5 måneder fra i dag før reell tilgjengelighet, det er rett og slett latterlig å utsette kjøp så lenge.

Lenke til kommentar

Tviler litt på at Nvida faktisk kan greie å presse prisene enda mer ned, med tanke på de blodrøde tallene fra Q2FY11 , i såfall blir det en brutal og veldig kostbar kamp for Nvidia for å holde på markedsandelene.

 

Hovedsakelig antar jeg at Amd har muligheter for å kunne gjøre prisjusteringer, nettop fordi de har jo tross alt hatt markedet så og si for seg selv i en god stund nå og har kunnet priset deretter, godt mulig jeg kan ta feil, men det får vi uansett sett i de kommende 2 ukene.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...