Gå til innhold

Test: MSI Geforce GTX 460 Cyclone 768 MB


Anbefalte innlegg

Passe perverst skjermkort det der. Jeg er jo en av dem som ikke har lyst å legge mer enn 2000 i et skjermkort, og da er slike kort som dette gull verdt. Jeg er faktisk muligens i markedet for en ny maskin nå, og da kunne det tenkes at jeg kunne gått for en kombinasjon av dette kortet og AMDs forholdsvis billige 6-kjerners CPU samt litt annet snadder. Men det jeg ikke kunne se ved første gjennomgang var hvordan størrelsen på kjøleren kunne skape utfordringer for noen "smalere" kabinett...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Passe perverst skjermkort det der. Jeg er jo en av dem som ikke har lyst å legge mer enn 2000 i et skjermkort, og da er slike kort som dette gull verdt. Jeg er faktisk muligens i markedet for en ny maskin nå, og da kunne det tenkes at jeg kunne gått for en kombinasjon av dette kortet og AMDs forholdsvis billige 6-kjerners CPU samt litt annet snadder. Men det jeg ikke kunne se ved første gjennomgang var hvordan størrelsen på kjøleren kunne skape utfordringer for noen "smalere" kabinett...

 

Om du vurderer en oppgradering så kan det være lurt å vente "litt" til, Amd sin nye versjon av x6 cpu'en er rett rundt døra og man kan også nå forvente et ytterliggere prisdrop på Amd skjermkort ;-) , men ikke minst så kommer det jo nye saker om kun et par måneder der også.

Lenke til kommentar

 

Om du vurderer en oppgradering så kan det være lurt å vente "litt" til, Amd sin nye versjon av x6 cpu'en er rett rundt døra og man kan også nå forvente et ytterliggere prisdrop på Amd skjermkort ;-) , men ikke minst så kommer det jo nye saker om kun et par måneder der også.

 

Hehe. Jeg må nok vente litt mer enn "litt". Nettopp begynt i ny jobb, så sitter her i strieskjorte og gnager på havrelefser. Men et sted før jul kan det bli aktuelt med en ny maskin. Det er vel egentlig på tide, da den gamle hovedmaskinen min, dvs. stasjonære, er 8 år gammel. Sitter for tiden på en 13.3" bærbar. 15.4" kommer med flyttelasset...

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen fornuftig grunn til å utsette kjøp pga. kommende maskinvare. Det er ingenting revolusjonerende like rundt hjørnet. Det kommer alltid noe bedre bare du venter. Så vidt jeg har forstått det kommer de kraftigere versjonene av AMD/ATIs neste generasjon etter hvert, mulig Q1 2011, pluss at det er tvil om hvor mye bedre denne generasjonen er. Enkelte hevder den vil matche Ferm ytelsemessig. Uansett så er ikke sekskjerner noe for spilling.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen fornuftig grunn til å utsette kjøp pga. kommende maskinvare. Det er ingenting revolusjonerende like rundt hjørnet. Det kommer alltid noe bedre bare du venter. Så vidt jeg har forstått det kommer de kraftigere versjonene av AMD/ATIs neste generasjon etter hvert, mulig Q1 2011, pluss at det er tvil om hvor mye bedre denne generasjonen er. Enkelte hevder den vil matche Ferm ytelsemessig. Uansett så er ikke sekskjerner noe for spilling.

 

JEg utsetter kjøp på grunn av at jeg ikke har lagt meg opp så mye penger enda. Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å bare bruke maskinen til spilling, derfor kjøper jeg heller aldri top of the line. Jeg har en del kontorarbeid, en del musikk-plundring (ikke hovedsaklig studio-opplegg, slik at det ikke er vitalt at maskinen er dørgende stille) og etterhvert litt lek med corel painter ser jeg for meg. Musikk-programmet er kjøpt, office er kjøpt, så da er det bare painter igjen.

 

Jeg vet ikke om sekskjerner er det rette for mitt bruk, men jeg har litt lyst på det siden dette blir en slags allround-maskin.

Lenke til kommentar
GTX 465 ble lansert i to utgaver. Det ene kortet kom med 1024 MB minne, mens det andre blir levert med 768 MB. Vi har testet førstnevte, og var godt fornøyd.
...kjernefrekvensen fra 675 til 725 MHX...
3D-støtte er på plass omd u har en vid lommebok, sammenm ed muligheten for dual-SLI.

+ God ytelse

+ Fin pris

+ Lavt støynivå

+ LAvt effektforbruk og temperatur

* Strømkabeladaptere

* Diverste bildeadaptere

Man kan si mye frem om tilbake om 3Dmark Vantage-testen...(?)
Det er ikke bare kjøleren, som førovrig skal gjøre kortet 15 prosent mer stillegående...

Har dere det travelt eller? Ikke det at det plager meg, men det er ikke første gangen artikkelen har flere skrivefeil. Leser dere ikke korrektur?

 

Produsentene liker å slenge ved litt ekstra, i dagens tilfelle finner vi følgende:

 

* Strømkabeladaptere

* Diverste bildeadaptere

* Driver

* Manual

* Overklokkingsprogramvare

 

..."Videre finner vi en rekke adaptere, men ingen SLI-bro."

Kan dere ta dere bryet med å skrive opp mer spesifikt, og ikke "diverse". Som regel får man alltid adaptere, men her vil jeg vite hvilke. :)

 

Men til tross for noen små og muligens ubetydelige skrivefeil, var dette en flott artikkel. Er enig i konklusjonen, men ville likt å sett et "Anbefalt merke". Dette var kraftig nok til å yppe seg med 1GB versjonen, og temperaturene var betydelig bedre. For folk som ikke trenger mer overklokkingspotensiale og legger mer vekt på temperaturer, støy og strømforbruk synes jeg dette burde være anbefalt. Selv om jeg strengt tatt ville anbefalt å velge 1GB versjonen.

Endret av stianaarskaug
Lenke til kommentar

GTX 460 virker som en vinner, men jeg ville ikke nå kjøpt de gamle Fermi kortene som noen anbefaler. Jeg ville enten kjøpt GTX 460 som er GF104 basert eller ventet på GF106 og GF108 produkter som kommer utover høsten.

Det har du rett i. GF104 har stort potensiale! Den "gamle" GF100 kjernen blir slått av ATI sine kort, så kan ikke skjønne om noen anbefaler dem fremfor ATI sine. GF100 kortene skal bli erstattet av GF104 kort. Eksakt hva de kommer til å hete vet vi vel ikke enda, men blir muligens 475 og 485.

Endret av stianaarskaug
Lenke til kommentar

GF106 og GF108 vil brukes i lavere modeller enn GTX 460, og hva er galt med GF100? Effektforbruket er noe høyt, men det er veldig god ytelse for pengene.

GF100 har flere ulemper og jeg ville sagt at ATI sine kort var et bedre alternativ. Men GF100-kortene er uten tvil noen ganske gode kort!

 

Edit: Med en så tilfredstillende pris GTX 470 bærer nå, tror jeg det dog er et unntak. GTX 480 er ivertfall langt i fra like gunstig som GTX 470. Men det er fortsatt slik at en del faktorer som er viktige for vanlige folk drar GF100 kortene litt ned. Men situasjonen har endret seg nå, det skal jeg ikke benekte.

 

Edit 2: GTX 480 prisen har pokker meg synket betydelig siden sist jeg skjekket! Har gått glipp av mye denne sommeren!

Endret av stianaarskaug
Lenke til kommentar

 

Om du vurderer en oppgradering så kan det være lurt å vente "litt" til, Amd sin nye versjon av x6 cpu'en er rett rundt døra og man kan også nå forvente et ytterliggere prisdrop på Amd skjermkort ;-) , men ikke minst så kommer det jo nye saker om kun et par måneder der også.

 

Har du noen kilde på dette? Skulle veldig gjerne lest om; som jeg nevnte ovenfor vurderer jeg oppgradering i løpet av sensommeren, hvor også ny CPU er aktuelt. Sitter på en AM3-maskin nå, men vurderer å gå over til X58. Men, om AMD er rett rundt hjørnet med nye X6-prosessorer er jo det veldig aktuelt :)

Lenke til kommentar

Prismessig legger dette kortet seg ganske bra i forhold til konkurrenten 5850 , men ytelsemessig hadde jeg helst sett at kortet hadde vært like bra som 5850 eller bedre.

Det er definitivt et kort som kan vurderes når man ikke benytter seg av oppløsninger over 1680x1050 men det vises også at i spill som har behov for mye grafikkminne så ser det ut som at det mangler den lille ekstra minnebiten som hadde kunnet gitt mer fps.

 

Føler at Nvidia denne gangen har levert litt for lite litt for sent...

Altså, kortet legger seg godt med tanke på pris vs ytelse. Kortet koster en 500 lapp mindre, og dermed burde man forventet en ytelsesverdi deretter. Kortet hever seg til tross for den mye lavere prisen på linje med 5850. Da vil jeg si at ytelsen er bra. Forventer du at dette kortet skal være like bra eller bedre enn et kort som koster 500 kr mer? Hvor er logikken?

 

De som vurderer litt dyrere skjermkort bør gå opp til GTX 470 til 2300 kr som er et kjempegodt kjøp, som kan måles med HD 5870.

Hmm... Har ikke skjekket prisene på en stund. Må si at prisen er blitt meget bra. Da er kan vel GTX 470 anbefales som et bedre alternativ til ATIs konkurerende kort hvis man ser bort fra termiske egenskaper, støy og effektforbruk.

 

Skulle bare mangle siden det koster 500 kr mer. Men dessverre for ATI, er det ikke tilfelle. Når et kort blir knust skal det være mer prisgunstig og ytelsen skal være betydelig bedre. "Knust" er et veldig sterkt ord og her passer det rett og slett ikke inn.

Lenke til kommentar

GTX 460 virker som en vinner, men jeg ville ikke nå kjøpt de gamle Fermi kortene som noen anbefaler. Jeg ville enten kjøpt GTX 460 som er GF104 basert eller ventet på GF106 og GF108 produkter som kommer utover høsten.

Det har du rett i. GF104 har stort potensiale! Den "gamle" GF100 kjernen blir slått av ATI sine kort, så kan ikke skjønne om noen anbefaler dem fremfor ATI sine.

Jeg tror dere overvurderer GF104. GF104 kan ikke bli en erstatning til GF100. For at GF104 skal slå GTX 470 ytelsemessig må de bruke alle 8 SM samt klokke opp til 710 MHz eller mer, hvis de ikke bruker 8 SM må de klokke forbi 800 MHz. Uansett vil en GTX 470-erstatning basert på GF104 trolig passere 200 W og med GTX 470 på 215 W er forskjellen ubetydelig. Hvis dette skjer må nesten nVidia kutte ut GTX 480 også, siden de ikke vil kaste alle brikkene som er for dårlige til GTX 480, Quadro og Tesla.

 

Jeg tror at nVidia vil komme med en oppdatert versjon av GF100 nærmere årsskiftet, med bedre termiske egenskaper.

 

 

GF106 og GF108 vil brukes i lavere modeller enn GTX 460, og hva er galt med GF100? Effektforbruket er noe høyt, men det er veldig god ytelse for pengene.

GF100 har flere ulemper og jeg ville sagt at ATI sine kort var et bedre alternativ. Men GF100-kortene er uten tvil noen ganske gode kort!

Kan du vennligst forklare hvorfor ATI sine kort er et bedre alternativ? Frem til cirka mai gav ATI mer ytelse for pengene, men nå burde det ikke være tvil om at nVidia gir mer for pengene.
Lenke til kommentar

GTX 460 virker som en vinner, men jeg ville ikke nå kjøpt de gamle Fermi kortene som noen anbefaler. Jeg ville enten kjøpt GTX 460 som er GF104 basert eller ventet på GF106 og GF108 produkter som kommer utover høsten.

Det har du rett i. GF104 har stort potensiale! Den "gamle" GF100 kjernen blir slått av ATI sine kort, så kan ikke skjønne om noen anbefaler dem fremfor ATI sine.

Jeg tror dere overvurderer GF104. GF104 kan ikke bli en erstatning til GF100. For at GF104 skal slå GTX 470 ytelsemessig må de bruke alle 8 SM samt klokke opp til 710 MHz eller mer, hvis de ikke bruker 8 SM må de klokke forbi 800 MHz. Uansett vil en GTX 470-erstatning basert på GF104 trolig passere 200 W og med GTX 470 på 215 W er forskjellen ubetydelig. Hvis dette skjer må nesten nVidia kutte ut GTX 480 også, siden de ikke vil kaste alle brikkene som er for dårlige til GTX 480, Quadro og Tesla.

 

Jeg tror at nVidia vil komme med en oppdatert versjon av GF100 nærmere årsskiftet, med bedre termiske egenskaper.

 

 

GF106 og GF108 vil brukes i lavere modeller enn GTX 460, og hva er galt med GF100? Effektforbruket er noe høyt, men det er veldig god ytelse for pengene.

GF100 har flere ulemper og jeg ville sagt at ATI sine kort var et bedre alternativ. Men GF100-kortene er uten tvil noen ganske gode kort!

Kan du vennligst forklare hvorfor ATI sine kort er et bedre alternativ? Frem til cirka mai gav ATI mer ytelse for pengene, men nå burde det ikke være tvil om at nVidia gir mer for pengene.

Etter hva jeg har lest blir GF100 erstattet med GF104 så snart de har solgt ut alt. Det andre innlegget mitt endret jeg og representerer dermed ikke mitt standpunkt. Innlegget er nå endret. Må ærlig talt si at jeg ikke er like oppdatert som jeg var i starten av sommeren, da jeg har jobbet hver dag fra dag 1 og har rett og slett lest alt for lite hardware nyheter.

Lenke til kommentar

Ja, men hvis du regner på det så ser du at GF104 ikke er en erstatning til GF100, ikke sant? Jeg forholder meg til de spesifikasjonene jeg kan finne.

 

Jeg har hørt noe om en GF102-brikke, men jeg vet ikke egenskapene til denne.

 

Men det som jeg misliker sterkt er den store svertekampanjen enkelte driver mot Fermi.

Lenke til kommentar

GF106 og GF108 vil brukes i lavere modeller enn GTX 460, og hva er galt med GF100? Effektforbruket er noe høyt, men det er veldig god ytelse for pengene.

Helt korrekt og jeg skulle lagt til også nye GF104 baserte produkter. Selv venter jeg på noe ala "GTX 475".

 

Det kan godt hende det blir basert på noe annet enn GF104, men personlig synes jeg den første Fermi lanseringen var for dårlig på flere områder. Støy, varme og strømbruk ift. hva man får igjen er viktige faktorer for min del, selvfølgelig er det marginalt, men det er nå en verden hvor marginale forskjeller teller.

 

Det høres lovende ut med en oppdatering av GF100 til GF102.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Men det som jeg misliker sterkt er den store svertekampanjen enkelte driver mot Fermi.

Hvem i alle dager snakker du om nå?

 

Personlig anbefaler jeg GTX 460 over alle ATi kort man for kjøpt per dags dato da det er et glimrende produkt med en tihørende glimrende pris.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ja, men hvis du regner på det så ser du at GF104 ikke er en erstatning til GF100, ikke sant? Jeg forholder meg til de spesifikasjonene jeg kan finne.

 

Jeg har hørt noe om en GF102-brikke, men jeg vet ikke egenskapene til denne.

 

Men det som jeg misliker sterkt er den store svertekampanjen enkelte driver mot Fermi.

Jeg har faktisk tenkt på det samme. Vi får se hva tiden bringer.

 

Jeg føler det har vært en negativ holdning til Fermi siden den kom og det er både ufortjent og feilaktig. Fermi var en skuffelse, men ingen kan si at det var dårlige kort. Tvert imot. De hevet seg over ATI, ytelsesmessig. De var bare ikke fullt så konkuranse dyktige. Men dette har endret seg i senere tid. Man kan på en måte si at det er litt typisk nVIDIA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...